EEN TRAGEDIE OP MENSENMAAT
Originele
script voor
6 afleveringen van een dramatische
Tv-serie
Geschreven
door
Jules De Cort
INT. GELAGZAAL
CAFE STATIE DAG
Het is zaterdagmiddag en de meeste stamgasten zijn aanwezig in
café De Statie. Aan hun gewone tafel zitten VICTOR GOETHALS, eerste bediende van
het OCMW die een schrijfblok voor zich heeft liggen; CONSTANT MICHIELS,
journalist van de gematigd linkse krant De Auroor, die bij gelegenheid van zijn
scherpste stukken de nom de plume Lucien Terpentijn gebruikt en ERNEST BELLEKENS,
eigenaar van de kasteelhoeve De Cantecleer, in hoofdzaak rentenier.
Aan de toog staan de habitués KOZZE DE SMID, GERMAIN DE
STOFFEERDER, ODIEL DE LOODGIETER, ZWETTE JEF de postbode, PHILIP FLUP VRIJDERS,
een aan lager wal geraakte meester op de saxofoon en andere wisselende gasten.
Aan aparte tafeltjes zitten OSCAR KARRE VAN BENEDEN, een
ondergeschikte bediende van het gemeentehuis en BORIS DICKTUS, bijgenaamd De
Mandarijn, een gepensioneerde met dwanggedachten.
VICTOR
(gaat weg van zijn tafel en gaat bij Oscar
Van Beneden zitten) Jij zit met andere
problemen
geplaagd dan Constant als
die
aan het praten slaat, neem ik aan.
OSCAR
Als
Constant het heeft over Schopenhauer
zal het
wel doordacht zijn. Een journalist
moet weten
waar hij over praat.
VICTOR
Constant heeft stukken
overgeschreven uit
een boekje met citaten dat
ik ook heb.
Voor mij is Schopenhauer
geen vreemde.
OSCAR
Ik heb
toevallig ook een boekje met
aforismen
van die filosoof. In vertaling
natuurlijk.
Helemaal achterlijk ben ik
niet,
Victor.
VICTOR
Dat weet ik Oscar, dat heeft
niemand
gezegd. Maar met de
tegenslag die jij
in je leven hebt gekend zul
je wel wat
anders aan je kop hebben dan je te
verdiepen in de
wijsbegeerte.
OSCAR
Dat is waar, maar als je
veel tegenslag
hebt grijp je misschien
gemakkelijker
naar denkers of naar godsdienst.
Door
allerlei omstandigheden heb
ik nooit
veel tijd gehad om mij in
filosofie
te verdiepen. Misschien
beter zo. Het
is niet zeker dat ik als
pseudo-
intellectueel een beter mens
was
geworden.
VICTOR
Dat
weet ik niet, niemand weet dat en
niemand
heeft er wat aan dat te weten.
Tenzij
onze alweter Constant. Maar jij
hebt
geen filosofie nodig gehad om
opgewekt
te blijven en je overeind
te
houden, misschien juist doordat je
geen Schopenhauer
of een andere van
die
kwasten grondig gelezen hebt. Hij
was
een pessimist maar jij ziet er
niet
zwartgallig uit, je ziet er eer
gelukkig
uit, alles behalve een
treurwilg,
je schijnt zelfs te
genieten
van het gepraat daar in
onze
hoek, op een veilige afstand
van
ons geleuter, teruggetrokken in
je
hoekje.
OSCAR
Ik heb
daar mijn reden voor.
VICTOR
Ik ken
de meeste van je tegenslagen.
Ik wil
er ooit eens een verhaal over
schrijven.
OSCAR
Mooi
verhaal zal dat worden maar ik
heb
ook meevallers gekend. Maar zijn
er in
het dorp geen mensen die
beroemd
genoeg zijn dan ik om over
te
schrijven.
VICTOR
Ik wil
geen spookschrijver zijn van
beroemdheden
of van rotverwende
kniesoren,
uitsluitend op zichzelf
gericht,
van die half gebakken
politieke
mannen die het nauwelijks
tot
burgermeester hebben gebracht.
Jij
kunt de tegenslagen in je leven
niet
op je twintig vingers en tenen
tellen
en toch ben je daar niet kapot
aan gegaan.
Het is alsof ellende op
je
geen vat heeft. Dat is een thema
voor
een verhaal.
OSCAR
Verdriet
heb ik wel gehad en veel,
maar heb
het altijd doorgebeten. Ik
moest
wel.
VICTOR
Bij
gelegenheid moet je eens je hele
verhaal
doen.
OSCAR
(is zijn aandacht voor het gesprek kwijt en
zit zwijgend achter zijn tafel in de verte te
staren) (V.O.) Vik Goethals heeft
mij aan
een baan
op de gemeente geholpen anders
zat ik
nu tot aan mijn pensioen zonder
werk,
maar niet in de armoede. Ik zou
wel
afhangen van de openbare onderstand
en
geen honger moeten lijden, misschien
wat
minder dikwijls een nieuw pak kopen
maar
de bedelstand zou mij bespaard zijn
gebleven.
Maar kom, ik zit niet zonder
werk.
DISSOLVE
FADE-IN
Boven moet er nog wat aan
gedaan worden.
FLASHBACK
Oscar staat
bij een heer die in ene hand een aktetas draagt en in de andere een bundel
papieren. Ze schouwen een leegstaand huis. Het is een alleenstaand huis met een
verdieping en een puntdak. Het dak ziet er niet goed uit, wat pannen weggezakt.
