MARCELINE HEREMANS
Tweede aflevering van
MEER MOGEN WE NIET VERLANGEN
Originele
script voor
5 afleveringen van een dramatische
Tv-serie
Geschreven
door
Jules De Cort
---
SYNOPSIS
Door veel tegenslagen is Marceline Heremans
beland in café
Zanzibar, een gelegenheid waar koppels die
vreemd gaan een kamer kunnen huren. Op een zaterdagmiddag, na een nogal straf
gesprek tussen Rosse Francine de waardin, Hortense de andere dienster en Odiel
Ottevaere, een vaste klant, blijft Marceline alleen in de gelagzaal. Ze wacht
op Firmin Lesage, een klant met wie ze kennis heeft gemaakt en die beloofd
heeft haar uit de Zanzibar weg te halen na de begrafenis van zijn moeder. Ze maakt
de balans van haar leven op, hoe is ze in godsnaam terecht kunnen komen in een
rendez-vous huis, dat haar de hoede over haar dochtertje heeft ontnomen. Ze
wacht en wacht, het wordt later, Firmin ziet niet om. De eerste avondklant,
Odiel, komt binnen. Hij heeft geen goed oog in Firmin en troost Marceline met
een fles champagne.
FADE-IN
EXT.
ZANZIBAR DAG
De bar Zanzibar is een vierkante, weinig
sierlijke, bakstenen blok van twee verdiepingen, voor een van de vensters hangt
een bord ‘Kamers’. De naam van de gelegenheid staat in roze neonbuis op de
voorgevel. Er is een kleine parking aan de voorkant en een grotere achter het
huis, voor klanten die liefst hun auto uit het gezicht houden. Achter een
bosje is in de verte de kerktoren van Hellebeek te zien. De Zanzibar is niet
heel groot, een kleine dansvloer en plaats voor een achttal tafels, een paar ervan
tegen de ramen. Er staan een stuk of wat grote planten in de zaal, het buffet
is van nepeik, geschilderde eterniet. Achter het buffet een deur naar een
kleine keuken. Tegen de achterwand van de zaal een deur naar de toiletten en
een trap naar de kamers op de eerste en tweede verdieping. Naast de bierkraan
een koperen kwispedoor volgepropt met gedroogde bloemen, eikenloof en een garve
rijpe tarwehalmen. Aan de muren een paar schilderijen met naakte vrouwen die
niet alles laten zien. In een hoek een jukebox. De achterdeur staat open en
geeft uitzicht op een gemaaid tarweveld waar mussen en duiven vechten voor
gemorste graankorrels. Het is bloedheet.
INT.
GELAGZAAL DAG
Vijf
personen in de gelagzaal. MARCELINE HEREMANS en HORTENSE PLOEGSTEERT, twee
diensters aan een tafel bij een raam, ROSSE FRANCINE de waardin achter het buffet
en aan het buffet ODIEL OTTEVAERE, de loodgieter en VICTOR GOETHALS, klerk op het gemeentehuis, die bij Francine de
belastingaangifte invult en de papierwinkel bijhoudt. Marceline Heremans zit
patates frites met karbonade te eten, ze drinkt van een pils. Tegenover haar
zit Hortense, de andere meer verlopen dienster. Marceline heeft haar haren in
een pagekopje laten knippen, ze draagt een jurk van turkooizen organza met een
tekening in de vorm van oranjebloesem. Ze heeft haar gezicht bijgeverfd om er
gebronsd, zomers en landelijk uit te zien, als een jonge, in de openlucht
werkende vrouw, getekend door de blijdschap die een zomerdag meebrengt.
Hortense leunt met twee blote ellebogen op de tafel en leest in het weekblad Intiem.
Af en toe pikt ze een frietje uit het bord van Marceline en doopt die in de
saus.
VICTOR
De belastingaangifte is ingevuld, jij
moet hier nog tekenen. Ik breng die
aangifte wel op de post. Heb jij je
papieren al bijeengerommeld, Odiel.
ODIEL
Alles ligt klaar, maar ik betaal je in
klinkende munt.
VICTOR
Wat bedoel je daar mee, Odiel.
ODIEL
Niets. Sommige mensen worden liever in
natura betaald.
VICTOR
Zoals ik je bijvoorbeeld zou vragen het
lek in mijn dakgoot te komen dichten.
ODIEL
Zo iets in die zin, ja.
VICTOR
Ik heb geen lek in mijn dakgoot, Odiel.
FRANCINE
Ons Marceline zit op het geluk te
wachten. Haar koffers staan gepakt.
Zij trekt er uit met een boer en laat
mij zitten met Hortense. Ze gaat
werken op het veld, ze mag haar
gezwollen vingers en vuile afgesleten
nagels hebben. Van als de dag in de
lucht komt buiten in weer en wind, de
hele dag gebukt staan tot ze krom
gegroeid is. Hier kan ze in het
gezellige café lustig kletsen en
lachen
met de klanten, dansen,
champagne
drinken, naar niemand
omzien.
MARCELINE
Je overdrijft Francine. Hoe dikwijls
drinken wij champagne? Als een klant
betaalt wil hij er iets voor in de
plaats, dat kun je wel raden. Het
minste wat ze willen is een vinger
nat maken bij een van de wijven. Niet
bij jou, Francine, of bij Hortense,
ze willen altijd mij. Ik ben de jongste,
ik mag de halve striptease doen. Met
plezier laat ik dit leven achter.
VICTOR
Ik moet nu weg, ik kan niet blijven
luisteren, het is beter dat ik sommige
dingen niet weet. Dag iedereen.
(neemt
zijn aktetas op en vertrekt)
FRANCINE
Het enige wat je doet is je rok optillen
en je geslacht laten zien.
MARCELINE
Ze willen altijd meer, maar alles doe ik
niet uit. Snel, snel iets laten zien,
meer krijgen ze niet.
ODIEL
Ook niet nodig, ik heb al lang gezien dat
je geen jongen bent.
HORTENSE
Had ik ook maar zo’n donkere, dichte toef,
dan deed ik het.
ODIEL
Jij Hortense, dan gaan ze lopen van die
vieze, verrimpelde spleet.
HORTENSE
Jij kent er niets van, er zijn geen andere,
snul en toch ben ik goed genoeg om op mij
te laten zitten.
MARCELINE
Wat een gesprek. Zonder spijt vertrek ik
van hier. Nog liever jichtknobbels,
tafelbier, een saaie piet die geen poot
kan dansen. Mijn leven is op een keerpunt,
ik ben er 31, niet meer zo piep.
HORTENSE
(pikt een frietje en doopt het in de saus)
Goeie saus, Marceline.
MARCELINE
Ik zou een goeie huisvrouw kunnen zijn,
Hortense.
ODIEL
Je stapt dus uit het leven om bij Firmin
te gaan inwonen en zijn vuil werk te
doen. En ik dan? Mij slaan ze altijd
over. Wat heeft die
boer dat ik niet
heb.
HORTENSE
Gestalte, jij bent te klein, te dik en
je hebt een kletskop, Sooike. Soort
bij soort, Marceline voor het schone
volk en ik voor de lelijke dikzakken.
ODIEL
Het innerlijk is belangrijker dan het
uiterlijk en ik verteer hier mijn geld
om mij te laten beledigen.
HORTENSE
Je hebt niets liever Odiel.
