woensdag 26 juli 2017

12 TUSSENBALANS VICTOR GOETHALS











TUSSENBALANS VICTOR GOETHALS


Originele script voor

8  afleveringen van een dramatische

Tv-serie

Geschreven door

Jules De Cort




















EXT.               TUIN VAN BOERDERIJ       DAG

VICTOR GOETHALS is een veertiger, nogal zwaar gebouwd maar niet echt zwaarlijvig. Hij staat in hemd en broek met zonnehoed op in de moestuin achter de kleine boerderij het onkruid om te hakken maar staat meer te dromen dan dat hij werkt.

VICTOR
(V.O.) Ik ga de tussenbalans van mijn
leven opmaken. Er een kroniek of
verhaal over schrijven. Een vroeg
geschreven autobiografie. Hoe doe ik
dat? Moet ik de ijzeren wet naleven,
die voorschrijft dat ik niet mag
afwijken van de regels van stijl,
vorm en dramatiek, voor altijd
vastgelegd door de klassieken en de
meesters als Toergenev,
Flaubert, Proust, Tolstoi, Dostojevski,
Mann, Babel, Elsschot, Walschap, Boon,
Salinger, Claus En zoveel andere
onvolprezen grootheden. Ik vind dat
ik mij van regels die ik niet beheers
niet te veel moet aantrekken, ik moet
mijzelf blijven, recht voor mijn raap
de kroniek van Hellebeek en zijn
inwoners voor elkaar krijgen zodat de
tegenwoordige mens en ons verre
nageslacht mij kunnen lezen en verstaan,
er iets aan hebben en niet vergeten hoe
goed het vroeger was. Waar begin ik?
Ruim twintig jaar geleden ben ik
afgezwaaid van het leger. Wat vooraf
ging behoort tot mijn kindertijd.
(rust met zijn kin op zijn werktuig)

DISSOLVE

FADE-IN

FLASHBACK

INT.           SLAAPKAMER            DAG  

Op een eenpersoonsbed ligt VICTOR GOETHALS, een jonge man half toegedekt te slapen. Heeft enkel zijn onderbroek aan, een boxer short van het leger. Gemiddelde gestalte en aanleg tot enige zwaarlijvigheid maar niet echt dik. Tegen een wand een open boekenschab met titels van boeken van Elsschot, Walschap, Boon, Hemmingway, Roothaert, Sartre, Camus, Marx. Tegen een andere wand een afgedankte keukentafel die min of meer is ingericht als schrijftafel. Venster met uitzicht op tuin en de tuin van de buren. In de moestuin achter de kleine boerderij van de buren zit een jonge vrouw, LOUISE CASTEELS, het buurmeisje, op haar knieën te wieden. In de kamer op een stoel een soldatenplunje, op de mouw van de jas drie strepen. Victor ligt in zijn bed te woelen en wordt wakker.

VICTOR
(V.O.) Hallo, ben ik dat, Victor Goethals?

DISSSOLVE

FADE-IN

FLASHBACK

MONTAGE

Een kazerne ergens in Duitsland. SOLDATEN doen Victor uitgeleide en zingen ‘zo ne goeie hebben wij nog niet gehad’. Hij is in uniform, draagt de strepen van wachtmeester, op een schouder draagt hij zijn kitbag. Aan de kazernepoort staat een meisje hem op te wachten. Ze stappen samen in een taxi. Bahnhof Keulen. Het meisje loopt mee naar het perron. Victor kust het meisje.

VICTOR
So bald ich eine Arbeitsplatz gefunden
habe schreibe ich dir, liebste Ramona.
(Victor stapt op de trein, de trein vertrekt
en het meisje wuift hem na.)

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.         STATION LEUVEN           DAG

Victor stapt uit de trein, loopt naar een ander perron en neemt de trein naar Hellebeek. Stapt uit in het station van Hellebeek en loopt café De Statie binnen.

INT.         GELAGZAAL                DAG

Bruin café met een tiental tafels. Tegen de achterwand de tapkast en een deur met een bordje: keuken. Aan twee of drie tafels zitten gasten. Aan een tafel is een kaartspel aan de gang. Victor loopt met zijn kitbag naar de tapkast waar OCTAVIE de waardin glazen staat op te blinken. Victor lijkt teleurgesteld. Kijkt om zich heen. In een hoek hangt een tv-toestel aan de muur. Vijf, zes klanten zitten er naar te kijken.

VICTOR
Octavie, ik zie zo weinig volk jong volk.
Het is zaterdag, komen de mensen niet
meer buiten. Waar is de jukebox? Waar
zijn de swingers?

OCTAVIE
Waar kom jij vandaan, van een andere
planeet.

VICTOR
Uit Duitsland, zie je dat niet.

OCTAVIE
Heb je in het dorp al eens goed
rondgekeken? Nog vier cafés van de
twintig zijn er open. De cinema is
een supermarkt, dansen doen ze op
café niet meer, de dancings op de
grote steenweg zijn met het meeste
volk weg, de auto maakt veel kapot
en de kast daar aan de muur doet de
rest. Ik weet niet wat mij te doen
staat.

VICTOR
Ik was nog zo blij dat ik mijn afzwaaien
zou kunnen vieren met de bende van toen.
Rob, Jan, Pierre, Albert, Frans.

OCTAVIE
De bende van toen? Ze verkeren straf,
zijn getrouwd of zijn nog bij de troep.
Het wordt tijd dat je ook een wijfje
zoekt.

VICTOR
Kalm, kalm, dat komt in orde en geef
mij nog een glas bier dat ik mijn
verdriet verdrink. Misschien komt
hier straks iemand binnen die ik ken.

OCTAVIE
Een kwiet van een goed jaar misschien.

VICTOR
Van de klas zijn is zo te zien een
droevige zaak, geef mij nog een groot
glas bier, en nog een. Je hoort dus
echt niets meer van ons clubje van
vroeger.

OCTAVIE
Niet veel, je zult je alleen zat moeten
drinken.

VICTOR
Daar ben ik mee bezig. Je kunt aan mij
nog wat verdienen van mijn laatste
soldij. Gezien die toestanden loop ik
beter naar huis, maar het is nog te
vroeg. Als ik het goed begrijp is het
hoog tijd dat ik een serieuze baan vind,
een gezin sticht en een burger word onder
de burgers, daar staan we vroeg of laat
toch voor en daar kan ik mij bij
neerleggen.

OCTAVIE
Het zal wel moeten, op een dag moet je
toch een serieuze burger worden.

VICTOR
Ik ben altijd serieus geweest. Tap er
mij nog maar een, om het af te leren.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.           SLAAPKAMER         DAG

IDA (O.S.)
(Ida de moeder van Victor roept onder aan de
trap) Koekeloerenhaan, tijd om op te
staan. Victor, het is middag, het is
bijna etenstijd.

VICTOR
(krabbelt overeind, kijkt met halfopen ogen de
kamer rond, ziet zijn boekenkast) (V.O.)
Ik heb het leger achter mijn rug, nu
werk zoeken, nu wordt het ernstig, ik heb
iemand mijn woord gegeven. In het zweet
mijns aanschijns zal ik brood eten tot
ik terugkeer naar de grond. De mokkels
zijn een jaar ouder geworden, ze moeten
het niet meer hebben van mooipraters, het
is de dikke portefeuille die nu doorweegt.
Dat staat me te wachten.