OSCAR
Op uw
woord, meneer de makelaar. Wat
denkt u
zelf, is dit huis zijn prijs
waard.
MAKELAAR
Anders
zou ik hier niet staan als
makelaar.
Er ,moet natuurlijk hier en
daar
wat aan gedaan worden, dat is
altijd
zo. U kunt er zo met uw lief
vrouwtje
intrekken.
OSCAR
Ik ben
nog niet getrouwd meneer en
heb
nog geen lief vrouwtje. Eerst een
hok en
dan een varken.
MAKELAAR
Als u
het zo bekijkt, anders wel een
ongewoon
standpunt maar niet
onverstandig.
Hebt u iemand op het oog.
OSCAR
Ik heb
nog niet veel moeite gedaan.
Maar
op iemand met een eigen huis
komen
ze vanzelf wel af.
MAKELAAR
Dat
heb ik nog gehoord. Veel geluk er
mee. Ik
breng de koopakte in orde,
tot
dan.
FADE-OUT
FADE-IN
MONTAGE
Oscar is in
gezelschap van een jonge vrouw. Ze staan op het huis te kijken en lopen dan naar
binnen. Kijken rond, komen weer buiten en vertrekken met de auto van Oscar.
Oscar staat opnieuw voor het huis met een andere jonge vrouw. Nog eens met een
wat oudere vrouw. Die stapt in haar auto, wuift en vertrekt. Oscar haalt zijn
schouders op. Oscar loopt het huis in met nog een andere jonge vrouw. Hij ziet
niet dat ze hinkt of merkt het niet. Ze staan in de woonkamer met kookhaard,
ijskast, tafel en stoelen, aanrecht. De woonkamer is van de voorkamer
(voorplaats) gescheiden met een dubbele deur. Ze lopen naar buiten.
OSCAR
(staat voor zijn huis met de jonge vrouw, die er
voor de rest vrij aantrekkelijk uitziet. En? Wat
denk
je ervan Liza?
LIZA
Wat
verouderd. Een woonkamer en een
voorkamer
gescheiden door een dubbele
deur.
Waar zie je dat nog. En boven?
OSCAR
LIZA
(loopt voor Oscar de trap op, nu blijkt dat ze
een horrelvoet heeft)
OSCAR
Heb je
je zeer gedaan, juffrouw.
LIZA
Neen,
ik ben gebrekkig, van bij mijn
geboorte.
OSCAR
(stottert) Dat heb je mij niet
gezegd.
LIZA
Jij
hebt ook niet gezegd dat het huis
gebrekkig
is en nog niet volledig
afbetaald.
En je hebt een spraakgebrek.
Dat
had ik eigenlijk kunnen horen. Wat
zal
het worden.
OSCAR
Voor
mij is het goed, ik zie het wel
zitten.
Maar moeten we niet eerst
verliefd
worden op elkaar.
LIZA
Met
liefde op het eerste gezicht
moet je
voorzichtig zijn, dat kan na
een
paar jaren of eerder nog erg
tegenvallen,
dan zie je pas de
wederzijdse
gebreken en
tekortkomingen.
Maar je valt wel
mee.
Het huis heb ik nu gezien,
dat is
niet veel meer dan een krot,
veel
meer is er niet over te
zeggen.
Je hebt je in de zak laten
zetten.
En nu de tuin.
OSCAR
Je
lijkt me wel een keurmeester. De
tuin
zie je daar liggen. Bijna een
voetbalveld.
LIZA
Goeie grond?
OSCAR
Daar
vraag je me wat. Hoe kan ik dat
nu weten?
Ze lopen
samen de tuin in achter het huis. Er staan wat fruitbomen, veel onkruid, lang
gras, brandnetels. Liza trapt een kuil in de grond, bukt zich en neemt wat
aarde in een hand.
LIZA
Povere
grond, meer zand dan teelaarde.
Je
hebt je wat in je handen laten
stoppen
Er zal werk aan zijn,
tenminste
vijf karren stalmest en
een
cultivator om dat onder te werken
Op een
deel kunnen we asperges
aanleggen
maar die brengen pas na
drie
jaar wat oogst op. Je zult je
handen
uit je mouwen mogen steken.
OSCAR
Wacht
even, wacht even. We zijn nog
niet
getrouwd, niet eens verloofd.
LIZA
Aan
dat gedoe van verloving doe ik
niet mee.
In je annonce staat dat
je een
eigen huis en een halve
hectare
grond bezit en een vrouw
zoekt.
Hier ben ik.
OSCAR
Het
huis is nog niet volledig
ingericht,
ik woon nog bij mijn
ouders
omdat ik mij niet goed
kan
behelpen in huis. En ik ken
niet
veel van tuinbouw.
LIZA
Dan is
het tijd dat we er mee
beginnen.
Zodra we wonen kunnen we
kosten
beginnen te doen aan het
huis.
OSCAR
Ik heb
daar geen geld voor. Ik heb
niet kunnen
sparen En bij mij thuis
is er
geen overschot.
LIZA
Ik kan
lenen van mijn ouders. Mijn
ouders
willen niet dat ik mijn leven
lang
jonge dochter blijf.
OSCAR
Wat
doen die? Zijn die rijk? En dan
moeten
we de lening achteraf toch
terugbetalen.
LIZA
Op
zijn tijd. Wij zijn groente- en
fruittelers.
Ik ben grootgebracht in
het vak
en jij hebt een stuk grond
liggen
waar ik wat zou kunnen mee
doen.
