CONSTANT MICHIELS VLIEGT
BUITEN
Originele
script voor
6 afleveringen van een dramatische
Tv-serie
Geschreven
door
Jules De Cort
INT. GELAGZAAL CAFE STATIE DAG
VICTOR,
ERNEST en CONSTANT zitten aan hun vaste tafel. Ze voeren een gesprek zonder de
andere gasten er bij te betrekken.
CONSTANT
Ik ga een misdaadroman
schrijven.
ERNEST
Ben je gek geworden. Heb je
het geld zo hard
nodig.
CONSTANT
Geld kun je niet te veel
hebben.
VICTOR
Als je het voor een goed
doel gebruikt heel
zeker niet.
ERNEST
Is de duivel in jou gevaren.
CONSTANT
Wat duivel? Zo erg is het
allemaal niet.
Maar je moet eens horen wat
me gisteren
in een dag is overkomen.
Meer op een dag
dan de meeste mensen in heel
hun leven
moeten doorstaan.
ERNEST
En je leeft toch nog.
VICTOR
Vertellen, je hebt mij
nieuwsgierig
gemaakt.
CONSTANT
Voor je verhalenbundel waar
je het al een
eeuwigheid over hebt maar er
niets van in
huis lijkt te zullen komen.
VICTOR
Wacht maar. En als tip,
misschien is de
drievoudige moord hier te
Hellebeek
gepleegd een goed idee voor
je misdaadroman.
CONSTANT
Daar zal ik eens over
nadenken. Het is
gisteren begonnen, een dag
die ik
niemand toewens, alhoewel. Ik
was
nog op de redactie ...
DISSOLVE
FADE-IN
INT. REDACTIEKAMER DAG
Het is
plakkerig warm in de redactiezaal van De
Auroor en de redacteurs zitten in hemdsmouwen en zonder das aan hun
desk.
De
thermometer wijst 28 graden aan.
CONSTANT
(tot een collega in zijn buurt) Ik heb
mijn
pijp gedoofd om de temperatuur
wat te
drukken.
COLLEGA
Jij
rookt niet.
CONSTANT
Als ik
zou roken, zou het een pijp
zijn.
Kijk, de vrouwen kunnen zich
kleden
naar het weer. Ze hebben
niets
onder aan, ze dragen alleen
het
strikt nodige.
COLLEGA
Zo iets
zal je wel opvallen. Constant,
je
hebt een verdorven geest, je nom
de
Plume Terpentijn doe je alle eer
aan.
CONSTANT
Geen
klimaat om hard in te werken en
knalartikels
te schrijven. Er is
weinig
nieuws de moeite van een
inspanning
waard.
FRITZ
(jonge aankomende journalist, loopt van desk naar
desk met een foto van het Miss Nude World Contest.
komt bij Michiels) Een idee voor
onze
dames.
CONSTANT
Die
opname deugt niet, onscherp,
waardeloos
voor een verzamelaar
van erotiek.
FRITZ
Je
ziet duidelijk hun tepels en dwars
door
het dons van de derde zie je haar
snee.
CONSTANT
Ik zie
dat allemaal niet, je zult die
meiden
met je potlood en je pennenmes
moeten
bijwerken en snee is Vlaams
Nederlands
voor spleet.
FRITZ
Bedankt
voor de tip. Welke krant neemt
zulke foto’s
op.
CONSTANT
Wij,
elk jaar op een vaste datum op de
tweede
pagina, wij vinden dat wij daar
lezers
mee winnen, vooral onder
jonggehuwde
gluurders als jij.
FRITZ
Dat
meen je niet. (hij neemt
de foto mee naar
zijn lessenaar, terwijl hij er aandachtig blijft
naar kijken)
CONSTANT
(kijkt Fritz hoofdschuddend na) (V.O.) Ben
ik ook
zo geweest? Och, de redactie
van
een gematigd progressief ochtendblad
als De Auroor mag een slippertje maken
maar
niet de hele tijd. Het vertoon van
Fritz
zal eerder bedoeld zijn geweest
om
zijn slaperigheid te verjagen. Fritz
draagt
het in zich om mij eerst bij te
staan
en later in mijn voetsporen te
treden.
Hij zal wel leren zich met
ernstiger
zaken op te houden, de Auroor
is
tenslotte geen Playboy. Ik heb mijn
nom de
plume Lucien Terpentijn gekozen
om
mijn van anarchisme doordrenkte
opiniestukken
te ondertekenen. Ik ga
er van
uit dat van Terpentijn meer
venijn
en vitriool druipt dan van de
naam
van een aartsengel zoals Michiel.
FRITZ
(komt terug tot bij Constant) Je wekt soms
de indruk dat je niet geeft om wat om
je heen gaande is maar ik ken je als
een gehaaide, doorgewinterde,
eigenzinnige en doorleefde journalist
die de harde school van het
dagbladwezen heeft doorgemaakt. De
redactiesecretaris draagt je
regelmatig op het hoofdartikel te
schrijven. In die hoofdartikels neem
je het steenhard op tegen alles en
iedereen.
CONSTANT
Dat is mijn aard, Fritz, dat is
gegroeid, blijf voorlopig maar bij
de nieuwsfeiten voordat je je begint
te wagen aan de Amerikaanse
presidenten, het bewind in Rusland,
de vakbonden met hun eisen om meer
geld te spenderen dan er voorhanden
is, de Heilige Vader, die mee tussen
de lakens komt piepen en zijn eigen
geestelijken niet eens in bedwang
kan houden, de ministers, altijd
onbekwaam, fundamentalisten van
alle overtuigingen en die onzin ook
nog verkocht krijgen, het volkomen
overbodige maar aardige vorstenhuis,
de economische uitbuiting die
braafjes groei wordt genoemd,
landbouwverbetering hetzij
uitputting en vergiftiging van de
bodem, het steeds opgedreunde
verhaal van verlies aan koopkracht,
dan zou ons salaris na zestig jaar
diep in het rood staan en zoveel
ander ongein die onze leefwereld
geen goed doen. Ik schrijf graag in
de sarcastische en sardonische
toonaarden, daar ben jij nog wat
te onervaren voor.