IDA (O.S.)
Wat ligt je daar te mompelen? Opstaan.

VICTOR
Niks moeder. Ik ben tegen mezelf bezig,
mijn verstand bijeen aan het rapen.
(sukkelt uit bed. zoekt wat burgerkledij. kijkt
uit het venster en ziet LOUISE in de tuin. zij
ziet hem niet. loopt trede voor trede de trap af)

INT.             KEUKEN            DAG

De keuken is tevens woonvertrek, het aanrecht en het gasfornuis staan in een kleinere bijkeuken, in de keuken een tafel, zes stoelen, een grote kast voor de kookpannen en het etensgerief en een ijskast. Hij kamt met een ijzeren kam zijn haar in de spiegel naast de deur. Haalt een flesje pils uit de ijskast en drinkt van het flesje. Zijn moeder IDA is in de bijkeuken bezig met aardappelen schillen.

IDA
Wat een gezicht. Waar de brouwer is
kan de bakker niet zijn.

VICTOR
Zo veel heb ik nu ook weer niet gedronken.
(loopt buiten).

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               TUIN                  DAG

VICTOR
(loopt de tuin achter het huis in, naar de
composthoop  en urineert met een flinke
straal, de zon speelt in de straal) (mompelt)
Klatergoud. (kijkt naar de andere tuin
en het buurmeisje dat zit te wieden. aan een
drooglijn hangt de kleine was, drie beha’s en
drie onderbroeken voor dames. de wiedster
LOUISE CASTEELS richt zich op. ze heeft een
aantrekkelijk gezicht, ze is aan de mollige
kant)

LOUISE
Hé, Fikker van Ida, je leeft nog.
Vannacht heeft de hele straat je horen
zingen van als we dood zijn is het
gedaan.

VICTOR
In de straat wonen geen mensen. Zong
ik vals Wiske van Levine?

LOUISE
Als een kater.

Victor
Een kater dat kan niet. Ik had geen
emmers bier gedronken, nog geen drie
liter, ik heb mijn manieren weten te
houden. Hoe maken Levine en Flor het?

LOUISE
Goed. Toen ik naar buiten kwam leefden
ze nog.

VICTOR
Aha. en met Juul het paard dat kan
lachen als een halve gare?

LOUISE
Zie maar dat jij niet lacht als een
halve gare. Juul was een harde werker
maar hij was versleten, Hij kon niet
meer. We moesten hem bijna dragen en
hebben hem moeten wegdoen. Nu is
er een kleine trekker in zijn plaats.

VICTOR
Arm dier, vervangen door een stuk
stinkend lawaai. Heb je hem laten
slachten.

LOUISE
Dat weet ik niet. Misschien is hij nu
een rijdier voor de kinderen in een
kermismolen. Zul jij het werk komen
doen?

VICTOR
Ik heb daar niet voor gestudeerd.
(zwijgt verder, draait zich om en loopt het
huis weer in)


LOUISE
(kijkt hem na, wil nog wat zeggen maar zwijgt.
(V.O.) Neen, dat weet ik. Je weet niet hoe
groot mijn verlangen naar jou is. Met
jouw hogere studies zul jij nooit op een
boerderij willen werken of wonen. Had ik
mijn middelbare studies maar niet
stopgezet. Aan de andere kant, ik werk
toch zo graag op het land, ik ben zo
graag in de volle, vrije natuur. Ik wil
geen baas boven mij.

DISSOLVE

FADE-IN

FLASHBACK

EXT.         EEN WEIDE          DAG

LOUISE en VICTOR zijn ongeveer 15 jaar oud en ravotten in een wei. Naast de hooiweide loopt een helder beekje. Louise gooit haar kleren uit en stapt in het water. Victor volgt haar voorbeeld. het water is niet diep genoeg om te zwemmen. ze spatten water naar elkaar. Ze kruipen uit het water, Victor zit Louise achterna, krijgt haar te pakken en ze rollen in het hooi. Ze bekijken elkaar, Louise schudt neen, ze laten elkaar los en trekken hun kleren weer aan zonder iets te doen. Ze kijken angstig om zich heen of niemand hen heeft gezien.

DISSOLVE

FADE-IN

LOUISE (V.O.)
De ezelin dat ik was. Ik had hem
moeten laten doen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.           KEUKEN             DAG

 VICTOR
(komt binnen)

IDA
Wat wist Wiske te vertellen?

VICTOR
Niet veel. Ik heb naar Juul gevraagd.
Die is weg. Doodgedaan.

IDA
Meer niet? Je weet het niet of je
wilt het niet weten, maar dat kind
houdt heel veel van jou? Ze is gek
van jou en ze mag gezien worden.

VICTOR
(maakt een gebaar alsof hij dikke borsten
heeft) We zijn niet voor elkaar gemaakt
moeder. Wie weet waar ik terecht kom
met mijn werk en met wie ik nog te
doen heb.

IDA
Je hebt nog geen werk. (doet haar
voorschoot uit) Ik ga naar de slager
om biefstuk, die heb je in het leger
niet te veel gekregen.

VICTOR
Toch wel. meer vet dan vlees, ze vonden
dat wij dat te kort kwamen. Ik ben tien
kilo aangekomen en geen paardenvlees
alsjeblief.

Ida vertrekt. Victor drinkt zijn flesje uit en loopt de trap op naar zijn kamer.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.            SLAAPKAMER             DAG

VICTOR
(gaat voor het open venster staan. Louise ziet
hem en werpt een kushandje. Victor gaat op de
enige stoel zitten, neemt een boek uit de kast
en begint te lezen)

IDA (O.S.)
Victor, het eten is gereed. (legt boek neer
en loopt de trap af)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.           KEUKEN             DAG

Ida is frieten aan het bakken. Op het bord van Victor ligt een biefstuk twee handen groot. Op tafel staat een kom met salade. MANE GOETHALS, de vader van Victor komt binnen. Hij zet zijn duivenkevie op de grond. Gaat aan de tafel staan, gooit een kwak mayonaise op de salade en zet die om.

MANE
Dat is andere kost dan bij het leger, hé?

VICTOR
Ik at in de mess onderofficieren, vader.
Zo slecht was het eten in Duitsland nu
ook weer niet. (kijkt naar moeder) Maar dit
hier is wat anders) Nu voel ik mij echt weer
thuis

MANE
Ik ben mijn dakschijters aan het opleren.
Ne kilometer of tien van hier heb ik ze
gelost.

Ida ruimt af, MANE loopt buiten en VICTOR volgt hem naar de duiventil.

INT.               DUIVENTIL            DAG

MANE
Ha, ze zijn thuis, slimme diertjes. Ik
ga ze inkorven voor de prijskamp uit
Quiévrain.

VICTOR
Waarom doe je dat, pa, waarom die zorgen over
een duivenhok op de nek halen en er is niets
aan verdiend.

MANE
Nee, ik steek er geld aan toe, dat is
waar. Maar ik heb een heel rustig
leven en zoek wat kommer en kwel.
(fluit tussen Zijn tanden ik zien zo geire
mijn duivenkot)

DISSOLVE

FADE-IN

INT.           KEUKEN             DAG

IDA
Mijn werk is gedaan. Ik ga bij de buren
een praatje maken.