MARCELINE
Francine zegt dat ze Firmin niet
vertrouwt, die komt alleen om aan
mijn lijf te zitten.
ODIEL
Iemand die alleen komt als het donker
is, is niet te vertrouwen. Wat voor
prullen lees je daar.
HORTENSE
Serieuze
lectuur, ze schrijven hier
over bekende mensen, over hun
intieme
betrekkingen, als wij het
zouden doen
voor een centje, zijn we
hoeren.
MARCELINE
Je zou gek moeten zijn om je
voor een
cent te laten doen? Voor
veel geld
of voor bestaanszekerheid,
met een
convenabele vent.
ODIEL
Liefde mag geen cent kosten, anders
is het geen liefde.
HORTENSE
Dat weten we dan weer maar je bent er
niet, Sooike. Marceline, jij hebt
mooi praten, daar heb ik het lijf
niet naar,ik moet het doen met
afleggers als onze klootschieter.
ODIEL
Dat is nu al het vierde affront en ik
ben hier nog geen half uur.
HORTENSE
Het derde en zaag wat minder en trakteer
liever iets.
ODIEL
Allee vooruit, ik verteer hier de beurs
van mijn gat en verdien niets.
Marceline staat
op en tapt een pilsje voor zichzelf, voor Hortense en voor Odiel. Francine schenkt
een vermout uit een fles die verdacht veel op een fles koffie lijkt. Marceline
stopt het wisselgeld in de jukebox. Een meisjesstem begint te snikken ‘Stand by
your man.’
ODIEL
Ik had liever iets van de Zangeres
zonder Naam. Ik moet weg, ik heb nog
veel werk. (tot Hortense) Op een keer
soldeer ik je helemaal toe vanonder,
dan is het gedaan met dat gezeik.
HORTENSE
Kus mijn kloten die ik niet heb, Sooike.
Tot straks
ODIEL
Als je mij nog een keer Sooike noemt
kom ik hier nooit meer binnen.(loopt
naar
buiten)
HORTENSE
Tot straks, Sooike. Zou hij dat menen.
FRANCINE
Ik ga een dutje doen, Marceline, jij
past wel op de zaak, voor de laatste
keer. (loopt de deur naar de slaapkamers
in)
HORTENSE
(ligt weggezakt op haar stoel met
haar mond
half open te slapen)
MARCELINE
(V.O.) Dat is
geen gezicht, zo wil Odiel
haar nog niet voor niet. (tot Hortense)
Ga boven wat slapen Hortense. Het eerste
uur zien we Odiel of de andere klanten
hier niet.
HORTENSE
(verdwijnt door dezelfde deur)
FADE OUT
FADE IN
INT. GELAGZAAL DAG
MARCELINE
(op haar na is de gelagzaal leeg. staat op
en gaat in het deurgat staan met uitzicht
op het stoppelveld, waar mussen en duiven
vechten om de laatste graankorrels) (V.O)
Hoe is
het zo ver kunnen komen dat ik
hier
zit, in een semi-bordeel.
DISSOLVE
FADE-IN
FLASHBACK
EXT. CAMPUS LYCEUM DAG
Een mooie
dag op het einde van juni. Een groep meisjes van omstreeks achttien jaar troept
samen op het speelplein. Ze geven elkaar de hand, kussen elkaar. Ad lib. Ze
lachen en joelen en weten met hun blijdschap geen blijf. Ze houden een papieren
rol in hun hand. Dan gaan ze uit elkaar. Marceline Heremans, een aantrekkelijk
jong meisje in lichte zomerjurk en een ander meisje pakken hun fiets uit het
rek.
MEISJE
Nog een keer proficiat met je eerste
plaats. Wat ga je nu doen?
MARCELINE
Met een diploma middelbaar onderwijs kom
je niet ver, zelfs als je de primus bent.
(neemt haar fiets uit het
rek, bergt haar diploma
in een tas aan de fiets en
rijdt weg)
DISSOLVE
FADE-IN
EXT.
ONDERWEG DAG
Marceline moet een stukje rijden naar haar woonplaats Hellebeek.
In het midden van het dorpsplein de kerk. Het is geen oude kerk, een kerk van
na WO I. Om het plein een vijftal cafés, burgerhuizen, banken, een feestzaal.
Een niet al te grote kruidenierswinkel. Marceline plaatst haar fiets in het
kleine rek voor de winkel en loopt naar binnen.
FADE OUT
FADE IN
INT. WINKELRUIMTE DAG
Kruidenierswinkeltje met een grote verscheidenheid aan
producten. IRENE haar moeder, met een witte voorschoot aan, staat achter de
toog en bedient een klant, MARLIES. Marceline komt blij de winkel binnen.
IRENE
Ik zie het op je gezicht, je bent de
eerste van de klas.
MARCELINE
Ja ma, met grote onderscheiding.
IRENE
Zeg eens tegen Marlies wat je nu gaat doen.
MARCELINE
Ma.
IRENE
Ik zal het zeggen. Ze gaat naar de
universiteit, Germaanse taalkunde
en literatuur.
MARLIES
Wat kun je daar later mee doen?
MARCELINE
Lerares worden.
MARLIES
O, dat is goed. (doet winkelwaar in haar
winkeltas en loopt naar de
deur. draait
zich nog even om) Dat gaat nog geld kosten,
Irene. Nog eens proficiat, Marceline.
Marlies loopt buiten. Marceline loopt naar haar moeder toe die
haar in haar armen sluit.
IRENE
Marlies is jaloers. Haar dochter is niet
verder geraakt dan de lagere school. Zo
lang vader werk heeft en ik dit winkeltje
kan openhouden kunnen we je studies
betalen. Die supermarkt in de cinema
krijgt ons zo
maar niet klein.
MARCELINE
Vandaag maken we ons daar geen zorgen
over. Achter de kerk wacht een groepje
vriendinnen op mij, wij willen het
einde van het schooljaar en ons
diploma vieren. Ik ga wat met ze praten,
een paar uurtjes maar, misschien een
glaasje drinken.
IRENE
Haal geen dwaze streken uit, je bent nog
veel te jong om je te laten vangen.
MARCELINE
Vangen moeder?
IRENE
Och je weet wat ik wil zeggen.
DISSOLVE
FADE-IN
EXT. HET KERKPLEIN DAG
Een tiental JONGEREN
staat rond de nieuwe motorfiets van PAUL DE COSTER. Paul is een knappe jonge
man, nog geen twintig met een air van ‘m’a tu vu’. Een meisje klautert bij Paul
op de duozitting en hij rijdt een rondje. Een van de jongens stopt Marceline
een plastic beker in haar handen en giet het vol met witte wijn.
EERSTE JONGEN
Op de gezondheid van Paul om zijn nieuwe
motor en op jouw gezondheid want je was
weer primus heb ik gehoord.
MARCELINE
Dat heb je goed gehoord. Bedankt. Je wilt
me zat maken. Dat gaat niet pakken.
TWEEDE JONGEN
Die Paul, wat een snoever. Ik zou voor
hem toch oppassen. Hij is verwend tot op
het bot. Hij heeft die motor afgetroggeld
van zijn ouders met dreigementen dat hij
zijn studies stopzet of naar het
vreemdelingenlegioen trekt of op zee gaat
varen. Dat is de vaste waarheid.
EERSTE JONGEN
Daar bovenop heeft hij nog geld om met
een krat dure witte wijn te trakteren.
