SANDER MOLENAERS LEGT ER
ZICH BIJ NEER
Originele
script voor
9
afleveringen van een dramatische
Tv-serie
Geschreven
door
Jules De Cort
INT.
SLAAPKAMER MOLENAERS DAG
SANDER MOLENAERS
(SANDER MOLENAERS talmt om uit bed te klauteren
en zijn sokken aan te trekken. loopt in pyjama
naar de badkamer)
INT. BADKAMER DAG
SANDER
(staat te plassen, wast zijn handen en in de
badkamerspiegel keurt hij zijn verslapen
gezicht en maakt verder zijn toilet)
INT. KEUKEN DAG
SANDER
(dekt in pyjama de ontbijttafel)
FRIEDA ZIJN VROUW
(komt de keuken in nachtjapon binnen en
gaat aan de ontbijttafel zitten)
SANDER
Op
kantoor wacht mij de komst van de
controleur
van belastingen, dat werkt
op mijn
gemoed en op mijn zenuwen
Frieda.
Het is de eerste keer in mijn
leven
dat ik het in de functie van
hoofdboekhouder
frontaal moet opnemen
tegen
een belastingman. Die strop heb
ik
mezelf om de hals gelegd door hogerop
te
willen klimmen. Veranderen van
werkgever
scheen mij de beste manier
om
promotie te maken. Het is acht
maanden
geleden dat ik bij de melkerij
van de
Gebroeders Speen N.V. ben
weggegaan.
FRIEDA
Je
hebt altijd gezegd dat je daar het
graag
geziene boekhoudertje was maar je
vond
dat je aan je plafond zat en dan
heb je
een goede baan geruild om te gaan
werken
voor iemand die ik voor niet veel
vertrouw.
SANDER
Hoe
dikwijl heb je Van Dievoet al
gezien.
Zijn BVBA is zelfstandig
agent
voor Europa van een
Amerikaanse
producent van
lasmateriaal.
Dat is niet niks.
FRIEDA
Het
uitzicht op verre vliegtuigreizen
en uit
eten gaan met bezoekers die
van de
fijne keuken iets afweten, dat
stak
je ogen uit.
SANDER
Onder
druk van mijn nieuwe baas Frans
van Dievoet
heb ik mij fiscaal op dun
ijs gewaagd
en natuurlijk zit de
fiscus
de firma op de huid. Als
eigenaar
van de zaak en wettelijk
verantwoordelijk,
heeft Van Dievoet
zijn
handtekening gezet onder alle
stukken,
maar toch, ik vertrouw het
spel niet.
Ik ga mij gedeisd houden,
loopt
er iets mis dan gaat de baas
de bak
in, maar mijn beroepseer staat
op het
spel, als het slecht uitdraait
ben ik
mee de peer, de dupe van het
gesjoemel
bij Van Dievoet. Ik had die
baan
niet mogen pakken, had ik
geweten
dat Van Dievoet zo’n knoeier
was, ik
ben blij dat onze hypotheek
zo
goed als afbetaald is, daar moeten
we ons
hoofd niet meer over breken.
FRIEDA
Ik zal
de kost wel verdienen, zo ver
zie ik
het nog komen.
SANDER
Verwijten,
daar ben je goed in, soms
denk
ik dat jij in een groot register
mijn
tekortkomingen opschrijft, maar
mij
moed inspreken, toegeven dat ik
drievierde
van het huis verdiend heb
en dat
je eigenlijk gaat werken voor
je
auto en garderobe, o neen, dat zit
er
niet in. Een lief woord kan er
niet af,
ik heb het nu moeilijk.
Nu we
door de grootste kosten zijn,
zou je
mij liefst van al zien
optrekken,
als ik maar afdok, ik
voel
het doorheen mijn neushoornvel.
Ik
word er levensmoe van,
s
morgens dat soort gesprek te
moeten
voeren. Hoe lang is het
geleden
dat wij samen nog de slappe
lach
hebben gehad.
FRIEDA
Schijt
omhoog.
SANDER
Ik heb
goede redenen om dat niet te
doen.
Ze eten
verder in stilte.
SANDER
Ik mag
in je bijzijn niet eens het woord
seks
uitspreken, dan krijg ik zeker
ambras.
Naakt heb ik je al jaren niet
meer
mogen zien, zelfs niet in het
donker,
treurig voor een man van mijn
temperament,
halfweg mijn levenspad en
omzeggens
nog geen hinder van de jaren.
Op
tafel springen zonder aanloop kan ik
nog
maar durf het niet meer, bang om met
mijn
ballen tegen de tafelrand te stoten,
maar
voorts ga ik voor niets achteruit.
FRIEDA
Wat
voor onzin sla je nu weer uit. Ik
heb
andere problemen, met mijn
baarmoeder,
eierstokken en stress door
mijn
werk.
SANDER
En
sinte-me-dunkt, wat maakt het uit,
klagen
en steunen alsof je op sterven
ligt,
als alleen ik en niemand anders
het
hoort.
FRIEDA
Nog
nooit gehoord van het keren van
de
jaren, heb je die rimpels in mijn
huid
al gezien die overal opduiken,
vooral
in mijn gezicht.
SANDER
En op
je achterwerk maar dat mag ik
niet meer
zien en daarbij, je kunt
je
rimpels nog altijd bij plamuren.
FRIEDA
Ga je
afreageren bij de controleur
en de secretaresse
en laat mij met
rust.
SANDER
We
hebben geen kinderen gewild en
dat is
de prijs die wij betalen, de
prijs
van de leegheid. Dat voor ons
de
ezelsjaren zijn aangebroken maakt
het
niet gemakkelijker. (V.O.) Ik
zit zo
gekweld met de middagduivel
dat ik
er een bult van krijg en zou
mij
moeten hoeden voor opwellingen
en
stommiteiten, zoals van werk
veranderen,
van het goede pad
afwijken
door vreemd te gaan en
dreigen
het huiselijk dak te
verlaten.
