woensdag 26 juli 2017

33 EEN TRAGEDIE OP MENSENMAAT








EEN TRAGEDIE OP MENSENMAAT


Originele script voor

 6 afleveringen van een dramatische

Tv-serie

Geschreven door

Jules De Cort
























INT.            GELAGZAAL CAFE STATIE             DAG

Het is zaterdagmiddag en de meeste stamgasten zijn aanwezig in café De Statie. Aan hun gewone tafel zitten VICTOR GOETHALS, eerste bediende van het OCMW die een schrijfblok voor zich heeft liggen; CONSTANT MICHIELS, journalist van de gematigd linkse krant De Auroor, die bij gelegenheid van zijn scherpste stukken de nom de plume Lucien Terpentijn gebruikt en ERNEST BELLEKENS, eigenaar van de kasteelhoeve De Cantecleer, in hoofdzaak rentenier.

Aan de toog staan de habitués KOZZE DE SMID, GERMAIN DE STOFFEERDER, ODIEL DE LOODGIETER, ZWETTE JEF de postbode, PHILIP FLUP VRIJDERS, een aan lager wal geraakte meester op de saxofoon en andere wisselende gasten.

Aan aparte tafeltjes zitten OSCAR KARRE VAN BENEDEN, een ondergeschikte bediende van het gemeentehuis en BORIS DICKTUS, bijgenaamd De Mandarijn, een gepensioneerde met dwanggedachten.

VICTOR
(gaat weg van zijn tafel en gaat bij Oscar
Van Beneden zitten) Jij zit met andere
problemen geplaagd dan Constant als
die aan het praten slaat, neem ik aan.

OSCAR
Als Constant het heeft over Schopenhauer
zal het wel doordacht zijn. Een journalist
moet weten waar hij over praat.

VICTOR
Constant heeft stukken overgeschreven uit
een boekje met citaten dat ik ook heb.
Voor mij is Schopenhauer geen vreemde.

OSCAR
Ik heb toevallig ook een boekje met
aforismen van die filosoof. In vertaling
natuurlijk. Helemaal achterlijk ben ik
niet, Victor.

VICTOR
Dat weet ik Oscar, dat heeft niemand
gezegd. Maar met de tegenslag die jij
in je leven hebt gekend zul je wel wat
anders  aan je kop hebben dan je te
verdiepen in de wijsbegeerte.

OSCAR
Dat is waar, maar als je veel tegenslag
hebt grijp je misschien gemakkelijker
naar denkers of naar godsdienst. Door
allerlei omstandigheden heb ik nooit
veel tijd gehad om mij in filosofie
te verdiepen. Misschien beter zo. Het
is niet zeker dat ik als pseudo-
intellectueel een beter mens was
geworden.

VICTOR
Dat weet ik niet, niemand weet dat en
niemand heeft er wat aan dat te weten.
Tenzij onze alweter Constant. Maar jij
hebt geen filosofie nodig gehad om
opgewekt te blijven en je overeind
te houden, misschien juist doordat je
geen Schopenhauer of een andere van
die kwasten grondig gelezen hebt. Hij
was een pessimist maar jij ziet er
niet zwartgallig uit, je ziet er eer
gelukkig uit, alles behalve een
treurwilg, je schijnt zelfs te
genieten van het gepraat daar in
onze hoek, op een veilige afstand
van ons geleuter, teruggetrokken in
je hoekje.

OSCAR
Ik heb daar mijn reden voor.

VICTOR
Ik ken de meeste van je tegenslagen.
Ik wil er ooit eens een verhaal over
schrijven.

OSCAR
Mooi verhaal zal dat worden maar ik
heb ook meevallers gekend. Maar zijn
er in het dorp geen mensen die
beroemd genoeg zijn dan ik om over
te schrijven.

VICTOR
Ik wil geen spookschrijver zijn van
beroemdheden of van rotverwende
kniesoren, uitsluitend op zichzelf
gericht, van die half gebakken
politieke mannen die het nauwelijks
tot burgermeester hebben gebracht.
Jij kunt de tegenslagen in je leven
niet op je twintig vingers en tenen
tellen en toch ben je daar niet kapot
aan gegaan. Het is alsof ellende op
je geen vat heeft. Dat is een thema
voor een verhaal.

OSCAR
Verdriet heb ik wel gehad en veel,
maar heb het altijd doorgebeten. Ik
moest wel.

VICTOR
Bij gelegenheid moet je eens je hele
verhaal doen.

OSCAR
(is zijn aandacht voor het gesprek kwijt en
zit zwijgend achter zijn tafel in de verte te
staren) (V.O.) Vik Goethals heeft mij aan
een baan op de gemeente geholpen anders
zat ik nu tot aan mijn pensioen zonder
werk, maar niet in de armoede. Ik zou
wel afhangen van de openbare onderstand
en geen honger moeten lijden, misschien
wat minder dikwijls een nieuw pak kopen
maar de bedelstand zou mij bespaard zijn
gebleven. Maar kom, ik zit niet zonder
werk.

DISSOLVE

FADE-IN
Boven moet er nog wat aan gedaan worden.

FLASHBACK

Oscar staat bij een heer die in ene hand een aktetas draagt en in de andere een bundel papieren. Ze schouwen een leegstaand huis. Het is een alleenstaand huis met een verdieping en een puntdak. Het dak ziet er niet goed uit, wat pannen weggezakt.