PAUL
(Paul komt weer aangereden, laat zijn
passagierster afstappen en monstert de groep)
Marceline, jouw beurt.
MARCELINE
Ik ben niet gekleed voor op de moto, Paul.
PAUL
Juist wel.
MARCELINE
En ik ben bang.
PAUL
Niet bang zijn, bij mij ben je in
goede handen. Drink eerst een
glaasje wijn.
MARCELINE
Ik heb er al eentje op.
PAUL
Een is geen voor een pitpoes.
Paul schenkt
nog een beker in, dwingt Marceline bijna hem uit te drinken. Marceline klimt op
de motorfiets, Paul geeft gas. In plaats van een rondje te maken als met zijn
andere passagiers, scheurt hij de Kempen in. De rok van Marceline waait op tot
boven haar slipje. Paul kijkt naar haar blote dijen in zijn spiegel. Hij
verlaat de hoofdweg, slaat een eenzame zandweg in, stopt, helpt Marceline van
de motorfiets en leidt haar dieper het dennenbos in naar een open plek met lang
gras. Hij draait haar naar zich toe en geeft haar een tongkus. De pupillen van
haar ogen staan wijd open en vullen de hele iris. Marceline lijkt in een lichte
roes. Ze laat zich gewillig helemaal uitkleden, Paul kleedt zichzelf uit en
legt Marceline neer in het lange, droge gras.
PAUL
Heb je al een knoert van dit kaliber
gezien?
MARCELINE
Ik weet niet eens wat een knoert is.
Paul gaat
naast haar liggen, Marceline spreidt haar benen en laat Paul in haar komen. Ze
krijgen een orgasme en blijven een tijdje liggen.
MARCELINE
Nu weet ik pas hoe mooi het is vrouw te
zijn.
PAUL
Gaan we dichterlijk worden, dat weet ik
al lang. Vrouwen hebben niets anders te
doen dan zich te geven aan een man. Met
liefde heeft dat niets te maken.
MARCELINE
Foei, hoe kun je zoiets zeggen, Paul. De
literatuur vloeit over van geliefden die
zich geven. Ik ga literatuur studeren,
daar ben ik slim genoeg voor.
PAUL
Slim ben je nooit genoeg.
Ze kleden
zich weer aan en op weg naar de moto fluit of zingt PAUL het liedje: ‘Ik heb
een bloemetje geplukt al in de wei…’
CUT
FADE-IN
INT. WOONKAMER DAG
Zes weken
later. In de woonkamer bij RENAAT DE COSTER, de vader van Paul. De vader, LIESBETH
de moeder, Paul en Marceline voeren een bewogen gesprek. Vader De Coster gaat
woedend te keer.
RENAAT
Liesbeth, moei je er niet mee. Paul kan
de vader niet zijn van het kind waar die
sloerie van in verwachting is. Zij speelt
de slimme, dat dochtertje van een
waardeloos winkeliertje dat het niet kan
halen tegen de supermarkt, vader moet nog
gaan werken om uit de kosten komen.
PAUL
Voor haar zalige penitentie heeft ze prijs
van de eerste keer.
LIESBETH
Het is niets om mee te lachen, zoon.
RENAAT
Hoe kun jij weten dat het haar eerste keer
was?
LIESBETH
Niet te onnozel doen, Renaat.
PAUL
Van horen zeggen, en ze was zat. En
ze heeft zich helemaal gegeven
RENAAT
Zie je wel dat ze de matras is van
iedereen. Ze is oud genoeg om te weten
wat ze moest doen. Leren ze dat niet
op het lyceum.
MARCELINE
Praat niet over mij alsof ik er niet
bij ben. Dat is onbeschoft. Een hoge
ambtenaar doet dat niet. En als jouw
zoontje het heeft van horen zeggen dat
ik van de eerste keer raak heb, ben ik
duidelijk niet de matras van iedereen.
En hij is ook oud genoeg om te weten
wat hij niet moest doen.
LIESBETH
Je hebt gelijk, meisje. Onder
christelijke mensen betaamt dat niet
en van abortus kan geen sprake zijn.
Renaat, jij bent lid van de partij,
voorzitter van de Bond van het Heilig
Hart, ze hebben je geholpen om hoger
op te komen, in die kringen doen ze
zo iets niet, dat komt altijd uit.
Zorg ervoor dat Paul met dat meisje
trouwt, hij moet daarvoor zijn
studies niet stoppen. Je wilt toch
geen moeilijkheden met de heren die
jou gedragen hebben waar je nu bent.
Hij zal trouwen met dat meisje. Hij
zal zijn plicht doen.
RENAAT
Jij met jouw christelijke plichten. Als
het dan niet anders kan. En jij, Paul?
PAUL
Als het niet anders kan zal Paul zijn
plicht doen. Zo lelijk is ze nu ook weer
niet. Als laten wegdoen dan toch niet
gaat. Plicht voor alles.
RENAAT
Dat heeft moeder nu juist gezegd. Wie
wil daar bak voor doen? Je zult moeten
leren voor jouw daden in te staan.
LIESBETH
Daar is het ruim laat voor.
PAUL
Een enkele onoplettendheid, pa. Ik
word gestraft voor een enkele leuke
daad. De plicht roept. Ik zal met
haar trouwen.
FADE OUT
FADE-IN
MONTAGE
Marceline en
Paul trouwen met enig vertoon. Schijnbaar gelukkige mensen staan om het bed van
Marceline als het kleintje Elvire geboren is. Het paar woont op een vrij mooi
appartement. Paul komt dronken thuis, kotst in huis, legt zich op de divan te
slapen, wordt wakker en vraagt woedend waar het geld is dat hij van thuis
krijgt. Dat is om te studeren, zegt Marceline, maar ze krijgt een klap in haar
gezicht. Hij gooit de kamer overhoop, staat te vloeken en maakt de kleine
wakker die luid begint te huilen. Met tegenzin geeft ze hem wat geld, geld van
haar ouders, zegt ze. Dan is hij weer weg. Zijn vrienden kunnen niet wachten.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. APPARTEMENT
DAG
Geen luxe appartement. Marceline spreekt tot haar kindje dat
intussen al twee jaar oud is.
MARCELINE
Elvire, we zijn van Paul verlost, die
woeste dronkaard, dat everzwijn zul je
nooit pappie noemen. Ik ben zo blij met
mijn kindje. Niet te geloven dat hij de
vader is van dit schatje.
De deurbel gaat, Marceline doet open en staat voor een heerschap
met aktetas.
DE HEER
Mag ik mij voorstellen, Pierre Steenmans,
deurwaarder. Ik heb papieren mee voor de
echtscheiding van Paul de Coster. De
echtscheiding gaat door op een af te
spreken datum, binnenkort. De echtgenoot
Paul betaalt geen alimentatiegeld en hij
heeft het bezoekrecht op het kind. U kunt
altijd een beroep aantekenen. Tussen ons,
dat zal veel geld kosten en op niets
uitdraaien. Als U even wilt tekenen voor
ontvangst.
CUT
FADE-IN
INT. WOONKAMER DAG
Marceline en haar moeder Irene bij Irene thuis.
MARCELINE
Die smeerlap heeft het voor elkaar
gekregen om van mij te scheiden zonder
een cent te moeten dokken en hij mag
regelmatig Elvire komen halen.
IRENE
Dan kunnen zijn ouders het kind rot
verwennen. Is daar niets tegen te doen.