Ik heb veel geduld gehad
met
Frieda, nu en in het verleden,
iets
waar zij misbruik van heeft
gemaakt,
dat begint nu door te
dringen,
op een kwade moment in
mijn
leven.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. IN DE AUTO DAG
SANDER
(zit zich proper aangekleed op te winden
achter het stuur van zijn auto) (V.O.) Ik
zit mijn
zwartgalligheid weer aan
te
zwengelen, dat zou ik moeten afleren,
ik hou
mij bezig met andere zaken dan
mij op
het verkeer te richten. Dat is
verkeerd,
ik ken de weg, maar op
automatisch
rijden kan gevaarlijk zijn.
Nu pieker
ik weer over zijn relaties met
vrouwen,
uitzichtloos. Twee meer niet:
Frieda
en nu Christiane mijn medewerkster
bij van
Dievoet, zeker geen hapklare brok.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KANTOOR SANDER DAG
SANDER
(achter zijn desk, de telefoon gaat) Ja
Frans.
Ik kom er aan.
(haakt in) (V.O.)
Godver,
wat nu weer, ik zal hem eens
zeggen
dat ik zot geworden ben.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
KAMER VAN
DIEVOET DAG
VAN DIEVOET
Sander,
ik heb navraag laten doen,
controleur
Picavet is een taaie die
we niet op zijn rug krijgen met een
lasagne.
Ik heb besproken voor vier
in Mon
carrousel.
SANDER
Vier
baas?
VAN DIEVOET
Christiane
gaat mee. Ik heb een plan
en jij
moet dat mee helpen uitvoeren.
We moeten de controleur gunstig
stemmen,
iemand moet zich opofferen.
SANDER
Ik
toch niet? Is hij anders?
VAN DIEVOET
De
toestand is ernstig, Sander. Iemand
moet Picavet
in een delicate positie
wringen
zodat we hem onder druk kunnen
zetten.
SANDER
Hem
chanteren?
VAN DIEVOET
Onder
druk zetten. We gaan eten, we
maken
hem zat, Christiane moet hem zo
ver
krijgen dat hij denkt dat ze voor
hem
valt. Ik heb niet kunnen
achterhalen
of hij een heetzak is of
een
koele kikker maar we moeten het
erop
wagen. Om hem op te starten doe
jij
eerst een greep naar Christiane,
trapt
hij erin dan zijn we gered.
SANDER
Goed.
als ‘t maar dat is.
(loopt buiten
de gang in) (V.O.) Waar is die mee
bezig.
Die is
geflipt. Dit loopt slecht af,
ik
zoek een andere baan. De titel van
chefboekhouder
leek aanlokkelijk. Ik
had
moeten luisteren maar mijn
voorganger,
Ivo, die heeft de tijd dat
hij
hier nog was niets anders gedaan
dan de
redenen van zijn vertrek uiteen
te zetten,
verhalen die mij al van de
eerste
dag ziek maakten van verlangen
naar
mijn vorige gezapige baan, maar
nu zit
ik hier maar in de melkerij
boterden
ze al bij al niet te best,
met al
die boterbergen, melkplassen.
vereffeningen
en opslorpingen was ik
ook niet
meer zeker van mijn toekomst.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
KAMER SANDER DAG
Zijn
medewerkster CHRISTIANE COOLS is in gesprek met een man, PICAVET.
CHRISTIANE
Mijnheer Molenaers,
boekhouder van de
firma Van Dievoet, ik stel u
voor aan
de heer Picavet, controleur
van
belastingen. Wat verlangen de heren
te
drinken, koffie of whisky.
PICAVET
(kan een glimlach niet bedwingen) Koffie is
goed.
FADE-OUT
FADE-IN
MONTAGE
De twee
mannen gaan aan de slag. Om halfeen heeft de belastingman zich tot zijn nek in
de dossiers gegraven, met veel voorhoofdgefrons, schuine blikken naar Sander,
gefoeter en gemopper, maar tevreden over de puinhoop om zich heen. Sander ziet
er bedrukt uit.
SANDER
Het is
halfeen. Zouden we niet een hapje
gaan eten,
we hebben hard gewerkt aan de
stapel
mappen te zien en de dag is nog
lang.
PICAVET
Als u
maar niet denkt in een duur
restaurant
iets los te kunnen peuteren
en de
rekening van deze maaltijd mag de
baas
op zijn buik schrijven, die komt
niet
in de kosten.
SANDER
Niet
in de aftrekbare kosten, dat weet
ik,
geen haar op mijn buik dat daar aan
denkt.(loopt Picavet voor naar de
bedrijfsbar)
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
BEDRIJFSBAR DAG
SANDER
Wat
wilt u drinken.
PICAVET
Een
pils, van dorst.
SANDER
Ik
loop even terug naar mijn bureau
om het
vrouwtje te bellen dat ik uit
lunchen
ga, anders staat er vanavond
aardappelpap
op laag vuur te
pruttelen.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. GANG DAG
CHRISTIANE
(Christiane heeft haar feestjurk aangetrokken)
Ik mag
mee gaan eten, mes rechts, vork
links,
maar ik ben thuis stevig
opgevoed,
met de vork in de rechterhand.
SANDER
Je
moet het die draai niet geven, je
kunt
je mannetje staan in een restaurant,
je
gaat bijna elke week met van Dievoet
mee
uit eten, en niet van de goedkoop,
ik zie
de rekeningen. Frans heeft mij
gezegd
wat hij van ons verwacht. Gelooft
hij
dat een dame kan toveren en water
bergop
doen lopen.