OSCAR
Te
beginnen met vijf ladingen mest.
Je
weet van aanpakken. En die kosten
niets?
LIZA
Daar
zorgen ze thuis wel voor. Een
meisje
met een gebrekkige voet moet
zich
harder weren dan een eerste
schoonheid
om tot iets te komen.
OSCAR
Afgesproken
dan. We gaan het onze
ouders
melden. O ja, heb jij iets
aan je voet.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
SLAAPKAMER AVOND
Oscar Van
Beneden en Liza Verboven zijn op hun slaapkamer. Oscar helpt Liza uit haar
trouwjurk. Ze kruipen onder de lakens en kussen elkaar.
LIZA
Wil je
geloven dat ik iets voor jou
begin
te voelen.
OSCAR
Dat
zou wel kunnen. 't is tijd ook.
Dat gevoel
is in elk geval wederzijds.
Kijk maar
een keer onder de lakens.
LIZA
(Liza doet het licht uit. Na een tijd doet
ze het licht weer aan) Om het
met een
geleerd
woord te zeggen. Ons huwelijk
is geconsumeerd.
OSCAR
Ha zo
heet dat nu, consumeren. Een
heerlijk
gevoel. We staan er nu
alleen
voor. We zullen het met
liefde
en genegenheid moeten doen.
Je
ouders de aardbeientelers zijn
niet
steenrijk maar ze hebben er
toch
een behoorlijke trouwpartij van
willen
maken. En we zitten goed in
de
meubels, die hebben ze je ook
meegegeven.
LIZA
Ze
mochten iets doen. Ik ben enige
dochter
en heb jaren thuis groente
en
aardbeien geplant, gemest,
gewied
en geplukt.
OSCAR
Mijn
ouders hebben niets gegeven.
Nauwelijks
mijn trouwkostuum en een
goedkope
slaapkamer. Vader is
beroepssoldaat,
is veel moeten
verhuizen
zodat moeder niet uit
werken
is kunnen gaan, maar toch
wilde
hij zijn stand hoog houden.
Sparen
hebben ze nooit gedaan en
ze
zullen het met zijn pensioentje
van
onderofficier moeten doen. Als
jij
een paar jaar mee uit werken
gaat
tot er kinderen komen, redden
wij
het wel.
LIZA
Daar
komt niets van. Ik moet voor de
kinderen
zorgen.
OSCAR
Die
zijn er nog niet.
LIZA
Ze
zijn wel op komst.
OSCAR
Wat?
Hoe komt dat?
LIZA
Stel
geen zotte vragen, Oscar.
OSCAR
Ik bedoel, hoe weet je dat
nu al.
LIZA
Ik voel dat, een vrouw voelt
dat.
OSCAR
Waar
plaats is voor twee is plaats
voor
drie. Had ik maar harder gewerkt
op
school dan kon ik nu uitkijken
naar
een beter betaald werk. Maar met
een
vader in het leger woonden we nu
hier
en dan daar en in een leven als
militair
had ik geen zin. Er voor
zorgen
dat onze kinderen het beter
hebben
dan wij, dat is onze plicht.
LIZA
Ik heb
het thuis niet slecht gehad.
En
jij, had jij het dan niet goed?
Hebben
wij het niet goed?
OSCAR
Dat
weet ik niet, we zijn vandaag
pas
getrouwd, ik heb geen ervaring
met
het leven in de huwelijke staat.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. SLAAPKAMER DAG
Oscar en
Liza liggen nog in bed en worden gewekt door het lawaai van een vrachtauto voor
de deur. Liza schiet haar kleren aan en loopt naar beneden Oscar volgt haar
voorbeeld en loopt iets later naar beneden en buiten. Daar ziet hij Liza bij de
chauffeur van een vrachtauto geladen met stalmest. Ze wijst naar de tuin. De vrachtauto
rijdt achteruit de oprit naast het huis op, de tuin in, kapt zijn vracht
stalmest af en rijdt weg.
OSCAR
(bij Liza) Jij laat er geen
gras over
groeien
maar hoe ga je die mest
onderwerken,
met spade en riek?
Dat
kan dagen duren. Ik kan vandaag
een
hand toesteken maar morgen moet
ik
naar mijn werk.
LIZA
Ik
verwacht elk ogenblik dat ze de
cultivator
komen brengen.
OSCAR
Cultivator?
Waar halen we het geld.
LIZA
Het is
een aflegger van mijn ouders,
daar
kunnen wij het een tijd mee doen.
OSCAR
Je
gaat echt aan tuinbouw doen. Heb
je van
je leven.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT.
TUIN DAG
Liza staat
in de tuin met een schoffel te werken. De tuin heeft een totaal ander uitzicht
gekregen. Hij ligt mooi in perken met diverse soorten groente: prei, selderij,
koolrabi. Aan het achtereinde van de tuin een middelgrote serre. Een jongetje
van een jaar of vier zit aan een kindertafeltje te spelen met Lego blokjes. In
een kinderwagen ligt een kindje van een half jaar oud.
OSCAR
(komt in de tuin gewandeld met zijn boekentas
aan een hand en gaat naar het kleintje in de
kinderwagen kijken) Slecht nieuws,
Hansje,
ik zit
zonder werk. De baas stopt met
zijn
zaak.
LIZA
(stopt met schoffelen) Je
vindt wel wat,
je bent
je kost waard.
OSCAR
Ja,
maar ik ben niet veel meer dan
typist,
een grote volwassen man als
typist,
die lopen er niet veel meer.