MARCELINE
In proces gaan en dat zou veel geld
kosten.
IRENE
Wij hebben wat geld opzij liggen.
MARCELINE
Niets van. Ik ben van hem weggegaan.
Nooit laten vaststellen dat hij mij
geregeld een pak slaag gaf. Nu ik er
alleen voor sta zoek ik een baan. Als
jij op de kleine zou willen passen.
IRENE
Dat moet je niet vragen.
DISSOLVE
FADE-IN
Een groot
ziekenhuis met nieuwe vleugel in aanbouw. Op de parking een kraam met bloemen
en fruit. Achter de uitgestalde koopwaar Marceline en een vrouw, de BAZIN,
allebei met voorschoot. Een klant komt.
EXT. KRAAM
DAG
MARCELINE
(Marceline stelt een ruiker bloemen samen en
rekent af. Klant vertrekt.)
BAZIN
Keurig gedaan. Een mooie ruiker. De klant
leek best tevreden, zelfs tegen die prijs.
MARCELINE
Als ze op ziekenhuisbezoek komen voor een
geboorte kijken ze niet op een cent.
BAZIN
Als de nieuwe vleugel af is komen er 200
bedden bij. Er komt een grote hal met een
bloemenwinkel. die winkel zal worden
uitbesteed aan de meestbiedende. De kraam
moet weg.
MARCELINE
Jullie doen mee aan de uitbesteding. Je
weet wat er te verdienen valt.
BAZIN
Ga even zitten Marceline. Neen, wij doen
niet mee. Jij doet mee.
MARCELINE
Hoe kan ik meedoen. Ik heb het geld niet.
BAZIN
Dat schieten wij voor. Karel en ik hebben
hard genoeg gewerkt, we pakken ons
pensoen, gaan een tijd in Spanje wonen.
Wij vertrouwen je, en je ouders zijn
ernstige mensen. Elke mens heeft recht
op wat geluk in het leven.
CUT
FADE-IN
EXT. KRAAM DAG
MARCELINE
(komt kraam binnen bij de bazin, toont
brief) Ik
krijg de winkel niet.
BAZIN
Dat kan niet. Dan is er bedrog in het
spel.
MARCELINE
Geen bedrog. Afspraakjes. Je weet dat
het ziekenhuis de naam draagt van een
heilige. Ik dacht eerst dat het hele
gedoe beheerst wordt door de katholieke
zuil, dat het niet betaamt dat een
gescheiden vrouw winkel houdt in een
van hun huizen en dat daarom de winkel
is toegekend aan een jong echtpaar
met kinderen. Maar dan blijft nog de
vraag hoe ze konden weten hoe hoog ze
moesten gaan om mij te overtreffen. Het
was een doorgestoken kaart, je daartegen
verzetten is nutteloos want wettelijk
is het eerlijk gegaan. Iemand moet
gepraat hebben, mij in de rug geschoten.
BAZIN
Je gaat mij toch niet verdenken.
MARCELINE
Zou ik dat moeten doen. Ik vind wel wat
anders, er zijn winkels zat en ik kan
mijn handen uit de mouwen steken.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. GROENTEWINKEL
DAG
MARCELINE
(in korte rok, staat in vrij grote groente en
fruithandel met rekken ingelegde groente en
vruchten. ze sorteert de prei, de selderij, de
pruimen, perziken en rabarber en verwijdert
de artikels die er niet vers meer uitzien. de
baas, OCTAAF, een vijftiger helpt mee. een
klant komt binnen en Marceline bedient haar
op zeer vriendelijke manier. de bazin, GENIE,
komt uit de deur achter in de winkel. ze is
gekleed om uit te gaan)
GENIE
Octaaf, ik ben een paar uurtjes weg. Ik
ga zien of ik niets vindt voor tegen
Sinksen. Ik heb niets meer om aan te
trekken. (loopt naar buiten)
OCTAAF
Dat zijn de wijven. De kleerkast hangt vol
en ze hebben niets om aan te doen. Waarom
lopen ze dan niet in hun blootje. Ik zie het
Genie al doen, als ze zich van onder wast
kijkt ze naar de hemel. Haar machine staat
droog en kan gerust wat smeersel verdragen.
MARCELINE
Dat moet je tegen haar zeggen, Octaaf, dat
gaat mij niet aan.
OCTAAF
(aan de winkeldeur) Het is
bijna twaalf,
ik ga
een uurtje sluiten. Verlang jij nooit
naar
een geheime minnaar die voor jou wat
over
heeft, een juweel, een handtas, een
redelijk
bankbriefje. Neemt een gezonde
jonge
vrouw genoegen met zich te vingeren.
Ik ga
nu een boterhammetje eten en een
uiltje
vangen. Als je zin hebt Marceline.
MARCELINE
Wat zeg je mij nu. Daar zakt mijn broek
van af. Een kop koffie, meer wil ik
niet of krijg je niet. Ik heb nog wat
sorteerwerk in het magazijntje.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. MAGAZIJNTJE
DAG
MARCELINE
(staat in het magazijntje gebukt rijpe
meloenen te sorteren, legt de overrijpe
vruchten in een aparte bak)
OCTAAF
(staat plots achter Marceline, enkel gekleed
in marcel, duwt haar voorschoot en rok omhoog
en duwt zijn geval tegen haar slipje)
MARCELINE
(draait zich om en geeft Octaaf een slag in
zijn gezicht)
OCTAAF
Maar Marceline.
MARCELINE
(krijgt slappe lach) Een afgestreept
konijn.
OCTAAF
(maakt zich weg) Daar krijg je spijt
van.
DISSOLVE
FADE-IN
EXT. WINKEL DAG
GENIE
(de volgende dag. ze staat in de deur
met
haar portemonnee in haar handen) Hier je
laatste pree, hoer. En laat serieuze
mannen met rust.
MARCELINE
Serieuze mannen? Met een kutwijf maak
ik geen ruzie en zeg aan je lulvent dat
ik voor een plastic handtas niet aan
mijn foef laat zitten. Magere knullen
op konijnenpoten met dun haar spreken
mij niet aan.
CUT
FADE-IN
Uitstalraam
van lingeriewinkel. Binnen staan een paar etalagepoppen gekleed in bikini.
Tegen de wanden schabben met dozen lingerie. Verscheidene foto’ van jonge dames
in ondergoed.
INT.
LINGERIEWINKEL DAG
MARCELINE
(staat in lingeriewinkel te wachten voor het
gordijn van een pashokje)
DAME
(in pashokje) (O.S.) Kom even binnen.
MARCELINE
(trekt gordijn open, dame staat spiernaakt
in het hokje)
DAME
Trek het gordijn dicht en kom hier. Wil
jij dit even passen dat ik zie hoe ik er
mee sta. Kleed je maar uit. (grijpt naar
het kruis van Marceline)
MARCELINE
Mevrouw. (komt uit het hokje gaat achter
de toonbank staan)
DAME
(komt uit het pashokje naar de toonbank en
gooit drie sets bikini’s op tafel) Die dingen
passen
me niet en niemand wil me helpen,
de
service staat me niet aan. Ik wil met
de
directie praten.
MARCELINE
Om welke reden.
DAME
Moet ik ze zelf roepen.
ROSA
(komt uit de deur achter de toonbank) Is er
wat.
DAME
Ik wil fatsoenlijk bediend worden.
(draait zich om en loopt buiten)
ROSA
Wel?