VICTOR
(gaat op de bank liggen. sluit zijn ogen) Doe
dat, ik moet nog wat bijkomen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              KEUKEN            SCHEMERING

Uren later. De schemering is ingevallen. Victor wordt wakker
op de bank, IDA zit op een stoel bij het venster.

IDA
Uitgeslapen?

VICTOR
Ik voel me goed. Ik ben gisteren in het
dorp geweest, het is op sterven na dood.
Ik heb wat anders te doen dan mij te
bezuipen. Ik moet werk vinden. (V.O) Ik
moet werk vinden om Ramona naar hier te
halen. Het is een kazernemeisje, dat wel,
maar ze heeft ernstige verkering gehad
met een onderluitenant die haar heeft
laten stikken de dag dat hij is
afgezwaaid. Dat zal ik nooit doen. Maar
ik moet een baan vinden, dan kan ik
apart gaan wonen, haar hier bij in
nemen dat gaat niet, dat vinden vader
en moeder zeker niet goed. Zij is een
Duitse en ik ben blut. (gaat in de
achterdeur staan, in de verte ratelt een trein.
in de opkomende volle maan fladdert een
vleermuis) (V.O.) Een jaargetijde dat smelt
van de zaligheid voor iemand zonder
muizenissen. Niet voor mij. Werk zoeken
kan ik niet op de lange baan schuiven,
dat is dringend, nijpend, maar eerst nog
een weekend uitblazen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT           SLAAPKAMER       DAG

Victor leest de aankondigingen in de kranten, schrijft brief na brief, krijgt negatieve antwoorden, mag zich hier en daar melden, heeft geen ervaring, wordt altijd weer afgescheept.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  SLAAPKAMER         DAG

VICTOR
(zit op zijn kamer met een stapeltje brieven die
hij een na een openmaakt en in de foetsie gooit.
een brief komt uit Duitsland. hij leest die brief
en mompelt): Ze is zwanger, verdekke.(neemt
een schrijfblok) (V.O.) Ik moet haar
schrijven dat ik het niet zie zitten.
Het is hoe dan ook een wrede brief,
ik doe Ramona wat aan, maar wat moet
ik doen. Dit gaat mijn hele leven op
mijn geweten drukken, maar ik kan
niet instaan voor een vrouw en een
kind. Ik heb niets,geen rode duit.
Ze vraagt zelf of ze het kind moet
laten wegdoen, dat moet dan maar.
(plooit de brief in een enveloppe. neemt
een volgende brief, maakt de enveloppe
open en leest de brief. zijn gezicht
klaart op)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.             KEUKEN            DAG

VICTOR
Moeder, ik heb een gekregen die belooft.
Het Europees hoofdkwartier van de
Amerikaanse multinational Intercontinental
Pecunia Europe zoekt een assistent-
controller. Ik mag mij gaan presenteren
voor psychotechnische en psychologische
tests om mijn ambities en bekwaamheden
af te tasten. Dat ziet er goed uit.
voor de zoveelste keer.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.       KANTOORGEBOUW   DAG

Victor Goethals staat voor het gebouw. Kijkt op zijn brief of het adres klopt. Loopt binnen.

INT.         GROTE INKOMHAL        DAG

Victor komt in een indrukwekkende grote hal. Loopt naar de achterwand. Op een bord staan de namen van de firma’s die in het gebouw kantoor houden. Hij vindt de naam: Intercontinental Pecunia Europe. Stapt de lift in en duwt een knop in.

INT.         ZAAL MET EEN AANTAL BEDIENDEN          DAG

Achter de eerste lessenaar zit een jonge, aantrekkelijke DAME. Victor loopt op haar toe en meldt zich.

VICTOR
Victor Goethals voor een interview met
de Heer Walter Distelveld.

RECEPTIONISTE
Neem plaats meneer. U wordt opgeroepen.

VICTOR
(wordt na enig wachten opgehaald door de dame,
de receptioniste, die hem voorgaat)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.           KANTOOR MET BUREAU MINISTRE        DAG    

Achter de bureau zit een HEER in maatpak. Op zijn naamkaartje staat: Walter Distelveld, financial manager.

WALTER
Goede morgen mijnheer. Ga zitten. Ik ga
niet om de pot draaien. De baan van
assistent-controller is te begeven.
(neemt stapeltje papieren) Vul het formulier
in met uw persoonsgegevens. Dan zijn er
de tests. Drie pagina’s met multiple
choice vragen over algemene kennis. Dan
twee pagina’s met tekeningetjes, de
vraag is of u het verband ziet. Verder
vragen we om op het lege blad een boom
te tekenen, zomaar een boom. En dan de
hoofdbrok, een boekhoudopgave met alles
er op en er aan. Openingsbalans,
verrichtingen. Wij vragen de eindbalans
en de verlies- en winstrekening op te
maken. Neem uw tijd. Er zijn al een
aantal kandidaten geweest, u bent een
van de laatste. Juffrouw Agnes zal u
naar een kamer brengen waar u rustig
kunt werken. (duwt op een knop)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.        GANG, DEUREN           DAG

Victor Goethals komt met zijn papieren de gang in. Loopt naar de kamer van Distelveld en klopt aan. Er klinkt ‘binnen’. Hij stapt binnen en legt zijn werk voor de financial manager.

WALTER
(neemt de papieren op en begint er in te kijken)
Ga zitten man.

VICTOR
(gaat zitten)

WALTER
(na enige tijd) Dat ziet er niet slecht
uit, op het eerste gezicht. Uw algemene
ontwikkeling is goed, u lijkt te weten
wie Marx, Keynes en Friedman zijn. Die
boom ja, daar heeft de psycholoog zich
over uitgesproken. U zijt een goede
tweede als u een baas boven u hebt en
met geen al te hoekig karakter. Baas
zoek ik tot nader order te blijven dus
goede tweede is geen probleem en
hartefretters kunnen we missen. De
psycholoog heeft niet kunnen uitmaken,
dat kan hij trouwens niet, of u een
harde werker zijt. Dat is wel vereist
in een Amerikaans bedrijf. Hier kennen
we geen uren, maar dat zien we wel.

VICTOR
Heb ik dan de baan?

WALTER
Niet zo ongedurig. De boekhoudproef
heeft u er goed van afgebracht. U bent
de enige die bij de kostenberekening
niet alleen de facturen maar ook de
afschrijvingen op het materiaal in
rekening heeft gebracht en provisies
heeft gemaakt, u was de enige die
zich niet heeft laten vangen. Ook de
inkoop en verkoop van vast goed heeft
u correct geboekt. Ik krijg nog een
paar kandidaten en dan beslis ik.
Wanneer zou u kunnen beginnen?

VICTOR
Nu. en ik beloof u meneer dat ik heel
hard zal werken, ik wil vooruitkomen
in het leven, ik zal op geen uur zien.

WALTER
(glimlacht) Dat moet ik onthouden. ga nu
rustig naar huis. Hebt u telefoon thuis?

VICTOR
Neen mijnheer.

WALTER
Bel ons dan morgen zelf op. Dan heb ik
een besluit genomen.

