woensdag 26 juli 2017

30 DE REDELIJKE UITDAGING VAN PIT










DE REDELIJKE UITDAGING VAN PIT


Originele script voor

9 afleveringen van een dramatische

Tv-serie

Geschreven door

Jules De Cort






















FADE-IN

INT.              WOONVERTREK       DAG

Het loopt tegen einde augustus. PIT TIELEMANS is een jonge man van vooraan in de twintig. Hij zit aan de grote tafel in de woonkamer. Kijkt in de advertentiepagina van een krant, neemt een groot blad papier en zijn vulpen en schrijft een brief.

CLOSE-UP BRIEF

Mijne heren,

Naar aanleiding van uw advertentie voor
de betrekking van turnleraar in uw
instelling, neem ik de eer mij kandidaat
te stellen voor deze functie. Ik ben
pas afgestudeerd aan de universiteit
en heb een graad in de lichamelijke
opvoeding en meen aan uw voorwaarden
te kunnen voldoen.

SUZANNE RIJKMANS
(de echtgenote van Pit komt in de woonkamer
en legt haar handtas op de tafel) Nog een
brief geschreven. Volhouden Pit, een
keer moet het lukken.

PIT  
Het is einde augustus en met mijn
opleiding ben ik iemand die van de
toekomst meer mag verwachten dan een
gewone sterveling. Ik ben bevoegd
weet je, jonge mensen de kracht en
de schoonheid van hun lichaam te
leren ontdekken. Ik heb atletiek
gekozen als speciale discipline
omdat ik redelijk goed ben in
tienkamp, geen topper maar ik beheers
de techniek van alle nummers en kan
als allrounder aan jonge sporters
voordoen hoe het moet in de moeilijke
kampnummers. Mijn droom is, of was,
atleten te leiden naar het hoogste
schavotje. Een droom, maar dromen
houden ons recht. Mijn diploma beperkt
mij in mijn beroepskeuze: turnleraar
in een middelbare school met als
bijbaan atletiektrainer in een
grote club, groot geldgewin zit er
niet in, dan was ik voetbaltrainer
moeten worden. Als ik lesuren tekort
kom kan ik fysiotherapie geven
of, als het meevalt, instaan voor
de fysieke conditie van een rijke
voetbalclub. Maar in het onderwijs
zijn in deze dagen niet zoveel banen
te versieren.

SUZANNE
We geven de moed niet op. Met mijn baan
als laborante komen we niet om van honger
en we kunnen de huur betalen.

PIT
Met mijn diploma kan ik steuntrekker
worden, jouw en mijn ouders zullen het
niet gaarne horen. Ik heb kilo's
sollicitatiebrieven geschreven, ik
verwacht nog altijd een voorstel.
(V.O.) Niets stond ons in de weg om in
een groot flatgebouw in Leuven heeft
Suzanne ingericht terwijl ik voor mijn
laatste examens blokte en op de dag van
ons huwelijk hebben we er onze intrek
genomen. De ouders van Suzanne zagen het
groot en gaven een galafeest. Het is nu
begin september en ik krijg spijt dat ik
niet voor het diploma van schoorsteenveger
ben gegaan. Einde augustus was van de
beloften die mij uit vele hoeken gedaan
waren, nog niets in huis gekomen. We
krijgen veel reclamedrukwerk in de bus,
meer niet. Ik word er misnoegd van. Het
enige wat ik om handen heb, is wat
huishoudelijk werk en training geven in
de stedelijke atletiekclub. Ik word er
knorrig van, geef bitse antwoorden
waar het niet nodig is, maar Suzanne is
verstandig genoeg om mijn gebrom niet
te horen. Wat ze niet kan verdragen
zijn de opmerkingen van haar ouders.
Ik ben geen luiaard en nog veel minder
een mislukkeling.

FADE-OUT

FADE-IN

MONTAGE

Pit brengt Suzanne in hun kleine auto naar het station, thuis  ruimt hij  de koffietafel af en doorbladert de annoncepagina’s van de krant. Zijn oog valt op deze aankondiging: ‘Zoeken leraar lichamelijke opvoeding voor buitengewoon onderwijs. Zich melden Instituut van de Heilige Maagd te Veldbergen.’ Hij knipt de aankondiging uit, knoopt een das om en rijdt naar het
opgegeven adres. Het is niet ver. Het instituut is een gebouw opgetrokken in koraalrode Kempense steen, neogotiek, van de buitenwereld afgesloten door een twee meter hoge gemetselde omheiningmuur. Hij laat zijn auto achter op de buitenparking en gaat aanbellen aan de poort van traliewerk, van waar hij het speelplein kan zien. Het is speeltijd en de kinderen, meisjes, kleintjes en grotere, hollen of wandelden over het plein. Het ziet eruit als een gewone speelplaats, alleen wat stiller dan het speelplein dat hij zich herinnerde van de lagere gemeenteschool. Een non, niet in pij maar sober gekleed, komt opendoen. Pit toont de aankondiging en de zuster loopt hem voor naar de kamer van de directeur. In het voorbijgaan kijkt hij verbaasd naar de meisjes die zich zo anders gedragen en sommigen met een voorkomen dat op geestelijke achterstand wijst. De zuster trekt de deur achter zich dicht en de directeur komt van achter zijn bureau, drukt Pit de hand.