MARCELINE
Ze wou aan mijn lijf zitten. In mijn
lijf, eigenlijk. Ik moest mij uitkleden.
ROSA
Dat doet zich een enkele keer voor. Is
dat nu zo erg dat je er zoveel drukte
over maakt. En de klant is weg zonder
te kopen.
MARCELINE
Je verbaast me, baas. Moet ik mij dan laten
betasten.
ROSA
Dat is volgens je geaardheid.
MARCELINE
Men zou gaan denken dat anders hier
anders is.
CUT
FADE-IN
INT. LINGERIEWINKEL DAG
Marceline loopt in de winkel en schikt hier en daar een vakje.
Een heer die er goed uitziet komt binnen.
HEER
Mijn vrouw verjaart en ik wil voor
haar iets apart kopen waar ze er
goed in uitziet.
MARCELINE
Dan moet u eigenlijk in een modewinkel
zijn.
HEER
Ze moet er goed uitzien in négligé.
MARCELINE
Dan kunnen wij je helpen. De maten?
Een voorkeur?
HEER
Ongeveer jouw maten. Toon eens wat.
MARCELINE
(kijkt in de rekken, haalt er een paar dozen
uit, legt die op de toonkast. doet een paar
dozen open en toont beha’s en slipjes)
HEER
Die zien er allemaal even goed uit.
Het beste zou zijn dat u ze mij even
showt.
MARCELINE
Maar mijnheer. Dat doen wij niet.
HEER
Is dat te veel gevraagd. Er zijn nog
lingeriewinkels.
ROSA
(komt uit haar deur) Wat is er aan de
hand.
HEER
Ik wil een setje kopen voor mijn vrouw
haar verjaardag. De prijs heeft geen
belang maar ik had graag dat iemand het
voor mij showde.
ROSA
Kan ik als model dienen?
HEER
Neen mevrouw, maar die dame wel.
ROSA
Marceline meisje, dit hoort bij het
vak. Je bent nu eenmaal welgeschapen.
HEER
Anders zou ik het niet durven te vragen.
Neem dat als een compliment.
MARCELINE
Dank je. Dit heb ik nog nooit gedaan. Moet
dat nu echt. (neemt een setje mee in een
paskamer, trekt gordijn dicht)
Rosa trekt
zich terug in de achterkamer de heer loopt op de paskamer toe en trekt gordijn
open. Marceline staat spiernaakt voor hem. De heer wil haar vastnemen maar
krijgt een klap in zijn gezicht.
MARCELINE
Jij se rotte smeerlap. (Marceline bedekt
zich met gordijn, de heer loopt weg.
Rosa komt
weer binnen)
ROSA
Heb je de klant laten vertrekken zonder
dat hij gekocht heeft. Wat is er gebeurd.
MARCELINE
Hij heeft het gordijn weggetrokken toen
ik nog helemaal niets aan had. Dit is
geen striptease bar.
ROSA
Meisje, je zult in het leven nog veel
moeten leren.
MARCELINE
Wat heeft dat te betekenen. Je keurt
dat niet af? Wat voor huis is dit? Daar
voel ik mij nog te goed voor.
DISSOLVE
FLASHBACK
INT. WOONKAMER DAG
Marceline, haar moeder Irene, haar dochtertje Elvire.
IRENE
Waarom zoek je het niet in kantoorwerk.
Je hebt toch je humaniora afgemaakt.
MARCELINE
Met mijn curriculum vitae maak ik geen
kans in een kantoorgemeenschap. In al
die jaren heb ik geen minuut meer aan
bedrijfsadministratie gedaan, bovendien
ligt mij dat niet. En als ik bij een
oversekste chef terechtkom kan ik varen
als bij Octaaf of Rosa, mannen die van
mijn lijf niet kunnen afblijven.
IRENE
Maar wat dan wel. Hoe ouder Elvire wordt
hoe meer ze gaat kosten en binnenkort
moet pa met pensioen en dan is er niet
veel overschot meer.
MARCELINE
Bij de plaatsaanbiedingen in de krant
lees ik hier dat ze een deftige meid
vragen in de Zanzibar te Hellebeek, waar
dat ook mag liggen. Kost en inwoon.
Goede verdiensten.
IRENE
In een bar gaan werken, schat. Dienen
voor, ja voor wat.
MARCELINE
Een dweil, daar denk je aan, of de matras
van alleman. Erger dan wat ik heb
meegemaakt zal het niet worden. Mijn doel
is op korte tijd veel geld verdienen en
een eigen zaak beginnen, lingerie
bijvoorbeeld daar zit ik mee in mijn
kopje. En Rosa concurrentie aandoen.
IRENE
Pa zal er niet over te spreken zijn.
MARCELINE
Ik weet dat ik in de voorbije jaren al
drie keer in de zak ben gezet. Dat kan
er maar bijkomen. Als je maar verder
op Elvire wilt passen.
ELVIRE
Mag ik bij oma blijven slapen.
IRENE
(pakt het kind op) Ja liefje. We zullen
goed
voor je zorgen. Met een beetje
goede wil
kan alles.
DISSOLVE
FADE-IN
EXT. DE ZANZIBAR DAG
Een taxi
stopt voor de zaak. Marceline stapt uit. Voor een venster van de gelegenheid
hangt aan bord: Kamers voor reizigers. Marceline betaalt de taximan.
MARCELINE
(V.O.) Een rendez-vous
huis. Dat is
bijna maar
niet helemaal een bordeel.
(loopt binnen)
FADE OUT
FADE-IN
INT. GELAGZAAL DAG
Francine
komt van achter de tapkast en helpt Marceline met haar bagage. Hortense zit aan
een tafel met een klant die nogal vrijpostig onder haar rok scharrelt. Ze slaat
op zijn handen.
FRANCINE
Jij
bent Marceline neem ik aan. Ik zal
je je
kamer tonen.
HORTENSE
Je boudoir.
MARCELINE
Boudoir, wat bedoel je
dar mee.
FRANCINE
Je
werkt in de Zanzibar liefje. Dit is
niet
het lokaal van een club van
filatelisten.
HORTENSE
Of
vieze tisten.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. APPARTEMENT DAG
Marceline,
haar moeder Irene en Elvire. Marceline houdt zich bezig met het huishouden
terwijl haar moeder Irene zich bezig houdt met de kleine Elvire. Ze lezen samen
in een prentenboek.
MARCELINE
Het
valt wel mee in de Zanzibar, moeder.
Veel
minder erg dan ik had gevreesd. Al
wat ik
doe is de klanten bedienen en de
kamer
opruimen als ze weer weg zijn met
hun
minnares.
Een zware
klop op de deur. Irene gaat open doen. Een stroef uitziende heer en een
politieman komen binnen.
HEER
Ik ben
deurwaarder Straetmans. Ik heb een
bevelschrift
om de genaamde Elvire De
Coster,
minderjarige dochter van Paul De
Coster
en Marceline Heremans op te halen.
IRENE
Wat
moet dat betekenen. Maak eens gauw dat
jullie
uit mijn ogen zijn. U zijt hier op
mijn
eigendom.
MARCELINE
Wat is
er aan de hand.
DEURWAARDER
De
heer De Coster heeft de genaamde
Heremans
Marceline onwaardige moeder
laten
verklaren. Ze werkt in een bordeel
en de
dochter moet onmiddellijk aan haar
gezag
worden onttrokken en onder de hoede
geplaatst
van haar vader. Politieman doe
uw
werk.