CUT

FADE-IN

INT.          KEUKEN          DAG

Ida en Mane aan de keukentafel. Ida zit kousen te stoppen, Mane leest in de krant. Victor komt binnen.

VICTOR
Ik heb met interpecunia gebeld. Ouders,
ik heb de baan. Ik mag morgen beginnen.
Hoera.

MANE
Bravo jongen.

IDA
(omhelst Victor) Ik ben blij jongen. Nu
moet je niet meer zagen dat je ons
uitvreet. Ga dat maar gauw aan Wiske
vertellen, die zal blij zijn.

VICTOR
Waarom zou die blij moeten zijn.

CUT

FADE-IN

INT.         KEUKEN CASTEELS       DAG

Louise en Levine doen de afwas in de keuken. Flor zit nog aan de tafel in zijn blote kop, zijn pet ligt op tafel.

VICTOR
Mensen ik heb een baan in Brussel.
Helemaal in overeenstemming met mijn
diploma.

LOUISE
En je gaat in Brussel wonen.

VICTOR
Bijlange niet. Ik ben een buitenmens.

FLOR
Een buitenmens maar geen boer. Ik zie
je niet op het land werken.

VICTOR
 Als boer heb je nooit gedaan met je
 werk. Dag en nacht paraat.
Studeren is de weg vooruit.

LOUISE
Ik ben echt blij Fik, de laatste weken
was je niet meer om aan te spreken.

VICTOR
Ik was een werkloze, Wiske, ik was
beschaamd om onder de mensen te komen
omdat ik niets te doen had. Ik heb
lang genoeg op de kap van mijn ouders
en van de staat geleefd.

FLOR
De staat is zo erg niet, hoeveel doen
er dat niet. Je had hier een handje
kunnen komen toesteken.

VICTOR
Wat zoal. De stallen uitmesten en mest
uitvoeren of zo, van zaaien en
planten heb ik geen verstand.

LOUISE
Je moet naar onze va niet luisteren, ik
wens je het beste. (loopt plots weg)

CUT

FADE-IN

INT.          KANTOOR           DAG

Walter loopt met Victor naar de desk van Agnes.

WALTER
Hier hebben we Agnes.

AGNES
Juffrouw Agnes.

WALTER
Juffrouw Agnes is van de
personeelsdienst en doet de
salarissen. Zij zal u
inschrijven.

VICTOR
Aangename kennismaking juffrouw.
Ik kijk er naar uit om met u te
kunnen samenwerken.

AGNES
Op professionele basis.

WALTER
Als jullie hebben kennis gemaakt komt
u naar mijn bureau Vik, ik heb een
pak werk liggen.

AGNES
Hoe lang denkt u het vol te houden.

VICTOR
Tot mijn pensioen zeker? Of tot de
dood ons scheidt.

AGNES
Geestig. De controller heeft er nog
een maand ziekteverlof bij gekregen,
totaal overspannen en u bent geen
jonge vrouw. Hij zal u niet sparen.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.               KANTOOR INTERPECUNIA         DAG

VICTOR
(zit aan zijn desk zonder opzien te werken)
(V.O.) Ik ben een kracht met een grote
toekomst, een noeste werker, een
nieuwe mens in het leven gezet om van
bij het ochtendgloren tot de
deemstering te pezen, zich van kunst
en cultuur geen moer meer aan te
trekken en te buigen voor het gezag.
Ik ben van de nieuwe elite, presteer
niet te tellen uren, geloof in een
mercantiele roeping, in een grote
toekomst, de carrière weggelegd
voor iemand als ik, in korte tijd zo
vergroeid met het kantoor dat mijn
wangen de olijfkleur van de metalen
archiefkasten beginnen aan te nemen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.           KAMER         DAG          

VICTOR
(een kleine kamer met een tafel, een zetel, in
de hoek een aanrecht en een gasstel. In de
aanpalende kamer een bed. Victor heeft koffie
gezet, gaat met de kan aan tafel zitten, haalt
een paar boterhammen uit een plastic zak.
Schenkt zich een kop koffie in en eet lang
kauwend zijn boterhammen op. Kijkt terwijl in
papieren) (V.O.)Ik heb een logeerkamer in
de stad gehuurd, dan verspeel ik geen
tijd meer aan het pendelen en de
gewonnen uren kan ik aan mijn
toekomst besteden. In de weekends
ga ik niet altijd naar huis, ik zit
liever op kantoor te cijferen, voor
mij geen aftandse 40-urenweek,
ambitie houdt op bij de ouderwetse
werktijdverkorting.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               KANTOOR INTERPECUNIA         DAG

VICTOR
(is druk met papieren bezig, tabellen die hij
toont) (V.O.)  Mijn prioriteiten zijn de
statements die op gestelde dagen en
uren met de pakjesdienst de deur uit
moeten. Mijn loon is na zes maanden
aangepast. Distelveld heeft mij te
verstaan gegeven dat de titel van
controller op klein vuur staat. De
controller heeft zich in drie jaar
debiel heeft gewerkt en ik sta gereed
om in de loop te worden geschoven.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.           KAMER         DAG           

VICTOR
(loopt op de trap naar zijn kamer. Ontmoet een
niet onaantrekkelijke jonge vrouw) (V.O.)
Mijn  kamer is niet ver van het kantoor,
op het derde, boven de werkkamer van een
straatmadelief. Ik ontmoet ze soms op de
trap, onaantastbaar en schandalig mooi,
waarom doen zulke meisjes dat? Ik hoor zo
af en toe dat ze haar naaiwerk met
plezier doet, maar niet altijd, want soms,
als ze alleen is, hoor ik haar snikken of
scheten laten. Louise heb ik zo goed als
uit het oog verloren, mijn professionele
opmars heeft voorrang.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                  STRAAT              DAG

VICTOR
(loopt in een straat in de stad, met een tas
aan zijn hand) (V.O.) Van de stad zie ik
enkel de weg van mijn slaapverblijf
naar mijn kantoor en van de
wolkenkrabber naar een snackrestaurant.
Het valt me zelfs niet op dat de stad
grauw, vuil en onbewoonbaar was. De
zaterdagen die ik naar huis ga, is om
proper onderbroeken te gaan halen en
de avond door te brengen in het
dorpscafé met de enkele verlopen
figuren. Op sommige dagen zie ik
Louise, een kort gesprek over de haag
met mijn gedachten bij mijn werk.

FADE OUT

FADE-IN

INT.           KAMER         DAG          

Een kleine kamer met een tafel, een zetel, in de hoek een aanrecht en een gasstel. In de aanpalende kamer een bed. Victor heeft koffie gezet, gaat met de kan aan tafel zitten, haalt een paar boterhammen uit een plastic zak. Schenkt zich een kop koffie in en eet langzaam kauwend zijn boterhammen op.

VICTOR
(zit aan de tafel voor zich uit te staren en
drinkt van zijn koffie) (V.O.) Die koffie
ben ik beu als koude pap. (V.O.) Bijna
een jaar geleden heb ik mij aan de
dictatuur van het kapitaal onderworpen.
Maar de natuur is onverbiddelijk, hij
laat zijn greep niet los. Het is
vrijdag, straks rij ik naar huis. (kijkt
uit het raam, de straat is nat, het is
onaantrekkelijk weer) Ik had    boer moeten
worden in plaats van getallenmaniak.
Ik ben niet voor een carrière achter
een lessenaar geboren. Komt daar nog
bij dat ik zwaar verliefd ben,
hopeloos verliefd, ik zou een lief
moeten vinden om mij te genezen. 