FRITZ
Bedankt voor de les Constant. Ik heb
je werk ingekeken, dat deel getekend
Lucien Terpentijn, is inderdaad
anarchistisch en sarcastisch. Maar
wat heeft je bezield om het arme mens
te overvallen dat om de veertien dagen
een romanesk kioskromannetje ter
wereld brengt, pulp of driestuiver
lectuur, zo noem jij het, die niet
hoger reikt dan onderwerpen als
miskende of geheime liefde in de
hogere burgerij of de adel, kinderleed
en kindervreugd, tegenslagen en
meevallers, armoede die omslaat in
weelde. Daar ben je het burgermannetje
Constant Michiels geworden. Steekt het
dat ze met haar schrijfsels oplagen
haalt waar echte schrijvers alleen
maar kunnen van kwijlen. Jij geeft
haar een trap onder haar kont. Een
beetje laf. Waarom laat je haar niet
doen.
CONSTANT
Ja, hier dwaal ik wel even af van het
rechte pad, maar zo eenvoudig is het
niet. Ik doe het omdat de
fundamentalistische critici die menen
de literatuurwetenschap in pacht te
hebben, mij niet willen erkennen als
ernstig recensent. Ik heb mij al
smalend uitgelaten over de
literatuurwetenschappers die op eigen
hout de canon van de Vlaamse letteren
hebben vastgelegd en heb ze allemaal
op mijn dak gekregen, dat de
hoofdredacteur mij is komen zeggen
dat het welletjes is geweest, ik
zou De Auroor ondergraven door al
te bitsig te zijn, te tegendraads.
FRITZ
Dat ben je natuurlijk niet. En dan
neem je wraak op een dame die je
niet eens kent en van wie je weinig
last te verwachten hebt in de vorm
van polemieken of processen.
ERNEST
Een dame? Als het dame is, het kan
ook een man zijn, maar je hebt
gelijk, eigenlijk had ik dat niet
horen te doen, het is inderdaad
een beetje laf van mij, en als ik
het toch doe, zou ik mij niet
mogen beperken tot dat ene mens,
dat zich Nicola Laura noemt.
FRITZ
Ieder
zijn pretje. Ik heb gezien
dat je,
als het actuele nieuws
maar
dunnetjes is, zit te
aan
een lange reeks artikels,
features.
CONSTANT
Ik
denk er aan een vergelijking te
maken tussen
de plagen van Egypte
uit de
Bijbel, een al even
boosaardig
boek als de andere
heilige
boeken, en de plagen van
de
moderne tijd. Zoals de
uitmoording
in Egypte van de
eerstgeborene
die we elk weekend
vieren
als de oudste zoon mag
uitvliegen
met de auto van papa en
zich
in de ochtenduren te pletter
rijdt
tegen een flitspaal of
tegenligger.
En tegenover de
muggen
en kikvorsen die het land
bedekken
staat dat er geen kikkers
meer zijn
en wij de muggen te lijf
gaan
met een gifspuit die veel
kwalijker
gevolgen heeft dan een
muggenbeet.
Of het water van de
Nijl dat
in bloed veranderde? Wat
deden
die Zwitserse apothekers die
hun
tanks leeg maakten in de Rijn,
die
rood werd als mercurochroom,
met
als gevolg een colonne op hun
rug
drijvende vissen van de voet
van de
Alpen tot de delta. Meer
niet,
voorlopig.
FRITZ
Dat
zijn vier van de tien plagen.
CONSTANT
Ik
moet de andere zes nog opzoeken.
FRITZ
Ik ken
er nog. Steekvliegen, veepest,
etterende
puisten, hagel,
sprinkhanen
en duisternis. Met wat
ga je
die vergelijken, wat ga je daar
bij verzinnen.
Mag ik je daar bij
helpen.
CONSTANT
Dat
sluit ik niet uit. Met dit soort
geschrijf
wil ik, de antichrist en
anarchist
Lucien Terpentijn de lezers
van de
linksachtige De Auroor te lijf
gaan,
maar Wim Vanijzer, onze chef
redactie
die moet waken over de
verkoopbaarheid
van zijn krant, heeft
meer
dan eens zware bedenkingen bij de
overtuigingen
waarmee ik als
Terpentijn
uitpak en meer dan het mij
aanstaat
zwaait hij met zijn rood
potlood
om het beste in mijn teksten
te
door te halen, zijn krant is
potdomme
geen partijblad van klein,
dwars
links. Als ik uitpak met een
smaadschrift
tegen de makheid van de
sociaal-democratie,
schrapt Vanijzer
het
hele artikel en mag ik voor mijn
straf
een week lang de radio- en
teeveerubriek
verzorgen.
FRITZ
Oef,
staat mij dat te wachten.
CONSTANT
Je
leert je wel aan te passen en je
begint
met braaf te zijn. Nu zit ik
te
vlassen op een nieuwe vaste
rubriek.
Een krant moet vernieuwen
om aan
de top te blijven.
FRITZ
Om de
komkommerkloof te dichten met
stevig
journalistiek werk.
CONSTANT
Zoiets
ja. Ik zit te knutselen aan
een
reeks stukken over wat het
gerecht
uit luiheid of onder druk,
in de
voorbije jaren aan
fraudedossiers
naast zich heeft
gelegd,
kopij waarin ik mij thuis
voel
als een harskever in
terpentijn.
FRITZ
Ben je
iets op het spoor?
CONSTANT
Al
enige tijd zit ik achter
witteboordmisdadigers
die
hun sporen hebben verdiend
met
milieudelicten, verduistering,
onrechtmatig
verwerven van
subsidies,
belastingontduiking en
meer
van dat die fraaie dingen. In
hogere
financiële kringen, in de
zakenwereld
en de ambtenarij, waar
meer
plichtsverzuim, corruptie en
misdadigheid
is bloot te leggen
dan in
het milieu, zitten ze niet
te
wachten op de aanvallen van
meneer
Terpentijn. Ik heb mijn
rubriek
de werktitel Bloed aan
de Fikken
meegegeven maar die
zal
door de hoofdredacteur wel
worden
afgewezen en vervangen
door
het wat aftandse Misdaad
brengt
altijd baat.
FRITZ
Met de
komkommertijd zijn nogal
wat redacteurs
met vakantie. Hoe
zit
het met dat pas aan het licht
gekomen
schandaal bij de minister
van
financiën.