CHRISTIANE.
Voor
een paar frisse billetjes verkoopt
een getrouwde
man zijn ziel.
SANDER
Voor
jouw billetjes verkoop ik mijn huis.
CHRISTIANE
Dat
geloof ik niet. Heb jij ervaring met
dit soort
spel?
SANDER
Niets,
niemendal ervaring, ik ben
boekhouder,
geen broekhouder. En het
is geen
spel, Christiane. Frans staat
er
niet zo goed voor.
CHRISTIANE
Dat
weet ik, maar dat hij mij zoiets
doet doen.
SANDER
Je
moet blind zijn om niet te zien
dat je
een verhouding hebt met Frans,
het lijkt
op grote liefde. Hoe kan
hij
het over zijn hart krijgen je in
te
zetten om Picavet op te geilen en
meer
dan dat?
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KAMER SANDER DAG
SANDER
(Sander belt naar zijn vrouw) Mutualiteit
Mechelen? Mag ik mijn vrouw Frieda,
mevrouw
Molenaers. Allo Frieda? Ik ga
nu
eten met de controleur, je moet
niets
gereedmaken.
FRIEDA
Het is
goed, dan ga ik ook een stukje
eten, op
de Grote Markt of op de
IJzeren
Leen, maar niet zo lekker als
jij en
op mijn eentje.
SANDER
(V.O.) Niet zo lekker, dat
staat wel
vast, alleen,
daar ben ik zo zeker niet
van,
nors is ze altijd.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. BEDRIJFSBAR DAG
Christiane,
Sander en Frans lopen samen naar de bedrijfsbar waar controleur Picavet hen in
een zachte, diepe club zit op te wachten. Sander giet voor zichzelf een single
malt in, Van Dievoet drink een grote blended met ijs. Christiane maakt voor
zichzelf een gin-tonic, gaat tegenover de belastingman zitten en probeert haar
knieën gesloten te houden.
CHRISTIANE
(V.O.) Ik heb de hele
morgen met hem gewerkt,
dossiers
aangedragen, maar kan hem in geen
enkele
categorie indelen, dat van de frisse
billetjes
is op bijna alle mannen van
toepassing,
maar meneer Picavet, dat valt nog
te
bezien. Hij kijkt mij ernstig aan, eer
verbolgen
alsof hij doorheeft dat ik de
offergeit
ben, om voor de zonden van anderen
te
boeten. Ik houd mijn knieën gesloten,
hij
weet toch hoe de spleet van een vrouw
eruit
ziet. Tot hij met mij danst, trage
dansmuziek
en in mijn oor kwaad fluistert
over
zijn eigen vrouw. Zo is het met de
baas
begonnen.
VAN DIEVOET
Ik stel voor om het glas te
ledigen en het
tweede aperitiefje te
nuttigen in het
restaurant, waar voor ons
een tafel gedekt
staat.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT.
PARKEERTERREIN DAG
Ze lopen
over het parkeerterrein van het bedrijf. Van Dievoet laat ze in zijn BMW
instappen. Sander zit mee vooraan, de controleur zit op de achterbank naast
Christiane, zijn handen naast zijn lichaam. Het restaurant ligt aan de rand van
de stad in de resten van een oude herentuin Drie lindebomen zijn de laatste overgebleven
getuigen van wat eens het lieve Vlaamse land rond Brussel was. Het is koel in
de omgebouwde villa. In de hal staat een tafel met taarten als kruiwagenwielen,
een korf uitgelezen exotische vruchten en een rek met château-wijnen. Het
Amadeus-kwartet speelt werk van Haydn op een hifi-installatie. Aan tafel drinken
ze hun tweede aperitief. Picavet neemt nu een oude klare, Frans en Sander een Jack
Daniels en Christiane een rode tien jaar oude porto. Ze krijgen de kaart
voorgezet van de ober en laten Christiane de maaltijd samenstellen.
CHRISTIANE
(tot de ober) Gestoomde zalm met
geroosterde
asperges als voorgerecht,
kwartelborstjes
als hoofdgerecht met
aardbeien
gepaleerd en met twee sauzen,
amber
van honing en fuchsia van
frambozenazijn.
De ober
dient het voorgerecht op.
VAN DIEVOET
De
asperges smelten in de mond als
marsepein.
Die Chablis is perfect, ik
zie de
wenkbrauwen omhoog gaan. Je hebt
smaak
Christiane, een voortreffelijke
keuze
Na het
voorgerecht is er tijd om over zaken te praten.
PICAVET
Met uw
kosten en uitgaven bent u er
roekeloos
op los gegaan meneer Van
Dievoet.
Zoals ik het nu zie, moet u
rekening
houden met een fikse boete,
zo een
die het plafond doet invallen.
Als de
heren het met mij niet eens zijn,
mogen
jullie gerust een bezwaarschrift
indienen,
maar ik zie niet in hoe jullie
een geval
als een zakenreis naar Venetië,
gekruid
met de aankoop van een kristallen
servies
van tachtigduizend frank, kunnen
uitleggen.
Of de verfraaiing van de
directeurskamer,
schilderwerken, nieuwe
gordijnen
en behang. Aan de
directeurskamer
is in tien jaar niets
gedaan,
er hebben nooit gordijnen
gehangen.
CHRISTIANE
(V.O.) Met
dat geld heeft Frans
mijn appartement ingericht.
Een goed
werk, maar de fiscus zal dat
zo niet
willen zien.