Ik had
gehoopt een beetje vooruit te
komen
maar in een eenmansfirma is
dat
niet zo simpel. De baas heeft
gevraagd
of ik de zaak wil overnemen
maar
dat kan ik niet. Kapitaal is
niet
nodig maar ik ben geen inkoper,
verkoper
en manager te gelijk zoals
hij er
een was en ik durf het niet
aan te
pakken. Hij heeft me zes
maanden
uitbetaald, ik moet niet meer
komen
en ik was daar zo graag. We
zullen
maar een tijdje stoppen met
kinderen
kopen. Ik had het huis niet
mogen kopen
met alle kosten die er
aan
zijn. Ik kan in de tuin wat
helpen
tot ik ander werk vind maar
dat
brengt geen zaad in het bakje.
LIZA
De
grond is al wat verbeterd maar
nog
niet genoeg. Het plantgoed en
de
meststoffen kosten mij bijna
zo
veel als dat ze opbrengen.
OSCAR
Maar
de kippen doen het uitstekend,
ze
leggen goed, eieren moeten we
niet
kopen en af en toe eentje in
de
soep. Dat is al iets.
Ze staan nu
bij de kippenren die duidelijk door Oscar is ineengetimmerd, ook het schuilhok
waar de nesten staan is scheef in elkaar gezet.
OSCAR
Ik ben
de beste timmerman niet, maar
mijn kippenhok
is minder vervallen
dan
ons huis. En ik heb het zelf
gemaakt.
Die nieuwe ramen zijn
door
stielmannen getimmerd, dat kan
ik zelf
toch niet. Maar we hebben
ons
daarvoor nog dieper in de schuld
moeten
steken. En nu mijn werk kwijt.
LIZA
Mijn
ouders moeten hun geld morgen
niet
hebben.
Ze lopen binnen
langs de achterdeur. In de keuken blijft Oscar plots staan.
OSCAR
Luister,
hoor ik geen water lopen. (trekt de
kelderdeur open, loopt de trap af, het water
staat tot halverwege de trap. komt verslagen
de keuken weer in) Alles naar
de knoppen,
er is
iets gesprongen in de centrale
verwarming.
Nu moeten we een nieuwe
verwarmingsketel
laten installeren en
de winter
staat voor de deur.
LIZA
Och,
op die hele installatie stond
toch
veel sleet.
OSCAR
Nog
meer schulden maken, ik vraag mij
af hoe
ver je ouders nog kunnen of
willen
gaan? Ze zoeken hun pensioen te
pakken,
dan moet het geld er gaan
liggen.
Zij zijn niet stinkend rijk. En
er
moet dringend een nieuw dak komen
voordat
het op onze kop valt. Een ding
staat vast.
Ik heb mij laten bedotten
door die
vastgoedmakelaar. Er is niets
tegen
in te brengen, de koopakte is
getekend
met de vermelding: in de staat
waarin
het huis zich bevindt. En de
koop
is al wat jaren geleden gesloten,
dat
contract is zeker verjaard.
LIZA
Het
komt allemaal wel goed, met de
kippen
is het al in orde. En binnen een
paar
weken oogst ik de eerste selderij
voor
de markt. Aardappelen, kippenvlees
en
groente moeten we niet meer kopen.
OSCAR
En
stoppen met kinderen kopen.
LIZA
Dat
wordt moeilijk, nummer drie is op
komst.
OSCAR
Dan
zou ik blij moeten zijn en dat ben
ik
ook. (omhelst Liza)
DISSOLVE
FADE-IN
EXT. TUIN DAG
Liza is in
de tuin en hangt de was op aan de lijn. Op de grond zit een jongetje te spelen
met een schopje en een emmertje. Twee grotere jongens komen de tuin in gerend
naar hun moeder. Oscar komt in de achterdeur staan en roept:
OSCAR
Eerst
huiswerk maken, dan eten, dan
spelen.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. WOONKAMER DAG
Oscar, Liza
en de drie jongens, WIM, HANS en BERT zitten aan tafel voor het avondmaal. De
jongens zijn groter geworden.
WIM
Bij
Roger thuis krijgen ze een dessert
na het
eten.
LIZA
En een
entree voor het eten zeker. Dat
zijn
rijke mensen dan moet bij hen
gaan
wonen. En ons vader zit weer
zonder
werk. Voor de vierde keer.
OSCAR
De
vijfde keer maar voor niet lang. Ik
mag maandag
beginnen bij de firma Van
Staal
en Zoon, groothandelaar in
bouwmaterialen.
Tegen dan is mijn auto
gemaakt.
Goed gemaakt hoop ik, dat
ding
heeft mij al meer gekost dan de
drie
vorige samen en daar heb ik ook
meer dan
genoeg kosten aan gehad. Waar
pech
is wil pech zijn. Tegenslag,
altijd
maar tegenslag maar nu ziet het
er
eindelijk een beetje beter uit.
DISSOLVE
FADE-IN
EXT. TUIN DAG
Twee stapels kratten met prei staan
aan de oprit gestapeld. Liza staat te praten met een groentehandelaar. Die
neemt een notaboekje, maakt een berekening, laat die zien aan Liza. Die rekent
na, twijfelt maar zegt dan:
LIZA
Jullie
commerciemannen zouden de boeren
levend
villen.
HANDELAAR
(haalt zijn portefeuille boven, telt enkele
banknoten en geeft die aan Liza) Ik
maak
verlies,
als je dat maar weet.