CONSTANT
Chef
Wim Vanijzer heeft mij gevraagd
het schandaal
uit te spitten. Een
gewetensvolle
ambtenaar, een
klokkenluider,
die achteraf zoals
gebruikelijk
in dit kloteland,
ongetwijfeld
blij zal mogen zijn als
hij zijn
baan mag blijven houden,
heeft een
groot misbruik betreffende
vrijstelling
van belastingen aan de
kaak
gesteld. Een bank is namelijk
‘vergeten’
belastingen in te houden
op
‘aanzienlijke’ inkomsten in
Zwitserland
en een federale minister
is tussenbeide
gekomen om de boete te
beperken
tot het bedrag van de hoe
dan
ook verschuldigde belasting op
de
winsten. Dit is normaal een kolfje
naar mijn
hand, voor zulke gevallen
kruip
ik graag in de gedaante van
Lucien
Terpentijn, die mag nooit
immuun
worden tegen smeergeldaffaires,
machtsmisbruik
en doofpotpraktijken.
Nu heb
ik er aan gedacht de
hoofdredacteur
te vragen om de zaak
door jou
te laten uitspitten, het moet
er een
keer van komen en ik zal over
je
schouder meekijken of jij niet
te
veel stommiteiten intikt. Ik
zit
voorlopig met wat anders aan
mijn
kop.
FRITZ
Ik
weet dat je goed bent in de
herneming
en bewerking van
berichtgeving
uit de voorbije
jaren
en die aan te kondigen als
nieuwe
onthullingen.
CONSTANT
Ik zeg
het tegen jou in vertrouwen,
je
moet leren zwijgen tot je weet
dat je
een been hebt om op te dansen.
Ik heb
vertrouwelijke inlichtingen
losgemaakt
van mijn vrouw Myriam,
toen
het nog goed ging tussen ons
beiden.
FRITZ
Gaat
het niet goed meer met je
vrouw.
CONSTANT
Eigenlijk
zijn dat je zaken niet, maar
daar gaat
het niet om. Myriam haar
vader
zit in het hoogste gezagsorgaan
van
een bank van de eerste grootte.
Wat
Myriam mij in vertrouwen heeft
verteld,
zij werkt op die bank als
directiesecretaresse
en zit dicht
bij de
bron, wil ik nu gebruiken om
die
hogere financiële kringen, waar
het
geld de baas is en waar niet op
een
wetsovertreding moet gekeken
worden,
frontaal aan te vallen. Dat
zint
Myriam niet, ze neemt het op
voor
haar vader die er een van de
directeuren
is, ze eert hem zoals
het
een gehoorzame dochter betaamt.
Als ik
doordrijf zal het moeilijk
worden
tussen ons twee, daar kan ik
staat
op maken.
FRITZ
De
vrouw moet de man steunen.
CONSTANT
Wie
gelooft dat nog. Ze heeft het
me
ingepeperd net voor ze op
vakantie
vertrok, en ik ben bang
dat ze
haar wil zal doordrijven.
Met
Myriam valt niet te lachen,
maar
als zelfverklaarde anarchist
kan ik
niet dulden dat iemand mij
de
vrijheid ontneemt te schrijven
wat
geschreven moet worden. Ik wil
haar
niet zomaar opgeven, al is het
maar voor
de minste ambras. En ook,
ze wil
geen kinderen en daarin
verschillen
we fel van mening. Ze
vindt
dat moederschap veel te hoog
wordt geschat,
om bijvoorbeeld de
ouders
te plezieren, ze zijn zo
lief
en schattig zo lang ze peuter
zijn,
maar ze zijn toch vooral een
belemmering,
met kinderen kan ze
niet
meer ongestoord naar
tentoonstellingen
en concerten gaan
of doorzakken
in chique bars en geen
seks
meer bedrijven in de woonkamer
of op
de keukentafel als er kinderen
in de
buurt zijn.
FRITZ
Doe je
dat dan?
CONSTANT
Fritz,
nieuwsgierige mensen leven niet
lang.
FRITZ
Ik
wilde eigenlijk vragen wie de
olievlek
doet, ik bedoel de olieramp
met de
mammoettanker die voor de kust
van
Normandië op een zandplaat is
vastgelopen
en doormidden gebroken.
Een
zwarte loper van aardolie ligt
voor
de kusten van Europa
van de
Mont-Saint-Michel tot Oostende
te
deinen en op een zuidwester
te wachten
om aan land te gaan.
CONSTANT
Voorlopig
de agentschappen, maar
als de
hoofdredacteur iemand vraagt
om ter
plaatse een kijkje te gaan
nemen
en een ooggetuige verslag te
schrijven,
zal ik je aanbevelen.
Vergeet
je foto niet mee te nemen,
om je
eenzaamheid te verdrijven.
FRITZ
Aha.
Maar eigenlijk Constant,
schrijf
je als een ware doemdenker.
Kan er
nu nooit eens een berichtje
af om
de mensen wat op te beuren.
CONSTANT
Jij
zou daarin mijn tegenhanger
kunnen
worden, onder de nom de
plume
Koosje Honingzoet. Dat zou
iets
nieuws zijn voor onze krant.
FRITZ
Daar
zal ik eens over nadenken en
aan de
hoofdredacteur vragen of
dat
wel kan en mag.
CONSTANT
Als
het goed geschreven is mag
alles.
En vraag nu Evelyne Liekens
of wij
iets hebben liggen over
het
verleden van die boot. Hoe
oud
hij is, op welke werf hij
gebouwd
is, of hij nog
zeewaardig
was, enzovoort, dan
hebben
we al een basis om een
paar
alinea’s van ons stuk te
vullen.
FRITZ
Ons
stuk?
CONSTANT
Jij, ik Evelyne. Wat zouden we
zonder Evelyne doen.
FADE-OUT
FADE-IN
MONTAGE
INT. REDACTIE EN ARCHIEF DAG
COMMENTAAR CONSTANT
(V.O.) Voor
basisgegevens doe ik zoals
alle redacteuren een beroep op
Evelyne Liekens de archivaris. Het
archief vult een hele verdieping met
uitpuilende opbergrekken vol
kartonnen dozen met krantenknipsels
van de voorbije twintig jaar,
duizenden biografieën, tienduizenden
foto’s en de verslagen van
parlementaire debatten, die niemand
nog leest. Ze waakt over de annalen
van de Auroor als zijn het bladen uit
Les très riches heures de Duc
de Berry.
Door de jaren is ze vergroeid met het
vergeelde papier opgeslagen in haar
archiefkasten, het is haar tweede
liefde, de eerste is voor het
mannenvolk. Van de opgevraagde stukken
maakt ze een fotokopie, een blad papier
waarmee de redacteurs straffeloos kunnen
omspringen, volkrabbelen, bekladden,
verknippen en er vliegertjes van vouwen.
