woensdag 26 juli 2017

33 SANDER MOLENAERS LEGT ER ZICH BIJ NEER








SANDER MOLENAERS LEGT ER ZICH BIJ NEER


Originele script voor


9 afleveringen van een dramatische

Tv-serie

Geschreven door

Jules De Cort
























INT.                 SLAAPKAMER MOLENAERS        DAG

SANDER MOLENAERS
(SANDER MOLENAERS talmt om uit bed te klauteren
en zijn sokken aan te trekken. loopt in pyjama
naar de badkamer)

INT.                 BADKAMER           DAG

SANDER
(staat te plassen, wast zijn handen en in de
badkamerspiegel keurt hij zijn verslapen
gezicht en maakt verder zijn toilet)

INT.                   KEUKEN           DAG  

SANDER
(dekt in pyjama de ontbijttafel)

FRIEDA ZIJN VROUW
(komt de keuken in nachtjapon binnen en
gaat aan de ontbijttafel zitten)

SANDER
Op kantoor wacht mij de komst van de
controleur van belastingen, dat werkt
op mijn gemoed en op mijn zenuwen
Frieda. Het is de eerste keer in mijn
leven dat ik het in de functie van
hoofdboekhouder frontaal moet opnemen
tegen een belastingman. Die strop heb
ik mezelf om de hals gelegd door hogerop
te willen klimmen. Veranderen van
werkgever scheen mij de beste manier
om promotie te maken. Het is acht
maanden geleden dat ik bij de melkerij
van de Gebroeders Speen N.V. ben
weggegaan.

FRIEDA
Je hebt altijd gezegd dat je daar het
graag geziene boekhoudertje was maar je
vond dat je aan je plafond zat en dan
heb je een goede baan geruild om te gaan
werken voor iemand die ik voor niet veel
vertrouw.

SANDER
Hoe dikwijl heb je Van Dievoet al
gezien. Zijn BVBA is zelfstandig
agent voor Europa van een
Amerikaanse producent van
lasmateriaal. Dat is niet niks.

FRIEDA
Het uitzicht op verre vliegtuigreizen
en uit eten gaan met bezoekers die
van de fijne keuken iets afweten, dat
stak je ogen uit.

SANDER
Onder druk van mijn nieuwe baas Frans
van Dievoet heb ik mij fiscaal op dun
ijs gewaagd en natuurlijk zit de
fiscus de firma op de huid. Als
eigenaar van de zaak en wettelijk
verantwoordelijk, heeft Van Dievoet
zijn handtekening gezet onder alle
stukken, maar toch, ik vertrouw het
spel niet. Ik ga mij gedeisd houden,
loopt er iets mis dan gaat de baas
de bak in, maar mijn beroepseer staat
op het spel, als het slecht uitdraait
ben ik mee de peer, de dupe van het
gesjoemel bij Van Dievoet. Ik had die
baan niet mogen pakken, had ik
geweten dat Van Dievoet zo’n knoeier
was, ik ben blij dat onze hypotheek
zo goed als afbetaald is, daar moeten
we ons hoofd niet meer over breken.

FRIEDA
Ik zal de kost wel verdienen, zo ver
zie ik het nog komen.

SANDER
Verwijten, daar ben je goed in, soms
denk ik dat jij in een groot register
mijn tekortkomingen opschrijft, maar
mij moed inspreken, toegeven dat ik
drievierde van het huis verdiend heb
en dat je eigenlijk gaat werken voor
je auto en garderobe, o neen, dat zit
er niet in. Een lief woord kan er
niet af, ik heb het nu moeilijk.
Nu we door de grootste kosten zijn,
zou je mij liefst van al zien
optrekken, als ik maar afdok, ik
voel het doorheen mijn neushoornvel.
Ik word er levensmoe van,
s morgens dat soort gesprek te
moeten voeren. Hoe lang is het
geleden dat wij samen nog de slappe
lach hebben gehad.

FRIEDA
Schijt omhoog.

SANDER
Ik heb goede redenen om dat niet te
doen.

Ze eten verder in stilte.

SANDER
Ik mag in je bijzijn niet eens het woord
seks uitspreken, dan krijg ik zeker
ambras. Naakt heb ik je al jaren niet
meer mogen zien, zelfs niet in het
donker, treurig voor een man van mijn
temperament, halfweg mijn levenspad en
omzeggens nog geen hinder van de jaren.
Op tafel springen zonder aanloop kan ik
nog maar durf het niet meer, bang om met
mijn ballen tegen de tafelrand te stoten,
maar voorts ga ik voor niets achteruit.

FRIEDA
Wat voor onzin sla je nu weer uit. Ik
heb andere problemen, met mijn
baarmoeder, eierstokken en stress door
mijn werk.

SANDER
En sinte-me-dunkt, wat maakt het uit,
klagen en steunen alsof je op sterven
ligt, als alleen ik en niemand anders
het hoort.

FRIEDA
Nog nooit gehoord van het keren van
de jaren, heb je die rimpels in mijn
huid al gezien die overal opduiken,
vooral in mijn gezicht.

SANDER
En op je achterwerk maar dat mag ik
niet meer zien en daarbij, je kunt
je rimpels nog altijd bij plamuren.

FRIEDA
Ga je afreageren bij de controleur
en de secretaresse en laat mij met
rust.