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  KANTOOR             DAG

VICTOR
(loopt tot bij de desk van Agnes, bekijkt haar
met verliefde blik) Gaan we eens samen uit eten.

AGNES
Met jou? Nooit van mijn leven.

VICTOR
(druipt af)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.           KAMER         DAG          

VICTOR
(V.O.) Ik had moeten weten dat Agnes met
Walter loopt. Wat ik nu hard nodig heb
is een praatje met Louise. Hoe heb ik
ooit mijn zinnen op Agnes kunnen zetten.
(kamt zijn haar, trekt zijn jas aan en verlaat
zijn kamer. Op de trap komt hij de straatmadelief
tegen met een oudere man die achter haar loopt en
haar vraagt): Combien.

VICTOR
(tot jonge vrouw) Je bent vroeg aan het werk.

MEISJE
De morgenstond heeft goud in de mond.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.           STRAAT          DAG

Een straat in Brussel met herenhuizen en een wolkenkrabber. Victor loopt het torengebouw binnen en neemt de lift.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.            KANTOOR          DAG

VICTOR
(zit aan zijn desk, laat zijn hand op een
rekenmachine rusten, staart naar buiten. Een
dag in maart, een plotse donkere vlaag
verjaagd door een onverwachte helblauwe
lucht, waterdruppels als edelstenen tegen
de leikleurige wolken, weggeveegd door een
waterzon.) (V.O.) Ik moet naar huis. De
lente heeft zelfs in een kantoorkruk
als ik sappen opgestuwd. Voor een keer
wil ik mijn wasgoed op de bleek zien
liggen, steeds en altijd naar de
wasserette tussen de dikke Brusselse
wijven, de grijze ballen gehakt. Dat
is niet goed voor mijn witte was. Ik
verlang tot in de toppen van mijn
tenen naar een praatje met Louise.
(schrikt op)

WALTER
Je zit te dromen, Vik. Ik maak me
zorgen. Maandag is closing. Had jij
geen vrijaf gevraagd voor het weekend,
en je weet dat de controller ziek is.

VICTOR
Een zenuwinzinking dat heeft hij en ik
weet van wat, ik ben de volgende
Kamikaze om in zijn zero te worden
vastgesjord.

WALTER
Laat die gekke praatjes maar aan de
dichters en de schrijvers die daar
voor betaald worden. Je weet dat hier
hard te werken valt.

VICTOR
Werken? Pezen. Heb je het van je leven
geweten, vrijaf vragen voor het weekend.
Ik steek een tand bij, ik kan hard,
snel en goed werken, dat weet je al eer
langer als vandaag.

DISSOLVE

FADE-IN
VICTOR
(de muurklok wijst kwart voor zes, hij loopt
met een bundel formulieren naar het kantoor
van Walter, klopt en gaat binnen) Hier zijn
de statements, volledig ingevuld. Het
resultaat ziet er goed uit. Nu kan ik
met een gerust geweten op weekend gaan,
wandelen en wat regen of hagel op mijn
kop krijgen, leve de natuur. Wat
overdruk aflaten.

WALTER
(neemt de documenten, legt ze neer en neemt een
stuk papier uit een bakje) Bedankt jongeman,
goed gewerkt. Hier zie een telex uit
Amerika, ze vragen over de voorbije vijf
jaar een vergelijkende tabel van
loonkosten, sociale kosten en loonpremies,
tegen de historische dollarkoersen. Zij
staan zeven uren achter op ons en kunnen
het vandaag of zeker morgenvroeg nog
krijgen, nu de balans toch af is. Ik zou
eerst een hapje gaan eten.

VICTOR
Ik ga niet eerst een hapje eten Walter,
ik ga naar huis.

WALTER
Je bent zo weer terug, het mag lekker
zijn maar moet niet te veel kosten, ga
naar een Chinees, de Grote Muur is heel
lekker.

VICTOR
Ik vind de Grote Muur al zo min lekker
als de Kleine Muur, ik vind geen enkele
Chinees lekker, ik ga niet naar een
Chinees, ik ga naar huis, Walter. Mijn
hele beroepsleven lang ga ik eten in de
Innovation, de rotisserie en het
steakhouse. Maandag kan die meneer, hoe
heet hij Jack Mclaughlin, lachen met wat
hij krijgt. Laat Agnes het doen, zij
doet de salarissen.

WALTER
Meen je dat, Vik, meen je dat echt? Ken
jij je verantwoordelijkheid? Weet je wat
je me aandoet? En laat Agnes er buiten.

VICTOR
Agnes natuurlijk, die is onaantastbaar.
De analyse van de loonkosten is helemaal
niet dringend, in Amerika is het evengoed
weekend en daar begint de nieuwe week
later dan in Europa. Tot maandag. (neemt
zijn aktetas en een zak met wasgoed, loopt naar
de kapstok voor zijn jas en vertrekt)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                LIFTKOOI      DAG

VICTOR
(staat in de liftkooi met andere mensen voor
wie de werkweek er op zit. Ze praten over
wat ze in het weekend gaan doen) (V.O.) Die
mensen zijn ontspannen, zo moet het
zijn. Ik weet wat ik Walter aandoe:
niets komma niets. De analyse van de
loonkosten is helemaal niet dringend.
Er is niets mis met de forecast, de
cash-flow, met de profit on capital
employed en de gross margin. De
aandeelhouders kijken niet naar de
mensen in de fabrieken en in de
kantoren, ze kijken niet naar de
cijfers, ze kijken naar de
cijferverhoudingen, de ratio’s, het
rendement op hun kapitaal, mensen op
straat zetten als middel om hun
dividend aan te dikken en de koers
van hun aandelen de hoogte in te
jagen, is van alle tijden.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                  STATIONGEBOUW            DAG

VICTOR
(loopt het station binnen) (V.O.) Van in
mijn glazen toren heb ik een schuldig
aandeel in de broodroof van duizenden
naarstige, hardwerkende, vermoeide
mensen, ik ben de leerling-tovenaar
van de kwade getallen, in de
bedrijfswereld is geen plaats voor
mensen met een hart in plaats van een
perspomp. Mensen met een hart kunnen
niet overleven in de papierwoestenij
en geldjungle van Brussel, van waar
de loontrekkenden met grafieken en
statistieken kapot worden gemaakt.


DISSOLVE

FADE-IN

INT.            KEUKEN THUIS BIJ VICTOR           DAG

VICTOR
(komt van zijn slaapkamer de keuken in. MANE
zit aan tafel een kop koffie te drinken en
de krant te lezen)

MANE
Dat is ook lang geleden dat je nog een
weekend thuis was.

VICTOR
Een maand. Zo lang blijf ik nooit meer
weg, dit is de laatste keer geweest.
Kapot werken kan ik mij altijd nog.
Ik ga eens in de tuin tot bij moeder.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                     TUIN                DAG

VICTOR 
(loopt de tuin in loopt tot bij Ida die kervel
aan het snijden is) Ruikt lekker. Heb je
Louise al gezien, ik ga even goedendag
zeggen hier naast.