LIZA
Van je
verlies heb je al vijf eigen
huizen
gezet.
HANDELAAR
Hoe
weet jij dat.
LIZA
Ik
wist het niet maar nu weet ik het
wel,
je hebt je zelf verraden.
HANDELAAR
(schudt zijn hoofd en vertrekt)
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
WOONKAMER AVOND
Oscar en
Liza zitten in de divan. De kinderen zijn naar bed. Oscar leest de krant, Liza
zit te breien.
OSCAR
Zo
gauw we het ons kunnen permitteren
kopen
we een televisie.
LIZA
Die
kunnen we ons vanzelf permitteren.
Maar laat
de televisie nog maar wat weg,
de
jongens moeten nog studeren. En Oscar,
ik ben
in verwachting.
OSCAR
Wat,
en ik heb nog zo opgelet. Ik
dacht
dat de menopauze begonnen
was.
LIZA
Daar
ben ik nog wat te jong voor.
OSCAR
Het
wordt een nakomertje.
LIZA
Ik
vrees alleen een beetje dat de
grote
jongens hem zullen plagen,
tegen
het pesten af. Jaloers
omdat
hij meer aandacht krijgt.
OSCAR
We
hebben hen toch ook geknuffeld.
LIZA
Dat
zijn ze vergeten.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. WOONKAMER AVOND
Oscar en
Liza zitten op de bank. Liza is heel duidelijk zwanger, ze is op haar laatste.
Aan de tafel zitten de drie jongens kaart te spelen.
WIM
Bij al
onze vrienden hebben ze een
televisie.
Hier komt het er nooit
van.
OSCAR
Dat is
voor jullie goed. Dan studeer
je
beter.
WIM
Dat is
niet bewezen. In de klas zitten
er met
een televisie die zo goed zijn
als
ik.
OSCAR
Maar
die spelen niet meer met de kaarten.
Die hebben
geen gezinsleven meer.
LIZA
Er
komt een televisie jongen. Zodra
dit
uit de voeten is. Au. (ze grijpt
naar haar buik) Het is begonnen, ik
weet
hoe het begint.
OSCAR
Wim,
jij helpt moeder. Hans jij neemt
het
koffertje met haar ondergoed,
slaapkledij
en toiletgerief. Ik rij
de
auto uit de garage.
DISSOLVE
FADE-IN
EXT. VOOR HET HUIS AVOND
Oscar en Wim
steunen Liza om in de auto te stappen. Hans en Bart volgen. De jongens blijven
achter als Oscar met Liza vertrekt.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. KAMER IN ZIEKENHUIS DAG
Liza zit
rechtop in bed en Oscar zit bij haar aan bed. Naast haar bed staat een
kinderbedje met de pasgeborene in. Oscar gaat bij het bedje staan.
OSCAR
Stefaantje
slaapt. Een mooi kindje.
Een arts
komt binnen, vraagt Liza hoe ze het maakt en doet Oscar teken om mee buiten te
komen.
ARTS
Het
kind heeft een horrelvoet.
OSCAR
Niet
waar. Weet zij het al.
ARTS
Neen,
maar ze is wat bekomen en ik
ga het
haar vertellen. Kom mee
naar binnen.
Arts en
Oscar lopen weer naar binnen.
ARTS
Liza,
ik moet je wat vertellen.
Stefaantje
is een heel gezonde baby
maar
hij heeft een klein gebrek.
LIZA
Toch
geen horrelvoet. Geen mankepoot.
De arts en
Oscar zwijgen
LIZA
Oscar,
zeg iets.
ARTS
Het
kind kan geopereerd worden.
LIZA
Dat
hebben ze bij mij ook geprobeerd.
Het is
alleen maar erger geworden.
ARTS
De
geneeskunde is er sterk op
vooruitgegaan,
Liza.
LIZA
(draait zich weg) Laat mij wat alleen.
DISSOLVE
FLASHBACK
MONTAGE
Liza als kind. Hoe ze leert lopen aan moeders rok. Als kind op de speelplaats
kan ze niet meedoen als de meisjes een spelletje achtervolgertje spelen. Ze kan
niet touwtje springen en wordt uitgelachen als ze van voet moet wisselen. Haar
moeder wil haar leren dansen als ze ouder wordt, dat lukt niet goed. Op een bal
laat een jongen die haar gevraagd heeft in het midden van de dansvloer achter.
Thuis werkt ze op het tuinbouwbedrijf van haar ouders. Ondanks haar gebrek
rijdt ze met de kruiwagen.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. WOONKAMER DAG
LIZA
(Liza staat in de keuken bij het aanrecht
aardappelen te schillen. De kleine Stefaan
zit op de grond en kruipt rond de tafel.
het is duidelijk merkbaar dat hij een
vervormd voetje heeft) Je
bent nog geen
jaar, lieve
jongen, volgend jaar speel
je mee
met je grote broertjes.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. KANTOOR GEMEENTEHUIS DAG
OSCAR
(zit aan een bureau tegenover Victor Goethals)
Ik ben
buiten gesmeten op mijn werk, maar
het was
niets anders dan een afrekening,
een
zware fout is gauw gevonden, om een
hond
te slaan vindt men altijd een stok.
Een
ander zou er een vermaning voor
krijgen
maar ik kon gaan. Nu wacht ik op
de
uitspraak van de arbeidsrechtbank en
nu moet
ik zien rond te komen met wat
steun,
als ik die kan krijgen. Spaarcenten
hebben
we niet want we hebben ons heel de
tijd
in schulden moeten Steken om van een
puinhoop
een fatsoenlijk huis te maken.