SANDER
We hebben geen kinderen gewild en
dat is de prijs die wij betalen, de
prijs van de leegheid. Dat voor ons
de ezelsjaren zijn aangebroken maakt
het niet gemakkelijker. (V.O.) Ik
zit zo gekweld met de middagduivel
dat ik er een bult van krijg en zou
mij moeten hoeden voor opwellingen
en stommiteiten, zoals van werk
veranderen, van het goede pad
afwijken door vreemd te gaan en
dreigen het huiselijk dak te
verlaten. Ik heb veel geduld gehad
met Frieda, nu en in het verleden,
iets waar zij misbruik van heeft
gemaakt, dat begint nu door te
dringen, op een kwade moment in
mijn leven.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.              IN DE AUTO            DAG

SANDER
(zit zich proper aangekleed op te winden
achter het stuur van zijn auto) (V.O.) Ik
zit mijn zwartgalligheid weer aan
te zwengelen, dat zou ik moeten afleren,
ik hou mij bezig met andere zaken dan
mij op het verkeer te richten. Dat is
verkeerd, ik ken de weg, maar op
automatisch rijden kan gevaarlijk zijn.
Nu pieker ik weer over zijn relaties met
vrouwen, uitzichtloos. Twee meer niet:
Frieda en nu Christiane mijn medewerkster
bij van Dievoet, zeker geen hapklare brok.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                KANTOOR SANDER           DAG

SANDER
(achter zijn desk, de telefoon gaat) Ja
Frans. Ik kom er aan. (haakt in) (V.O.)
Godver, wat nu weer, ik zal hem eens
zeggen dat ik zot geworden ben.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  KAMER VAN DIEVOET      DAG

VAN DIEVOET
Sander, ik heb navraag laten doen,
controleur Picavet is een taaie die
we  niet op zijn rug krijgen met een
lasagne. Ik heb besproken voor vier
in Mon carrousel.

SANDER
Vier baas?

VAN DIEVOET
Christiane gaat mee. Ik heb een plan
en jij moet dat mee helpen uitvoeren.
We  moeten de controleur gunstig
stemmen, iemand moet zich opofferen.

SANDER
Ik toch niet? Is hij anders?

VAN DIEVOET
De toestand is ernstig, Sander. Iemand
moet Picavet in een delicate positie
wringen zodat we hem onder druk kunnen
zetten.

SANDER
Hem chanteren?

VAN DIEVOET
Onder druk zetten. We gaan eten, we
maken hem zat, Christiane moet hem zo
ver krijgen dat hij denkt dat ze voor
hem valt. Ik heb niet kunnen
achterhalen of hij een heetzak is of
een koele kikker maar we moeten het
erop wagen. Om hem op te starten doe
jij eerst een greep naar Christiane,
trapt hij erin dan zijn we gered.

SANDER
Goed. als ‘t maar dat is. (loopt buiten
de gang in) (V.O.) Waar is die mee bezig.
Die is geflipt. Dit loopt slecht af,
ik zoek een andere baan. De titel van
chefboekhouder leek aanlokkelijk. Ik
had moeten luisteren maar mijn
voorganger, Ivo, die heeft de tijd dat
hij hier nog was niets anders gedaan
dan de redenen van zijn vertrek uiteen
te zetten, verhalen die mij al van de
eerste dag ziek maakten van verlangen
naar mijn vorige gezapige baan, maar
nu zit ik hier maar in de melkerij
boterden ze al bij al niet te best,
met al die boterbergen, melkplassen.
vereffeningen en opslorpingen was ik
ook niet meer zeker van mijn toekomst.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                    KAMER SANDER           DAG

Zijn medewerkster CHRISTIANE COOLS is in gesprek met een man, PICAVET.

CHRISTIANE
Mijnheer Molenaers, boekhouder van de
firma Van Dievoet, ik stel u voor aan
de heer Picavet, controleur van
belastingen. Wat verlangen de heren
te drinken, koffie of whisky.

PICAVET
(kan een glimlach niet bedwingen) Koffie is
goed.

FADE-OUT

FADE-IN

MONTAGE

De twee mannen gaan aan de slag. Om halfeen heeft de belastingman zich tot zijn nek in de dossiers gegraven, met veel voorhoofdgefrons, schuine blikken naar Sander, gefoeter en gemopper, maar tevreden over de puinhoop om zich heen. Sander ziet er bedrukt uit.

SANDER
Het is halfeen. Zouden we niet een hapje
gaan eten, we hebben hard gewerkt aan de
stapel mappen te zien en de dag is nog
lang.

PICAVET
Als u maar niet denkt in een duur
restaurant iets los te kunnen peuteren
en de rekening van deze maaltijd mag de
baas op zijn buik schrijven, die komt
niet in de kosten.

SANDER
Niet in de aftrekbare kosten, dat weet
ik, geen haar op mijn buik dat daar aan
denkt.(loopt Picavet voor naar de bedrijfsbar)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   BEDRIJFSBAR             DAG

SANDER
Wat wilt u drinken.

PICAVET
Een pils, van dorst.

SANDER
Ik loop even terug naar mijn bureau
om het vrouwtje te bellen dat ik uit
lunchen ga, anders staat er vanavond
aardappelpap op laag vuur te
pruttelen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                       GANG                DAG

CHRISTIANE
(Christiane heeft haar feestjurk aangetrokken)
Ik mag mee gaan eten, mes rechts, vork
links, maar ik ben thuis stevig
opgevoed, met de vork in de rechterhand.

SANDER
Je moet het die draai niet geven, je
kunt je mannetje staan in een restaurant,
je gaat bijna elke week met van Dievoet
mee uit eten, en niet van de goedkoop,
ik zie de rekeningen. Frans heeft mij
gezegd wat hij van ons verwacht. Gelooft
hij dat een dame kan toveren en water
bergop doen lopen.