DIRECTEUR
(valt met de deur in huis) Voordat u mij
iets over uzelf vertelt, zal ik u dit
zeggen. U bent naar ons toegekomen
omdat u nog geen baan hebt gevonden,
waarschijnlijk omdat u geen politieke
arm is aangereikt of u geweigerd hebt
die te grijpen, wat niet zo verstandig
is. Spreek mij niet tegen, ik kan
omzeggens geen andere leraren te pakken
krijgen en de meeste die hier belanden
doen desondanks hun best. Er zijn
blijvers en er zijn vlieders die hier
niet snel genoeg weg kunnen. Onze
gymnastiekleraar heeft de benen genomen,
zijn plaats is vacant. U kunt ze krijgen,
vat het op als een voorlopige baan, dan
is het een tijd te harden. Ach ja, dit
was ik bijna vergeten. Wij zitten in
het bijzonder onderwijs, meisjes met
een IQ van minder dan 80 tot 40, van
zwak begaafd tot licht zwakzinnig.
Beneden de 40 IQ gaan we naar de
ernstig zwakzinnigen en de volledige
idioten, die hebben we niet. De
kinderen in deze school zitten in het
lager onderwijs of het beroepsonderwijs.
Buiten mezelf is hier vrijwel niemand
speciaal opgeleid om die kinderen te
helpen, u ook niet, neem ik aan,
iedereen onderricht gewoon zijn vak en
verdient intussen de hemel, mocht die
bestaan. Ik kan u geen richtlijnen
geven, elk kind is anders. Nu mag u
praten. Welk diploma heeft u en wat
zijn uw referenties.

PIT
Het klinkt bijna als een bekentenis,
ik ben licentiaat lichamelijke
opvoeding, nog nooit les gegeven,
geen referenties dus.

DIRECTEUR
Tja, wij kijken uit naar een iets
lager diploma, niet hoger dan regent
of hogeschool. Als u het aanneemt
werkt u onder uw niveau. Staat u dat
aan.

PIT
Ik kan het altijd proberen.

DIRECTEUR
Kunt u nu een uurtje blijven, om eens
te zien.

PIT
Zeker.

DIRECTEUR
Nog iets. Met uw diploma hebt u meer
achtergrond dan de meeste andere
leerkrachten. Laat ze dat niet voelen,
hang de intellectueel niet uit, ze
hebben het al moeilijk genoeg.

PIT
Dat was ik niet van zin.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.              SPEELPLEIN       DAG

De bel gaat voor einde speeltijd en de kinderen stellen zich in rijen op. De leerkrachten komen uit het leraarslokaal en gaan voor de rijen van hun klassen staan. De directeur zet zijn hoed op en nam Pit mee naar een klas die onder de hoede staat van een oudere non. De directeur stelt Pit voor, de non kijkt hem vriendelijk aan en vraagt Pit haar met de kinderen naar de turnzaal te volgen. In de turnzaal lopen de kinderen ordeloos door elkaar maar spelen niet. Enkelen blijven rond Pit zwermen en de non laat hem alleen achter met de kinderen. Hij staat plots voor een opdracht waar hij niet het minste benul van heeft, waarvan hij een uur geleden het bestaan niet eens vermoedde. Hij staat voor een dik dozijn geestelijk maar ook lichamelijk misdeelde kinderen, met opvallende leeftijdsverschillen of verschillen in lichaamsgroei. Hij klapt in zijn handen en roept:

PIT
Komt eens allemaal rond om mij staan.

Een paar kinderen gehoorzamen onmiddellijk, anderen roeren zich nauwelijks, hebben al de tijd van hun leven. Een meisje komt naar hem.

MEISJE
Gaan we spelletjes doen.

PIT
Straks, ga nu eerst jullie turnkledij
aantrekken.

Pit neemt de gymnastiekzaal op, er is niets opvallends aan, minder toestellen, geen bok, geen paard, geen plint, geen evenwichtsbalk. De meisjes komen uit de kleedkamer en gaan rond hem staan. Pit telt er vijftien. Ze dragen een T-shirt en een zedige turnbroek tot aan hun knieƫn.

PIT
We gaan eerst enkele oefeningen doen om wat
te bewegen en de spieren los te maken. (ziet
dat ze hem maar half begrijpen. wijst de
kinderen een plaats om ze in drie rijen van
vijf te krijgen) Jij hier, jij daar. (dat
wil niet te best lukken, ze staan min of
meer in drie rijen, het ene kind links en
het andere rechts uit de rij. doet een
oefening voor, is nog in stadskledij. in
strekstand brengt hij beide handen voor
zijn borst, zwaait zijn armen breed open
en brengt ze weer voor zijn borst. Hij
herhaalt dat een paar keer) Nu samen, ik
tel, een, twee, een, twee. (een paar
meisjes doen behoorlijk mee, sommige komen
te laat, andere doen niets, twee lopen uit
de rij, een begint op het rek te klauteren
en een ander gaat een bal uit de bergplaats
halen en drie, vier kinderen lopen naar de
bal. Pit maakt zich meester van de bal)
Op de plaats die ik jullie gewezen heb,
en vlug wat.

EEN MEISJE
Mogen wij niet met de bal spelen.

PIT
Eerst leren luisteren. Doe mij na,
een, twee, een ...

Het blijft een holderdebolder gedoe. Pit aarzelt. Uiterlijk zien de meeste kinderen er tamelijk normaal uit.

PIT
(V.O.) Ik mag niet reageren als op de
kinderen die ik in mijn stageperiode
heb gekend. (luidop) Is het nu ...
(kalmer) Als jullie de oefening tien keer
doen, spelen we met de bal. Dan leer ik
jullie een spelletje.


Nu gaat het beter. Pit probeert hier en daar een houding te verbeteren.
FADE-OUT

FADE-IN

INT.               KANTOOR          DAG

PIT
(loopt bij de directeur binnen) Krijg ik
vandaag nog een andere klas.

DIRECTEUR
Morgen krijg je zes klassen, ook met
wat grotere meisjes, dat komt op
achttien uur.

PIT
Aangenomen.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                 STATION             DAG

Pit pikt Suzanne op aan het station.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               WOONKAMER              DAG

SUZANNE
(kijkt verwonderd naar de vaas met bloemen
op de tafel) Waar is dat voor. Ik ben toch
niet jarig.

PIT
Ik heb een uur les gegeven.