De
hoendertjes worden opgediend en de sommelier toont de Chambertin en laat
Christiane proeven. Na de kwarteltjes spreken ze de dessertkar aan, en daar laat
Picavet zich van zijn zoetste kant kennen, hij neemt van vier verschillende
plateau’s. Alle vier nemen ze koffie. Van Dievoet trekt zich van de
onkostennota schijnbaar niets aan en hij staat erop om een pousse-café te
snoepen. Picavet bezwijkt voor een Calvados hors d’âge, Christiane vraagt een
Grand Marnier, Frans en Sander een fine champagne. Onder hun vieren hebben ze
twee flessen wijn uit, zonder de drankjes vooraf, de wijn en het afzakkertje.
Ze hebben er kleur van gekregen en nu is Christiane aan de beurt om haar
kwaliteiten te tonen en het gesprek af te wenden van de belastingproblemen.
CHRISTIANE
(klopt op haar buik) Dit is de beste
lunch
die ik
vandaag gegeten heb.
De heren
lachen, ze zijn licht aangeschoten en als een aantrekkelijke vrouw geestig voor
de dag komt, mag er gelachen worden.
SANDER
Ik
weet wat. Een Franse dokter heeft
lang geleden
geschreven dat ons zesde
zintuig
dat van de voortplanting is.
Na een
goede maaltijd, als onze vijf
zinnen
voldaan zijn, snakt de zesde
zin
logischerwijs ook naar bevrediging.
Zijn
wetenschappelijke redenering is,
en
daar kan ik inkomen, dat waar er
een
zintuig is, er een zin is, dus
oog en
gezicht, tong en smaak, neus
en
reuk, oor en gehoor en bijgevolg
geslachtsdelen
en voortplanting. Het
plezierige
is dat tussen man en vrouw
die delen
nogal van concept, ik zou
zeggen
van vorm verschillen, maar
geen
nood, ze passen perfect in elkaar
en als
wij, zoogdieren, de
verschillende
delen tot een geheel in
elkaar
knutselen, volgt het hoogste
zintuiglijk
genot, de beloning voor
de
voortplanting. Ingewikkeld maar
fijn,
niet? (V.O.) Dat kan tellen
als
opwarmer, hij heeft erom
gevraagd
maar het is niet zeker
dat
hij het begrepen heeft.
PICAVET
(krult van het lachen en lonkt naar
Christiane)
VAN DIEVOET
(lacht bezadigd) Dat is eer een
doordenker
dan
een mop. Ober, mag ik de rekening.
De Ober komt
en Van Dievoet betaalt met een kaart. Ze drinken hun sterke drank uit, staan op
en lopen naar buiten. Bij de auto stelt van Dievoet voor om in een gezellige kroeg
niet ver daar vandaan, nog een glas te gaan drinken.
PICAVET
(kijkt op zijn horloge) Die
lunch is
behoorlijk
uitgelopen, het haalt niets
uit om
nu nog naar kantoor te gaan, ik
kan er
mijn aandacht niet bij houden en
ik ben
in goed gezelschap. Ik ben
trouwens
flink opgeschoten met mijn
werk.
Morgen kan ik afsluiten.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
GELAGZAAL BRUIN
CAFE AVOND
Het is tegen
vieren, de drankgelegenheid zit niet vol en zij gaan in de verste hoek zitten,
in een afgeschoten ruimte bekleed met houten panelen. Op de kaart staan meer
dan twintig soorten bier, van vederlicht tot topzwaar. Picavet waagt zich aan
een Sixtus, Christiane vraagt een Cointreau, van Dievoet een Brigand en Molenaers
een Duvel. De vier zijn opgewarmd maar nog niet op toerental, er moet eerst nog
neutraal gepraat worden, over hun vrouw en kinderen en andere koeien en
kalveren. Het bier van acht graden alcohol en meer, na al wat vooraf is gegaan,
belet hen niet nog helder te denken. Christiane is een stuk, zij is de inzet,
ze kan goed meepraten en geestig zijn. Wie gaat winnen is min of meer
afgesproken, dat is Picavet, die Bart heet bij zijn voornaam, dat heeft
Christiane hem gevraagd. Minutenlang blijft het stil, ieder zit in eigen
gedachten verzonken, hoe moet het verder met de dag, de avond, de nacht? Picavet
leest het etiket op zijn bierflesje en schrikt van het alcoholgehalte,
Christiane is haar neus gaan poederen, van Dievoet kijkt nogal somber naar buiten
en Sander laat zijn oog vallen op de oude reclameborden voor bier van voor de
oorlog, dat al lang niet meer bestaat, Fürst, Bock, Speciale, Pater en
Sterck-Op.
SANDER
(V.O.) Dit soort uitstappen
heb nog
niet
eerder meegemaakt. Op mijn
vorig
werk speelde ik de tweede
partij,
de solo’s waren voor de
bazen
en tevens eigenaars. Hier
doe ik
mee, ik strijk de alt aan
en het
is duidelijk dat Christiane
vandaag
in het kwartet de cello
tussen
haar benen houdt. Christiane
is een
meegaande meid maar mijn
vrouw Frieda
heeft het moeilijk om
een
beetje goedgemutst te zijn, ze
doet
niet eens haar best. Om seks
bedelen
helpt mij geen centimeter,
dreigementen
maken de zaak nog veel
erger.
Ik ben al jaren aan het
vasten
en wat voorbij is, is
voorbij.
Is Frieda mij beu? Dan heeft
zij
dat maar te zeggen, dan kan ik
scheiden.
Het enige wat ze doet in
bed is
mij wegduwen en zich omdraaien.
Ach,
die onvrede om een beetje genot,
mij
eigenlijk door het geloof ontzegd
als ik
het niet doe om bij elke beurt
een
kind te verwekken. Zo heb ik het
op
school geleerd. Ik ben aan het
leuteren.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
TOILET AVOND
CHRISTIANE
(schouwt haar gezicht in de spiegel van het toilet.
lippenstift en ogenblauw zijn in orde, haar buste
steekt puntig vooruit) (V.O) Daar
kan ik
belastingman
Picavet een oog mee
uitsteken.