CHRISTIANE.
Voor een paar frisse billetjes verkoopt
een getrouwde man zijn ziel.

SANDER
Voor jouw billetjes verkoop ik mijn huis.

CHRISTIANE
Dat geloof ik niet. Heb jij ervaring met
dit soort spel?

SANDER
Niets, niemendal ervaring, ik ben
boekhouder, geen broekhouder. En het
is geen spel, Christiane. Frans staat
er niet zo goed voor.

CHRISTIANE
Dat weet ik, maar dat hij mij zoiets
doet doen.

SANDER
Je moet blind zijn om niet te zien
dat je een verhouding hebt met Frans,
het lijkt op grote liefde. Hoe kan
hij het over zijn hart krijgen je in
te zetten om Picavet op te geilen en
meer dan dat?

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                     KAMER SANDER                DAG

SANDER
(Sander belt naar zijn vrouw) Mutualiteit
Mechelen? Mag ik mijn vrouw Frieda,
mevrouw Molenaers. Allo Frieda? Ik ga
nu eten met de controleur, je moet
niets gereedmaken.

FRIEDA
Het is goed, dan ga ik ook een stukje
eten, op de Grote Markt of op de
IJzeren Leen, maar niet zo lekker als
jij en op mijn eentje.

SANDER
(V.O.) Niet zo lekker, dat staat wel
vast, alleen, daar ben ik zo zeker niet
van, nors is ze altijd.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   BEDRIJFSBAR           DAG

Christiane, Sander en Frans lopen samen naar de bedrijfsbar waar controleur Picavet hen in een zachte, diepe club zit op te wachten. Sander giet voor zichzelf een single malt in, Van Dievoet drink een grote blended met ijs. Christiane maakt voor zichzelf een gin-tonic, gaat tegenover de belastingman zitten en probeert haar knieën gesloten te houden.

CHRISTIANE
(V.O.) Ik heb de hele morgen met hem gewerkt,
dossiers aangedragen, maar kan hem in geen
enkele categorie indelen, dat van de frisse
billetjes is op bijna alle mannen van
toepassing, maar meneer Picavet, dat valt nog
te bezien. Hij kijkt mij ernstig aan, eer
verbolgen alsof hij doorheeft dat ik de
offergeit ben, om voor de zonden van anderen
te boeten. Ik houd mijn knieën gesloten,
hij weet toch hoe de spleet van een vrouw
eruit ziet. Tot hij met mij danst, trage
dansmuziek en in mijn oor kwaad fluistert
over zijn eigen vrouw. Zo is het met de
baas begonnen.

VAN DIEVOET
Ik stel voor om het glas te ledigen en het
tweede aperitiefje te nuttigen in het
restaurant, waar voor ons een tafel gedekt
staat.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                 PARKEERTERREIN           DAG

Ze lopen over het parkeerterrein van het bedrijf. Van Dievoet laat ze in zijn BMW instappen. Sander zit mee vooraan, de controleur zit op de achterbank naast Christiane, zijn handen naast zijn lichaam. Het restaurant ligt aan de rand van de stad in de resten van een oude herentuin  Drie lindebomen zijn de laatste overgebleven getuigen van wat eens het lieve Vlaamse land rond Brussel was. Het is koel in de omgebouwde villa. In de hal staat een tafel met taarten als kruiwagenwielen, een korf uitgelezen exotische vruchten en een rek met château-wijnen. Het Amadeus-kwartet speelt werk van Haydn op een hifi-installatie. Aan tafel drinken ze hun tweede aperitief. Picavet neemt nu een oude klare, Frans en Sander een Jack Daniels en Christiane een rode tien jaar oude porto. Ze krijgen de kaart voorgezet van de ober en laten Christiane de maaltijd samenstellen.

CHRISTIANE
(tot de ober) Gestoomde zalm met
geroosterde asperges als voorgerecht,
kwartelborstjes als hoofdgerecht met
aardbeien gepaleerd en met twee sauzen,
amber van honing en fuchsia van
frambozenazijn.

De ober dient het voorgerecht op.

VAN DIEVOET
De asperges smelten in de mond als
marsepein. Die Chablis is perfect, ik
zie de wenkbrauwen omhoog gaan. Je hebt
smaak Christiane, een voortreffelijke
keuze

Na het voorgerecht is er tijd om over zaken te praten.

PICAVET
Met uw kosten en uitgaven bent u er
roekeloos op los gegaan meneer Van
Dievoet. Zoals ik het nu zie, moet u
rekening houden met een fikse boete,
zo een die het plafond doet invallen.
Als de heren het met mij niet eens zijn,
mogen jullie gerust een bezwaarschrift
indienen, maar ik zie niet in hoe jullie
een geval als een zakenreis naar Venetië,
gekruid met de aankoop van een kristallen
servies van tachtigduizend frank, kunnen
uitleggen. Of de verfraaiing van de
directeurskamer, schilderwerken, nieuwe
gordijnen en behang. Aan de
directeurskamer is in tien jaar niets
gedaan, er hebben nooit gordijnen
gehangen.

CHRISTIANE
(V.O.) Met dat geld heeft Frans
mijn appartement ingericht. Een goed
werk, maar de fiscus zal dat zo niet
willen zien.