SUZANNE
(pakt hem om zijn middel van blijdschap)

PIT
Wacht wat tot ik het heb uitgelegd. Ga
zitten, Suzanne. Ik heb een uur gewerkt
met kinderen die de bedoeling van mijn
woorden niet schijnen te begrijpen. Och,
veel maakt het niet uit, het is een
tussentijdse betrekking, een
springplank. Waarom niet, waarom
geen ervaring opdoen in nogal
moeilijke omstandigheden.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                SPORTTERREIN            AVOND

PIT
(neemt de tijd op van een groepje
jongeren die een rondje lopen. gaat
bij een discuswerper staan en doet
hem voor hoe hij moet draaien en
werpen, geeft aanwijzingen bij de
lopers aan de horden)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 WOONKAMER              AVOND

PIT
(komt binnen in sporttraining) Zo, ik
geloof dat ik een paar jonge talenten
gevonden heb. Als ze blijven komen
kan er iets uit groeien.

SUZANNE
Mijn ouders zijn geweest. Ze vonden
het maar niets dat jij gratis voor
niets liever atletiektraining gaat
geven aan vreemden dan thuis te
blijven voor hen. En werken met
debielen, dat stond hen nog minder
aan, dat is geen echte baan, daar heb
je niet voor gestudeerd. (ze neemt Pit
in beide armen) Voortdoen, ik wil geen
ruzie met mijn ouders maar ik heb ze
toch gezegd dat het hun zaken niet
zijn.

PIT
Zal ik ook doen met mijn vader, die
wil mij altijd via de politiek ergens
langs de achterdeur binnen krijgen,
die kan er niet bij dat er mensen
zijn die van politiek onwel worden.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.            TURNZAAL                 DAG

PIT
(Pit staat in trainingspak voor een
klas met wat oudere meisjes. doet een
ademhalingsoefening voor, beide armen
op schouderhoogte, op de tenen staan en
diep inademen. in deze klas slaat het
beter aan, de meeste kinderen doen hem
na, maar sommige kinderen slaan snel met
hun armen, als om te vliegen of hem uit
te lachen, twee gaan aan de kant zitten.
Pit laat de kinderen zich in een cirkel
opstellen. Doet een meisje met een zakdoek
in haar hand achter hun rug rond de cirkel
lopen. Als zij de zakdoek laat vallen moet
dat meisje de zakdoek oprapen en het
andere meisje nazitten en proberen aan te
tikken. Het lukt niet, zelfs dat eenvoudig
spelletje is te ingewikkeld, de kinderen
lopen voor mekaars voeten, botsten en er
komt gekrijs en gescheld van) Stop,
verzamelen, hier voor mij. Hebben
jullie nooit spelletjes gedaan.

MEISJE
(reageert veel aandachtiger dan de andere
meisjes) Vroeger speelden we jagersbal.
Een meisje met een bal moet de andere
meisjes met de bal proberen te raken,
tot er een overblijft.

PIT
Was dat niet wat wild.

ANDER MEISJE
Wild ja, heerlijk.

PIT
Volgende les proberen we wat anders.

SLIMME MEISJE
Voor mij mag het gymnastiek zijn.

PIT
(kijkt er van op) Hoe heet jij.

SLIMME MEISJE
Katrientje.


FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 LERAARSZAAL                DAG

Pit komt in gesprek met een leraar.

LERAAR
Mijn naam is Lode. Hoe ver woon jij
van de school af.

PIT
Tien kilometer.

LODE
Dichtbij genoeg, de moeite niet om te
verhuizen als je denkt te blijven.

PIT
Hoe weet ik dat ik ga blijven, het
ziet er verdomd niet gemakkelijk uit,
ik krijg geen vat op de kinderen,
ik weet niet eens hoe ik het moet
aanpakken. Ik ben er niet voor
opgeleid.

LODE
Wij ook niet meneer Tielemans, wij
vliegen er zomaar in, zonder veel
illusies.

PIT
Veel illusies maak ik me niet, maar
ik wil wel graag iets zinnigs doen met
mijn tijd.

LODE
Het betert na een paar weken. Dan merk
je dat je niet werkt met gewone
kinderen, je past je aan, je leert wat
je wel of niet mag verwachten. We zijn
niet pessimistisch, eer realistisch.

PIT
Welk vak geef jij.

LODE
Rekenen.

PIT
Rekenen? Hoe speel je dat klaar?
Snappen ze daar wat van.

LODE
Heel weinig. Er is een berg geduld
voor nodig om ze twee plus twee te
leren.

PIT
Wat deed mijn voorganger met de
kinderen. Waarom is hij weggegaan.

LODE
Omdat hij zijn bekomst had en wat
beters in handen kreeg. Hij hield
het vol omdat hij er geen bal om gaf.
Hij liet de kinderen hun turnspullen
aantrekken, met de bal spelen tot ze
weer in hun gewone kleren konden.

PIT
Dat was gemakkelijk.

LODE
Oordeel niet te vlug, als jij met iets
beters voor de dag komt, laat het mij
dan weten.

PIT
Als de kinderen iets van rekenen
meepakken, moeten ze lichamelijk
toch ook iets kunnen.

LODE
Een paar zouden meekunnen in een
andere school, die zijn hier niet
op hun plaats, maar hun achterstand
is te groot. Voor de rest is het
trekken en duwen zonder een voet
op te schieten.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                GANG                DAG

In de gang wordt Lode aangesproken door een vrouw.

VROUW
Ik ben de moeder van een meisje dat
Dora heet. Ze heeft op het einde van
het vorige schooljaar de school
verlaten en werkt in een naaiatelier.
Daar zijn ze ver van vriendelijk,
mijn meisje mag de stompzinnige
werkjes doen en zou willen
terugkomen naar de school waar
iedereen lief tegen haar was.

LODE
Ik begrijp het probleem, maar Dora kan
niet terug naar hier, anders zit de
school vol met honderden van die
gevallen.