IDA
Wiske zal niet thuis zijn, Victor, die
is meer dan waarschijnlijk naar de
markt, met haar vrijer die heeft een
auto. De kaas van je boterham laten
halen.

VICTOR
Ik heb nooit  kaas op mijn boterham
gehad. Ik wist niet eens dat ze een
vrijer had. 

IDA
Had ze op jou dan moeten wachten. Ze
heeft groot gelijk, je kon op elk
ogenblik te voorschijn komen met
een madam van kantoor, een met
nylonkousen, op hoge hakken en elke
week naar de kapper.

VICTOR
Ha zo, en wat voor iemand is haar
vrijer?

IDA
Een rare. Hij stelt nu al zijn wetten,
zegt wat er op tafel moet komen, maakt
opmerkingen over de stalreuk. Zeker
iemand die met de boerderij niets te
maken zal willen hebben. Levine is
niet erg met hem opgezet. Ik weet
niet of hij al blijven slapen is.
Ik geloof niet dat Levine dat zou
willen.

VICTOR
Ze heeft hem genomen om van straat
te zijn. Kan ik daar aan doen.

IDA
Dat weet je zelf goed genoeg.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.              OPRIT BOERDERIJ BUREN        DAG

Op de oprit stopt een auto. Wiske stapt uit, neemt plastic tassen met haar aankopen van de achterbank en loopt naar binnen. De man achter het stuur stapt niet eens uit om een hand toe te steken. Hij vertrekt weer zonder met zijn hand te groeten.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              WOONKAMER CASTEELS             DAG

VICTOR
(komt binnen) Wel, ik heb gezien dat je
kennis hebt.

WISKE
En heeft meneer daar wat tegen? Michel
komt al drie maanden thuis. Dat wist je
niet zeker? Ach ja, meneer werkt in
Brussel. Had je gedacht dat ik zou
wachten tot ik in het zaad stond,
Fikker? Je hebt nooit naar mij omgekeken.

VICTOR
Hij heet dus Michel. Ik kon in het
verre Brussel niet weten dat…

WISKE
Het verre Brussel is Amerika niet,
ventje. Is het je daar niet meegevallen?
Willen de schijtkutten niet naar je
kijken?

VICTOR
Aan elke vinger een.

LEVINE
(komt binnen) Louise heeft een vrijer.

VICTOR
Hoezo?

LEVINE
Doe niet onnozel, Fikker.

VICTOR
Wanneer trouwen jullie?

LEVINE
Zwijg van trouwen, die zot wil met
ons Louise apart gaan wonen, waar is
dat voor nodig, hier is plaats genoeg
en ik wil dat niet dat ze in zonde
leeft.

LOUISE
Niet overdrijven, ma. De tijden zijn
veranderd.

DISSOLVE

FADE-IN

Victor moet knarsetandend toezien hoe in het weekend Louise meerijdt met Michel en lange uren wegblijft.

INT.            KANTOOR         DAG

VICTOR
(zit achter zijn desk in het niets te staren)
(V.O.) Maandag, sombere maandag. De
cijfertjes dansen voor mijn ogen. Vier
jaargetijden heb ik geloofd dat ik
binnen twee, drie weken zou zijn
bijgewerkt, dat een rustiger tijdperk
zou intreden, er komt niets van.

FADE-OUT
FADE-IN

MOTAGE

EXT.                IN DE NATUUR               DAG

VICTOR
(beelden van de natuur en het leven op het
platteland) (V.O.) Nu opent de lente en
ben ik aangevreten door een groot en
onbedwingbaar verlangen naar het echte
leven, de gewone dagelijkse doen, eten,
drinken, even de handen uit de mouwen
steken, bij iemand van het andere
geslacht slapen, en vrije tijd. Als
dat mogelijk is in een wereld die
overhelt van de kapitalen, een wereld
waarin in tijden van grote overschotten
de grootste nood wordt geleden, ondanks
een wetenschap die economie heet en de
wonderen van de Masters of Business
Administration. En Marx en Engels die
de arbeid heilig hebben verklaard en
de socialisten die arbeid een feestdag
waard vinden.


FADE-OUT

FADE-IN

INT.            KANTOOR         DAG

AGNES
(komt in zijn kamer en legt een bundel papieren
op zijn bureaublad. Victor zoekt naar iets in de
onderste la van zijn bureau) Spreek je niet
meer tegen mij.

VICTOR
Niet meer dan nodig. Het is gevaarlijk
het liefje van de baas wat in de weg te
leggen, aantrekkelijke meid.

AGNES
Bedankt. Maar als je uit de gratie valt
van Walter is dat niet mijn schuld,
dat doe je jezelf aan.

VICTOR
Omdat ik een menswaardig leven wil en
me niet meer uit de naad werk als
Walter met jou op stap gaat. Ik wil
tijd voor mezelf, ik zou een meisje
voor mezelf willen, ik heb ook mijn
verlangens en behoeften.

AGNES
Dan moet je die maar voldoen, maar
niet met mij.

VICTOR
Neen dat weet ik. Mag ik nu verder
werken. Ik wil bijtijds weg.

AGNES
(bij de deur) Op mij moet je niet rekenen
voor een goed woord bij Walter. Werken
doe je nog nauwelijks.

VICTOR
Als ik op een goed woord moet rekenen
van iemand als jij sta ik er goed op.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.              KAMER MEISJE           AVOND

Victor is op de kamer bij het meisje van op de trap. Ze drinken samen een glas champagne. Ze kleedt zich volledig uit en troont hem mee de slaapkamer in. Ze gaat geweldig te keer.

FADE-OUT

FADE-IN

INT..               KAMER VICTOR         AVOND

VICTOR
(kijkt in zijn portefeuille)(V.O.) Dat heeft
me veel geld gekost. Maar niemand werkt
nog voor niets behalve ik en de prijs
was de hemelse les in leven en liefde
meer dan waard. Ik heb de
levensdrang gekocht, de passie
voor seks,de uiteindelijke zin
van het leven. Wat ben ik weer
filosofisch bezig.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              KANTOOR           DAG 

WALTER
(komt binnen) Zat je weer te dromen. Je
toestand wordt heel onzeker, meneer
Victor, heel onzeker, je verzaakt je
plichten.

VICTOR
Ik doe meer dan mijn plicht. En ik ben
hier niet de verzekeringsspecialist.
Laat iemand anders maar uitzoeken wat
mixed policy en bumbershoot betekenen.
Vrijdag om vijf uur stipt kun je mij
hier niet meer doodslaan.

WALTER
(trekt zich hoofdschuddend terug, mompelt)
En jij had hier een toekomst uit de
duizend.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.               TUIN               DAG

VICTOR
(loopt de tuin in, Louise komt hun tuin in en
wandelt op hem toe) Luister Wiske, ik ga je wat
vertellen. Een jaar, vier jaargetijden heb ik
geloofd dat ik op mijn werk binnen twee, drie
weken zou bijgewerkt zijn, dat een rustiger
tijd zou intreden, meer tijd om aan mezelf te
denken. Ik bleef doorwroeten maar met de
nieuwe lente werd ik aangevreten door een
groot en onbedwingbaar verlangen naar
het echte leven, het gewone dagelijkse
doen, eten, drinken, even de handen
uit de mouwen steken, seks hebben met
iemand van het andere geslacht en
tijd hebben voor mezelf.