De hoendertjes worden opgediend en de sommelier toont de Chambertin en laat Christiane proeven. Na de kwarteltjes spreken ze de dessertkar aan, en daar laat Picavet zich van zijn zoetste kant kennen, hij neemt van vier verschillende plateau’s. Alle vier nemen ze koffie. Van Dievoet trekt zich van de onkostennota schijnbaar niets aan en hij staat erop om een pousse-café te snoepen. Picavet bezwijkt voor een Calvados hors d’âge, Christiane vraagt een Grand Marnier, Frans en Sander een fine champagne. Onder hun vieren hebben ze twee flessen wijn uit, zonder de drankjes vooraf, de wijn en het afzakkertje. Ze hebben er kleur van gekregen en nu is Christiane aan de beurt om haar kwaliteiten te tonen en het gesprek af te wenden van de belastingproblemen.

CHRISTIANE
(klopt op haar buik) Dit is de beste lunch
die ik vandaag gegeten heb.

De heren lachen, ze zijn licht aangeschoten en als een aantrekkelijke vrouw geestig voor de dag komt, mag er gelachen worden.

SANDER
Ik weet wat. Een Franse dokter heeft
lang geleden geschreven dat ons zesde
zintuig dat van de voortplanting is.
Na een goede maaltijd, als onze vijf
zinnen voldaan zijn, snakt de zesde
zin logischerwijs ook naar bevrediging.
Zijn wetenschappelijke redenering is,
en daar kan ik inkomen, dat waar er
een zintuig is, er een zin is, dus
oog en gezicht, tong en smaak, neus
en reuk, oor en gehoor en bijgevolg
geslachtsdelen en voortplanting. Het
plezierige is dat tussen man en vrouw
die delen nogal van concept, ik zou
zeggen van vorm verschillen, maar
geen nood, ze passen perfect in elkaar
en als wij, zoogdieren, de
verschillende delen tot een geheel in
elkaar knutselen, volgt het hoogste
zintuiglijk genot, de beloning voor
de voortplanting. Ingewikkeld maar
fijn, niet? (V.O.) Dat kan tellen
als opwarmer, hij heeft erom
gevraagd maar het is niet zeker
dat hij het begrepen heeft.

PICAVET
(krult van het lachen en lonkt naar
Christiane)

VAN DIEVOET
(lacht bezadigd) Dat is eer een doordenker
dan een mop. Ober, mag ik de rekening.

De Ober komt en Van Dievoet betaalt met een kaart. Ze drinken hun sterke drank uit, staan op en lopen naar buiten. Bij de auto stelt van Dievoet voor om in een gezellige kroeg niet ver daar vandaan, nog een glas te gaan drinken.

PICAVET
(kijkt op zijn horloge) Die lunch is
behoorlijk uitgelopen, het haalt niets
uit om nu nog naar kantoor te gaan, ik
kan er mijn aandacht niet bij houden en
ik ben in goed gezelschap. Ik ben
trouwens flink opgeschoten met mijn
werk. Morgen kan ik afsluiten.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 GELAGZAAL BRUIN CAFE          AVOND

Het is tegen vieren, de drankgelegenheid zit niet vol en zij gaan in de verste hoek zitten, in een afgeschoten ruimte bekleed met houten panelen. Op de kaart staan meer dan twintig soorten bier, van vederlicht tot topzwaar. Picavet waagt zich aan een Sixtus, Christiane vraagt een Cointreau, van Dievoet een Brigand en Molenaers een Duvel. De vier zijn opgewarmd maar nog niet op toerental, er moet eerst nog neutraal gepraat worden, over hun vrouw en kinderen en andere koeien en kalveren. Het bier van acht graden alcohol en meer, na al wat vooraf is gegaan, belet hen niet nog helder te denken. Christiane is een stuk, zij is de inzet, ze kan goed meepraten en geestig zijn. Wie gaat winnen is min of meer afgesproken, dat is Picavet, die Bart heet bij zijn voornaam, dat heeft Christiane hem gevraagd. Minutenlang blijft het stil, ieder zit in eigen gedachten verzonken, hoe moet het verder met de dag, de avond, de nacht? Picavet leest het etiket op zijn bierflesje en schrikt van het alcoholgehalte, Christiane is haar neus gaan poederen, van Dievoet kijkt nogal somber naar buiten en Sander laat zijn oog vallen op de oude reclameborden voor bier van voor de oorlog, dat al lang niet meer bestaat, Fürst, Bock, Speciale, Pater en Sterck-Op.

SANDER
(V.O.) Dit soort uitstappen heb nog
niet eerder meegemaakt. Op mijn
vorig werk speelde ik de tweede
partij, de solo’s waren voor de
bazen en tevens eigenaars. Hier
doe ik mee, ik strijk de alt aan
en het is duidelijk dat Christiane
vandaag in het kwartet de cello
tussen haar benen houdt. Christiane
is een meegaande meid maar mijn
vrouw Frieda heeft het moeilijk om
een beetje goedgemutst te zijn, ze
doet niet eens haar best. Om seks
bedelen helpt mij geen centimeter,
dreigementen maken de zaak nog veel
erger. Ik ben al jaren aan het
vasten en wat voorbij is, is
voorbij. Is Frieda mij beu? Dan heeft
zij dat maar te zeggen, dan kan ik
scheiden. Het enige wat ze doet in
bed is mij wegduwen en zich omdraaien.
Ach, die onvrede om een beetje genot,
mij eigenlijk door het geloof ontzegd
als ik het niet doe om bij elke beurt
een kind te verwekken. Zo heb ik het
op school geleerd. Ik ben aan het
leuteren.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 TOILET            AVOND