Maar wat verfoeilijke
opdracht
heeft Frans mij gegeven,
een
minnaar die zijn zaken zo
flink
heeft beheerd dat een
belastingboete
hem kan kelderen.
Het eerste
wat eraan zou moeten
is
mijn appartement dat hij voor
mij
huurt met geld van zijn bedrijf,
zo
onwettelijk als met twee vrouwen
tegelijkertijd
getrouwd te zijn. Ik
weet
het, die nieuwe boekhouder
Molenaers
weet het ook en die heeft
het
met zijn geweten nog moeilijker
als de
vorige om de schuine weg op
te
gaan.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. GELAGZAAL AVOND
VAN DIEVOET
(V.O.) Ik zit in slechte
papieren, als
ik
tegen de lamp vlieg is het met mijn
rijk
leven gedaan. Dan zal ik elke cent
moeten
sparen om mijn concessie niet
kwijt
te spelen. Ik houd er twee
vrouwen
op na, een wettelijke en een
bijzit,
de eerste weet van de tweede
niets,
denk ik, maar ze kosten mij de
ogen
uit mijn kop. Mijn wettelijke
heeft
haar zinnen gezet op een grote
Mercedes
en wil niet weten van een
ander
merk, terwijl ik zit te wachten
op een
miljoenenopdracht van een
autofabriek
die duizenden mensen aan
het werk
houdt, die bestelling is voor
mij
leven of dood, zie je mij al
aanleggen
op hun parking met een auto
van
een concurrent die zijn eerste
lasdraad
bij mij nog moet bestellen.
Ik heb
mij te ver gewaagd met mijn
groot
huis en een tweede auto en mijn
twee
zonen hebben nog voor jaren
studies
voor de boeg. Mijn vrouw is
zuinig, kan sparen, maar ze is te
trots om zelf uit werken te gaan.
Een aanvulling zou altijd meegenomen
zijn.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. GELAGZAAL AVOND
PICAVET
(V.O.) Eigenlijk mag ik
voldaan zijn,
ik heb
mijn dagje gehad. De fraude
die ik
bij van Dievoet heb opgedolven,
kunnen
zijn bedrijf de strop omdoen,
daar
is munt uit te slaan.
VAN DIEVOET
(breekt de stilte) We kunnen
peeën zaaien,
onze zonden
aan het overpeinzen? Wie
wil er
naar huis, onderweg naar huis
weet
ik nog iets, daar drinken we de
laatste.
PICAVET
De
allerlaatste dan.
DISSOLVE
FADE-IN
EXT.
AUTO AVOND
De auto van Van
Dievoet met aan boord het kwartet verlaat de autosnelweg, volgt wat secondaire
wegen en stopt op de parking van de Zanzibar, een bar met toegeschoven
gordijnen en een bordje ‘Kamers voor reizigers’.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. GELAGZAAL ZANZIBAR AVOND
Ze stappen onwennig binnen, alleen van Dievoet is niet uit zijn
gewone doen, hij is hier vroeger al eens afgestapt met Christiane om een ‘kamer
voor reizigers’ te huren voor een halve dag, toen woonde Christiane nog niet op
het appartement. Het licht is gedempt, aan de tapkast staan een paar gasten, aan
de tafels zitten groepjes van drie of vier, meer mannen dan vrouwen. Ze nemen
plaats. De dienster, naar schatting dertig, noteert de order voor een fles
champagne. Hun eerste glas is uitgeschonken, de fles staat in de koeler en voor
ze tijd hebben om van gedachten te wisselen begint de dienster solo te dansen
in het midden van de gelagzaal. De jukebox speelt Wheel of Fortune en in cadans
knoopt ze haar blouse open en toont haar borsten die dobberen op de maat van de
muziek. Dan tilt ze haar rok op, trekt haar slipje opzij en toont haar donkere
poes. Sander en Picavet kijken verbijsterd. Na de vertoning schikt de dienster
haar kleren en gaat aan de tapkast staan ten dienste van de klanten die nog
iets willen drinken, ze ziet er heel huiselijk uit, niet echt een barmeid of
een stripteaseuse. De jukebox zet een slowfox in en een paar koppels sluipen
naar de dansvloer. Van Dievoet port met zijn voet de kuit van Christiane en die
lokt Picavet met een wijsvinger naar de dansvloer. Ze klampt zich aan hem vast
en draait niet rond de pot.
CHRISTIANE
Show en dansen is niet het enige waar
het hier om draait, wie hier binnen
treedt weet waar de lamp brandt. Ze
vragen hier amper duizend frank voor
een kamer naar de zevende hemel.
PICAVET
Van
een uppercut gesproken, maar dat geld
heb ik
niet op zak.
Na de dans gaat
Picavet weer zitten, Christiane wisselt een paar woorden met de waardin en loopt
naar de toiletdeur.
PICAVET
Ze
vragen hier amper duizend frank voor
een kamer,
wat bedoelt juffrouw
Christiane
daarmee? Zegt ze dat zo maar
of
heeft ze een bedoeling?
VAN DIEVOET
Niet
dat ik weet, zo ken ik haar niet,
ze zal
je aantrekkelijk vinden en ze
is doenvrij,
ze kan doen wat ze wil. Ga
eens
kijken en laat het maar bij op mijn
rekening
zetten.
PICAVET
Niet
aftrekbaar, ik zal eens gaan
zien
waar de toiletten zijn, ik moet
pissen. (Hij staat op, loopt naar de
waardin om iets te vragen en verdwijnt
door dezelfde deur als Christiane)
SANDER
Hoe
kun je ons Christiane dat aandoen,
haar in
die rol duwen?