OSCAR
Op uw woord, meneer de makelaar. Wat
denkt u zelf, is dit huis zijn prijs
waard.

MAKELAAR
Anders zou ik hier niet staan als
makelaar. Er ,moet natuurlijk hier en
daar wat aan gedaan worden, dat is
altijd zo. U kunt er zo met uw lief
vrouwtje intrekken.

OSCAR
Ik ben nog niet getrouwd meneer en
heb nog geen lief vrouwtje. Eerst een
hok en dan een varken.

MAKELAAR
Als u het zo bekijkt, anders wel een
ongewoon standpunt maar niet
onverstandig. Hebt u iemand op het oog.

OSCAR
Ik heb nog niet veel moeite gedaan.
Maar op iemand met een eigen huis
komen ze vanzelf wel af.

MAKELAAR
Dat heb ik nog gehoord. Veel geluk er
mee. Ik breng de koopakte in orde,
tot dan.

FADE-OUT

FADE-IN

MONTAGE

Oscar is in gezelschap van een jonge vrouw. Ze staan op het huis te kijken en lopen dan naar binnen. Kijken rond, komen weer buiten en vertrekken met de auto van Oscar. Oscar staat opnieuw voor het huis met een andere jonge vrouw. Nog eens met een wat oudere vrouw. Die stapt in haar auto, wuift en vertrekt. Oscar haalt zijn schouders op. Oscar loopt het huis in met nog een andere jonge vrouw. Hij ziet niet dat ze hinkt of merkt het niet. Ze staan in de woonkamer met kookhaard, ijskast, tafel en stoelen, aanrecht. De woonkamer is van de voorkamer (voorplaats) gescheiden met een dubbele deur. Ze lopen naar buiten.

OSCAR
(staat voor zijn huis met de jonge vrouw, die er
voor de rest vrij aantrekkelijk uitziet. En? Wat
denk je ervan Liza?

LIZA
Wat verouderd. Een woonkamer en een
voorkamer gescheiden door een dubbele
deur. Waar zie je dat nog. En boven?

OSCAR

LIZA
(loopt voor Oscar de trap op, nu blijkt dat ze
een horrelvoet heeft)

OSCAR
Heb je je zeer gedaan, juffrouw.

LIZA
Neen, ik ben gebrekkig, van bij mijn
geboorte.

OSCAR
(stottert) Dat heb je mij niet gezegd.

LIZA
Jij hebt ook niet gezegd dat het huis
gebrekkig is en nog niet volledig
afbetaald. En je hebt een spraakgebrek.
Dat had ik eigenlijk kunnen horen. Wat
zal het worden.

OSCAR
Voor mij is het goed, ik zie het wel
zitten. Maar moeten we niet eerst
verliefd worden op elkaar.

LIZA
Met liefde op het eerste gezicht
moet je voorzichtig zijn, dat kan na
een paar jaren of eerder nog erg
tegenvallen, dan zie je pas de
wederzijdse gebreken en
tekortkomingen. Maar je valt wel
mee. Het huis heb  ik nu gezien,
dat is niet veel meer dan een krot,
veel meer is er niet over te
zeggen. Je hebt je in de zak laten
zetten. En nu de tuin.

OSCAR
Je lijkt me wel een keurmeester. De
tuin zie je daar liggen. Bijna een
voetbalveld.

LIZA
Goeie grond?

OSCAR
Daar vraag je me wat. Hoe kan ik dat
nu weten?

Ze lopen samen de tuin in achter het huis. Er staan wat fruitbomen, veel onkruid, lang gras, brandnetels. Liza trapt een kuil in de grond, bukt zich en neemt wat aarde in een hand.

LIZA
Povere grond, meer zand dan teelaarde.
Je hebt je wat in je handen laten
stoppen Er zal werk aan zijn,
tenminste vijf karren stalmest en
een cultivator om dat onder te werken
Op een deel kunnen we asperges
aanleggen maar die brengen pas na
drie jaar wat oogst op. Je zult je
handen uit je mouwen mogen steken.

OSCAR
Wacht even, wacht even. We zijn nog
niet getrouwd, niet eens verloofd.

LIZA
Aan dat gedoe van verloving doe ik
niet mee. In je annonce staat dat
je een eigen huis en een halve
hectare grond bezit en een vrouw
zoekt. Hier ben ik.

OSCAR
Het huis is nog niet volledig
ingericht, ik woon nog bij mijn
ouders omdat ik mij niet goed
kan behelpen in huis. En ik ken
niet veel van tuinbouw.

LIZA
Dan is het tijd dat we er mee
beginnen. Zodra we wonen kunnen we
kosten beginnen te doen aan het
huis.

OSCAR
Ik heb daar geen geld voor. Ik heb
niet kunnen sparen En bij mij thuis
is er geen overschot.

LIZA
Ik kan lenen van mijn ouders. Mijn
ouders willen niet dat ik mijn leven
lang jonge dochter blijf.

OSCAR
Wat doen die? Zijn die rijk? En dan
moeten we de lening achteraf toch
terugbetalen.

LIZA
Op zijn tijd. Wij zijn groente- en
fruittelers. Ik ben grootgebracht in
het vak en jij hebt een stuk grond
liggen waar ik wat zou kunnen mee
doen.