CHRISTIANE
(schouwt haar gezicht in de spiegel van het toilet.
lippenstift en ogenblauw zijn in orde, haar buste
steekt puntig vooruit) (V.O) Daar kan ik
belastingman Picavet een oog mee
uitsteken. Maar wat verfoeilijke
opdracht heeft Frans mij gegeven,
een minnaar die zijn zaken zo
flink heeft beheerd dat een
belastingboete hem kan kelderen.
Het eerste wat eraan zou moeten
is mijn appartement dat hij voor
mij huurt met geld van zijn bedrijf,
zo onwettelijk als met twee vrouwen
tegelijkertijd getrouwd te zijn. Ik
weet het, die nieuwe boekhouder
Molenaers weet het ook en die heeft
het met zijn geweten nog moeilijker
als de vorige om de schuine weg op
te gaan.
FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  GELAGZAAL               AVOND

VAN DIEVOET
(V.O.) Ik zit in slechte papieren, als
ik tegen de lamp vlieg is het met mijn
rijk leven gedaan. Dan zal ik elke cent
moeten sparen om mijn concessie niet
kwijt te spelen. Ik houd er twee
vrouwen op na, een wettelijke en een
bijzit, de eerste weet van de tweede
niets, denk ik, maar ze kosten mij de
ogen uit mijn kop. Mijn wettelijke
heeft haar zinnen gezet op een grote
Mercedes en wil niet weten van een
ander merk, terwijl ik zit te wachten
op een miljoenenopdracht van een
autofabriek die duizenden mensen aan
het werk houdt, die bestelling is voor
mij leven of dood, zie je mij al
aanleggen op hun parking met een auto
van een concurrent die zijn eerste
lasdraad bij mij nog moet bestellen.
Ik heb mij te ver gewaagd met mijn
groot huis en een tweede auto en mijn
twee zonen hebben nog voor jaren
studies voor de boeg. Mijn vrouw is
zuinig, kan sparen, maar ze is te
trots om zelf uit werken te gaan.
Een aanvulling zou altijd meegenomen
zijn.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  GELAGZAAL               AVOND

PICAVET
(V.O.) Eigenlijk mag ik voldaan zijn,
ik heb mijn dagje gehad. De fraude
die ik bij van Dievoet heb opgedolven,
kunnen zijn bedrijf de strop omdoen,
daar is munt uit te slaan.

VAN DIEVOET
(breekt de stilte) We kunnen peeën zaaien,
onze zonden aan het overpeinzen? Wie
wil er naar huis, onderweg naar huis
weet ik nog iets, daar drinken we de
laatste.

PICAVET
De allerlaatste dan.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.                   AUTO            AVOND

De auto van Van Dievoet met aan boord het kwartet verlaat de autosnelweg, volgt wat secondaire wegen en stopt op de parking van de Zanzibar, een bar met toegeschoven gordijnen en een bordje ‘Kamers voor reizigers’.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   GELAGZAAL ZANZIBAR          AVOND      

Ze stappen onwennig binnen, alleen van Dievoet is niet uit zijn gewone doen, hij is hier vroeger al eens afgestapt met Christiane om een ‘kamer voor reizigers’ te huren voor een halve dag, toen woonde Christiane nog niet op het appartement. Het licht is gedempt, aan de tapkast staan een paar gasten, aan de tafels zitten groepjes van drie of vier, meer mannen dan vrouwen. Ze nemen plaats. De dienster, naar schatting dertig, noteert de order voor een fles champagne. Hun eerste glas is uitgeschonken, de fles staat in de koeler en voor ze tijd hebben om van gedachten te wisselen begint de dienster solo te dansen in het midden van de gelagzaal. De jukebox speelt Wheel of Fortune en in cadans knoopt ze haar blouse open en toont haar borsten die dobberen op de maat van de muziek. Dan tilt ze haar rok op, trekt haar slipje opzij en toont haar donkere poes. Sander en Picavet kijken verbijsterd. Na de vertoning schikt de dienster haar kleren en gaat aan de tapkast staan ten dienste van de klanten die nog iets willen drinken, ze ziet er heel huiselijk uit, niet echt een barmeid of een stripteaseuse. De jukebox zet een slowfox in en een paar koppels sluipen naar de dansvloer. Van Dievoet port met zijn voet de kuit van Christiane en die lokt Picavet met een wijsvinger naar de dansvloer. Ze klampt zich aan hem vast en draait niet rond de pot.

CHRISTIANE
Show en dansen is niet het enige waar
het hier om draait, wie hier binnen
treedt weet waar de lamp brandt. Ze
vragen hier amper duizend frank voor
een kamer naar de zevende hemel.

PICAVET
Van een uppercut gesproken, maar dat geld
heb ik niet op zak.

Na de dans gaat Picavet weer zitten, Christiane wisselt een paar woorden met de waardin en loopt naar de toiletdeur.

PICAVET
Ze vragen hier amper duizend frank voor
een kamer, wat bedoelt juffrouw
Christiane daarmee? Zegt ze dat zo maar
of heeft ze een bedoeling?

VAN DIEVOET
Niet dat ik weet, zo ken ik haar niet,
ze zal je aantrekkelijk vinden en ze
is doenvrij, ze kan doen wat ze wil. Ga
eens kijken en laat het maar bij op mijn
rekening zetten.

PICAVET
Niet aftrekbaar, ik zal eens gaan
zien waar de toiletten zijn, ik moet
pissen. (Hij staat op, loopt naar de
waardin om iets te vragen en verdwijnt
door dezelfde deur als Christiane)

SANDER
Hoe kun je ons Christiane dat aandoen,
haar in die rol duwen?