VAN DIEVOET
Mijn
Christiane? Ik weet van geen rol
en ik moet
naar de wc, hoog water.(Gaat
in zijn binnenzak en haalt een voorwerp
boven, een doosje ter grootte van een reep
chocolade)
SANDER
(V.O.) Een fototoestel.
Van Dievoet staat
op, loopt naar de toiletdeur duwt die open en verdwijnt achter die deur. Sander
staat eveneens op en loopt zijn baas achterna. De toiletdeur geeft toegang tot
het dames- en herentoilet en tot een trap naar de kamers.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. GANG MET DEUR NAAR TOILETTEN EN
TRAP AVOND
Op zijn
tenen sluipt Sander naar boven en blijft staan op de overloop, zijn ogen juist
boven de vloer van de verdieping. De schaduw van Van Dievoet staat gebukt voor
het sleutelgat van een deur in een gang met veel deuren. Sander werkt zich tot
op de verdieping. Omzichtig, traag steekt hij de helft van zijn gezicht om de
hoek. Hij ziet van Dievoet zich plots oprichten en de deur opengooien, zijn
fototoestel in aanslag. Sander staat vliegensvlug achter Van Dievoet, die zijn
apparaat voor een oog houdt, afdrukt, maar de flitslamp werkt niet. De mooi
geschapen Christiane ligt uitgekleed op het bed, Picavet heeft zijn jas, broek
en onderbroek uit staat met zijn lid voor het gezicht van Christiane.
VAN DIEVOET
Godverdomme,
er zitten geen pillen in.
SANDER
(van achter de rug van Van Dievoet) Dat is
goed.
VAN DIEVOET
(niet van zijn stuk gebracht) Jij
bent
getuige,
wij hebben de controleur
betrapt
dat hij zich door een hoer
laat
omkopen.
SANDER
Laat
pijpen.
CHRISTIANE
(heeft er genoeg van en stapt weer in haar
kleren) Ik ben geen hoer,
die daar heeft
mij betaald
om te poseren. Ik zou het
niet
gedaan hebben, ik heb geen trek,
ik heb
pas gegeten.
SANDER
Baas,
dacht u meneer Picavet te chanteren?
Ik doe
daar niet aan mee. Ik heb niets
gezien.
VAN DIEVOET
Hij
chanteert mij wel, hij wijst al mijn
kosten
af.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. OP DE TRAP AVOND
Ze gaan
achter elkaar in een rij naar beneden, zwijgend, helemaal uitgefeest en nuchter.
Van Dievoet betaalt het gelag, ook de kamer die tot niets heeft gediend.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT.
AUTO NACHT
Van Dievoet rijdt
terug naar zijn bedrijf. Sander zit nu met Christiane op de achterbank. Er
wordt niet gesproken. In een mislukte stemming stappen ze op het parkeerterrein
van Van Dievoet uit de auto.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT.
PARKEERTERREIN NACHT
Christiane
neemt Sander apart.
CHRISTIANE
(tot Sander) Breng je mij naar huis.
SANDER
En Frans dan.
CHRISTIANE
Frans, die telt vanavond niet mee, of
nooit meer.
Ze stappen in de auto van Sander en rijden weg.
Van Dievoet staat met Picavet te praten.
PICAVET
Jij brengt mij naar huis. Ik heb te
veel op, daar mag een ambtenaar niet
op betrapt worden. Ik verwacht je
morgen vroeg om mij te komen ophalen.
Na vandaag is de controle nog lang
niet afgelopen.
VAN DIEVOET
Dat viel te vrezen.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT AUTO SANDER NACHT
SANDER
Ik denk er aan bij Van
Dievoet op te
zeggen maar ik moet eerst
een andere
baan vinden.
CHRISTIANE
Dat
begrijp ik.
SANDER
Het moet verkeerd aflopen
met van
Dievoet en dat niet alleen,
ik
voel een plotse verliefdheid
opsteken.
CHRISTIANE
Op mij? De concubine van
Frans,
animeermeisje als het mij
wordt
gezegd? Ik sta in het leven.
SANDER
Niet echt. Je doet het voor
Frans.
Daar is liefde toch voor.
CHRISTIANE
Is dat liefde, mij zoiets
doen doen?
Kom eens mee kijken naar
mijn flat
hoe hij mij heeft
geïnstalleerd. Daar
doe ik het voor, en om in
leven te
blijven.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. APPARTEMENT CHRISTIANE NACHT
Van Dievoet
heeft op geen duizend gekeken om de flat in te richten. Dure design, dat is een
investering, geen caprice. Sander gaat zitten in een club bij de lage
salontafel en weigert een drankje.
SANDER
Ik heb
genoeg op om nog drie uren boven
mijn
promille te drijven.
(heeft het
moeilijk als Christiane haar jurk over haar
hoofd uittrekt en hem vraagt het haakje van
haar soutien los te maken)
CHRISTIANE
Doe je
jas uit. (ze gespt
zelf zijn
broeksriem los, het hele vertoon)
Ze helpen
elkaar zich te ontkleden, gaan op het bed liggen en doen het. Sander vol overgave,
hoe lang is het bij hem geleden?
SANDER
(bromt) Dat is jaren
geleden, ik kan
het
nog, maar daar heb ik met
Frieda
niets aan.
CHRISTIANE
(helpt Sander weer in zijn kleren, schikt
zijn das, ze omhelst hem)
SANDER
(maakt zich los) Hoe moet het nu
verder
met
ons.
CHRISTIANE
Dat
weet ik niet. Jij hebt Frieda, ik
heb
niets, Frans telt voor mij niet
meer
mee.