De vrouw vertrekt, Lode kijkt haar na.

PIT
Op het eerste gezicht leek je mij een
harde en cynische figuur maar je hebt
me getroffen met je begrip voor die
vrouw.

LODE
Schijn kan bedriegen.

FADE-OUT

FADE-IN

ZES WEKEN LATER

INT.                WOONKAMER           AVOND

PIT
Suzanne, ik werk nu al zes weken in
het Instituut van de Heilige Maagd.
In die korte tijd voel ik mij al bij
de kinderen betrokken, ik ben er veel
intenser mee bezig dan ik zelf
verwacht had. In het begin heb ik
tegen mezelf moeten vechten om niet
weg te lopen. Intussen is mijn
medelijden met die arme drommels
gegroeid. Er zijn er die elke dag of
elke week naar huis mogen, bij hun
ouders, maar de verlaten kinderen,
die uit de gestichten, die jaar in
jaar uit in het internaat zitten,
die hebben hulp nodig.

SUZANNE
Je trekt het je aan, dat mag toch, dat
is goed, het lijkt erop dat het een
roeping is.

PIT
Vrienden en familie zien mij aan voor
gek als ik het hun vertel, met een
politieke kruiwagen en wat geduld zou
ik in een middelbare school aan de slag
kunnen, voor een echte baan, maar dit
is pas een echte baan. Gelukkig
waarderen de jonge atleten in de club
mij voor wat ik met hen probeer te doen,
dat sterkt mij, ik ken mijn vak verdomd
goed. En voor die kinderen moet ik
altijd wat anders zien te bedenken.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  TURNZAAL             DAG

De werkman spant het volleybalnet. De kinderen staan omheen Pit en kijken belangstellend toe. Pit verdeelt de klas in twee groepen en met enige moeite kan hij ze elk aan hun kant oen
blijven. Het is de klas met het verstandige Katrientje.

PIT
Ik sla de bal over het net, bij wie
de bal komt moet hem terugtikken.

De bal gaat naar de overkant, maar niemand die wat doet.

PIT
Katrientje gooi jij de bal terug.
(krijgt de bal en gooit die opnieuw naar
Katrientje)

KATRIENTJE
(vangt de bal op en gooit hem terug) Zo gaan
we het doen. Ik gooi van hier. Aan de
overkant vangt iemand de bal op, raakt
de bal de grond dan is een punt verloren.
Katrientje begint.

Een meisje aan de kant van Pit grijpt de bal stevig vast en gooit terug.

PIT
Pakken. Flink. Gooien. (Pit blijft roepen en
aan de overkant doet Katrientje hem na)

Ze geraken op dreef, de kinderen krijgen er plezier in. Ze pakken de bal tamelijk goed, af en toe valt hij op de grond en dan roept Pit de puntenstand.

PIT
Het is 14-12 voor ons. Wij winnen, pakken,
goed zo.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.             KANTOOR            DAG

Pit zit tegenover de directeur.

PIT
Mijnheer, ik wilde u vragen of er
literatuur bestaat over de
lichamelijke opleiding van kinderen
met een kleine IQ.

DIRECTEUR
Die boeken bestaan  maar de school
heeft die niet ter beschikking. Er
is nooit naar gevraagd.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               BOEKANDEL                DAG

PIT
(loopt de boekhandel binnen)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 HUISKAMER         AVOND             

SUZANNE
(komt thuis)

PIT
(toont hij haar een boek) Dit boek handelt
over motoriek en de opvoeding van
achtergebleven kinderen. Motoriek is
kortweg in staat zijn tot het uitvoeren
van bewegingen. Kijk, ik ben in staat
je vast te grijpen waar ik ook wil, hier
of daar, zacht of hard, je borsten,
tussen je benen. Dat kan niet iedereen,
mijn kinderen kunnen dat niet, bij
manier van spreken.

 SUZANNE
Dan moet je het hen leren Pit, geef ze
alles wat je in je hebt, ik ben tevreden
met een plaatsje in de schaduw, als je
mij af en toe maar vastpakt waar ik het
graag wil.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               TURNZAAL          DAG

De meisjes doen de ademhalingsoefeningen van Pit betrekkelijk goed na. Ze maken kniebuigingen en buigingen in hun middel.

PIT
Greetje heb jij een stijve knie dat je
niet kunt buigen en jij Madeleintje, heb
jij je rug zeer gedaan.

De meisjes lachen en doen dan beter hun best om Pit te volgen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.             LERAARSKAMER             DAG

PIT       
(vraagt Lode) Heb jij nog van die Dora
gehoord.

LODE
Neen, dat verloopt via de sociale
assistente. Ik geloof niet dat die
kinderen veel kunnen geholpen worden.
Hoe zit het met jou, maak je
vorderingen.

PIT
Ik heb menen vast te stellen dat die
kinderen in hun primitieve reflexen
niet achter zijn op normale kinderen.
De grijpreflex bijvoorbeeld, je moet
ze de bal zien grijpen. Daar wil ik
meer over weten.

LODE
Je hebt toch al gezien dat in 2B een
meisje zit dat veel verder staat dan
de rest.

PIT
Katrientje.

LODE
Ja. De directeur heeft ooit eens gezegd
dat als men kan verwachten dat een kind
zich aan de normale maatschappij kan
aanpassen, dat een redelijke uitdaging
is, dat is op Katrientje van toepassing,
een apart geval, gewoon verwaarlozing.
Haar ouders, ik wil mijn medemens niet
veroordelen, maar dat stel vagebonden
heeft zich zo misdragen dat hun kind in
debiele staat was vervallen. Zij is uit
een gesticht voor verlaten kinderen hier
naartoe gekomen. Het was een echte
gestichtsrat, ze gapte het eten van de
kinderen die naast haar zaten en vocht
voor het minste. Dat is nu voorbij. Af
en toe komt haar moeder of vader eens
langs, als ze niet gezopen hebben. Het
was beter dat ze wegbleven.