OSCAR
Te beginnen met vijf ladingen mest.
Je weet van aanpakken. En die kosten
niets?

LIZA
Daar zorgen ze thuis wel voor. Een
meisje met een gebrekkige voet moet
zich harder weren dan een eerste
schoonheid om tot iets te komen.

OSCAR
Afgesproken dan. We gaan het onze
ouders melden. O ja, heb jij iets
aan je voet.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 SLAAPKAMER         AVOND

Oscar Van Beneden en Liza Verboven zijn op hun slaapkamer. Oscar helpt Liza uit haar trouwjurk. Ze kruipen onder de lakens en kussen elkaar.

LIZA
Wil je geloven dat ik iets voor jou
begin te voelen.

OSCAR
Dat zou wel kunnen. 't is tijd ook.
Dat gevoel is in elk geval wederzijds.
Kijk maar een keer onder de lakens.

LIZA
(Liza doet het licht uit. Na een tijd doet
ze het licht weer aan) Om het met een
geleerd woord te zeggen. Ons huwelijk
is geconsumeerd.

OSCAR
Ha zo heet dat nu, consumeren. Een
heerlijk gevoel. We staan er nu
alleen voor. We zullen het met
liefde en genegenheid moeten doen.
Je ouders de aardbeientelers zijn
niet steenrijk maar ze hebben er
toch een behoorlijke trouwpartij van
willen maken. En we zitten goed in
de meubels, die hebben ze je ook
meegegeven.

LIZA
Ze mochten iets doen. Ik ben enige
dochter en heb jaren thuis groente
en aardbeien geplant, gemest,
gewied en geplukt.

OSCAR
Mijn ouders hebben niets gegeven.
Nauwelijks mijn trouwkostuum en een
goedkope slaapkamer. Vader is
beroepssoldaat, is veel moeten
verhuizen zodat moeder niet uit
werken is kunnen gaan, maar toch
wilde hij zijn stand hoog houden.
Sparen hebben ze nooit gedaan en
ze zullen het met zijn pensioentje
van onderofficier moeten doen. Als
jij een paar jaar mee uit werken
gaat tot er kinderen komen, redden
wij het wel.

LIZA
Daar komt niets van. Ik moet voor de
kinderen zorgen.

OSCAR
Die zijn er nog niet.

LIZA
Ze zijn wel op komst.

OSCAR
Wat? Hoe komt dat?

LIZA
Stel geen zotte vragen, Oscar.

OSCAR
Ik bedoel, hoe weet je dat nu al.

LIZA
Ik voel dat, een vrouw voelt dat.

OSCAR
Waar plaats is voor twee is plaats
voor drie. Had ik maar harder gewerkt
op school dan kon ik nu uitkijken
naar een beter betaald werk. Maar met
een vader in het leger woonden we nu
hier en dan daar en in een leven als
militair had ik geen zin. Er voor
zorgen dat onze kinderen het beter
hebben dan wij, dat is onze plicht.

LIZA
Ik heb het thuis niet slecht gehad.
En jij, had jij het dan niet goed?
Hebben wij het niet goed?

OSCAR
Dat weet ik niet, we zijn vandaag
pas getrouwd, ik heb geen ervaring
met het leven in de huwelijke staat.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.               SLAAPKAMER         DAG    

Oscar en Liza liggen nog in bed en worden gewekt door het lawaai van een vrachtauto voor de deur. Liza schiet haar kleren aan en loopt naar beneden Oscar volgt haar voorbeeld en loopt iets later naar beneden en buiten. Daar ziet hij Liza bij de chauffeur van een vrachtauto geladen met stalmest. Ze wijst naar de tuin. De vrachtauto rijdt achteruit de oprit naast het huis op, de tuin in, kapt zijn vracht stalmest af en rijdt weg.

OSCAR
(bij Liza) Jij laat er geen gras over
groeien maar hoe ga je die mest
onderwerken, met spade en riek?
Dat kan dagen duren. Ik kan vandaag
een hand toesteken maar morgen moet
ik naar mijn werk.  

LIZA
Ik verwacht elk ogenblik dat ze de
cultivator komen brengen.

OSCAR
Cultivator? Waar halen we het geld.

LIZA
Het is een aflegger van mijn ouders,
daar kunnen wij het een tijd mee doen.

OSCAR
Je gaat echt aan tuinbouw doen. Heb
je van je leven.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               TUIN             DAG

Liza staat in de tuin met een schoffel te werken. De tuin heeft een totaal ander uitzicht gekregen. Hij ligt mooi in perken met diverse soorten groente: prei, selderij, koolrabi. Aan het achtereinde van de tuin een middelgrote serre. Een jongetje van een jaar of vier zit aan een kindertafeltje te spelen met Lego blokjes. In een kinderwagen ligt een kindje van een half jaar oud.

OSCAR
(komt in de tuin gewandeld met zijn boekentas
aan een hand en gaat naar het kleintje in de
kinderwagen kijken) Slecht nieuws, Hansje,
ik zit zonder werk. De baas stopt met
zijn zaak.

LIZA
(stopt met schoffelen) Je vindt wel wat,
je bent je kost waard.