SANDER
(geeft Christiane een zoen en verlaat het
apartment)
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
LIVING
SANDER NACHT
Frieda is
nog op, ze zit in kamerjas op de bank en vaart uit, maakt een grote scène.
FRIEDA
Ik
blijf niet bij jou, ik blijf niet
bij
een hoerenloper.
SANDER
Stop met dat hysterische
gedoe, dat
maakt mij hoorndol. Ik heb
niets
misdaan, de baas heeft het zo
lang
getrokken, ik moest mee op restaurant
en dan naar een cabaret om
te
proberen de controleur naar
zijn
hand te zetten en dat is
mislukt. Nu
blij? Maar ik heb mijn
manieren
gehouden. (V.O.) Dat met Christiane
gaat
haar niet aan, daar had ik
recht
op, dat koud stuk wijf heeft
daar
geen zaken mee.
FRIEDA
Kruip
maar in bed, ik blijf hier liggen.
SANDER
Morgen
trek ik er uit. Wat ben ik met
een
ijskast die haar eigen kut niet meer
weet
staan. Nu ga ik slapen, voor de
laatste
keer hier. Als
het zo laat niet
was
vertrok ik nu. (hij gaat
naar zijn bed)
FADE-OUT
FADE-IN
EXT.
AUTO VAN
DIEVOET NACHT
In de auto
voeren van Dievoet en zijn passagier Picavet een gesprek.
PICAVET
Vriend,
dat van daarnet, dat was een
slag
onder de gordel. Wat zou je gedaan
hebben
als de flits gewerkt had en je
mij
gekiekt had in mijn blote kont
bovenop
je hete wijf?
VAN DIEVOET
Jij
hebt veel praat, man, in jouw plaats
zou ik
zwijgen. En het is mijn wijf niet.
PICAVET
Ik ben
nog niet uitgepraat. Met een paar
goede
foto’s zou je gedreigd hebben die
naar
mijn vrouw te sturen en mijn gezin
naar
de bliksem te helpen als ik drie
vierde
van de rotzooi in je boekhouding
niet
door de vingers zie. Ik kan je twee
keer
doen hangen, voor fraude en
aanzetten
tot ontucht.
VAN DIEVOET
Ik heb
je door leperd. Je hebt mij de
hele
tijd om de tuin geleid en je vrouw
doet
mee. Je hebt van in het begin met
mijn
voeten gespeeld.
PICAVET
(blijft voor zich uit staren)
VAN DIEVOET
Hoeveel
moet het kosten?
PICAVET
Wat
kosten?
VAN DIEVOET
De
belastingaanslag.
PICAVET
Dat
bedoelde je niet, je wilde weten
hoeveel
het moet kosten om mij mild te
stemmen.
Dat is poging tot omkopen,
drie
keer hangen, dat gaat je zeker
twee
miljoen kosten.
VAN DIEVOET
Belastingaanslag?
PICAVET
Doe
niet stom.
VAN DIEVOET
Hoeveel
dan?
PICAVET
Zonder
boetes voor fraude en poging
tot chanteren
en omkopen, wordt de
aanslag
dik twaalf miljoen, met boetes
zesendertig
miljoen, ik krijg het
klaar
voor minder dan vijf miljoen,
en je
betaalt mij twee miljoen uit de
zwarte
kas die ik die niet eens heb
willen
opsporen. Wees blij.
VAN DIEVOET
(zucht) Blij dat ik ben.
DISSOLVE
FADE-IN
EXT. PARKING VAN DIEVOET DAG
De volgende
ochtend. Van Dievoet rijdt op de parking, hij en Picavet stappen uit. Van
Dievoet loopt naar zijn bureau Picavet naar de kamer van Sander.
INT. KANTOOR VAN DIEVOET DAG
VAN DIEVOET
(zit achter zijn bureau te schrijven)
CHRISTIANE
(komt binnen bij Van Dievoet) Frans,
hier
is mijn
ontslagbrief, als het kan is
dit
mijn laatste halve dag op kantoor
en
binnen een paar dagen breng ik de
sleutel
van het appartement, als ik
verhuisd
ben.
VAN DIEVOET
(springt recht) Christiane,
Christiane,
kunnen
we eerst niet even praten. Ik
laat
je niet vertrekken.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
KAMER
CHRISTIANE DAG
CHRISTIANE
(is al buiten bij Van Dievoet. Ze haalt allerlei
voorwerpen uit de laden en stopt die in een
boodschappentas. de pillen van het fototoestel
van Van Dievoet gooit ze op het bureaublad)
Die
mag hij aan zijn gat hangen.
SANDER
(komt binnen bij Christiane) Wel,
ga je
verhuizen
naar een andere kamer.
Picavet
vraagt naar de mappen met ...
CHRISTIANE
Je
weet waar ze zijn, Sander, ik blijf
hier geen
minuut langer dan nodig.
SANDER
(zoekt wat mappen bijeen en loopt terug naar zijn
kamer)
PICAVET
Leg
die mappen maar neer. Ik rond mijn
controle
nu af en schrijf mijn verslag.
Ik heb
een half miljoen frank
onterechte
onkosten geschrapt, dat
lijkt
me billijk Fraude heb ik niet
gevonden.
De aanslag zal rond de vijf
miljoen
liggen. Nog de handtekening
van de
baas voor de wijziging van
aangifte.
Ik blijf niet lang meer,
juffrouw
Christiane moet mij niet
vragen
voor de lunch.
SANDER
Nee, dat zie ik ook niet
zitten.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT.
PARKING MIDDAG
VAN DIEVOET
(Van Dievoet rijdt onder de middag naar huis eten)
SANDER
(V.O.) Ik begrijp er geen
moer meer van.
Ik kan
alleen maar vermoeden wat er
tijdens
de autorit is afgesproken,
zaken die
het licht schuwen die ik
als
eerlijk mens zou moeten aanklagen.