Gelukkig
heb ik mijn vrouw die met onze
hof
wat heeft bijverdiend, zonder haar
zou ik
moeten gaan bedelen. We hebben
drie
jongens groot te brengen en laten
studeren
als het kan en hebben er nu een
vierde
half kreupel jongetje bij.
VICTOR
Iets
kunnen we altijd doen, zo ver moet
het
niet komen. Vertel eens wat is er
verkeerd
gelopen.
OSCAR
Ik heb
er geen spijt van dat ik mij
zo heb
laten gaan, ik zou het toch
nooit
kunnen harden hebben tussen
die
filisters, een wonder dat ik het
daar drie
jaar lang heb kunnen
uithouden.
Ik was daar beland nadat
mijn
vorige firma op de fles was
gegaan,
de tweede vorige was naar
Duitsland
verhuisd en de derde
vorige
had een reorganisatie
doorgevoerd
en er moesten koppen
vallen.
Waar ik het laatst was
hebben
ze mij gepest en mij voor
de gek
gehouden dat het mijn neus
uitkwam.
Als typist kreeg ik
moedwillig
slechte kopij. Ik was
er
niet door bezeten de fouten van
anderen
te verbeteren, maar kreeg
toch
de schuld van de fouten in de
minuten
die ik in de getypte tekst
overnam,
ik had hun fouten moeten
zien
en verbeteren, maar daar was
ik
niet voor betaald en ik ben er
niet
voor opgeleid. Ik zal het je
eens
vertellen.
DISSOLVE
FLASHBACK
INT. KANTOORRUIMTE DAG
MONTAGE
In het
kantoor staan een tiental desks waar de bedienden achter zitten te werken.
OSCAR
(Oscar komt binnen, loopt naar zijn plaats en
gaat zitten. springt weer
recht met een kreetje,
kijkt op zijn stoel, pakt een punaise op en legt
die naast zijn schrijfmachine. hij gaat in zijn
boekentas, haalt er een pak boterhammen uit,
bijt in een boterham, er steekt een stuk
krantenpapier tussen. Oscar loopt naar zijn
autootje op het einde van de werkdag. zijn vier
banden staan plat. een van de collega’s is jarig
en voor de gelegenheid is het diens beurt om
een flesje bier en een gebakje aan te bieden.
ze staan samen, wensen de jarige gelukkige
verjaardag en drinken aan het flesje. Oscar
neemt ook een slok en spuwt meteen de drank
weer uit, vlak in het gezicht van een
collega, die hard mee staat te lachen. Oscar
lacht niet en de collega die de drank in zijn
gezicht krijgt ook niet) Bah,
wat vies, het
is
pies. Iemand heeft in mijn flesje
gepiest.
Verontschuldigingen chef, ik
kon
die vieze troep niet in mijn mond
houden.
CHEF
(ontstemd) Daar zou ik iemand
kunnen voor
ontslaan.
OSCAR
Wie
heeft er in mijn flesje gepiest.
CHEF
Dat
maakt niets uit, jij hebt in mijn
gezicht
gespuwd. Is dat echt pies. Bah,
ik ga
mijn gezicht wassen.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. KANTOOR DAG
OSCAR
(luid tot de collega’s) Het is
vandaag mijn
verjaardag.
Ik heb éclairs en een fles
zachte
witte wijn meegebracht. Kom maar
af.
De collega’s
komen een na een aan zijn bureau een schoteltje met een roomsoes afhalen, in
een blikken bekertje krijgen ze wat witte wijn mee.
CHEF
(komt zijn roomsoes halen, neemt het gebakje
van het schoteltje en bijt erin. Hij trekt een
ontdaan gezicht)
OSCAR
(roept) Hij heeft prijs, hij
heeft in een
hondenkeutel
gebeten.
Ze liggen
allemaal in een deuk. In plaats van af te druipen loopt de chef op Oscar toe en
geeft hem een klap in zijn gezicht. Oscar slaat terug en ze hangen zo waar aan
elkaar in een lijf-aan-lijf. De andere collega’s komen tussen. De rust keert
weer en ze lopen terug naar hun plaatsen.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. KANTOOR GEMEENTEHUIS DAG
OSCAR (V.O.)
Hij
zou azen op mij tot hij mij te
pakken
kreeg, mij nazitten tot in
de hel
of nog dieper als het moest.
DISSOLVE
FADE IN
INT. KANTOOR DAG
CHEF
(rommelt in de bureauladen van de bureau
van Oscar die staat toe te zien. haalt een
bundeltje A4 bladen boven en roept
triomfantelijk): Hier, jullie zijn er
getuige
van, meneer Van Beneden heeft
onder
de uren voor eigen rekening
gewerkt,
voor een ander bedrijf.
Dat
reken ik als zware fout. We zijn
van
die lastpost verlost.
OSCAR
(stomverbaasd) Wat is er
gaande.
CHEF
Ik heb
je betrapt op sluikwerk. Je bent
op staande
voet ontslagen. Ik heb een
getuigen
die je het je hebben zien doen
tijdens
de kantooruren. Facturen typen
voor een
andere firma.
OSCAR
Voor
een vriend en tijdens de lunchpauze.
Dat is
volledig toegelaten en niet
strafbaar.
CHEF
Tijdens
de kantooruren, daar staan
de
getuigen.
OSCAR
Chef
dat kun je niet menen. Mannen
zeg
dat het niet waar is.