OSCAR
Ja, maar ik ben niet veel meer dan
typist, een grote volwassen man als
typist, die lopen er niet veel meer.
Ik had gehoopt een beetje vooruit te
komen maar in een eenmansfirma is
dat niet zo simpel. De baas heeft
gevraagd of ik de zaak wil overnemen
maar dat kan ik niet. Kapitaal is
niet nodig maar ik ben geen inkoper,
verkoper en manager te gelijk zoals
hij er een was en ik durf het niet
aan te pakken. Hij heeft me zes
maanden uitbetaald, ik moet niet meer
komen en ik was daar zo graag. We
zullen maar een tijdje stoppen met
kinderen kopen. Ik had het huis niet
mogen kopen met alle kosten die er
aan zijn. Ik kan in de tuin wat
helpen tot ik ander werk vind maar
dat brengt geen zaad in het bakje.

LIZA
De grond is al wat verbeterd maar
nog niet genoeg. Het plantgoed en
de meststoffen kosten mij bijna
zo veel als dat ze opbrengen.

OSCAR
Maar de kippen doen het uitstekend,
ze leggen goed, eieren moeten we
niet kopen en af en toe eentje in
de soep. Dat is al iets.

Ze staan nu bij de kippenren die duidelijk door Oscar is ineengetimmerd, ook het schuilhok waar de nesten staan is scheef in elkaar gezet.

OSCAR
Ik ben de beste timmerman niet, maar
mijn kippenhok is minder vervallen
dan ons huis. En ik heb het zelf
gemaakt. Die nieuwe ramen zijn
door stielmannen getimmerd, dat kan
ik zelf toch niet. Maar we hebben
ons daarvoor nog dieper in de schuld
moeten steken. En nu mijn werk kwijt.

LIZA
Mijn ouders moeten hun geld morgen
niet hebben.

Ze lopen binnen langs de achterdeur. In de keuken blijft Oscar plots staan.

OSCAR
Luister, hoor ik geen water lopen. (trekt de
kelderdeur open, loopt de trap af, het water
staat tot halverwege de trap. komt verslagen
de keuken weer in) Alles naar de knoppen,
er is iets gesprongen in de centrale
verwarming. Nu moeten we een nieuwe
verwarmingsketel laten installeren en
de winter staat voor de deur.

LIZA
Och, op die hele installatie stond
toch veel sleet.

OSCAR
Nog meer schulden maken, ik vraag mij
af hoe ver je ouders nog kunnen of
willen gaan? Ze zoeken hun pensioen te
pakken, dan moet het geld er gaan
liggen. Zij zijn niet stinkend rijk. En
er moet dringend een nieuw dak komen
voordat het op onze kop valt. Een ding
staat vast. Ik heb mij laten bedotten
door die vastgoedmakelaar. Er is niets
tegen in te brengen, de koopakte is
getekend met de vermelding: in de staat
waarin het huis zich bevindt. En de
koop is al wat jaren geleden gesloten,
dat contract is zeker verjaard.

LIZA
Het komt allemaal wel goed, met de
kippen is het al in orde. En binnen een
paar weken oogst ik de eerste selderij
voor de markt. Aardappelen, kippenvlees
en groente moeten we niet meer kopen.

OSCAR
En stoppen met kinderen kopen.

LIZA
Dat wordt moeilijk, nummer drie is op
komst.

OSCAR
Dan zou ik blij moeten zijn en dat ben
ik ook. (omhelst Liza)

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.                   TUIN              DAG

Liza is in de tuin en hangt de was op aan de lijn. Op de grond zit een jongetje te spelen met een schopje en een emmertje. Twee grotere jongens komen de tuin in gerend naar hun moeder. Oscar komt in de achterdeur staan en roept:

OSCAR
Eerst huiswerk maken, dan eten, dan
spelen.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.                WOONKAMER            DAG

Oscar, Liza en de drie jongens, WIM, HANS en BERT zitten aan tafel voor het avondmaal. De jongens zijn groter geworden.

WIM
Bij Roger thuis krijgen ze een dessert
na het eten.

LIZA
En een entree voor het eten zeker. Dat
zijn rijke mensen dan moet bij hen
gaan wonen. En ons vader zit weer
zonder werk. Voor de vierde keer.

OSCAR
De vijfde keer maar voor niet lang. Ik
mag maandag beginnen bij de firma Van
Staal en Zoon, groothandelaar in
bouwmaterialen. Tegen dan is mijn auto
gemaakt. Goed gemaakt hoop ik, dat
ding heeft mij al meer gekost dan de
drie vorige samen en daar heb ik ook
meer dan genoeg kosten aan gehad. Waar
pech is wil pech zijn. Tegenslag,
altijd maar tegenslag maar nu ziet het
er eindelijk een beetje beter uit.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.               TUIN               DAG


Twee stapels kratten met prei staan aan de oprit gestapeld. Liza staat te praten met een groentehandelaar. Die neemt een notaboekje, maakt een berekening, laat die zien aan Liza. Die rekent na, twijfelt maar zegt dan:

LIZA
Jullie commerciemannen zouden de boeren
levend villen.

HANDELAAR
(haalt zijn portefeuille boven, telt enkele
banknoten en geeft die aan Liza) Ik maak
verlies, als je dat maar weet.

LIZA
Van je verlies heb je al vijf eigen
huizen gezet.

HANDELAAR
Hoe weet jij dat.