WISKE
Sinds wanneer ben je redenaar geworden,
heb je in de stad zo leren praten.

VICTOR
Niet altijd afgeven op de stad. Het
zijn de woorden van iemand die liever
schrijver wou zijn dan cijferaar.
Maar mag ik vragen, waarom ben je
niet weg met je vriendje?

WISKE
(schaterlacht) Ik heb het uitgemaakt.
We zijn gisteren gaan dansen en hij
danste te dicht met andere teven, zijn
neus in hun oor, dat kon ik niet goed
verdragen. En daarbij heb ik hem
gezegd dat wij niet rijk zijn. Kleine
boeren, meer niet. Je had zijn gezicht
moeten zien.

VICTOR
Wat had je in die knul gezien.

WISKE
Zijn auto.ik kon overal naartoe, in
het dorp is er niets meer te beleven.
Ik heb ook een leven. Waar zat jij.

VICTOR
Ik heb geen antwoord. Ik koop een auto.
Ik blijf niet in Brussel, ik boor me
daar de grond in, de depressies
vliegen er rond mijn oren. Op de
boerderij hier is altijd wat te doen
en ik vind wel een baantje zonder
toekomst, nooit wil ik nog werken
voor een grote toekomst en een grote
verantwoordelijkheid. En wat
bijverdienen als boekhouder, dat
moet het zijn.

WISKE
Op de boerderij is wel altijd wat te
doen, maar een tweede gezin kan er
niet op bestaan.

VICTOR
Dat weet ik al van toen ik nog in
fluitjesbroek liep en jij met een
strik in je haar, maar ik vind wel
een baantje van niks.

WISKE
In het dorp heb ik gehoord dat ze
iemand zoeken op het gemeentehuis,
iemand met een goede geleerdheid.

VICTOR
Ik heb een goede geleerdheid. Ik
zal het met minder moeten stellen
dan met wat ik nu verdien.

WISKE
Je kunt opklimmen. Het Openbaar Centrum
voor Maatschappelijk Welzijn
bijvoorbeeld, daar kun je veel goed
werk doen.

VICTOR
Wat komt eerst: trouwen of een andere
baan. Dat is de grote vraag.

WISKE
Trouwen, wie heeft er iets gezegd van
trouwen. We zijn niet eens verloofd.
(pakt Victor om zijn middel, versmacht hem
bijna) Dat moeten we onze ouders gaan
vertellen. Ma die springt zo hoog.

VICTOR
Mijn moeder nog hoger.

VICTOR
Wat zou ik doen? Eerst ander werk
zoeken voordat ik mijn ontslag geef
of er maandag meteen mee gedaan maken.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.          HOF BOERDERIJ         DAG

Flor, Levine, Ida en Mane staan bijeen en lachen.

MANE
Trouwen. Is het van moeten?

LEVINE
Ze hebben elkaar nog niet aangeraakt
van toen ze kinderen waren. We moeten
het feest nog regelen.

MANE
Niet te veel volk.

LEVINE
Daar heb jij niets aan te zeggen. Heel
veel volk zal er komen, wij hebben
vier zonen die zijn uit het huis en
een dochter. Ze kunnen bij ons blijven
inwonen tot ze een huis gevonden hebben.

FLOR
Als ze slim zijn vinden ze niets, het
is hier goed wonen met Levine. (pakt
zijn vrouw om het middel).

LEVINE
Het is al lang goed, ouwe zot.

IDA
Bij ons inwonen kan ook.

MANE
Waar spelen wij ons nu al mee af, de
trouw is nog niet eens afgekondigd.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.         KANTOOR WALTER         DAG

VICTOR staat voor bureau van W   Walter Distelveld.

WALTER
Vertrekken zonder vooropzeg gaat je
geld kosten, meneer Goethals. Een
werknemer heeft rechten maar een
werkgever heeft die ook.

VICTOR
Toe Walter, laat het zo. Ik ga niet
naar de concurrentie en je hebt
vervangers in reserve die staan aan
te schuiven om morgen te beginnen.
Met  al die voorbereidselen van
mijn huwelijk ben ik er met mijn hoofd
niet meer bij en heb ik geen tijd om
goed werk te leveren

WALTER
Wat ga je doen met je diploma en je
onmiskenbare mogelijkheden om moeilijk
en goedbetaald werk te doen. Welke
baan heb je gevonden die beter zou
zijn als deze hier.

VICTOR
Je zult me gek verklaren Walter, maar
de kans is groot dat ik eenvoudig
klerk wordt op de gemeente, enveloppen
toeplakken, zegels kleven, aan het
loket de mensen te woord staan, de
vloer schoon houden, van die dingen.

WALTER
Ik verklaar je inderdaad gek, maar nog
niet gek genoeg om je te laten opsluiten.
In elk geval veel geluk, ik laat je gaan.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.                    MOESTUIN              DAG

VICTOR
(staar nog steeds rusten te rusten op
zijn hak) (V.O.) Ik heb nu drie
kinderen. Een jongen, een meisje
en nog een jongen. De oudste zit
op de universiteit, de twee
volgende zitten nog in het
middelbaar. Ik verzorg goed mijn
buikje en Wiske mijn lieve vrouw
speelt niet mis. Interpecunia
heeft mij een jaar van mijn leven
gekost. Een harde leerschool. Ik
heb die firma alles gegeven, niets
was mij te veel maar juist op tijd
is het tot mij doorgedrongen dat
werkverslaving, geldingdrang,
carrièrejacht en andere valse
roepingen nergens toe leiden en
mij aan de rand van een ernstige
gedragsstoornis hadden gebracht.
Ik ben niet op de wereld gezet
om dolgedraaid te pezen, mijn
leven lang getallen in te vullen
op onbegrijpelijke formulieren en
opgeklopte bedrijfsresultaten
voort te brengen ten behoeve van
de aandeelhouders die op hun
jachten op de buit zitten te
wachten. Nu geniet ik van een
gezapige arbeidsvreugde in een
baantje onder de waarde van mijn
diploma. Ik ben ontsnapt aan
woestelingen als overspanning,
depressie, moedeloosheid,
zelfbedrog, vervreemding,
zinsverbijstering en de rest van
de plagen die ons belagen als we
slaafs gevolg blijven geven aan de
bijbeltekst die zegt dat wij in het
zweet ons aanschijns ons brood
moeten verdienen. Ik was er klaar
voor om mij debiel te werken. (doet
een paar bewegingen met de hak) (V.O.)
Al zeg ik het van mezelf, ik heb van
de natuur een paar afwijkende, over
het algemeen goede eigenschappen
meegekregen, onder andere mijn
opgewekte kijk op het leven, mijn
hulpvaardigheid, beperkte werklust,
afschuw van fanatici, nationalisten,
onrecht en alles wat met misdrijf
ook leugens om bestwil. Ik ben een
zachtmoedige en nu is het tijd om
naar rusthuis Zilverschoon te rijden.
Als klerk van het OCMW heeft de
secretaris mij verantwoordelijk
gesteld voor het rusthuis. Dat komt
goed uit, daar kan ik veel goed
werk doen.

Louise dik maar niet moddervet, komt in de tuin tot bij Victor.