PIT
Ik wist al van de eerste dag dat je om
de kinderen geeft Lode, dat kon je voor
mij niet verstopt houden. Je doet alsof
het je geen barst kan schelen, dat valt
niet te rijmen met wat je voor deze
kinderen doet, je staat voor hen gereed,
je voelt voor hen.

LODE
Gereed sta ik misschien wel, maar laat
gevoelens er buiten, begin er niet mee,
dan ben je verloren. Soms kan het mij
echt niets meer bommen, het overkomt
mij te dikwijls. Wacht nog eens zeven
jaar. Wat wij doen is de kinderen leren
zich een beetje aan te passen, ze leren
wat fatsoenlijk door het leven te gaan,
zich te gedragen. Ze wat leren rekenen
en schrijven, sommigen wat naaiwerk.
Rechtop lopen en niet als een chimpansee,
daar sta jij voor in. Maar als zij de
school verlaten hebben ze geen been
om op te staan, dan zijn het sukkels.
En als zij in een stompzinnig milieu
terechtkomen zijn zij de piespaal voor
volk dat zich bij de menselijke soort
rekent. Er zijn meisjes bij die zouden
kunnen geholpen worden als zij van
in de lagere school apart worden genomen.
Als zij hier in de beroepsafdeling
komen is het veelal te laat, dan zijn
Ze al te veel jaren verkeerd aangepakt.
Ik weet waarover ik praat. Als die
kinderen individueel konden opgeleid
worden, zou een groter percentage min
of meer de normaliteit kunnen benaderen.
Ik vind dat een redelijke uitdaging.
Maar er is geen geld voor jong. Wat
gaat het lot van misdeelde kinderen
iemand aan als het zijn kind niet is.
En wat is misdeeld vraag ik mij af.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   WOONKAMER           AVOND

PIT
Mijn leven gaat een andere richting
uit dan ik had gedacht. Zijn droom
van olympische atleten te trainen heb
ik niet opgegeven, maar dat is niet
meer mijn grootste ideaal. Op school
is er een kind dat zo normaal is als
jij en ik, maar ze is verwaarloosd en
verlaten. Met bijlessen, dagelijkse
opvolging en genegenheid zou ze binnen
enkele maanden naar een algemene school
kunnen en niet hopeloos achteruit
blijven.

SUZANNE
Kinderen brengen leven in huis, waarom
laat je haar niet eens meekomen, dat
ging je toch voorstellen, ik voelde het
aankomen.

PIT
Ik weet niet dat het mag van de
schooldirectie maar ik wilde het
jou eerst vragen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                     KANTOOR            DAG

De volgende dag staat Pit bij de directeur.

PIT
Mijnheer, zou Katrientje een tijd bij ons
mogen komen wonen. Wij willen haar apart
nemen.

DIRECTEUR
Ha, dat is mooi. Ik ben er niet tegen. Dat
is een goed gedacht. Ik moet er met moeder-
overste over praten, die beslist daar over.

Nog tijdens de les met de klas van Katrientje, de kinderen spelen hun primitieve volleybal, komt de directeur bij Pit.

DIRECTEUR
Je hebt de kinderen goed in de hand.

PIT
Het is een spelletje als beloning voor
de oefeningen die ze eerst moeten doen.

DIRECTEUR
Het is in orde voor Katrientje, weet ze
het al.

PIT
Neen, ik wilde eerst zeker zijn dat het
mocht, ik wilde haar niet teleurstellen.

DIRECTEUR
Ik maak daaruit op dat je zinnens bent
nog een tijdje te blijven.

De directeur gaat weg en Pit neemt Katrientje apart.

PIT
Zou je niet enkele maanden bij mij en
Suzanne willen komen inwonen, wij
willen je zoveel mogelijk bijlessen
geven om je achterstand in te halen.

KATRIENTJE
Waarom dat.

PIT
Dan kun je naar een andere school
overgaan, tussen kinderen zitten die
even verstandig zijn als jij, weg
uit het bijzonder onderwijs waar
jij niets kunt bereiken.

KATRIENTJE
(duidelijk verward)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              KAMER KATRIENTJE             DAG

Na het einde van de klassen gaat Pit naar de kamer van Katrientje. Die is versierd als van een gewone tiener, met posters van zangvedetten. Het meisje pakt wat spullen in een sporttas. Ze bloost als ze wat ondergoed wegmoffelt. In de gang kijken andere meisjes haar verbaasd na. Pit zegt dat Katrientje morgen weer terug zou zijn. Onderweg in de auto praat Pit met het meisje.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                AUTO            DAG

PIT
Je bent veertien jaar en zou in de
vijfde klas van het middelbaar
onderwijs moeten zitten. Als je dit
schooljaar nog een paar maanden het
vijfde jaar kunt volgen en volgend
schooljaar het vijfde overdoet heb
je maar een jaar achterstand.

KATRIENTJE
Wat is een gewone school.

PIT
Een school met kinderen als jij en ik,
die alles niet twintig of dertig keren
moeten horen voor ze er iets van snappen.
Een school waar je veel zult leren en
hard zult moeten werken.

KATRIENTJE
Waarvoor dan.

PIT
Om in het leven te bereiken waar je
recht op hebt, om onder de mensen te
kunnen zijn, buiten lopen zonder
begeleiding, naar de winkel gaan, naar
de film, gaan dansen, vrienden maken,
trouwen, kinderen krijgen.

KATRIENTJE
Gaan ze mij niet uitlachen.

PIT
Wie je uitlacht krijgt een pak kletsen
op de blote billen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                HUIS PIT          DAG

Pit is eer thuis dan Suzanne. Hij begint aan het avondeten en Katrientje steekt een handje toe, dat heeft ze in de huishoudklas opgestoken. Suzanne komt thuis, verrast te zien dat de jonge gaste vandaag al is meegekomen. Ze neemt het meisje mee naar de kamer die nog niet in gebruik is en die er maar kaal uitziet. Er staat een bed uit de meisjestijd van Suzanne.