LIZA
Ik wist het niet maar nu weet ik het
wel, je hebt je zelf verraden.

HANDELAAR
(schudt zijn hoofd en vertrekt)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               WOONKAMER         AVOND

Oscar en Liza zitten in de divan. De kinderen zijn naar bed. Oscar leest de krant, Liza zit te breien.

OSCAR
Zo gauw we het ons kunnen permitteren
kopen we een televisie.

LIZA
Die kunnen we ons vanzelf permitteren.
Maar laat de televisie nog maar wat weg,
de jongens moeten nog studeren. En Oscar,
ik ben in verwachting.

OSCAR
Wat, en ik heb nog zo opgelet. Ik
dacht dat de menopauze begonnen
was.

LIZA
Daar ben ik nog wat te jong voor.

OSCAR
Het wordt een nakomertje.

LIZA
Ik vrees alleen een beetje dat de
grote jongens hem zullen plagen,
tegen het pesten af. Jaloers
omdat hij meer aandacht krijgt.

OSCAR
We hebben hen toch ook geknuffeld.

LIZA
Dat zijn ze vergeten.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.               WOONKAMER         AVOND

Oscar en Liza zitten op de bank. Liza is heel duidelijk zwanger, ze is op haar laatste. Aan de tafel zitten de drie jongens kaart te spelen.

WIM
Bij al onze vrienden hebben ze een
televisie. Hier komt het er nooit
van.

OSCAR
Dat is voor jullie goed. Dan studeer
je beter.

WIM
Dat is niet bewezen. In de klas zitten
er met een televisie die zo goed zijn
als ik.

OSCAR
Maar die spelen niet meer met de kaarten.
Die hebben geen gezinsleven meer.

LIZA
Er komt een televisie jongen. Zodra
dit uit de voeten is. Au. (ze grijpt
naar haar buik) Het is begonnen, ik
weet hoe het begint.

OSCAR
Wim, jij helpt moeder. Hans jij neemt
het koffertje met haar ondergoed,
slaapkledij en toiletgerief. Ik rij
de auto uit de garage.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.                 VOOR HET HUIS        AVOND

Oscar en Wim steunen Liza om in de auto te stappen. Hans en Bart volgen. De jongens blijven achter als Oscar met Liza vertrekt.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.               KAMER IN ZIEKENHUIS       DAG

Liza zit rechtop in bed en Oscar zit bij haar aan bed. Naast haar bed staat een kinderbedje met de pasgeborene in. Oscar gaat bij het bedje staan.

  OSCAR
Stefaantje slaapt. Een mooi kindje.

Een arts komt binnen, vraagt Liza hoe ze het maakt en doet Oscar teken om mee buiten te komen.

ARTS
Het kind heeft een horrelvoet.

OSCAR
Niet waar. Weet zij het al.

ARTS
Neen, maar ze is wat bekomen en ik
ga het haar vertellen. Kom mee
naar binnen.

Arts en Oscar lopen weer naar binnen.

ARTS
Liza, ik moet je wat vertellen.
Stefaantje is een heel gezonde baby
maar hij heeft een klein gebrek.

LIZA
Toch geen horrelvoet. Geen mankepoot.

De arts en Oscar zwijgen

LIZA
Oscar, zeg iets.

ARTS
Het kind kan geopereerd worden.

LIZA
Dat hebben ze bij mij ook geprobeerd.
Het is alleen maar erger geworden.

ARTS
De geneeskunde is er sterk op
vooruitgegaan, Liza.

LIZA
(draait zich weg) Laat mij wat alleen.

DISSOLVE

FLASHBACK

MONTAGE

Liza als kind. Hoe ze leert lopen aan moeders rok. Als kind op de speelplaats kan ze niet meedoen als de meisjes een spelletje achtervolgertje spelen. Ze kan niet touwtje springen en wordt uitgelachen als ze van voet moet wisselen. Haar moeder wil haar leren dansen als ze ouder wordt, dat lukt niet goed. Op een bal laat een jongen die haar gevraagd heeft in het midden van de dansvloer achter. Thuis werkt ze op het tuinbouwbedrijf van haar ouders. Ondanks haar gebrek rijdt ze met de kruiwagen.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.                    WOONKAMER                  DAG

LIZA
(Liza staat in de keuken bij het aanrecht
aardappelen te schillen. De kleine Stefaan
zit op de grond en kruipt rond de tafel.
het is duidelijk merkbaar dat hij een
vervormd voetje heeft) Je bent nog geen
jaar, lieve jongen, volgend jaar speel
je mee met je grote broertjes. 

DISSOLVE

FADE-IN

INT.             KANTOOR GEMEENTEHUIS           DAG

OSCAR
(zit aan een bureau tegenover Victor Goethals)
Ik ben buiten gesmeten op mijn werk, maar
het was niets anders dan een afrekening,
een zware fout is gauw gevonden, om een
hond te slaan vindt men altijd een stok.
Een ander zou er een vermaning voor
krijgen maar ik kon gaan. Nu wacht ik op
de uitspraak van de arbeidsrechtbank en
nu moet ik zien rond te komen met wat
steun, als ik die kan krijgen. Spaarcenten
hebben we niet want we hebben ons heel de
tijd in schulden moeten Steken om van een
puinhoop een fatsoenlijk huis te maken.
Gelukkig heb ik mijn vrouw die met onze
hof wat heeft bijverdiend, zonder haar
zou ik moeten gaan bedelen. We hebben
drie jongens groot te brengen en laten
studeren als het kan en hebben er nu een
vierde half kreupel jongetje bij.