VAN DIEVOET
Mijn Christiane? Ik weet van geen rol
en ik moet naar de wc, hoog water.(Gaat
in zijn binnenzak en haalt een voorwerp
boven, een doosje ter grootte van een reep
chocolade)

SANDER
(V.O.) Een fototoestel.

Van Dievoet staat op, loopt naar de toiletdeur duwt die open en verdwijnt achter die deur. Sander staat eveneens op en loopt zijn baas achterna. De toiletdeur geeft toegang tot het dames- en herentoilet en tot een trap naar de kamers.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.       GANG MET DEUR NAAR TOILETTEN EN TRAP      AVOND

Op zijn tenen sluipt Sander naar boven en blijft staan op de overloop, zijn ogen juist boven de vloer van de verdieping. De schaduw van Van Dievoet staat gebukt voor het sleutelgat van een deur in een gang met veel deuren. Sander werkt zich tot op de verdieping. Omzichtig, traag steekt hij de helft van zijn gezicht om de hoek. Hij ziet van Dievoet zich plots oprichten en de deur opengooien, zijn fototoestel in aanslag. Sander staat vliegensvlug achter Van Dievoet, die zijn apparaat voor een oog houdt, afdrukt, maar de flitslamp werkt niet. De mooi geschapen Christiane ligt uitgekleed op het bed, Picavet heeft zijn jas, broek en onderbroek uit staat met zijn lid voor het gezicht van Christiane.

VAN DIEVOET
Godverdomme, er zitten geen pillen in.

SANDER
(van achter de rug van Van Dievoet) Dat is goed.

VAN DIEVOET
(niet van zijn stuk gebracht) Jij bent
getuige, wij hebben de controleur
betrapt dat hij zich door een hoer
laat omkopen.

SANDER
Laat pijpen.

CHRISTIANE
(heeft er genoeg van en stapt weer in haar
kleren) Ik ben geen hoer, die daar heeft
mij betaald om te poseren. Ik zou het
niet gedaan hebben, ik heb geen trek,
ik heb pas gegeten.


SANDER
Baas, dacht u meneer Picavet te chanteren?
Ik doe daar niet aan mee. Ik heb niets
gezien.

VAN DIEVOET
Hij chanteert mij wel, hij wijst al mijn
kosten af.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   OP DE TRAP             AVOND

Ze gaan achter elkaar in een rij naar beneden, zwijgend, helemaal uitgefeest en nuchter. Van Dievoet betaalt het gelag, ook de kamer die tot niets heeft gediend.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                   AUTO                 NACHT

Van Dievoet rijdt terug naar zijn bedrijf. Sander zit nu met Christiane op de achterbank. Er wordt niet gesproken. In een mislukte stemming stappen ze op het parkeerterrein van Van Dievoet uit de auto.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                   PARKEERTERREIN        NACHT  

Christiane neemt Sander apart.

CHRISTIANE
(tot Sander) Breng je mij naar huis.

SANDER
En Frans dan.

CHRISTIANE
Frans, die telt vanavond niet mee, of
nooit meer.

Ze stappen in de auto van Sander en rijden weg.

Van Dievoet staat met Picavet te praten.

PICAVET
Jij brengt mij naar huis. Ik heb te
veel op, daar mag een ambtenaar niet
op betrapt worden. Ik verwacht je
morgen vroeg om mij te komen ophalen.
Na vandaag is de controle nog lang
niet afgelopen.

VAN DIEVOET
Dat viel te vrezen.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT                       AUTO SANDER           NACHT

SANDER
Ik denk er aan bij Van Dievoet op te
zeggen maar ik moet eerst een andere
baan vinden.

CHRISTIANE
Dat begrijp ik.

SANDER
Het moet verkeerd aflopen met van
Dievoet en dat niet alleen, ik
voel een plotse verliefdheid
opsteken.

CHRISTIANE
Op mij? De concubine van Frans,
animeermeisje als het mij wordt
gezegd? Ik sta in het leven.

SANDER
Niet echt. Je doet het voor Frans.
Daar is liefde toch voor.

CHRISTIANE
Is dat liefde, mij zoiets doen doen?
Kom eens mee kijken naar mijn flat
hoe hij mij heeft geïnstalleerd. Daar
doe ik het voor, en om in leven te
blijven.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 APPARTEMENT CHRISTIANE       NACHT

Van Dievoet heeft op geen duizend gekeken om de flat in te richten. Dure design, dat is een investering, geen caprice. Sander gaat zitten in een club bij de lage salontafel en weigert een drankje.

SANDER
Ik heb genoeg op om nog drie uren boven
mijn promille te drijven. (heeft het
moeilijk als Christiane haar jurk over haar
hoofd uittrekt en hem vraagt het haakje van
haar soutien los te maken)

CHRISTIANE
Doe je jas uit. (ze gespt zelf zijn
broeksriem los, het hele vertoon)

Ze helpen elkaar zich te ontkleden, gaan op het bed liggen en doen het. Sander vol overgave, hoe lang is het bij hem geleden?

SANDER
(bromt) Dat is jaren geleden, ik kan
het nog, maar daar heb ik met
Frieda niets aan.

CHRISTIANE
(helpt Sander weer in zijn kleren, schikt
zijn das, ze omhelst hem)

SANDER
(maakt zich los) Hoe moet het nu verder
met ons.

CHRISTIANE
Dat weet ik niet. Jij hebt Frieda, ik
heb niets, Frans telt voor mij niet
meer mee.