De twee
vrouwen verzetten zich maar de politieman is ze de baas, pakt Elvire op en
gedekt door de deurwaarder lopen ze weg met het kind. De twee vrouwen blijven
wanhopig, huilend en verbitterd achter.
DISSOLVE
FADE-IN
MONTAGE
Marceline
laat zich helemaal gaan in de Zanzibar. Ze drinkt veel te veel, loopt dronken
door de gelagzaal, gaat op de schoot zitten van eender wie, laat zich betasten,
doet een halve striptease door haar rok op te lichten en haar slipje opzij te
trekken, trekt regelmatig met een gast naar boven die dan geld op een nachttafeltje
achterlaat.
INT. GELAGZAAL AVOND
HORTENSE
Je mag
je zo niet laten gaan, Marceline.
Met
het leven dat je nu leidt ben op je
een
jaar tien jaar ouder. En de ziektes
die je
kunt opdoen.
MARCELINE
Zonder
mijn dochter is mijn leven niets
waard,
Hortense. Het enige waar ik nog
zin in
heb is er op los te leven. Tot de
dood
er op volgt
HORTENSE
Je
kunt zo niet verder Marceline. Dat je
drinkt
is al erg genoeg maar dat je
jezelf
geeft als een straathoer aan
iedereen
die met je danst.
MARCELINE
Maar ik
ben een hoer en ik doe ze betalen.
HORTENSE
Dat
maakt het alleen nog erger. En die
halve striptease
die je opvoert voor een
fles champagne,
je jaagt sommige klanten
zelfs
weg.
MARCELINE
Niet te
veel, hier en daar een
schijnheilige
als per abuis zijn vrouw
er bij
is. De meesten kijken de ogen
uit
hun kop. Ze komen hier om met hun
bijzit
naar bed te gaan en mijn
vertoning
windt ze nog meer op.
HORTENSE
Als je
dronken bent heb je geen remmen
meer. En
Francine zal je dwingen elke
keer
op te treden als een klant het vraagt
MARCELINE
Je
hebt gelijk Hortense, ik zal mij moeten
herpakken.
Zo ben ik helemaal niet en ik
ben
toch nog te jong om in de goot terecht
te komen.
Ik moet Elvire uit mijn gedachten
zetten.
Maar wat staan die twee duistere
figuren
daar met Francine te konkelfoezen.
Ik
vertrouw ze voor geen haar. Het zijn
gelijk
mekken.
HORTENSE
Ze
gaan zitten. Francine doet teken. Je
zult je
showpak moeten gaan aantrekken.
MARCELINE
Tegen
mijn zin. (loopt de
deur naar de kamers
in en komt weer buiten in blouse en een lange
rok. Ze loopt naar de juke-box en drukt ‘Oh
Wheel of Fortune’ van
Kay Starr in. Ze danst
solo. Ontbloot af en toe haar borsten, tilt
haar rok op en trekt haar slipje opzij om haar
donker geheim te tonen. Na de dans loopt ze
weer uit de gelagzaal en komt weer binnen in
haar gewone kledij. Aan de tapkast zit FIRMIN,
een klant die nog nooit in de Zanzibar is
geweest, op een barkruk met Francine te praten.
De twee duistere heren vertrekken)
FIRMIN
(tot Francine) Merkwaardig
optreden. Is dat
in de
prijs van mijn pint inbegrepen, is
het
daarom dat bier hier zo duur is.
FRANCINE
Het is
in de prijs van de champagne die
door
de heren die zo pas zijn vertrokken
is
betaald. Als je een herhaling wilt
mag je
in je portefeuille tasten.
FIRMIN
Ik zal
het nog maar wat aanzien. Ik zie
ze
liever helemaal bloot. Een diadeem in
hun
haar, meer niet.
FRANCINE
En
dan?
MARCELINE
(Marceline gaat bij Firmin staan) Met blindheid
geslagen,
nieuwkomer.
FRANCINE
Hij
ziet de meisjes liever helemaal bloot.
MARCELINE
Daar
heb ik geen vergunning voor.
FIRMIN
Thuis
zie ik alleen maar een bloot varken,
dat is
alles, ik ben een eenzame boer, ik
kom
hier om wat gezelschap en om wat te
praten.
MARCELINE
Daar
komen ze allemaal voor naar hier, om
te praten
over blote varkens.
FIRMIN
't Is
waar, ik ben een kluizenaar. Je
moet
eens meekomen dan zul je zien wat
het
betekent een hele dag alleen te zijn
met
een zieke moeder. Ze komt bijna niet
meer
uit bed. Zo lang ze niet dood is,
is er
geen vrouw die me wil, toch laat
ik
haar niet weghalen, ze moet thuis
sterven,
dat kost minder.
MARCELINE
Dat is
cru.
FIRMIN
Maar
de waarheid. Wat is je naam,
ik
heet Firmin.
MARCELINE
Ik ben
Marceline, karakterdanseres.
FIRMIN
Ik kan
niet lang van huis wegblijven.
Maar
ik wil eerst eens dansen.
Marceline
danst een slow met Firmin, of Firmin doet een poging, hij kan duidelijk de maat
niet houden. Na de dans gaat hij met Marceline tot bij de toog.
FIRMIN
Nu
moet ik echt weg.
(vertrekt) Tot ziens
misschien.
MARCELINE
(gaat bij Hortense aan de tafel zitten.
HORTENSE
Dat
zag er een serieuze man uit.
MARCELINE
Zou
kunnen want hij kan geen poot dansen.
Het was
iets als de olifantentango doen
met
een nijlpaard.
KORTENSE
Dat
zou een bewijs kunnen zijn dat hij
geen vrouwenloper
is. Dat zijn pas
goede
dansers.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. GELAGZAAL AVOND
Een dag of
vier later komt Firmin weer in de Zanzibar en gaat op een barkruk zitten. Het
is druk, waarschijnlijk de staart van een bedrijfsfeest, collega’s onder elkaar
op de versiertoer. Marceline heeft het druk om de dranken rond te dragen. Ze
wisselt een paar woorden met Firmin.
MARCELINE
Zie je
dat, ze zijn uit de ogen van hun
vrouw en
gaan op jacht, ze bedriegen
het
wijfje alsof ze appelflappen eten.
FIRMIN
Vragen
ze jou soms ook voor de
appelflappen.
MARCELINE
Ze
proberen dat en leggen geld op tafel,
maar ze
zijn aan het verkeerd adres. Ik
ben
hier om de dranken te bestellen en
de
kamers te wijzen.
FIRMIN
Doe je
het voor champagne?
MARCELINE
Voor
champagne danst de beer. Meer niet.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. GELAGZAAL AVOND
Marceline en Hortense zitten aan een
tafel. Weinig gasten. Firmin komt binnen en gaat weer aan de toog staan.
HORTENSE
Dat is nu al de vijfde keer
dat die
kerel hier is. Die heeft het
in jou
gezien.
MARCELINE
Ik mocht van de eerste keer
niet
toegeven, dan zou hij kunnen
denken
dat ik een hoer ben.
HORTENSE
Heeft hij het al gevraagd.
MARCELINE
Al van de tweede keer.
HORTENSE
Wat ga je nu doen?
MARCELINE
Hij staat me wel aan.