VICTOR
Iets kunnen we altijd doen, zo ver moet
het niet komen. Vertel eens wat is er
verkeerd gelopen.

OSCAR
Ik heb er geen spijt van dat ik mij
zo heb laten gaan, ik zou het toch
nooit kunnen harden hebben tussen
die filisters, een wonder dat ik het
daar drie jaar lang heb kunnen
uithouden. Ik was daar beland nadat
mijn vorige firma op de fles was
gegaan, de tweede vorige was naar
Duitsland verhuisd en de derde
vorige had een reorganisatie
doorgevoerd en er moesten koppen
vallen. Waar ik het laatst was
hebben ze mij gepest en mij voor
de gek gehouden dat het mijn neus
uitkwam. Als typist kreeg ik
moedwillig slechte kopij. Ik was
er niet door bezeten de fouten van
anderen te verbeteren, maar kreeg
toch de schuld van de fouten in de
minuten die ik in de getypte tekst
overnam, ik had hun fouten moeten
zien en verbeteren, maar daar was
ik niet voor betaald en ik ben er
niet voor opgeleid. Ik zal het je
eens vertellen.

DISSOLVE

FLASHBACK

INT.                   KANTOORRUIMTE             DAG

MONTAGE

In het kantoor staan een tiental desks waar de bedienden achter zitten te werken.

OSCAR
(Oscar komt binnen, loopt naar zijn plaats en
gaat  zitten. springt weer recht met een kreetje,
kijkt op zijn stoel, pakt een punaise op en legt
die naast zijn schrijfmachine. hij gaat in zijn
boekentas, haalt er een pak boterhammen uit,
bijt in een boterham, er steekt een stuk
krantenpapier tussen. Oscar loopt naar zijn
autootje op het einde van de werkdag. zijn vier
banden staan plat. een van de collega’s is jarig
en voor de gelegenheid is het diens beurt om
een flesje bier en een gebakje aan te bieden.
ze staan samen, wensen de jarige gelukkige
verjaardag en drinken aan het flesje. Oscar
neemt ook een slok en spuwt meteen de drank
weer uit, vlak in het gezicht van een
collega, die hard mee staat te lachen. Oscar
lacht niet en de collega die de drank in zijn
gezicht krijgt ook niet) Bah, wat vies, het
is pies. Iemand heeft in mijn flesje
gepiest. Verontschuldigingen chef, ik
kon die vieze troep niet in mijn mond
houden.

CHEF
(ontstemd) Daar zou ik iemand kunnen voor
ontslaan.

OSCAR
Wie heeft er in mijn flesje gepiest.

CHEF
Dat maakt niets uit, jij hebt in mijn
gezicht gespuwd. Is dat echt pies. Bah,
ik ga mijn gezicht wassen.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.                 KANTOOR            DAG

OSCAR
(luid tot de collega’s) Het is vandaag mijn
verjaardag. Ik heb éclairs en een fles
zachte witte wijn meegebracht. Kom maar
af.

De collega’s komen een na een aan zijn bureau een schoteltje met een roomsoes afhalen, in een blikken bekertje krijgen ze wat witte wijn mee.

CHEF
(komt zijn roomsoes halen, neemt het gebakje
van het schoteltje en bijt erin. Hij trekt een
ontdaan gezicht)

OSCAR
(roept) Hij heeft prijs, hij heeft in een
hondenkeutel gebeten.

Ze liggen allemaal in een deuk. In plaats van af te druipen loopt de chef op Oscar toe en geeft hem een klap in zijn gezicht. Oscar slaat terug en ze hangen zo waar aan elkaar in een lijf-aan-lijf. De andere collega’s komen tussen. De rust keert weer en ze lopen terug naar hun plaatsen.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.             KANTOOR GEMEENTEHUIS           DAG

OSCAR (V.O.)
Hij zou azen op mij tot hij mij te
pakken kreeg, mij nazitten tot in
de hel of nog dieper als het moest.

DISSOLVE

FADE IN

INT.                   KANTOOR               DAG

CHEF
(rommelt in de bureauladen van de bureau
van Oscar die staat toe te zien. haalt een
bundeltje A4 bladen boven en roept
triomfantelijk): Hier, jullie zijn er
getuige van, meneer Van Beneden heeft
onder de uren voor eigen rekening
gewerkt, voor een ander bedrijf.
Dat reken ik als zware fout. We zijn
van die lastpost verlost.

OSCAR
(stomverbaasd) Wat is er gaande.

CHEF
Ik heb je betrapt op sluikwerk. Je bent
op staande voet ontslagen. Ik heb een
getuigen die je het je hebben zien doen
tijdens de kantooruren. Facturen typen
voor een andere firma.

OSCAR
Voor een vriend en tijdens de lunchpauze.
Dat is volledig toegelaten en niet
strafbaar.

CHEF
Tijdens de kantooruren, daar staan
de getuigen.

OSCAR
Chef dat kun je niet menen. Mannen
zeg dat het niet waar is.