KATRIENTJE
Hou je veel van meneer Pit.

SUZANNE
Heel veel.

KATRIENTJE
Ik ook. Slaap je bij hem in hetzelfde
bed.

SUZANNE
Natuurlijk wijsneus. Moet ik op de
grond slapen.

Na het eten en de afwas die ze met zijn drieƫn doen, namen Pit en Suzanne hun beschermelinge even door. Suzanne haalt van tussen de boeken en papieren in de rommelkamer een leerboek Frans.

SUZANNE
 We zullen daar maar mee beginnen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              LERAARSZAAL          DAG

LODE
Wat zou jij doen Pit, als je een
aanbieding kreeg voor een vaste baan
in het gewoon onderwijs.

PIT
Wat zou jij doen.

LODE
Ik heb de vraag gesteld, het is
gemakkelijk te antwoorden met
dezelfde vraag.

PIT
Dit kan ik je wel vertellen, ik kijk
al enige tijd niet meer uit naar wat
anders en vanzelf komen de gouden
voorstellen niet uit de hemel gevallen.
Is dat een antwoord.

LODE
Dat is mijn antwoord al vele jaren.
Ik ben regent, veel stelt dat niet
voor, veel meer zit er voor mij niet
in. En  wat kan ik nog gaan doen in
het gewoon
onderwijs? Je hebt mijn manier van
lesgeven nog niet bijgewoond, maar
binnen nog eens vijf Ć  zes jaar sta
ik voor de klas als iemand met aanleg
voor zwakzinnigheid. Mijn manier van
onderwijzen is geheel afgestemd op
debielen, verontschuldig mij het woord.
Altijd maar herhalen, herhalen, duizend
keer hetzelfde zeggen en ter plaatse
blijven trappelen. Soms word ik er
hoorndol van.

PIT
Dus binnen tien jaar sta ik voor de klas
als een vogelverschrikker die de kunst
verstaat om met zijn armen te zwaaien,
ik mag er niet aan denken.

LODE
We worden ervoor betaald.

PIT
En ik heb een niet onprettige afwisseling,
vergeet niet dat ik mijn atleten op het
hoogste schavotje wil zien.


FADE-OUT

FADE-IN

INT.            WOONKAMER PIT           AVOND

Suzanne zit naast Katrientje met een leerboek Algebra.
Katrientje schrijft in een boek lost enkele vraagstukken
uit het boek op.

KATRIENTJE
Wat kan ik hier later in het leven mee
aanvangen.

SUZANNE
Als je klaar bent met algebra hoef je
niet bang te zijn voor de vakken die je
in de andere school te verwerken zult
krijgen.

KATRIENTJE
Als ik naar een andere school ga zie
ik Pit niet meer.

SUZANNE
Je zult Pit gauw vergeten zijn, je
zult andere jongens leren kennen,
jongens van je leeftijd.

KATRIENTJE
Houdt Pit niet van mij.

SUZANNE
Jazeker, en ook van de andere kinderen
op school. Hij is een goed mens. Je moet
Pit zien als je vader.

KATRIENTJE
(haalt haar schouders op en duikt weer in
haar leerbek) Liever niet. Een vader, wat
is dat.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               KANTOOR              DAG
DIRECTEUR
Hoe doet Katrientje het.

PIT
Ze maakt grote vorderingen, een begaafd
kind.

DIRECTEUR
Ik heb een oplossing voor Katrientje,
na de kerstvakantie mag ze naar een
andere school op vol pensionaat en in
de vijfde klas. Dat die nietsnutten
van ouders hun eigen kind zo hebben
verwaarloosd.

PIT
Ik heb een ander verzoek. Mag ik de
meisjes leren een stukje voor te
dragen, zingen en dansen op muziek,
om het einde van het schooljaar wat
op te luisteren.

DIRECTEUR
Daar maak je me blij mee. Natuurlijk
mag jij dat doen, dat spreekt toch
vanzelf.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.            LERAARSZAAL            DAG

PIT
Ik ben begonnen met op losse bladen,
een soort formulier zo je wilt,
aantekeningen te maken. Twee pagina’s
per kind, om hun evolutie te volgen,
hoe de motoriek van de kinderen
verbetert als ze zingen, dansen of
spelen. Ze bewust en doelgericht doen
handelen zou gunstige gevolgen hebben,
ook voor de andere vakken.

LODE
Daar kan wat in zitten. Het is misschien
meer iets voor de beroepsvakken dan voor
rekenen.

LERARES NAAIEN
(heeft mee geluisterd) Ik heb al meer
gehoord over bijhouden van steekkaarten,
kun je daar wat betere uitleg bij geven.

ANDERE LERAARS
(laten hun belangstelling blijken. ad lib)
- Als het niet helpt, schaden doet het
 niet.
- Het lijkt me een kleine moeite.
- Nu we toch in het bijzonder onderwijs
zitten kunnen we proberen er het beste
van te maken.
- Wat verwacht je eigenlijk.

PIT
Ik wil het niet uitsluitend houden bij
mijn eigen waarnemingen, ik zou liefst
per leerling gegevens verzamelen over
alle aspecten van hun gedrag en
activiteit, zoals: aandacht,
afleidbaarheid, volharding, sociale
aanpassing, eenvoudige en ingewikkelde
prestaties bij hun beroepsopleiding, de
precisie en regelmatigheid van hun
bewegingen, de genegenheid ten aanzien
van andere personen, begrijpen van
wat men zegt, uitdrukkingsmogelijkheden,
waarnemingsvermogen, voorkeur voor
links of rechts, bijzondere aanleg voor
kleuren, vormen, muziek, ritme. En hun
karakter: gelijkmoedig, wisselvallig,
opgewekt, bedeesd, angstig, gevoelig.
Als we zo een honderdtal kinderen
volgen, kunnen we misschien met
vergelijkingen, statistieken,
beoordelingen, komen tot een meer
bevredigende indeling van de klassen.
Nu zijn de klassen kris kras
onverschillig samengesteld uit kinderen
die dikwijls totaal van elkaar
verschillen.