De collega’s
zwijgen, draaien zich om.
OSCAR
(mompelt) Lafaards.
DISSOLVE
FADE IN
INT. KANTOOR GEMEENTEHUIS DAG
Oscar zit
tegenover Victor in diens kantoor op het gemeentehuis.
VICTOR
Ik heb
het voor elkaar gekregen om
je een
baantje op het gemeentehuis
te
bezorgen. Meestal typewerk,
opbergen
van documenten, ronddragen
en verzamelen
van de briefwisseling
van de
andere diensten. Een flutbaantje
maar
we zien wel.
OSCAR
Bedankt
Victor, ik heb nooit wat anders
gekend
dan een flutbaantje.
VICTOR
Je
moet beginnen tegen de aanvangswedde,
dat is
niet veel meer dan de
werkloosheidsuitkering.
Zo zijn de
wetten.
OSCAR
Maakt
niets uit. Ik heb ook mijn
eergevoel.
En we hebben onze grote
hof, ons
tuinbouwbedrijf.
VICTOR
Je krijgt een kantoortje
vlak naast
het mijne. Ik wil eens echt
eerlijk met
je zijn, Oscar. Jij bent
geen luiaard,
maar je begint enkel te
werken als
iemand je werk in je poten
komt stoppen,
het mag een berg werk zijn,
dat maakt
geen verschil. Je hoort bij
het soort
mensen dat geen werk ziet,
zelfs als
het met gekromde rug op hen
komt
afgestormd. Met broed van
gelukzaligen
als jij is in het
bedrijfsleven geen
land te bezeilen. Wat je wel
niet zult
kunnen laten is de
bloembakken voor
het gemeentehuis water
geven. Laat dat
maar aan de gemeentewerklieden.
OSCAR
Dan zijn ze binnen de
zes weken verdroogd.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. GELAGZAAL DAG
OSCAR
(zit weer in gepeinzen verzonken) (V.O.)
Stefaan
is groter geworden. Ook zijn
drie
broers maar die doen niets liever
dan
hem plagen. Kinderen kunnen wreed
zijn,
ook eigen broers.
DISSOLVE
FADE-IN
FLASHBACK
INT. ACHTERKEUKEN DAG
LIZA
(staat door het raam naar de tuin te kijken. De
drie grotere jongens hebben de muts van Stefaan
afgepakt en gooien die telkens naar een andere
als Stefaan achter zijn muts pikkelt. hij valt,
krabbelt recht en begint de achtervolging opnieuw.
een van de jongens licht hem een voetje zodat hij
weer struikelt en met zijn mond op een steen valt.
hij bloedt uit een lip en begint luid te huilen.
de andere jongens huilen mee en bootsen het gehuil
van een wolf na. Liza loopt naar buiten, gebiedt
de jongens de muts terug te geven en hinkend naast
elkaar lopen ze binnen. ze maakt hem schoon en
verzorgt zijn lip. ze doet hem plaats nemen aan
de tafel en geeft hem een boek)
LIZA
Geen
een van je broers is zo slim als
jij,
jongen.
STEFAAN
Ik zou
willen sterven, moeke.
LIZA
Zo
iets mag je niet zeggen jongen. Dat
brengt
ongeluk. Je bent toch bij mij.
DISSOLVE
FADE IN
INT. KEUKEN OCHTEND
OSCAR
(is als eerste opgestaan en dekt de ontbijttafel.
hij roept het gezin aan tafel. Liza en de drie
jongens komen de trap af en gaan aan tafel zitten.
Oscar gaat zien waar Stefaan blijft. hij ligt te
slapen in het groot bed van Oscar en Liza. Oscar
loopt weer de keuken in) Liza,
heb jij Stefaan
in het
grote bed gestopt.
LIZA
Hij is
zelf bij mij in bed gekropen en is
in slaap
gevallen. Laat hem nog wat slapen,
hier beneden
wordt hij toch alleen maar
geplaagd.
EEN BROER
Wij
plagen niet, wij spelen maar hij kan
ons niet
volgen, dan loopt hij in de weg
en dan
maken wij ons soms lastig.
OSCAR
Je mag
je niet ergeren in een kind met
een klein
gebrek. Hij is zo slim als
jullie.
LIZA
Slimmer.
Ik moet hem niet helpen met
zijn huiswerk.
Maar hij kan niet
altijd
op tegen dat gesar en dan komt
hij
naar mij gelopen om in mijn schoot
te
huilen. En dan huil ik mee.
OSCAR
Ik zal
onze slimste eens gaan oproepen.
(loopt de trap op)
INT. SLAAPKAMER OCHTEND
OSCAR
(buigt zich over het bed, schudt het kind,
dat beweegt niet, luistert aan zijn borst,
staat op en loopt naar beneden)
INT. KEUKEN OCHTEND
OSCAR
Liza,
ga jij ook eens zien, hij ademt
niet meer.
Ik bel de arts.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
SLAAPKAMER OCHTEND
Oscar en
Liza zitten op het bed bij Stefaan. De arts komt binnen en onderzoekt het kind.
ARTS
Ik
moet het overlijden vaststellen. Is
de jongen
ziek geweest. Klaagde hij
van
pijn in zijn borst.
OSCAR
Neen.
Hij is zo gezond als een bliekje
gaan slapen.
ARTS
Ik kan
de doodsoorzaak zo niet
vaststellen.