Evelyne is gewoon zich tussen de
lessenaars van de redacteurs te bewegen
in een korte plooirok en een
mouwloze blouse, iedereen kan zien dat
ze zo aanlokkelijk is als Bardot in
haar beste jaren, ze zou niet misstaan
hebben op de foto van Fritz. Ik mag haar,
en zo geen klein beetje. Drie jaar heb
ik nu al met haar te doen, zonder van
Myriam weg te gaan. Voor Myriam
vind ik altijd wel een uitvlucht om
bij Evelyne te kunnen zijn, ik moet
laat werken of ben voor twee dagen
het land uit. In de voorbije drie
jaar ben ik regelmatig en met veel
genoegen bij Evelyne blijven slapen.
Evelyne is niet getrouwd en voordat
ze een los-vaste relatie aanging
met mij had ze zowat de hele
redactie over zich heen gekregen,
maar ze is mij zo lang onze relatie
nu duurt trouw gebleven, denk ik
toch en tot spijt van menige vent.
Het spel
is begonnen toen Myriam,
waarschijnlijk
als gevolg van het
feit
dat ze geen kinderen wil, een
afwijkend
gedrag is begonnen te
vertonen.
Soms vind ik haar half
dronken
thuis, soms meen ik een
man in
de duisternis te zien
wegvluchten
en om de hoek een
autoportier
te horen dichtklappen,
soms
komt ze na middernacht thuis,
niet
al te dronken en dat maakt het
nog
meer verdacht. Maar als man met
een
groot plichtsgevoel, laat ik
Myriam
niet vallen, uit de
onderstelling
dat ze nog altijd
verliefd
is op mij, zonder mij niet
kan
leven. Maar ook Evelyne is voor
mij
geen slippertje, het is liefde
met grote
zinnelijkheid, maar
daarnaast
ben in wezen een gebonden,
ernstige,
plichtbewuste echtgenoot
in
gewetensnood, nog lang niet
gescheiden
van mijn vrouw Myriam.
En
nog, ik ben niet zeker van de
trouw
van Evelyne, ze is zo manziek
dat
het er afdruipt. De laatste
tijd
begint ze er op aan te dringen
dat ik
mijn vrouw laat zitten en
voor
goed bij haar kom wonen. De
jaren
beginnen te tellen, ook voor
Evelyne
en op een zekere leeftijd
zeggen
de meeste mannen merci voor
een
afdankertje als zij. Dat beseft
ze en
daarom die druk op mij, ik die
weet
dat Evelyne recht van spreken
heeft.
Ze kan uitstekend koken, is
zorgzaam
in haar huis, ze is haar
kost
meer dan waard in bed, geen van
die
kwaliteiten zijn te versmaden
maar
iedereen weet dat bij een
normale
mens de seksdrang met de
jaren
mindert.
FADE-OUT
FADE-IN
EVELYNE
(staat bij de desk van Constant Michiels) De
vier
weken Azurenkust van Myriam zitten
er op.
CONSTANT
Ja, ik verwacht haar
telefoontje om haar te
gaan ophalen op de
vlieghaven.
EVELYNE
Ga je
haar zeggen dat je niet komt, er
zijn taxi’s
zat op de vlieghaven om haar
naar
huis te brengen. Als je verstandig
bent
rij je nu naar huis om je broeken,
jassen,
hemden,schoenen, ondergoed en
boeken
in te laden en bij mij in te
trekken,
dat had je al veel eerder
kunnen
doen, daar moest je de laatste
dag niet
voor afwachten. Nu beslissen,
Lucientje,
ja of neen, erover nadenken
tot
morgen is neen, als ze belt zeg je
het
haar, als je het haar eerst onder
vier
ogen wilt zeggen is het neen, ik
weet
hoe dat afloopt, elk uitstel is
neen.
CONSTANT
(neemt een blad papier op, leest en maakt een
aantekening) Dat gaat
niet door, meisje.
Op die
manier maak ik het niet uit
met
Myriam.
EVELYNE
(draait zich met een ruk om) Daar
zul je
spijt
van krijgen.
CONSTANT
Evelyne. (zwijgt als de collega’s hem
aankijken)
EVELYNE
(draait zich niet om)
CONSTANT
(V.O.) Och ze draait wel
bij. Ze is
opvliegend
maar gauw vergeten.
FADE-OUT
FADE-IN
CONSTANT
(draait het nummer van het kantoortje van
Evelyne en krijgt geen antwoord. loopt naar
de archieven om te zien wat ze heeft kunnen
opdelven over de boot en loopt tussen de
rekken naar de tafel die dient om de
kartonnen archiefdozen op te plaatsen
als die worden uitgeladen. hij hoort een
kreunend geluid en blijft staan, loopt
verder, zo stil mogelijk en ziet Evelyne
zo goed als uitgekleed die voorovergebogen
steun heeft op de tafel. ze staat met haar
gezicht naar hem, met haar ogen gesloten.
achter haar staat de jonge Fritz met zijn
handen op haar borsten en hij is in haar
gepenetreerd. Terpentijn blijft er een
ogenblik gelaten en hoofdschuddend staan
naar kijken. ze zien of horen hem niet,
daar hebben ze geen aandacht voor. hij
druipt af en keert terug naar zijn desk)
FADE-OUT
FADE-IN
EVELYNE
(een kwartier later. staat voor Michiels met
een bundel papieren die ze op het schrijfblad
legt)
CONSTANT
Waar
heb je gezeten, ik heb je met
de
telefoon proberen te bereiken.
EVELYNE
In de
archieven. Ik kan niet toveren.
CONSTANT
Toveren
niet maar vogelen wel. (ze schieten
in een lach) Je wist dat ik zou
komen kijken,
hete
teef.
EVELYNE
Geen
haar op mijn kut had daar een
vermoeden
van. Ik ben vanavond niet
thuis,
niet nodig om langs te komen.
CONSTANT
Was ik
ook niet van plan, vandaag niet
en
nooit meer.
EVELYNE
Waarom
niet, Constant.
CONSTANT
Kom
Evelyne. Je bent vergeten je slipje
weer aan
te trekken, ik kan het zo ruiken.
En leg
deze papieren in het vervolg opzij,
ze
zijn nat van het sap van tussen je
dijen.
EVELYNE
Stel
dat ik in een oude gewoonte hervallen
ben,
dat ik weer de levenslustige slet ben
van vroeger
en ik heb Fritz nog veel te
leren.