ANDERE LERAARS
(ad lib)
- Een hele hoop werk maar met minder
zou het niet veel betekenen wat we
doen.
- Het is bijkomend werk waar we de
kinderen geen vinger mee vooruit
helpen.
- Dat weet jij niet. Het kost niets
en waarom zouden wij niet proberen
die kinderen te helpen, het zijn
tenslotte sukkelaars.
- Weten ze er van op de directie.

PIT
Ik ga meteen op de directie vragen of
ze er mee instemmen, nu dat ik weet
dat ik op medewerking kan rekenen
moeten ze het wel goedkeuren. Ik
zorg voor de formulieren, er is
geen enkele verplichting mee
gemoeid.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              TURNZAAL              DAG

Pit onderneemt een experiment. Hij zet de kinderen in een
ronde en neemt uit een doos een melodica. Naast hem liggen een tamboerijn en een kleine trom. Hij blaast drie, vier tonen op het mondorgeltje en vertelt.

PIT
Dit is een melodica, daar kun je muziek
mee maken. (blaast hogere en lagere tonen)
Dit is een do, dit is een mi, sol, do.
Nu gaan we een spelletje doen. Greetje
bij de laagste toon, de do houd je de
handen naast je lichaam,  bij de tweede
toon je handen op je heupen, bij de
derde toon, de sol, handen op je
schouders en bij de hoogste toon, de
hoge do, steek je de armen omhoog.
(Pit blaast de tonen in volgorde van laag
naar hoog en Greetje volgt met haar handen.
dan maakt hij het iets moeilijker. eerst
de lage do, dan de hoge do en toont
Greetje wat ze moet doen met haar handen.
het werkt. hij gaat verder met de sol en
de mi. de helft van de kinderen, die nu
tegelijk meedoen, hebben het spel tamelijk
vlug door. Pit voelt zich goed bij de
nieuwe stap die hij heeft gezet)

FADE-OUT

FADE-IN

COMMENTAARSTEM
(V.O.)De tijd is gekomen om afscheid te
nemen van Katrientje. Ze is met Pit en
Suzanne enige jurken en andere kledij
gaan kopen en heeft een reiskoffer
gekregen. Als alles gereed staat voor
het vertrek is geen van de drie
blij met de scheiding. Pit brengt
Katrientje weg in zijn auto.
Onderweg geeft Katrientje hem een
kus op zijn wang.

PIT
(glimlacht) Dank je, grote meid. Niet
huilen, in het weekeinde komen we
je halen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  KLASLOKAAL               DAG

In de rekenles van Lode loopt een meisje van haar plaats naar het prikbord, om de illustraties te bekijken, die er al een tijd hangen. Lode loopt naar het meisje, neemt haar bij een arm om ze terug naar haar plaats te brengen. Het kind struikelt, Lode houdt haar bij een arm overeind, mogelijk heeft het kind enige pijn gevoeld. Het begint in elk geval erbarmelijk te huilen.

LODE
(streng) Er is niets aan de hand, je
kunt je niet hebben bezeerd. Het is
voorbij.

FADE-OUT

FADE-IN

VOLGENDE OCHTEND
INT.                 KANTOOR DIRECTEUR            DAG

De moeder is  met haar dochter, het meisje dat de dag tevoren gestruikeld was, bij de directeur. Lode komt binnen.

LODE
Wat is er aan de hand.

MOEDER
(rolt een mouw van het jurkje op om de
arm van het meisje te tonen) Zie hoe ze
mishandeld is.

DIRECTEUR
(kijkt naar de zogezegde kneuzing) Lode,
wat is er gebeurd.

LODE
Er is niets gebeurd. Dat kind is van
zijn plaats gelopen en stoorde de
andere leerlingen tijdens de les over
de breuken. Ik bracht haar terug naar
haar plaats, ze struikelde en ik
hield haar overeind bij een arm,
anders was ze misschien met haar
hoofd tegen een tafel gestoten. Wat
moest ik doen, dat is alles, mag ik
nu gaan, mijn klas is alleen. Kom
kind.

MOEDER
Het meisje heeft de hele avond gehuild,
ze moet uit de handen van die bruut
gehouden worden.

DIRECTEUR
Het kind is overgevoelig, mevrouw. Het
instituut is met die gevallen vertrouwd.
Ik ben niet van plan er meer van te maken
dan het is. De heer van Vlierberghe is
een van onze beste krachten en hij zou
er prijs op stellen mocht mevrouw haar
verontschuldigingen aanbieden. De taak
van de leerkrachten is al zwaar genoeg,
zonder dat de moeders hun kinderen komen
beschermen tegen ingebeelde mishandelingen.

MOEDER
(begint te huilen)

DIRECTEUR
Ik begrijp volkomen uw gemoedstoestand,
mevrouw.

MOEDER
(wil niet kalmeren) Ik kende iemand die
de bisschop goed kent en ik zal klacht
indienen.

DIRECTUEUR
Het staat u vrij te doen wat u niet laten
kon, maar de bisschop zal eerst voorbij
mij moeten, voordat hij aan van Vlierberghe
kan raken.