Marceline loopt op Firmin toe. Ze
praten even. Dan lopen ze de gang in naar haar kamer.
FADE OUT
FADE IN
INT. SLAAPKAMER AVOND
MARCELINE
(kleedt
zich uit) Ik doe het niet voor geld.
maar Francine vraagt
vijfhonderd frank als
kamerhuur.
FIRMIN
Dat
interesseert me niet maar ze durft
nogal.
Ze gaan op
het bed liggen en beginnen er aan.
MARCELINE
Jij
bent geen groentje, dit is niet je
eerste
keer. Ik kan je niets meer leren.
FIRMIN
(kort voor zijn orgasme) Dat
zou dan maar
jammer
geweest zijn voor mij. Een man
mag
tussendoor eens iets van het leven
nemen.
Ik betaal er toch voor.
MARCELINE
Je
betaalt mij niet. Je betaalt huur aan
Francine.
Ik doe het niet voor geld. Jij
staat
mij aan, meer niet.
FIRMIN
(stoot een gegrom uit, legt zich op zijn
zij) Heb jij dat gevoeld,
alles er in.
Hoe
lang werk jij hier al.
MARCELINE
Vier
jaar. En neen, ik ga niet met
iedereen
naar bed, ik ga niet voor wat
geld
op mijn rug liggen. Voor mannen
die er
ernstig uitzien ga ik soms door
de
knieën, ja. Soms. Maar bijna altijd
komt
het achteraf uit dat ze
leugenaars
zijn, mooipraters. Ben
jij er
ook zo eentje?
FIRMIN
Ik ben
geen leugenaar, ik ben zo niet
grootgebracht,
ik wil blijven komen.
Ik zou
wel willen dat je het niet
meer
doet met andere mannen. Daar
wil ik
voor betalen.
MARCELINE
Daar
kan ik niet op ingaan. Ik heb het
in
mijn leven met niet meer verschillende
mannen
gedaan dan vele getrouwde vrouwen,
of jij
met andere vrouwen. Dat staat vast.
FIRMIN
Goed
dan. Tot een van de volgende dagen.
DISSOLVE
FADE-IN
Enkele
maanden later.
INT. GELAGZAAL DAG
Marceline,
Hortense en Francine zitten aan een tafel bij een venster. Ze zien de Landrover
van Firmin stil houden op de parking aan de voorkant van de Zanzibar.
FRANCINE
Dat is
ook de eerste keer dat hij aan de
voorkant
parkeert waar iedereen hem kan
zien.
HORTENSE
Hij
komt je hand vragen, meisje. Kijk es
hoe gejaagd
hij is. Het zal ineens
opgekomen
zijn, met staan te pissen en
aan
zijn ding te trekken.
MARCELINE
Zeg
hem dat zelf, Hortense.
FIRMIN
(komt langs de voordeur binnen gestormd)
Ik kom
voor jou, Marceline. Je moet
dringend
meekomen. Ik zal het je
boven
uitleggen terwijl je wat
dingen
inpakt.
DISSOLVE
FADE-IN
INT KAMER DAG
FIRMIN
Het
gaat met mijn moeder ineens veel
slechter.
De dokter is geweest, heeft
straffere
medicamenten voorgeschreven
en
gezegd dat de pastoor haar zou
moeten
bedienen, er zou iemand in huis
moeten
blijven, dat had eerder al
gemoeten,
maar wie had ik, en nu ben
jij in
mijn leven gekomen.
MARCELINE
Dat
komt onverwacht. Ik pak een koffer
met
wat toiletgerief, wat kleedsel en
wat
ondergoed. als het langer duurt kom
ik
terug om de rest te halen. (ze trekt
haar jurk over haar hoofd en staat in haar
slipje trekt snel iets over aan)
DISSOLVE
FADE-IN
INT. GELAGZAAL DAG
Marceline
met een reiskoffer en Firmin komen in de gelagzaal.
MARCELINE
Ik ga
op zijn moeder passen. Die heeft
oppas nodig.
Het mens is doodziek.
FRANCINE
Vertrekken
zonder opzeg.
HORTENSE
Sinds
wanneer ben jij een ziekenzuster.
Meisje
denk aan je toekomst.
MARCELINE
Zeg je
dat om te lachen. Het is niet
voor
lang.
FIRMIN
Dat
weet niemand. (loopt
naar buiten om
zijn auto te starten)
MARCELINE
(loopt naar de auto toe en wuift naar de twee
vrouwen)
DISSOLVE
FADE-IN
INT. AUTO DAG
Firmin en
Marceline.
FIRMIN
Ik had
je al eerder moeten meenemen,
toen mijn
moeder nog zo ziek niet was,
dan
had ze zich nu al aangepast aan
de inwonende
meid, mijn aanstaande
bruid.
Maar nu is ze zo ziek dat ze
het
zich in haar reine geest te erg
zou
aantrekken dat haar zoon een
bijzit
heeft en in doodzonde leeft.
MARCELINE
Je
wilt mij toch geen lid maken van de
katholieke
vrouwengilde.
DISSOLVE
FADE-IN
EXT. ERF VAN BOERDERIJ DAG
Ze stappen uit voor de boerderij van
Firmin, een oud en weinig onderhouden bakstenen langgevelhuis. Het voorhof is
een wildernis. Hij laat haar binnen langs de keukendeur en ineens is ze niet
goed en haalt haar neus op. Overal stapels vuil ondergoed, hemden en broeken. In
de woonkamer een Leuvense stoof, een grote tafel, zes stoelen met rieten
zitting, een lage kast met Onze-Lieve-Vrouw en de heiligen Anna, Catherina en
Barbara onder glazen stolpen en een onmogelijke laag stof. Ze volgt hem op de
trapval naar de kelderkamer, waar de zieke ligt. Op de nachttafel staan doosjes
en flesjes met medicijnen en een takje palm in een glas wijwater. Er blijft van
LEONIE LESAGE alleen nog een doodshoofd over, haar wangen wapperen aan haar
jukbeenderen als ze uitademt. Leonie is niet ziek maar stervend.
FIRMIN
(aan het voeteneind van het ziekbed) Mijn
moeder
haalt de 58 jaar niet. Elke dag
komt een
verpleegster van het witgele
kruis
haar verschonen en een spuit
geven
tegen de pijn. Ze doet alles in
bed,
eten en afgaan, alles.
Firmin en
Marceline lopen de trap weer af. In de keuken trekt Firmin zijn broek uit, gooit
ze op een stoel en neemt een broek van de stapel vuile broeken. Uit de stal
haalt hij een zeis en een spade en hij stapt naar zijn veld. Marceline maakte
zich nuttig en begint aan de schoonmaak en de was.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. KEUKEN DAG
De keuken is
opgeruimd, wasgoed hangt aan de drooglijn en Marceline is op de kelderkamer bij
Leonie, die nu wakker is en rechtop zit, opgepropt tegen een hoofdkussen. Ze
perst er, tegen de dood op, een glimlach uit. Haar armen als bamboestokken liggen
op de verse lakens. Marceline laat haar drinken van een kop koffie.
FIRMIN
(komt de keuken binnen, trekt grote ogen,
loopt de keldertrap op) We
hebben een
voortreffelijke
meid in dienst, moeder.
LEONIE
Ja?
Hou ze in ere. Waar heb je die gehaald.
FIRMIN
Dat
vertel ik je later wel eens. Slaap nu
maar
een beetje.