Je staat nu onderaan mijn lijst,
makker.
CONSTANT
Schrap
mij maar van je verlanglijstje, ik
heb het
allemaal al dik meegemaakt. Ik
wil
niet dienen als de zuiger van een
fietspomp
om de stijfsel van een
voorganger
door te stuwen, daar
bedank
ik voor.
EVELYNE
Bedankt
voor de beeldspraak. Loop jij
maar
achter je frigide vrouw, je
ijskast.
CONSTANT
Myriam
frigide, verfijnd ja maar niet
frigide.
Straks heb ik haar, na een
maand
vakantie zal die wel zin hebben
in een
flinke beurt, ik verlang naar
mijn
vrouwtje. Zij heeft ook alles
wat
een man kan plezieren. Ze is
een goede
wip. Ik voel mijn broek al
spannen.
(zijn telefoon
rinkelt, hij haakt
af) Hallo, met Michiels. Ja,
verbind
maar
door. Dag Myriam, blij je na al
die
tijd te horen.
EVELYNE
Foert. (Evelyne draait zich om en loopt
weg)
STEM VAN MYRIAM
Constant.
Myriam hier. Ik ga er geen
doekjes
om winden. In de zuiderzon
heb ik
kennis gemaakt met een heer
die
voor mij altijd gereed staat,
niet
de helft van de tijd onderweg
is,
niet bij andere vrouwen slaapt
en
mijn familie niet door het slijk
wil
halen. Die heer waar ik het over
heb is
mijn directe baas op de bank,
toevallig
ook op vakantie, toevallig
op de
plaats die ik gekozen had.
Echtscheiding
is de enige uitweg,
omdat
jij nooit zult stoppen het
mijn
vader lastig te maken. Ik zou
toch
maar oppassen, wij kunnen het
jou
heel lastig maken.
CONSTANT
Is dat
een bedreiging.
(legt de hoorn
neer) (V.O.) Twee keer weduwnaar
in
een uur,
dat is van het goede teveel.
(gaat door met zijn werk)
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
REDACTIEZAAL DAG
Een paar uur
later. Constant levert zijn kopij in bij hoofdredacteur Van IJzer. Evelyne
vertrekt en komt terloops zeggen dat ze vanavond niet thuis zal zijn.
CONSTANT
(kijkt haar na, vertrekt even zijn mond alsof
hij spijt heeft. zijn herinneringen gaan terug
naar gisteren op haar appartement. zij is eten
aan het bereiden, een eenvoudig avondmaal van
koude groente, aardappelen, vlees en een fles
Rosé. het is zo warm in huis dat ze alleen in
een slipje loopt. na het eten helpt hij bij de
vaat en omstrengelt Evelyne langs achter om
haar van de rest van haar bikini te ontdoen)
(V.O) Dat was gisteren, al
zo lang geleden.
Ik ben
ze voor goed kwijt. (staat op, groet
de collega’s die nog aan het werk zijn, loopt
naar de parking en vertrekt. onderweg kijkt hij
naar het landschap. door de langdurige hitte
lijkt de herfst aan zijn opmars begonnen. de
graanvelden zijn kaal) (V.O.) Nog
een paar
weken
en er stijgen rookpluimen op van
brandend
aardappelloof. Het einde van
de
zomer met zijn kenmerkende geuren en
de
eerste nevelslierten brengen mij bij
mijn
kinderjaren, het begin van het
schooljaar,
de nieuwe schriften die
uitnodigen
tot vlijtig werken, tot na
zes
weken de eerste ezelsoren, inkt- en
vetvlekken
al wijzen op afnemende ijver
en
toenemende slordigheid. (komt
bij zijn
huis, een vrijstaande woning, een verdieping
hoog. hij loopt binnen naar de keuken en opent
de ijskast voor een flesje bier. laat zich in
de woonkamer op de divan vallen, drinkt een
flinke teug en denkt na) (V.O.) Wat
een
verandering
in mijn leven dat mij in
een paar
uur is overvallen. Een klap
is het
niet, ik heb het zien aankomen.
Myriam
was mij beu, ze was al een
aantal
jaren flirterig, op feesten
en
andere gelegenheden, zo opvallend
dat
andere vrouwen mij meewarig
aankeken,
of zich aanboden, wie
weet.
Och, de grote versierder ben
ik
nooit geweest maar de hele tijd
ook
niet echt braaf.
De deurbel
gaat. Constant maakt open en voor hem staat een eenvoudig geklede vrouw in een
effen azuurblauwe zonnejurk en een donkerblauwe grote schoudertas, beide al
enige jaren uit de mode. De jurk heeft brede schouderbanden en een hoog zittend
voorpand die de scheiding tussen haar borsten aan het zicht onttrekt. Haar goudblond
haar ligt in een natuurlijke golf tot op haar schouders.
CONSTANT
Ik
koop niet aan de deur.
ADRIENNE
Een
plat cliché meneer Michiels voor
iemand
die schuilt achter de naam
Lucien
Terpentijn. Ik ben Adrienne
Lauwers
en verschuil me achter de
naam
Nicola Laura. Ik ben gekomen om
u er
van langs te geven.
CONSTANT
Wie?
ADRIENNE
De
schrijfster van meesterlijke romans
als
Verboden Liefde in het Kasteelpark,
De
jonker heeft geen geld, Duizend
eenzame
nachten en Vergeten vader snelt
dochter
ter hulp. En u kent mij niet?
Toch
speel ik een hoofdrol in uw
rubriek
Te slecht voor woorden. In
wezen
pleegt u een aanslag op mensen
die op
een eerlijke manier hun boterham
willen
verdienen. (toont
hem een artikel
uit De Auroor en begint voor te lezen) Onze
lieve
Nicola heeft weer een bundel
bedrukt
papier afgescheiden. Niet
lachen
want dat ding, meer kan ik
het niet
noemen, het is geen
leesboek
als u begrijpt wat ik
bedoel,
haalt een oplage die
Vandeloo
en Ruyslinck groen zouden
doen
uitslaan en die waren dan nog
in de
rug gedekt door het ministerie
van
onderwijs, dat de middelbare
scholen
van lectuur dacht te moeten
voorzien.
Ringt er geen belletje?
En niet dat van uw voordeur.
CONSTANT
Jazeker.