SANDER
(geeft Christiane een zoen en verlaat het
apartment)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   LIVING SANDER            NACHT  

Frieda is nog op, ze zit in kamerjas op de bank en vaart uit, maakt een grote scène.

FRIEDA
Ik blijf niet bij jou, ik blijf niet
bij een hoerenloper.

SANDER
Stop met dat hysterische gedoe, dat
maakt mij hoorndol. Ik heb niets
misdaan, de baas heeft het zo lang
getrokken, ik moest mee op restaurant
en dan naar een cabaret om te
proberen de controleur naar zijn
hand te zetten en dat is mislukt. Nu
blij? Maar ik heb mijn manieren
gehouden. (V.O.) Dat met Christiane
gaat haar niet aan, daar had ik
recht op, dat koud stuk wijf heeft
daar geen zaken mee.

FRIEDA
Kruip maar in bed, ik blijf hier liggen.

SANDER
Morgen trek ik er uit. Wat ben ik met
een ijskast die haar eigen kut niet meer
weet staan. Nu ga ik slapen, voor de
laatste keer hier. Als het zo laat niet
was vertrok ik nu. (hij gaat naar zijn bed)

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                   AUTO VAN DIEVOET           NACHT

In de auto voeren van Dievoet en zijn passagier Picavet een gesprek.

PICAVET
Vriend, dat van daarnet, dat was een
slag onder de gordel. Wat zou je gedaan
hebben als de flits gewerkt had en je
mij gekiekt had in mijn blote kont
bovenop je hete wijf?

VAN DIEVOET
Jij hebt veel praat, man, in jouw plaats
zou ik zwijgen. En het is mijn wijf niet.

PICAVET
Ik ben nog niet uitgepraat. Met een paar
goede foto’s zou je gedreigd hebben die
naar mijn vrouw te sturen en mijn gezin
naar de bliksem te helpen als ik drie
vierde van de rotzooi in je boekhouding
niet door de vingers zie. Ik kan je twee
keer doen hangen, voor fraude en
aanzetten tot ontucht.

VAN DIEVOET
Ik heb je door leperd. Je hebt mij de
hele tijd om de tuin geleid en je vrouw
doet mee. Je hebt van in het begin met
mijn voeten gespeeld.

PICAVET
(blijft voor zich uit staren)

VAN DIEVOET
Hoeveel moet het kosten?

PICAVET
Wat kosten?

VAN DIEVOET
De belastingaanslag.

PICAVET
Dat bedoelde je niet, je wilde weten
hoeveel het moet kosten om mij mild te
stemmen. Dat is poging tot omkopen,
drie keer hangen, dat gaat je zeker
twee miljoen kosten.

VAN DIEVOET
Belastingaanslag?

PICAVET
Doe niet stom.

VAN DIEVOET
Hoeveel dan?

PICAVET
Zonder boetes voor fraude en poging
tot chanteren en omkopen, wordt de
aanslag dik twaalf miljoen, met boetes
zesendertig miljoen, ik krijg het
klaar voor minder dan vijf miljoen,
en je betaalt mij twee miljoen uit de
zwarte kas die ik die niet eens heb
willen opsporen. Wees blij.

VAN DIEVOET
(zucht) Blij dat ik ben.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.                PARKING VAN DIEVOET        DAG

De volgende ochtend. Van Dievoet rijdt op de parking, hij en Picavet stappen uit. Van Dievoet loopt naar zijn bureau Picavet naar de kamer van Sander.

INT.                KANTOOR VAN DIEVOET          DAG

VAN DIEVOET
(zit achter zijn bureau te schrijven)

CHRISTIANE
(komt binnen bij Van Dievoet) Frans, hier
is mijn ontslagbrief, als het kan is
dit mijn laatste halve dag op kantoor
en binnen een paar dagen breng ik de
sleutel van het appartement, als ik
verhuisd ben.

VAN DIEVOET
(springt recht) Christiane, Christiane,
kunnen we eerst niet even praten. Ik
laat je niet vertrekken.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   KAMER CHRISTIANE         DAG

CHRISTIANE
(is al buiten bij Van Dievoet. Ze haalt allerlei
voorwerpen uit de laden en stopt die in een
boodschappentas. de pillen van het fototoestel
van Van Dievoet gooit ze op het bureaublad)
Die mag hij aan zijn gat hangen.

SANDER
(komt binnen bij Christiane) Wel, ga je
verhuizen naar een andere kamer.
Picavet vraagt naar de mappen met ...

CHRISTIANE
Je weet waar ze zijn, Sander, ik blijf
hier geen minuut langer dan nodig.

SANDER
(zoekt wat mappen bijeen en loopt terug naar zijn
kamer)

PICAVET
Leg die mappen maar neer. Ik rond mijn
controle nu af en schrijf mijn verslag.
Ik heb een half miljoen frank
onterechte onkosten geschrapt, dat
lijkt me billijk  Fraude heb ik niet
gevonden. De aanslag zal rond de vijf
miljoen liggen. Nog de handtekening
van de baas  voor de wijziging van
aangifte. Ik blijf niet lang meer,
juffrouw Christiane moet mij niet
vragen voor de lunch.

SANDER
Nee, dat zie ik ook niet zitten.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                PARKING        MIDDAG

VAN DIEVOET
(Van Dievoet rijdt onder de middag naar huis eten)

SANDER
(V.O.) Ik begrijp er geen moer meer van.
Ik kan alleen maar vermoeden wat er
tijdens de autorit is afgesproken,
zaken die het licht schuwen die ik
als eerlijk mens zou moeten aanklagen.
(heeft zijn krant opengelegd en heef in zijn
eerste boterham gebeten als de telefoon gaat)
Frieda. Je huilt.