(heeft zijn krant opengelegd en heef in zijn
eerste boterham gebeten als de telefoon gaat)
Frieda.
Je huilt.
FRIEDA
(stem van Frieda in de telefoon) We
zijn nu
al zo lang
samen, als jij van mij
weggaat,
weet ik niet wat ik moet doen,
dan
heeft mijn leven geen zin meer.
SANDER
Je leven. Ik denk er niet
aan je te
verlaten. Kun je eens niet
iets innemen
om toch af en toe seks te hebben.
FRIEDA
Je hebt toch seks solo. Je doet het
al zo lang.
SANDER
Dat is
dat niet voor een man in de
fleur
van zijn leven. Je zou moeten
afleren
kwaad de deur dicht te klappen,
als je
mij in de badkamer betrapt. We
zien
straks wel, dat is voor het eerst
in
tien jaar dat ik met jou over seks
heb mogen
praten. (haakt in)
(de telefoon
gaat opnieuw) Allo. Christiane.
Waar ben
je.
CHRISTIANE
Op het appartement, aan het inpakken. Ik
ga een tijdje terug naar mijn ouders,
behalve als jij iets weet, met Frieda heb
je toch geen leven, dat heb je gisteren
gezegd, toen ik op mijn rug lag.
SANDER
Als
een man heet staat weet hij niet goed
wat hij
moet zwijgen, dan zit zijn
verstand
tussen zijn benen. Ga maar enige
tijd bij je ouders wonen, haast en spoed
zijn
zelden goed. Het is prima geweest
gisteren,
voor zo ver ik daar nog kan
over
oordelen. En hoe moet dat met Frans?
CHRISTIANE
Frans is een beest, mij gebruiken als
callgirl, of nog erger, de makreel.
SANDER
Nogmaals,
ik heb er gisteren van genoten
maar ik
heb je niets te bieden.
CHRISTIANE
Niet dus? Wat jammer. Tot later misschien
ooit. (haakt in)
SANDER
(V.O.) Aan Frieda heb ik
niet veel, maar
ze is in nood, die kan niemand anders
meer
krijgen, ze wil zelf niemand anders
meer, geloof
ik. Christiane, met haar
kundigheden,
haar gloed en haar voorkomen,
kan
aan iedere vinger een Frans hebben,
een
veel betere als ze uitkijkt. En
waar
zou ik het geld halen, om haar te
onderhouden,
Christiane is luxe gewoon.
(Zegt zacht) Ik kan het
niet, ik kan het
niet
over mijn hart krijgen. Met Frieda
heb ik
een muizengrijs leven, maar dat
is het
misschien dat ik zoek. Voor de
rest
is het tamelijk goed gegaan, ze
is een
toonbare echtgenote maar bezeten
door
de gedachte die een slechte
vriendin,
een stom, bezeten wijf dat
zich
uitgaf voor feministe, zo een uit
een
genootschap van vrouwen die het op
de
castratie van de man gemunt hebben,
haar
heeft ingefluisterd dat je lelijk
wordt
van seks, verlept, dik,
afhangende
wangen, balken onder de ogen,
als er
al niets verkeerds loopt met de
borsten
en de vagina, maar wat kan dat
die
trutten schelen, ze lopen er nooit
mee
bloot en schermen zich af tegen het
mansvolk,
het schorremorrie van deze
wereld.
Of ze gelijk hebben of niet, ik
zou
het bij god niet weten, maar ik zit
met zo
iemand die ik in eer en geweten
niet
aan haar lot kan overlaten. Ik ben
slachtoffer
van mijn eigen goedheid. En
nu de
menopauze toeslaat mag ik alle hoop
laten
varen, zo staat het volgens Dante
boven
de ingang van de hel geschreven.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. LIVING SANDER AVOND
SANDER
(zit aan de tafel een brief te schrijven)
FRIEDA
Ik heb
de tafel nodig, wat ben je aan
het schrijven.
SANDER
Een
brief aan het OCMW van Hellebeek.
Jij
hebt mij verteld dat je van de
mutualiteit
vernomen hebt dat daar de
betrekking
van secretaris van het
OCMW
open is. Met wat hulp van je
vrienden
moet het lukken die post te
krijgen.
Hé,wat heb je voor lekkers
klaargemaakt?
FRIEDA
Ik heb
palmharten als voorgerecht met
een
kleine fles Chablis. Het hoofdgerecht
zijn
kuikentjes in sinaasappelsaus met
een
cru bourgeois. En als dessert heb ik
vla in
de oven staan.
SANDER
Je
hebt je uitgesloofd. Voor welke
gelegenheid.
FRIEDA
(bekijkt hem) Zo maar.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
KEUKEN AVOND
FRIEDA
(doet de vaat, giet het laatste van een fles wijn
in haar glas en drinkt het uit)
SANDER
(helpt afdrogen, gaat achter Frieda staan, doet
het haar in haar hals omhoog en kust haar in haar
hals. Legt zijn handen om haar middel en laat die
aan de voorkant afzakken tot in haar schoot)
FRIEDA
Wat
ben je aan het doen?
SANDER
Ik
laat mijn verbeelding werken. Ik kleed
je met
mijn eigen handen uit, leg je op
bed,
spreid je benen en dan ...
FRIEDA
En
vervolgens?
SANDER
Dat
beslis jij, neuken of afspelen. Ik
wil
profiteren van het feit dat je te
veel
gedronken hebt.
FRIEDA
We zullen straks zien. Eerst
mijn
feuilleton en er is vanavond
een film.
SANDER
Als tegen die tijd de wijn
maar niet is
uitgewerkt.
FADE-OUT
Geen opmerkingen:
Een reactie posten