WISKE
Fikker, het ontbijt staat gereed. Het
is bijna tijd om te vertrekken.

VICTOR
Ik kom, staat de koffie gereed?

WISKE
Wat heb ik gezegd.

VICTOR (V.O.)
Zo is Wiske, altijd in de weer, maar
ze kan van niets afblijven, altijd
een koekje, een chocolaatje. Een
keurslijf wil ze niet, op de vetband
om haar middel heb ik greep, dat is
mijn reddingsboei als ze in bed op
mij komt, overweldigend, haar borsten
als uiers zo groot die over mijn
gezicht gaan. Ik ben verliefd op mijn
Wiske en op het stuk grond van mijn
schoonouders dat ik af en toe, niet
overdrijven, mee help bewerken als ik
tijd heb. Ik heb het eerder nog niet
willen zeggen maar op mijn kamer in
mijn ouders huis, waar ik wat klein
administratief werk doe, schrijf ik
stiekem verhalen, maar mijn schrijverij
wil niet vlotten, verder dan een
verhaal kom ik niet, een roman
ligt buiten mijn bereik.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.                WOONKAMER          DAG

VICTOR
(aan de ontbijttafel) Ik rij nu eerst
over de dijk naar rusthuis
Zilverschoon en dan naar het
gemeentehuis. Tegen de middag ben
ik thuis.

DISSOLVE

FADE-IN

Victor Goethals rijdt met zijn fiets over een veldweg en komt bij de brug over een rivier. Bij de brug op de dijk staat een klein huis. De bewoonster, MELANIE VLOEBERGHS staat in de deur, een niet onaantrekkelijke niet meer al te jonge dame.

VICTOR
(salueert met een hand aan een wenkbrauw)
Goede morgen Melanie, vroeg op.

MELANIE
Goede morgen, kom even binnen voor een
kop koffie.

VICTOR
Ik kom van de koffietafel Melanie, een
andere keer misschien.

MELANIE
Je bent toch niet bang van mij.

VICTOR

Moet dat. (fietst verder) (V.O) Zij lust
de mannen rauw. Waag je niet in haar
hol. (komt aan een pad dat van de dijk naar
beneden voert, een aantrekkelijke vrouw,
EMILY BOSMANS staat hem op te wachten.
Victor springt uit het zadel en krijgt
van Emily een wangzoen.)

VICTOR
Is dat alles wat ik krijg. (met zijn ene
hand haalt hij Emily naar zich toe en wil
haar op haar mond kussen)

EMILY
(duwt hem af) Hier niet in het volle
gezicht van iedereen. De
hoofdverpleegster van een rusthuis moet
zich op haar stuk houden.

VICTOR
De hoogbekwame hoofdverpleegster van
Zilverschoon.

EMILY
Ik heb mij al altijd afgevraagd waar
die naam Zilverschoon vandaan komt.

VICTOR
Die naam heb ik gegeven. De baron die
het kasteel laten bouwen heeft had er
de lugubere naam Wolvendonck aan
gegeven. Ik vond die naam niet passen
voor een tehuis voor ouden van dagen.
Ik heb de naam Zilverschoon gegeven
toen het kasteel in handen kwam van
de gemeente. De naam zilverschoon
zinspeelt op de zilveren haren en de
schone oude dag van de ouderlingen in
het home en op de plant potentilla
anserina, een ganzerik met van onder
zilverwit behaarde bladen en gele
bloemetjes. (loopt een eindje het jaagpad
op en zoekt naar een plant. hij vindt wat
hij zoekt, pluk een stengel van de plant en
komt er mee naar Emily)  Deze wilde plant
komt voor op kweldergrond zoals op de
dijk. Vroeger werd de plant gebruikt
in de kruidengeneeskunde tegen allerlei
vaag beschreven kwalen en het is niet
zeker dat hij zou helpen tegen de
echte ziekten waar ze in Zilverschoon
niet om verlegen zitten, van
longemfyseem tot longoedeem, van
kwaadaardige verstopping tot
onstilbare slappe dunne en vele
andere kwalen die dodelijk kunnen
zijn voor mensen van vijfenzeventig
en ouder. Dat is zorg voor de
hoofdverpleegster.

EMILY
En voor de arts. We hebben een dokter
in het dorp die dag en nacht gereed
staat om te komen.

Emily en Victor dalen samen het pad af en lopen naar het rusthuis. In de tuin lopen ze op DOLF MALFAIT, een man die naar de 70 jaar toegaat, die staat te harken om het tuinpad schoon te houden.

VICTOR
Dolf weet niet van ophouden. Hij is
met het kasteel vergroeid. Altijd komt
hij terug op de schat van de baron die
hier ergens zou begraven liggen.

EMILY
(blijft staan praten met twee oudjes en Victor
gaat binnen. bij de ingangsdeur staat een oude
man die probeert buiten te glippen)

VICTOR
(houdt hem tegen en leidt hem naar zijn zetel)
Neen Jan, alleen mag je niet buiten.
Als je in de vijver sukkelt moet je
verdrinken want je kunt niet zwemmen
en dat willen we niet meemaken.

JAN
Jij bent een gemene kerel. (druipt af)

Aan een tafel zitten vier OUDJES te kaarten. Een OUDJE zit er mokkend bij, ze mag niet meedoen.

OUDJE
Als ik mag meedoen, zal ik mijn kaarten
niet meer verraden.

De anderen doen dat ze haar niet horen. In een andere stoel, apart gezet, zit een ander OUDJE luid weesgegroeten en onzevaders te bidden. Nog een ANDER zingt: o was ik maar bij moeder thuis gebleven. Een oude MAN is met zijn looprek onderweg en zegt luid: ‘t is ‘t hopen dat ik het haal. De OEFENMEESTER is op stap met een VROUWTJE van in de negentig. Het vrouwtje klampt zich aan hem vast en herhaalt bij elke stap: Ik ben blind en kan niet meer alleen gaan maar ik heb nog al mijn verstand.

VICTOR
(loopt de trap op naar zijn kantoortje op het
eerste. zijn venster staat open en van daar kijkt
hij naar het park, de vijver en het wandelpad
omheen de vijver. daar zitten de ouden van dagen
die nog kunnen lopen, alleen, in paren en in
groepjes. twee oudjes die op het pad wandelen
wuiven naar hem en blijven koekoek roepen tot
hij naar hen kijkt en terugwuift)

EMILY
(Emily klopt en komt binnen) Tijd om de
menu’s van de week te overlopen en
enkele routinezaken te bespreken.

VICTOR
Lekker eten is de laatste vreugde die wij
de oudjes kunnen bieden. De beste kost is
niet goed genoeg, verse groente en fruit,
gekeurd vlees en gezonde toetjes, voor
minder doen wij het niet.

EMILY
Ja, die les ken ik. Er is weer ruzie
geweest tussen Rosalie en Clementine die
op dezelfde kamer slapen, ze hebben aan
elkaars haar getrokken, we zullen ze
apart moeten leggen. Ik heb gehoord van
gevallen waarbij man en vrouw op
gevorderde leeftijd die in dezelfde
kamer verbleven, elkaar naar het leven
stonden.
(staat op, loopt naar de deur en gaat buiten)

DISSOLVE



Geen opmerkingen:

Een reactie posten