LODE
(Lode kan het niet meer aanhoren, keert
zich om en loopt zonder iets te zeggen
weg)

MOEDER
(windt zich nog erger op, schreeuwt hem
na dat ze naar het gerecht gaat en de
raad van ouders zal bijeenroepen)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 TURNZAAL              DAG

Pit Tielemans heeft een groepje kinderen uitgezocht die tonen kunnen onderscheiden, die moeten de andere kinderen tot voorbeeld zijn. Hij speelt de melodie van een kinderliedje, later volgen de woorden. Hij speelt opnieuw en stampt met een voet om de maat aan te geven. Dan vraagt hij de kinderen om mee de maat te stampen. Zodra dat werkt vraagt hij een meisje dat enig gevoel voor maat lijkt te hebben, om de tamboerijn te nemen en toont haar hoe ze het ding moet vasthouden en er met een hand op slaan.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                LERAARSZAAL              DAG

LODE
(enkele dagen na het incident. Lode komt bij
Pit) Ik geef het op Pit. Dat geval met die
hysterische moeder is de druppel te veel.
Ik heb een betrekking aangenomen als
schrijfklerk bij een handel in bouwmaterialen,
heel de godganse dag achter een bureau zitten,
telefoon opnemen, pakbons schrijven en het
assortiment leren kennen, van vloertegel tot
baksteen, van dakpan tot rioolbuis. Daar
hoop ik rust te kunnen vinden in een grijs
en vaal bestaan.

PIT
Blijf toch Lode, het is maar een incidentje.
We staan allemaal achter je. Samen kunnen  
we nog zoveel doen.

LODE
Ik kom niet terug op mijn besluit. Het
lopende schooljaar doe ik nog uit, dat zijn
maar enkele weken meer.

PIT
Ik verlies in een keer mijn steun, vriend
en toeverlaat. Even heb ik gedacht je te
volgen, uit solidariteit, maar dat gaat niet
op. Ik heb het zo druk dat ik geen tijd
heb voor nevenproblemen.

FADE-OUT

FADE-IN

 COMMENTAARSTEM
Twee keer per week ‘s avonds traint Pit
zijn atleten. Tussen de jongeren zitten
een vijftal opvallende elementen, een
hoogspringer, een verspringer, een
discuswerper en twee sprinters. Hij heeft
ze gevraagd of ze aparte trainingen willen
krijgen en ze hebben ja gezegd. De jongens
werken hard voor een sport die hen op
enkele uiterste uitzonderingen na, geen
halve duit kon opbrengen. In juni moesten
ze klaar zijn voor het kampioenschap, in
juni moeten de kinderen hun stukje kunnen
opvoeren.


Op school heeft Pit een meisje gevonden met
muzikale aanleg die het eenvoudige melodietje
op het melodica kan spelen. Hij heeft het
geduldig voorgespeeld: sol-do-do, mi-do-do,
sol-do-re-me-fa-sol; en voorgezongen: daar
gingen, daar gingen, daar gingen langs het
land, twee klein kabouterventjes hand in
hand. Het meisje met aanleg voor ritme en
maat klopte op de tamboerijn, een ander
sloeg de trom. De meeste kinderen zingen
mee en drie spelen het verhaal, verkleed
in toverheks en kaboutertjes. Op het
schoolfeest oogst hij succes bij de
moeders, waarvan veel een traan niet kunnen
weerhouden.

Met zijn atleten loopt het even goed.
Op het kampioenschap halen ze de titels
hoogspringen en verspringen. De discuswerper
is derde, hij moest het ook opnemen tegen
twee reuzen, die de discus in hun klauwen
houden alsof het dessertborden zijn, de
sprinters zijn twee en drie.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                SPORTTERREIN

Een heer spreekt Pit aan.

HEER
Ik ben de afgevaardigde van de grootste
sportclub van het land, wij kijken uitkeek
naar een conditietrainer. Ik heb gezien en
gewaardeerd wat jij met die jongens hebt
bereikt. Mag ik vanavond langs komen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               EETKAMER            AVOND

Suzanne en Pit zitten aan de tafel als de bel gaat. Suzanne laat de heer binnen. Ze onthalen de heer vriendelijk en voorkomend. Presenteren hem koffie en een gebakje en daarna een borrel, die hij weigert.

HEER
Ik ben langs gekomen om u een contract van
conditietrainer van drie jaar aan te bieden, uw
salaris mag u zelf bepalen en u krijgt een
auto van de club.

PIT
(knippert met zijn ogen, kijkt naar Suzanne
en vraagt haar mee in de keuken) Wat denk je,
zal ik vijf miljoen vragen, wat zullen je
ouders denken als ik dit aanbod afsla.

SUZANNE
Daar hebben ze geen zaken mee. Pit, zitten
wij er echt op te wachten om rijk en
beroemd te worden.

PIT

Neen, ik zal die heer eens uit de
onzekerheid helpen. (met een arm over
de schouders van Suzanne gaat Pit de
woonkamer weer in) Meneer, het is een
prachtig aanbod maar het antwoord is
neen. Ik heb andere verplichtingen,
om niet te zeggen plichten.


HEER
Echt niet. Spijtig, heel spijtig, vooral
voor de club die erop gebrand was iemand
als jij af te sturen op onze voetballers,
die soms wat vadsig zijn.

PIT
Ik moet het aanbod afwijzen. Ik heb mijn
school, ik heb de atletiekvereniging en
sinds een paar maanden heb ik er een
uitdaging bij. Ik doe kinesitherapie in
het rusthuis Zilverschoon te Hellebeek. U
zou eens moeten zien hoe aanhankelijk die
oudjes op korte tijd geworden zijn. Dan
zou ik die ook aan hun lot moeten overlaten.
Vind je mij een dwaas.

HEER
Ik weet waar je mee bezig bent, mijnheer
Tielemans, ik heb mij laten inlichten. Wat je
doet is prachtig. Je laat een grote kans en
veel geld liggen voor pure, omzeggens niet
betaalde idealen, alleen een grote heer zou
zoiets doen. Zo zijn er weinig. U bent de
grootste mijnheer die ik in mijn leven heb
ontmoet, een grote held, spijtig dat daar
geen Nobelprijs voor is.

FADE-OUT


Geen opmerkingen:

Een reactie posten