FRIEDA
(stem van Frieda in de telefoon) We zijn nu
al zo lang samen, als jij van mij
weggaat, weet ik niet wat ik moet doen,
dan heeft mijn leven geen zin meer.

SANDER
Je leven. Ik denk er niet aan je te
verlaten. Kun je eens niet iets innemen
om toch af en toe seks te hebben.

FRIEDA
Je hebt toch seks solo. Je doet het
al zo lang.

SANDER
Dat is dat niet voor een man in de
fleur van zijn leven. Je zou moeten
afleren kwaad de deur dicht te klappen,
als je mij in de badkamer betrapt. We
zien straks wel, dat is voor het eerst
in tien jaar dat ik met jou over seks
heb mogen praten. (haakt in) (de telefoon
gaat opnieuw) Allo. Christiane. Waar ben
je.

CHRISTIANE
Op het appartement, aan het inpakken. Ik
ga een tijdje terug naar mijn ouders,
behalve als jij iets weet, met Frieda heb
je toch geen leven, dat heb je gisteren
gezegd, toen ik op mijn rug lag.

SANDER
Als een man heet staat weet hij niet goed
wat hij moet zwijgen, dan zit zijn
verstand tussen zijn benen. Ga maar enige
tijd  bij je ouders wonen, haast en spoed
zijn zelden goed. Het is prima geweest
gisteren, voor zo ver ik daar nog kan
over oordelen. En hoe moet dat met Frans?

CHRISTIANE
Frans is een beest, mij gebruiken als
callgirl, of nog erger, de makreel.

SANDER
Nogmaals, ik heb er gisteren van genoten
maar ik heb je niets te bieden.

CHRISTIANE
Niet dus? Wat jammer. Tot later misschien
ooit. (haakt in)

SANDER
(V.O.) Aan Frieda heb ik niet veel, maar
ze is in  nood, die kan niemand anders
meer krijgen, ze wil zelf niemand anders
meer, geloof ik. Christiane, met haar
kundigheden, haar gloed en haar voorkomen,
kan aan iedere vinger een Frans hebben,
een veel betere als ze uitkijkt. En
waar zou ik het geld halen, om haar te
onderhouden, Christiane is luxe gewoon.
(Zegt zacht) Ik kan het niet, ik kan het
niet over mijn hart krijgen. Met Frieda
heb ik een muizengrijs leven, maar dat
is het misschien dat ik zoek. Voor de
rest is het tamelijk goed gegaan, ze
is een toonbare echtgenote maar bezeten
door de gedachte die  een slechte
vriendin, een stom, bezeten wijf dat
zich uitgaf voor feministe, zo een uit
een genootschap van vrouwen die het op
de castratie van de man gemunt hebben,
haar heeft ingefluisterd dat je lelijk
wordt van seks, verlept, dik,
afhangende wangen, balken onder de ogen,
als er al niets verkeerds loopt met de
borsten en de vagina, maar wat kan dat
die trutten schelen, ze lopen er nooit
mee bloot en schermen zich af tegen het
mansvolk, het schorremorrie van deze
wereld. Of ze gelijk hebben of niet, ik
zou het bij god niet weten, maar ik zit
met zo iemand die ik in eer en geweten
niet aan haar lot kan overlaten. Ik ben
slachtoffer van mijn eigen goedheid. En
nu de menopauze toeslaat mag ik alle hoop
laten varen, zo staat het volgens Dante
boven de ingang van de hel geschreven.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.                   LIVING SANDER           AVOND

SANDER
(zit aan de tafel een brief te schrijven)

FRIEDA
Ik heb de tafel nodig, wat ben je aan
het schrijven.

SANDER
Een brief aan het OCMW van Hellebeek.
Jij hebt mij verteld dat je van de
mutualiteit vernomen hebt dat daar de
betrekking van secretaris van het
OCMW open is. Met wat hulp van je
vrienden moet het lukken die post te
krijgen. Hé,wat heb je voor lekkers
klaargemaakt?

FRIEDA
Ik heb palmharten als voorgerecht met
een kleine fles Chablis. Het hoofdgerecht
zijn kuikentjes in sinaasappelsaus met
een cru bourgeois. En als dessert heb ik
vla in de oven staan.

SANDER
Je hebt je uitgesloofd. Voor welke
gelegenheid.

FRIEDA
(bekijkt hem) Zo maar.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.             KEUKEN                AVOND

FRIEDA   
(doet de vaat, giet het laatste van een fles wijn
in haar glas en drinkt het uit)

SANDER
(helpt afdrogen, gaat achter Frieda staan, doet
het haar in haar hals omhoog en kust haar in haar
hals. Legt zijn handen om haar middel en laat die
aan de voorkant afzakken tot in haar schoot)

FRIEDA
Wat ben je aan het doen?

SANDER
Ik laat mijn verbeelding werken. Ik kleed
je met mijn eigen handen uit, leg je op
bed, spreid je benen en dan ...

FRIEDA
En vervolgens?

SANDER
Dat beslis jij, neuken of afspelen. Ik
wil profiteren van het feit dat je te
veel gedronken hebt.


FRIEDA
We zullen straks zien. Eerst mijn
feuilleton en er is vanavond een film.

SANDER
Als tegen die tijd de wijn maar niet is
uitgewerkt.

FADE-OUT




Geen opmerkingen:

Een reactie posten