De collega’s zwijgen, draaien zich om.

OSCAR
(mompelt) Lafaards.

DISSOLVE

FADE IN

INT.          KANTOOR GEMEENTEHUIS        DAG

Oscar zit tegenover Victor in diens kantoor op het gemeentehuis.

VICTOR
Ik heb het voor elkaar gekregen om
je een baantje op het gemeentehuis
te bezorgen. Meestal typewerk,
opbergen van documenten, ronddragen
en verzamelen van de briefwisseling
van de andere diensten. Een flutbaantje
maar we zien wel.

OSCAR
Bedankt Victor, ik heb nooit wat anders
gekend dan een flutbaantje.

VICTOR
Je moet beginnen tegen de aanvangswedde,
dat is niet veel meer dan de
werkloosheidsuitkering. Zo zijn de
wetten.

OSCAR
Maakt niets uit. Ik heb ook mijn
eergevoel. En we hebben onze grote
hof, ons tuinbouwbedrijf.

VICTOR
Je krijgt een kantoortje vlak naast
het mijne. Ik wil eens echt eerlijk met
je zijn, Oscar. Jij bent geen luiaard,
maar je begint enkel te werken als
iemand je werk in je poten komt stoppen,
het mag een berg werk zijn, dat maakt
geen verschil. Je hoort bij het soort
mensen dat geen werk ziet, zelfs als
het met gekromde rug op hen komt
afgestormd. Met broed van gelukzaligen
als jij is in het bedrijfsleven geen
land te bezeilen. Wat je wel niet zult
kunnen laten is de bloembakken voor
het gemeentehuis water geven. Laat dat
maar aan de gemeentewerklieden.

OSCAR
Dan zijn ze binnen de zes weken verdroogd.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.                 GELAGZAAL               DAG

OSCAR
(zit weer in gepeinzen verzonken) (V.O.)
Stefaan is groter geworden. Ook zijn
drie broers maar die doen niets liever
dan hem plagen. Kinderen kunnen wreed
zijn, ook eigen broers.

DISSOLVE

FADE-IN

FLASHBACK


INT.            ACHTERKEUKEN            DAG

LIZA
(staat door het raam naar de tuin te kijken. De
drie grotere jongens hebben de muts van Stefaan
afgepakt en gooien die telkens naar een andere
als Stefaan achter zijn muts pikkelt. hij valt,
krabbelt recht en begint de achtervolging opnieuw.
een van de jongens licht hem een voetje zodat hij
weer struikelt en met zijn mond op een steen valt.
hij bloedt uit een lip en begint luid te huilen.
de andere jongens huilen mee en bootsen het gehuil
van een wolf na. Liza loopt naar buiten, gebiedt
de jongens de muts terug te geven en hinkend naast
elkaar lopen ze binnen. ze maakt hem schoon en
verzorgt zijn lip. ze doet hem plaats nemen aan
de tafel en geeft hem een boek)

LIZA
Geen een van je broers is zo slim als
jij, jongen.

STEFAAN
Ik zou willen sterven, moeke.

LIZA
Zo iets mag je niet zeggen jongen. Dat
brengt ongeluk. Je bent toch bij mij.

DISSOLVE

FADE IN

INT.                 KEUKEN             OCHTEND

OSCAR
(is als eerste opgestaan en dekt de ontbijttafel.
hij roept het gezin aan tafel. Liza en de drie
jongens komen de trap af en gaan aan tafel zitten.
Oscar gaat zien waar Stefaan blijft. hij ligt te
slapen in het groot bed van Oscar en Liza. Oscar
loopt weer de keuken in) Liza, heb jij Stefaan
in het grote bed gestopt.

LIZA
Hij is zelf bij mij in bed gekropen en is
in slaap gevallen. Laat hem nog wat slapen,
hier beneden wordt hij toch alleen maar
geplaagd.

EEN BROER
Wij plagen niet, wij spelen maar hij kan
ons niet volgen, dan loopt hij in de weg
en dan maken wij ons soms lastig.

OSCAR
Je mag je niet ergeren in een kind met
een klein gebrek. Hij is zo slim als
jullie.

LIZA
Slimmer. Ik moet hem niet helpen met
zijn huiswerk. Maar hij kan niet
altijd op tegen dat gesar en dan komt
hij naar mij gelopen om in mijn schoot
te huilen. En dan huil ik mee.

OSCAR
Ik zal onze slimste eens gaan oproepen.
(loopt de trap op)

INT.                    SLAAPKAMER           OCHTEND

OSCAR
(buigt zich over het bed, schudt het kind,
dat beweegt niet, luistert aan zijn borst,
staat op en loopt naar beneden)

INT.                 KEUKEN             OCHTEND

OSCAR
Liza, ga jij ook eens zien, hij ademt
niet meer. Ik bel de arts.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                    SLAAPKAMER           OCHTEND

Oscar en Liza zitten op het bed bij Stefaan. De arts komt binnen en onderzoekt het kind.

ARTS
Ik moet het overlijden vaststellen. Is
de jongen ziek geweest. Klaagde hij
van pijn in zijn borst.

OSCAR
Neen. Hij is zo gezond als een bliekje
gaan slapen.