Mens, kom binnen, straks
denken
de buren nog, ja wat zouden
ze
denken. (hij laat haar door en trekt
de voordeur dicht) Ik ruik Keuls water,
uit de
oude doos misschien maar het
blijft
fris en huiselijk. Al lang niet
meer
mogen ruiken, het doet me denken
aan
vroeger toen moeder mij nog
helemaal
waste. Ga maar aan de grote
tafel
zitten. Iets drinken.
ADRIENNE
Whiskysoda.
CONSTANT
(schrik even op en loopt naar de keuken)
ADRIENNE
(roept hem na) Bedankt om mij te
wijzen
op de
seksloosheid in mijn werk.
Luister
mee: Zij beschrijft nooit seks,
al
haar helden zijn seksloze wezens, ze
gaan
niet verder dan een tongkus en een
hand
op hun beha of hun korset, nooit
erin
of eronder. Nooit gebruikt ze de
woorden
tepel, schaamlippen of penis,
laat staan
de volkse versies van die
lichaamsdelen.
Haar helden zijn zo
vrouwschuw
als Hercules Poirot en Phil
Marlowe,
maar dat zijn speurders en
die
houden zich op met moord.
(stopt met lezen) Moet ik over seks
schrijven
of over moord. Of over
alle
twee tegelijk om aan je eisen
te
voldoen?
CONSTANT
(komt uit de keuken met twee drinks) Ik
heb het
gehoord, en hou er alstublieft
mee
op, je hebt je punt gemaakt, ik
nog weet
wat ik geschreven heb.
ADRIENNE
Omdat
ik het u voorlees je zou het
anders
niet zeggen. U was het al
vergeten.
Iemand pijn doen, daar bent
u goed
in. Oppervlakkige vent. Hebt
u al
iets gelezen, van wat ik
geschreven
heb? Iemand uitlachen is
gemakkelijk.
CONSTANT
Ik
schrijf nooit over iets wat ik niet
ken of
onderzocht heb, daar ben ik
journalist
voor. Ik heb het boekje
Vergeten
Vader snelt Dochter ter hulp
gelezen
en ontleed. Het hele verhaal,
de
hele inhoud biedt nauwelijks
genoeg
stof om er een verhaal van
hooguit
tien pagina’s mee te vullen.
ADRIENNE
Dat
kun je schrijven over eender welke
roman,
ik weet ook waar ik over spreek.
CONSTANT
En De
gebroeders Karamazov dan? En
Ulysses van James Joyce?
ADRIENNE
Karamazov
kun je, zal ik maar zeggen,
in stukken
opdelen. Het boek is eerst
verschenen
als mengelwerk in een
dagblad.
Joyce is wat anders. Is dat
wel
een roman? En hoeveel mensen lezen
het
nog, tenzij beroepshalve of als
zelfkwelling.
CONSTANT
O,
mevrouw is thuis in de
wereldliteratuur.
ADRIENNE
Zeg
maar juffrouw, zeg maar Adi.
CONSTANT
Constant,
liefst niet Lucien.
ADI
Vlotte
vertellers, schrijvers van
cowboyverhalen,
zogezegd iets voor
jongens
tot zestien jaar, neem
Louis
L’Amour in Amerika, die
verschijnt
in een oplage van een
miljoen.
Hij wordt dus gelezen door
drie à
vier miljoen volwassenen.
Dat
moet toch iets betekenen.
CONSTANT
Daar
heb je weer een punt als je
de
waarheid vertelt. Wie is Louis
L’Amour?
ADI
Heeft
onder andere Het geschenk van
Cochise
geschreven, het verhaal
achter
Hondo gefilmd door John
Sturges
met John Wayne in de
hoofdrol.
CONSTANT
Die
film ken ik. Een goede western.
ADI
Een klassieker. Daar heb je toch je
messen
niet voor gewet, of je colt
voor
getrokken.
CONSTANT
Ik
schrijf niet over film. Maar waar
ben je
eigenlijk voor gekomen? Om mij
omver
te schieten? Je boeken deugen
niet,
je schrijft wat je lezeressen
willen
dat je schrijft. De verhalen
kabbelen
voorbij als een kalme
rivier
met af en toe een draaikolk,
en ze zijn
zo voorspelbaar.
ADI
Dat
noem jij de ontleding van een werk.
CONSTANT
Ze zijn niet meer waard dan een
oppervlakkige bespreking.
ADI
Bespreking?
Mijn lezers hebben geen
nood
aan een recensie, die lezen ze
toch
niet, en je besprekingen lijken
meer
op afreageren van een zieke ziel.
CONSTANT
Ik heb
geen ziel. Drink je glas uit,
dan
doe ik het nog eens vol en ik
pak
voor mezelf nog een bier. Ik
vraag
het nog een keer, waarom ben
je
eigenlijk langs gekomen?
ADI
Ik
wilde de enige journalist zien die
de
moeite heeft genomen mijn werk te
recenseren.
Nou ja, recenseren, een
vreugdevuurtje
aansteken.
CONSTANT
Ga
door, ik heb tijd, Myriam komt
vandaag
niet naar huis, ze komt
helemaal
niet meer naar huis.
ADI
Wie is
Myriam.
CONSTANT
Mijn
vrouw.
ADI
Problemen?
CONSTANT
Zo
geen klein beetje.
ADI
Je had
niet mogen trouwen, heb ik
ook
niet gedaan. Ik was vroeger ook
journaliste.
Ik schreef voor een
blad
dat het opnam voor groen,
milieu
en tegelijk ook de verdediging
opnam
van de gastarbeiders, maar dat
blad
is ter ziele gegaan, wat dacht
je. (haalt een blad met een getypte
tekst
uit haar tas) Lees dit maar.
CONSTANT
(leest luidop): De wolk die bij de
ontploffing
van een kerncentrale
zoals
Doel of Tihange ten hemel zal
stijgen
heeft helaas niets gemeen met
de
bruidsvlucht van een mierenkolonie.
Na de
paringsuitbraak is de
mierenkoningin
voor de rest van haar
leven
draagster van nieuw leven.