In de keuken
haalt Firmin een diepvriesdiner uit de kast en stopt die in de magnetron. Ze
eten hun avondeten.
DISSOLVE
FADE-IN
EXT. IN HET VELD AVOND
Firmin neemt
Marceline mee voor een avondwandeling en geeft uitleg. Hij toont de
uitgedroogde gracht die hij heeft gemaaid en uitgespit in het vooruitzicht van
de winterregen. Ze hangt aan zijn arm en ziet er gelukkig uit. Met zijn andere
hand plukt Firmin een tarweaar en toont haar de rijpe korrels, tijd om de
maaidorser te laten komen. Ze lopen weer binnen en gaan naar zijn moeder kijken.
Ze ligt te slapen, eendelijk naar adem happend. Marceline moet hulpeloos
toekijken, stervensbegeleiding is pastoorswerk en Firmin staat daar en steekt
geen poot uit. Het is tijd om te gaan slapen. In de slaapkamer ligt nog een
berg rommel. Firmin is eerst uit zijn kleren en gedienstig helpt hij Marceline
uit haar slipje en ontfermt zich over haar. Leonie ligt op haar kamer hoorbaar
naar adem te snakken.
DISSOLVE
FADE-IN
INT. KELDERKAMER DAG
De volgende
ochtend. Firmin is alleen op de kelderkamer. Leonie slaapt onrustig. Loopt naar
buiten.
EXT. TUIN DAG
Firmin in de
boomgaard, in de bedauwde ochtendkoelte. Hij raapt een afgevallen peer op, bijt
in de made en spuwt ze uit. Dan komt Marceline hijgend tot bij hem gelopen.
MARCELINE
Je
moeder, je moeder.
FIRMIN
(Firmin gooit zijn klompen uit en snelt terug)
Als Marceline
naast hem staat kijkt de stervende verwijtend naar haar zoon, die haar in de
steek heeft gelaten, wat stervenden soms doen. Ze hangt half uit bed, Marceline
tilt haar hoofd op het kussen. Leonie trekt een bittere grijns en dan valt haar
gelaat in zachtere plooien, voor zover dat mogelijk is na de pijn van het voorbije
jaar.
DISSOLVE
FADE-IN
EXT. TUIN DAG
Marceline en
Firmin lopen naast elkaar in de tuin. Ze moeten het sterven van Leonie even
verwerken, even berusten. Dan de formaliteiten van de begrafenis.
MARCELINE
Ik kan
hier veel doen. Ik kan voor de
bloemen
zorgen. In het kraam bij het
ziekenhuis
heb ik dikwijls mensen moeten
bijstaan
die een verwant of geliefde
verloren
waren. En later kan ik hard
meewerken
op de boerderij.
FIRMIN
Luister
Marceline, moeder is dood, ik kan
je nu
in huis niet hebben. Daarna kunnen
we trouwen,
maar ik ben van deze parochie,
de pastoor
moet komen, de familie, de
buren.
Ik wil geen gepraat. Ik breng je
nu
terug naar de Zanzibar, de begrafenis
is
zaterdag, dat regel ik zo en na de
begrafenis
kom ik je halen, na de middag,
dat is
een eed, daarna zijn we voor
altijd
samen, zoals gisterenavond, was
het
niet goed, schat? Samen in ons eigen
bed.
Zie dat je zaterdag alles hebt
ingepakt
tegen dat ik eraan kom, dat je
geen
seconde te lang in de Zanzibar blijft.
DISSOLVE
FADE-IN
Marceline
stapt in de Landrover. Firmin overhandigt haar reiskoffer en een schoofje
tarwehalmen dat ze had gevraagd voor de kwispedoor op het buffet
DISSOLVE
FADE-IN
TERUG NAAR
BEGIN
INT. GELAGZAAL ACHTERDEUR AVOND
MARCELINE
(V.O.) Firmin, Firmin. Ik geloof niet
meer in
een belofte aan een sterfbed,
in
niets meer. Ik weet dat mijn leven
een
lege holte zal zijn, met dikke
spijkers
in de wanden om er mijn
verdriet
en machteloze woede aan op
te
hangen. Ik ben er vet mee, met
zijn
eed. Een galgenmaal duurt nooit
zo lang,
dan had hij gebeld. Ik kan
een
kruis maken over mijn boerenleven,
eieren
rapen, bloemen snijden en nog
een
kind krijgen. Ik heb een fout
gemaakt,
ik was niet mogen weggaan,
er is
plaats genoeg om mij te
verschuilen
tot na de begrafenis, de
zolder,
de hooitas, hij kan geen vrouw
missen,
had ik maar gesproken over mijn
bloemen
sierkunst, ik had nooit geld
mogen
aannemen. Stik, mijn leven is al
veel
langer kapot. Dat was geen liefde,
hij
heeft nooit van mij gehouden, ik
ben
maar van de Zanzibar.
Na de
laatste tonen van ‘Waarom fluister ik je naam nog’, wordt het stil. De mussen
verstommen op het stoppelveld. Marceline loopt weer de gelagzaal in.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. GELAGZAAL DAG
Odiel
Ottevaere komt binnen, proper gewassen en geschoren, in lichtgrijze broek, roze
trui met korte mouwen, een witte zomerpet, witte sokken in sandalen.
ODIEL
De
prins van de duisternis ziet niet om.
MARCELINE
De
koffie na een begrafenis kan uitlopen.
ODIEL
Het
zwart van je ogen is dooreen gelopen.
MARCELINE
Dat is
van de warmte, van het zweet.
ODIEL
Jij
zweet nooit. Kwart over acht is laat
voor
een begrafenis. Je gelooft nog in
die kwast.
MARCELINE
Moet
ik niet.(gaat een muntstuk in de
jukebox stoppen en laat de plaat ‘Laat me nu
toch niet alleen’ draaien. Fluistert)
(V.O.) Firmin, Firmin. (zegt): Odiel, kom
mee aan
een tafel zitten. Waarom nog
wachten
op die kwibus, ik kan even goed
wachten
op god. Waarom doe jij nooit je
mond
tegen mij open? Ik zie dat niet dat
je
oud, dik, kletskop en lelijk bent.
ODIEL
Je raakt
me diep, maar ik geloof je niet.
Zo oud
ben ik echt niet en ook niet lelijk.
MARCELINE
Hoe
lang woon je al alleen, met niemand
in
huis.
ODIEL
Sinds
de dood van mijn ouders, tien jaar
geleden.
Iemand in huis zou goed zijn.
MARCELINE
Hoe
ben jij een bezoeker van de Zanzibar
geworden.
ODIEL
Door
Francine. Ik ben hier aan het
sanitair
komen werken. Dat was nodig, dat
was
nog ouderwets. Ik heb zin om op
Firmin
zijn bakkes te gaan slaan.
MARCELINE
Niet
doen Odiel, hij is sterk als een
boerenpaard
en hij is het niet waard.
ODIEL
Laat
maar komen. Ik was bij de commando’s.
Die
fles champagne betaal ik later
nog.
MARCELINE
Ik
dans zonder die fles champagne ook
wel
voor jou. Het geld van die fles
gaat
toch helemaal naar de kas van
Francine.
ODIEL
Niet
doen Marceline, je mag je nooit
meer laten
gaan zoals die keer toen ze
je je
kindje hebben afgenomen.
FADE-OUT
_______________________________________________
Geen opmerkingen:
Een reactie posten