ARTS
Ik kan de doodsoorzaak zo niet
vaststellen. Ik kan nog geen
toestemming tot begraven geven
maar ik kom straks weer.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                    WOONKAMER              MIDDAG

De bel gaat. Oscar doet open, er staan drie heren voor de deur.

EERSTE HEER
Wij zijn inspecteurs van de politie en
dat is de wetsdokter. Mogen wij de
jongen zien.

OSCAR
(loopt voor hen de trap op tot aan de kamerdeur)

EERSTE HEER
Ga maar naar beneden en wacht op ons.

Oscar en Liza wachten in de woonkamer. Liza weet zich geen houding te geven. Na een half uur komen de drie weer naar beneden, weigeren koffie of andere drank.

EERSTE HEER
U zult nog van ons horen.

FADE-OUT

FADE-IN

Twee politieauto’s rijden voor en nemen Liza en Oscar mee naar het politie kantoor voor verhoor.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.             POLITIEKANTOOR         DAG

Liza en Oscar zitten in een verhoorkamer aan een tafel samen met twee rechercheurs. Nog voordat er specifieke vragen worden gesteld slaat Liza aan het huilen.

LIZA
Ik heb het gedaan, ik heb de kleine
onder een kussen doen stikken. Ik kon
het niet meer aan. Nu is Stefke
gelukkig bij de engeltjes.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.               GERECHTSZAAL              DAG

Liza zit in de beklaagdenbank. Oscar zit in de zaal tussen andere mensen en de broertjes van Stefaan. Liza houdt niet op met huilen.

OSCAR
(fluistert tot een zoon) De gazetten doen met
ons en vragen verzachtende omstandigheden.
De jury moet rekening houden met de
toestand van moeder.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               GERECHTSZAAL              DAG

De rechters zitten achter hun lessenaars. De jury komt binnen, de voorzitter van het assisenhof staat recht.

VOORZITTER
Voorman van de jury wat is uw antwoord
op de schuldvraag.

VOORMAN
Schuldig aan doodslag.

RECHTER
Beschuldigde sta op. U hebt de uitspraak
gehoord. Het feit dat u zelf gehandicapt
bent sluit niet uit dat u voluit bewust
was van uw daden, maar ik wil wel dat
als verzachtende omstandigheid in
aanmerking nemen. Het hof zal zich met
de jury beraden over de straf die u
gaat krijgen.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.               GERECHTSZAAL              DAG

Het hof en de juryleden komen weer in de gerechtszaal. De rechter doet zijn uitspraak.

RECHTER
Het hof heeft besloten u, met
inachtneming van verzachtende
omstandigheden, een straf van
tien jaar opsluiting op te leggen.

DISSOLVE

FADE-IN

MONTAGE

Oscar heeft het thuis niet onder de markt. ’s Morgens moet hij er vroeg uit om het ontbijt klaar te zetten. De jongens worden groter maar hij moet er op toezien dat ze proper zijn. Hij komt te laat op zijn werk op het gemeentehuis, verontschuldigt zich telkens maar Victor Goethals ziet veel door de vingers. Hij laat hem ook vroeger vertrekken. Oscar is ook nog bedrijvig in zijn tuin en krijgt de hulp van de grotere jongens.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.                  GELAGZAAL            DAG

VICTOR

Oscar, je zit daar zo in jezelf te
lachen. Is onze stamineepraat dan zo
plezierig.

OSCAR
Dat ook, maar Liza mag vandaag naar
huis komen.

VICTOR
Voor goed? Ik dacht dat ze tien jaar
gekregen had.

OSCAR
Ze heeft drie jaar uitgezeten zonder
de voorhechtenis en vervroegde
vrijstelling gekregen. Is dat niet
genoeg voor iemand die geen
tseetseevlieg kwaad zou doen en zich
goed heeft gedragen. De trein van
dertien uur moet gaan binnenkomen.

VICTOR
Je hebt gelijk, Oscar. Niet waar mannen.

OSCAR
(drinkt zijn glas) Ik moet nu weg. (loopt
naar buiten, naar het station)


Terwijl de trein weer optrekt komt Oscar uit het station een lachende Liza aan zijn arm. De cafégasten lopen naar het raam en kijken het koppel na.

GABRIELLA
Nu zouden we buiten moeten lopen en Liza
op  handgeklap onthalen. Het zou haar
goed doen.

GERMAIN
Ze heeft haar kind vermoord. Het blijft
kindermoord.

De anderen kijken hem verontwaardigd aan.

DISSOLVE

FADE-IN

CONSTANT
Ik ga er een groot stuk over schrijven.

VICTOR
Je gaat dus haar verdediging
opnemen, mooi.

CONSTANT
Dat had ik al veel vroeger moeten doen, nog
tijdens het proces.

GABRIELLA
Ze had het al veel eerder moeten doen,
toen het kind pas geboren was. En ze
had niet gestraft mogen worden. Ze
heeft geen misdaad gepleegd. Voor mij
was het een goede daad.

VICTOR
Dat gaat misschien wat te ver. Het enige
dat ik wens is dat Oscar nu een beetje
geluk heeft, een beetje minder pech zou
al goed zijn. Met Liza weer thuis kunnen
ze er met hun grote tuin en hij met zijn
vast werk iets van maken. Aan mij zal het  
niet liggen.

GABRIELLA
Dat weten we Victor.

FADE-OUT





Geen opmerkingen:

Een reactie posten