Miljoenen
spermacellen wachten in
haar
spermatheca op de bevruchting
van
miljoenen eitjes die ze draagt,
en
zullen uitgroeien tot insecten die
op hun
beurt zullen uitbreken en geen
groter
onheil aanstichten dan holletjes
graven
in onze grasperken of een enkele
dag lang
in grote aantallen uitbreken
en op
ruiten en kozijnen kleven, tot
grote
ergernis van onze huisvrouwen die
er een
van de tien plagen van Egypte in
zien,
waar het in wezen enkel gaat om
vliegende
mierenjonkers die welgeteld
een
dag de tijd krijgen om zich seksueel
uit te
leven en al gestorven zijn
voordat
de stofzuiger van mevrouw ze tot
zich
neemt. Maar de wolk van een
ontplofte
kerncentrale draagt de
onzichtbare
en uitgestelde dood in zich
mee,
miljarden deeltjes jodium, cesium
en
strontium, twintig jaar en nog langer
radioactief
geladen, onherroepelijk
besmet
om kanker en misgeboorten te
verwekken,
maar de schuld daarvan
zullen
we schuiven op onzedig gedrag,
drankmisbruik,
soft drugs, slechte
eetgewoonten,
homoseksueel gedrag en
geloofsafval.
CONSTANT
Je had
een uitstekende copywriter
kunnen
zijn voor Europees Groen
Links.
ADI
Ik kan
in die kringen het zout op
mijn
patatten niet verdienen. Hameren
op de
steeds meer onafwendbare
dreiging
van een langzame dood van
alle
hoger leven door zuurstofnood,
kanker,
honger, droogte en blind
totalitair
terrorisme, maakt veel
minder
indruk op het grote publiek
dan
een paniekerige melding dat in de
rijke stad
Mechelen - in de
Middeleeuwen
nog de hoofdstad der
Nederlanden,
inclusief Holland
– weer
twee handtassen zijn afgerukt
van de
arm van weerloze oude dames,
of dat
in Belgische ziekenhuizen
vierhonderd
aids-lijders op hun dood
liggen
te wachten of nog dat een koe
ziek
van BSE is gemeld en dat onze al
schrale
hersenvoorraad met totaal
afsterven
is bedreigd, ook al staat
dat in
de eerstkomende duizend jaar
maar
een goede twaalf dozijn mensen
te wachten,
in heel Europa.
CONSTANT
Wow,
ik heb je deerlijk onderschat,
schatje.
ADI
Ik ben
je schatje niet. Na het serieuze
werk ben
ik begonnen te schrijven voor
een
damesmagazine. Beroepshalve las ik
veel
soap, roddel, royalty, life
style, celebrity en ook
pulpromannetjes
want die moest ik
bespreken,
tot ik tot het besef
kwam
dat daar veel meer mee te
verdienen
was dan te schrijven over
alles
en nog wat waar ik geen moer
om
gaf. Bovendien heb ik een kind.
Ik heb
mij op een reis naar Afrika
een
keer laten doen door een zwarte.
De
baby die ik droeg kon ik
meebrengen,
de vader niet, die had
ginder
zijn leven. Als alleenstaande
moeder
met een bruin zoontje had ik
het
redelijk moeilijk. Steun van mijn
ouders
daar kon ik achter fluiten als
ik het
kind niet liet wegdoen, ik heb
moeten
vechten voor een beetje
menswaardig
leven.
CONSTANT
Je
hebt de pest aan wat je nu schrijft,
je
gelooft er niet in, en toch doe je
het.
Dat is moedig.
ADI
Daar
is geen moed voor nodig, maar ik
ben
een alleenverdiener en bedelen wilde
ik
niet doen. Als ik echt goed zou
willen
schrijven krijg ik mijn boeken
niet aan
de straatstenen verkocht, ik
ken
niemand in de uitgeverskringen om
mij te
helpen. Ik heb het geprobeerd, de
uitgevers
wijzen mij af, een na een,
ze lezen
niet eens mijn typoscripten.
Wat ik
nu schrijf zit vol meevoelen met
mijn heldinnen,
heldinnen en heldinnen.
(zwijgt, drinkt eens flink van haar whisky en
blijft Michiels aankijken)
CONSTANT
Altijd
hetzelfde schrijven met andere
personages
dat moet iedereen na een
tijd toch
door hebben. In het romannetje
dat ik
gelezen heb, zowat honderd en
tachtig
pagina’s, slaag je er in vijf
keren hetzelfde
te schrijven, volstaat
dat
echt om bedrukt papier aan de man
te
brengen.
ADI
Daar
lijkt het op. Je vergeet dat ik
om de
twee, drie weken een romannetje,
als je
mij toestaat dat ding zo te
noemen
persklaar moet hebben. En ik
geef
het altijd een andere draai, een
andere
intrige, dat is niet zo
eenvoudig
als jij het voorstelt, en
alleen
zeurpieten vallen daar over,
de terpentijnkevers,
als ze zich de
moeite
getroosten mij te lezen
CONSTANT
Georges
Simenon zat min of meer in
hetzelfde
bootje, honderd tachtig
pagina’s
om de twee,drie maanden,
maar
die zijn werk lijkt nog ergens
op.
ADI
Ik heb
Simenon gelezen, niet de
Maigrets,
om wat inspiratie op te
doen,
maar als je Simenon leest voel
je met
je ellebogen dat hij zich
nooit
helemaal geeft, hij houdt
altijd
wat achter de hand voor zijn
volgende
schrijfpenitentie. En als
hij
zijn gage binnen had deed hij
ze op
aan de hoeren. Zegt men.
CONSTANT
Goed
voor de hoeren. Maar daar zeg
je
wat. Weet je, waarom schrijven we
samen
niet aan een misdaadroman? Jij
hebt
genoeg verbeelding om een
verhaal
te verzinnen, ik weet veel
af van
de werking van het gerecht.
Een
misdaadverhaal verkoopt goed en
geeft
meer standing dan een boeketje
melodrama.
ADI
Daar
zeg je wat. Waarom het niet
proberen.
Dan kan ik mij een keertje
wagen
aan een alinea met seksbezeten
mannen,
want daar gaat het in misdaad
verhalen
veel over. Of niet?
CONSTANT
Niet
overdreven, nu iets meer dan
vroeger,
maar zelfs Mickey Spilane
bleef
met zijn Mike Hammer binnen de
perken,
nooit expliciete seks. Misdaad
gaat veel
over seriemoordenaars, geld,
prostitutie,
drugs en staatsgeheimen,
seks
wordt er nu te dikwijls bijgehaald
om te
verkopen. Als je het goed vindt
moeten
we afspreken om er hier of bij
je
thuis werk van te maken. Waar
verblijft
je zoontje?
ADI
Nu op
vakantiekamp. Stoort een kind je?