Ik kan nog geen
toestemming
tot begraven geven
maar
ik kom straks weer.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
WOONKAMER MIDDAG
De bel gaat.
Oscar doet open, er staan drie heren voor de deur.
EERSTE HEER
Wij
zijn inspecteurs van de politie en
dat is
de wetsdokter. Mogen wij de
jongen
zien.
OSCAR
(loopt voor hen de trap op tot aan de kamerdeur)
EERSTE HEER
Ga
maar naar beneden en wacht op ons.
Oscar en
Liza wachten in de woonkamer. Liza weet zich geen houding te geven. Na een half
uur komen de drie weer naar beneden, weigeren koffie of andere drank.
EERSTE HEER
U zult
nog van ons horen.
FADE-OUT
FADE-IN
Twee
politieauto’s rijden voor en nemen Liza en Oscar mee naar het politie kantoor
voor verhoor.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
POLITIEKANTOOR DAG
Liza en
Oscar zitten in een verhoorkamer aan een tafel samen met twee rechercheurs. Nog
voordat er specifieke vragen worden gesteld slaat Liza aan het huilen.
LIZA
Ik heb
het gedaan, ik heb de kleine
onder een
kussen doen stikken. Ik kon
het
niet meer aan. Nu is Stefke
gelukkig
bij de engeltjes.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. GERECHTSZAAL DAG
Liza zit in
de beklaagdenbank. Oscar zit in de zaal tussen andere mensen en de broertjes
van Stefaan. Liza houdt niet op met huilen.
OSCAR
(fluistert tot een zoon) De
gazetten doen met
ons en
vragen verzachtende omstandigheden.
De jury
moet rekening houden met de
toestand
van moeder.
FADE-OUT
FADE-IN
INT.
GERECHTSZAAL DAG
De rechters
zitten achter hun lessenaars. De jury komt binnen, de voorzitter van het
assisenhof staat recht.
VOORZITTER
Voorman van de jury wat is
uw antwoord
op de schuldvraag.
VOORMAN
Schuldig
aan doodslag.
RECHTER
Beschuldigde
sta op. U hebt de uitspraak
gehoord.
Het feit dat u zelf gehandicapt
bent sluit
niet uit dat u voluit bewust
was
van uw daden, maar ik wil wel dat
als
verzachtende omstandigheid in
aanmerking
nemen. Het hof zal zich met
de
jury beraden over de straf die u
gaat
krijgen.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. GERECHTSZAAL DAG
Het hof en
de juryleden komen weer in de gerechtszaal. De rechter doet zijn uitspraak.
RECHTER
Het
hof heeft besloten u, met
inachtneming
van verzachtende
omstandigheden,
een straf van
tien
jaar opsluiting op te leggen.
DISSOLVE
FADE-IN
MONTAGE
Oscar heeft
het thuis niet onder de markt. ’s Morgens moet hij er vroeg uit om het ontbijt
klaar te zetten. De jongens worden groter maar hij moet er op toezien dat ze
proper zijn. Hij komt te laat op zijn werk op het gemeentehuis, verontschuldigt
zich telkens maar Victor Goethals ziet veel door de vingers. Hij laat hem ook
vroeger vertrekken. Oscar is ook nog bedrijvig in zijn tuin en krijgt de hulp
van de grotere jongens.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. GELAGZAAL DAG
VICTOR
Oscar,
je zit daar zo in jezelf te
lachen.
Is onze stamineepraat dan zo
plezierig.
OSCAR
Dat
ook, maar Liza mag vandaag naar
huis
komen.
VICTOR
Voor
goed? Ik dacht dat ze tien jaar
gekregen
had.
OSCAR
Ze
heeft drie jaar uitgezeten zonder
de voorhechtenis
en vervroegde
vrijstelling
gekregen. Is dat niet
genoeg
voor iemand die geen
tseetseevlieg
kwaad zou doen en zich
goed
heeft gedragen. De trein van
dertien
uur moet gaan binnenkomen.
VICTOR
Je
hebt gelijk, Oscar. Niet waar mannen.
OSCAR
(drinkt zijn glas) Ik moet nu weg. (loopt
naar buiten, naar het station)
Terwijl de
trein weer optrekt komt Oscar uit het station een lachende Liza aan zijn arm.
De cafégasten lopen naar het raam en kijken het koppel na.
GABRIELLA
Nu
zouden we buiten moeten lopen en Liza
op handgeklap onthalen. Het zou haar
goed
doen.
GERMAIN
Ze
heeft haar kind vermoord. Het blijft
kindermoord.
De anderen
kijken hem verontwaardigd aan.
DISSOLVE
FADE-IN
CONSTANT
Ik ga er een groot stuk over
schrijven.
VICTOR
Je gaat dus haar verdediging
opnemen, mooi.
CONSTANT
Dat had ik al veel vroeger moeten
doen, nog
tijdens het proces.
GABRIELLA
Ze had het al veel eerder
moeten doen,
toen het kind pas geboren
was. En ze
had niet gestraft mogen
worden. Ze
heeft geen misdaad gepleegd.
Voor mij
was het een goede daad.
VICTOR
Dat gaat misschien wat te ver.
Het enige
dat ik wens is dat Oscar nu
een beetje
geluk heeft, een beetje
minder pech zou
al goed zijn. Met Liza weer
thuis kunnen
ze er met hun grote tuin en
hij met zijn
vast werk iets van maken.
Aan mij zal het
niet liggen.
GABRIELLA
Dat weten we Victor.
FADE-OUT
Geen opmerkingen:
Een reactie posten