CONSTANT
Ik heb
altijd kinderen gewild, Myriam wou
er niet
van weten. Dat is er mee een
oorzaak
dat het tussen ons is misgelopen.
ADI
Ik heb
een zwart kindje, stoort je dat
dan
niet.
CONSTANT
Neen,
want ik ben kleurenblind.
ADI
Komt
dat niet uit een film.
CONSTANT
Zou
kunnen. Wat doe je vanavond, gaan
eten? Er
zijn genoeg restaurants in de
buurt
want in koken ben ik niet thuis.
Ik heb
een prachtige keuken maar
die is
nog bijna niet gebruikt.
ADI
Ik kan
koken als je iets in huis hebt.
En wil
je met mij naar bed?
CONSTANT
Waarom
niet. Heb je veel mannen gekend?
ADI
Wat is
dat voor een vraag. Neen, weinig,
ze zijn
niet te vertrouwen.
CONSTANT
Ik dan
wel?
ADI
Voorlopig,
ik heb soms ook behoefte aan
seks. En
... dit huis, is dat van jou?
CONSTANT
Voorlopig
wel. Te zien hoe de scheiding
verloopt.
Ik wil mijn deel afkopen.
ADI
Dat is
al wat, als ik bij je intrek moet
ik
geen huur meer betalen.
CONSTANT
Jij
gaat een vaart. De nieuwe zakelijkheid
heeft
toegeslagen. Hoeveel misdaadromans
heb
jij gelezen.
ADI
Geen enkele.
CONSTANT
Je zou kunnen beginnen met
het Zweedse
koppel Sjöwall en Wahlöö.
Minnaar en
minnares die zeer sociaal
zijn ingesteld.
Hebben de Zweedse hoofdstad
Stockholm
met inspecteur Martin Beck
in de
hoofdrol zeer goed verwerkt
in hun
romans. En waar ze goed in
waren, ze
konden de gevreesde anticlimax
op het
einde van hun politieromans,
want dat
zijn het, verhalen die de
politie op de
hielen volgen, mijn lievelingsgenre,
vermijden. De lezer moet niet
zuchten:
was het dat maar, en is toch
geneigd
mee te zoeken naar de
oplossing. Dat
is niet zo gemakkelijk als
het voor
sommigen lijkt.
ADI
In een bijdrage over
misdaadliteratuur
heb ik eens gelezen dat
misdaadschrijvers
hun romans van achter naar
voor schrijven.
Eerst de ontknoping en zo
terug naar het
begin, zo kunnen ze de plot
of de intrige
naar hun hand zetten.
CONSTANT
De meeste schrijvers doen
het zo, daarom
de bijna onontkoombare
anti-climax. Maar
er zijn schrijvers die sterk
genoeg zijn
om met de moord of de
misdaad te beginnen.
De daders zijn dus gekend
van het eerste
hoofdstuk af maar dat heeft
de schrijver
niet belet er een zeer
spannend
speurdersverhaal van te
maken. John D.
MacDonald kon dat aan. Die
ging er prat
op moeilijke passages niet
uit de weg te
gaan met tijdsprongen, en
het aan de
lezer over te laten om uit
te maken wat
er intussen is gebeurd. Hoe
de held is
kunnen ontsnappen, waarom
een meisje zich
aan de held geeft, niet omdat
het zo in
het scenario staat maar
omdat het
logische volgt uit het
verhaal, de
onderlinge
aantrekkingskracht is niet
geforceerd.
ADI
Zo eenvoudig als ik dacht
wordt het dan
niet. Niet zo simpel als
mijn
kioskromannetjes.
CONSTANT
Heel zeker niet. Maar we
mogen ons niet
laten afschrikken. En nog
dit, aan een
literaire thriller wil ik
mij zeker niet
begeven, dat is reine
ongein. Misdaad
is een genre op zich, voor
mijn part
evenwaardig aan de grote
literatuur.
Tekenstrips worden toch ook
al apart
behandeld, als strips, niet
als
letterkunde. En in de
filmwereld wordt
bij de beoordeling geen
onderscheid
gemaakt tussen de genres.
ADI
Bedankt voor de inleidende
les.
CONSTANT
Nog iets en dan stop ik. Hilary
Waugh,
die volgens sommige
recensenten zijn
sporen even goed zou kunnen
verdienen
buiten het genre van de
thriller,
beschrijft in 'Zij was als volgt
gekleed
(Last seen wearing uit 1952)
het
pijnlijk nauwkeurige
natrekken en
volgen van ieder draadje
totdat het
afbreekt in zijn hand. Dat
is klasse.
ADI
We
zullen onze hersenen moeten gebruiken.
CONSTANT
Dat kan nooit kwaad. Daar
verslijten ze
niet van.
ADI
Gaan we nu verder praten in
bed?
CONSTANT
Praten? Daar dient een bed
niet voor.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. TERUG NAAR GELAGZAAL STATIE DAG
CONSTANT,
ERNEST en VICTOR zitten nog steeds aan hun tafel.
ERNEST
(verbreekt de stilte) Ga je dat echt
doen, Constant,
misdaadboeken
schrijven.
VICTOR
Daar is niets mis mee.
ERNEST
Niet als je het niveau kunt
halen
van een
Patricia Highsmith, die
Strangers on a Train geschreven
heeft,
Hillary
Waugh, James Lee Burke, naast
John
D. MacDonald ook Ross McDonald
en de Zweden.
CONSTANT
Zo te horen zal ik nog veel
moeten lezen
om op je hoogte te komen,
Ernest. Victor
heeft ons al een en ander
verteld,
misschien vind ik daar wat
inspiratie.
ERNEST
Als journalist moet je dat
weten. Er
wachten je nog heel veel
inspanningen.
CONSTANT
Intussen wacht mij nog een
andere strijd.
Myriam zal mij laten
betrappen en dan trek
ik bij een echtscheiding aan
het kortste
einde, dan sta ik overmorgen
op straat.
ERNEST
Wanhoop nooit, Constant. Met
een dikke
bestseller kom je er
bovenop. Je hebt het
grote voordeel dat je als
journalist al
enige naam hebt gemaakt. En
bij mij is nog
plaats op de hooitas.
CONSTANT
In de nood ken je je
vrienden. En nu moet
ik weg, ik kan het mij niet
veroorloven niet
tijdig op de redactie te
zijn, anders heb
je morgen geen degelijke krant.
FADE-OUT
Geen opmerkingen:
Een reactie posten