woensdag 26 juli 2017

10 MARCEL EN VALERIE CASTEELS-KERKSTOEL











MARCEL EN VALERIE CASTEELS-KERKSTOEL



Originele script voor

 8 afleveringen van een dramatische

Tv-serie

Geschreven door

Jules De Cort





















EXT.              DORPSPLEIN         DAG

Het wordt een prachtige avond de zondag van Pinksterkermis. Op het dorpsplein draaien de molens, aan de schietkramen is het druk, de kinderen zijn uitgelaten, de eerste frietjes en oliebollen liggen in het vet. Uit alle cafés klinkt accordeonmuziek.  

FADE-OUT

FADE-IN

INT.             GELAGZAAL CAFE STATIE      AVOND

De zaal is vol kermisgasten. Op een verhoog speelt een band samengesteld uit een accordeonspeler, een drummer en een zangeres de nieuwste dansen. VALERIE KERKSTOEL zit tussen haar moeder en haar vader aan een tafel. Ze drinken limonade en bier. Valerie draagt een witte strik in haar halflang, acajoubruin haar en heeft rouge en lippenstift aangebracht, een verrukkelijk meisje, dat menig mannenhart sneller doet kloppen. MARCEL CASTEELS, in grijs kostuum, wit hemd met puntkraag, lila stropdas en naar achteren gekamd sluik haar, treedt binnen door de openstaande deur, baant zich tussen de kermisgasten een weg naar de toog voor een glas bier.

INT.             GELAGZAAL              AVOND 

COMMENTAAR
(V.O.) Marcel hunkert naar een vaste
verkering met een aardig, volgzaam,
werkzaam meisje, als dat niet teveel
gevraagd is en nu hij in haar
violette ogen kijkt, ziet hij wat
hij begeert.

INT.             GELAGZAAL            AVOND

De zangeres van het accordeonmuziekje zet in met gezwollen stem: “Hoor mijn lied, Violetta,”

COMMENTAAR

(V.O.) De topper van de dag, de volkse
versie van “Amami Alfredo”, de
wanhoopsschreeuw van door liefde en
TBC verteerde Violetta.

INT.             GELAGZAAL            AVOND

Marcel is alle dansers te vlug af. Galant, met zijn handpalmen naar boven, noodt hij Valerie naar de dansruimte en drukte haar stevig tegen zijn loshangende jas. Alle aanwezigen neurieden mee, Vio-lè-etta.

INT.             GELAGZAAL            AVOND

COMMENTAAR
(V.O.) Tabaksrook vertroebelt de sfeer,
met hun ziel voelen de aanwezigen de
ijlkoorts van de allesverzengende liefde
van de grote Giuseppe voor een
operazangeres, hoe kon hij anders deze
onvergetelijke noten, deze tragische
partij schrijven voor La Traviata.

Valerie schenkt Marcel zeven opeenvolgende hele dansen. Ze knikt merci en gaat zitten als het orkestje de dansers optrommelde voor de paardendans, kinderen en ouden van dagen doen een reisdans in het midden van de gelagzaal. Mannen als Marcel vinden het een vervelend gedoe. Na de paardendans is Marcel weer eerst bij Valerie. Ditmaal houdt ze hem ongehoord lang aan. Ze vlijt zich tegen zijn borst bij een trage dans en volgt hem perfect als ze voor de eerste keer samen de tango, de charleston, de java, de wals en een snel maar stuntelig gespeelde I Got Rhythm doen. Dat duurt een uur, zelfs de paardendans en de ezelserenade trappelen ze nu vrolijk mee.

INT.             GELAGZAAL            AVOND

MARCEL
Ga je mee even buiten om ons zweet te
laten opdrogen. Als dat mag van je
ouders.

VALERIE
Mogen, mag jij van je moedertje wel
alleen naar de kermis. (ze loopt langs
haar ouders om haar wollen golf om te
hangen)

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                 KERMIS               AVOND


Valerie en Marcel komen naar buiten. Beiden zijn naar de mode gekleed, niet overdreven maar opvallend genoeg om in een dorp een modegek en een opgetut juffrouwtje nader tot elkaar te brengen. Ze zijn buiten, de avond in, het is warm, zwoel zomerweer. De attracties op het kerkplein zwelgen in de uitgelaten kermisgasten. Het grote orgel van de carrousel, het ketsen van de schietkramen, de oliereuk van de smoutebollen, harmonicaklanken, joelende kinderen, luidruchtige, halfzatte volwassenen, een kermisstemming zoals die er niet meer is, zuivere liefde hangt in de lucht. Ze wandelen van de kermis weg, naar de spoorwegberm, waar geen verlichting is en waar het pierement nog ternauwernood te horen is. Hij kust haar op haar mond.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.              AAN DE SPOORWEGBERM         AVOND

MARCEL
Weet je nog dat we samen onze
plechtige communie hebben gedaan
in de parochiekerk. We liepen naast
elkaar in de middenbeuk en zongen
Lauda Jeruzalem in het Latijn. Op
het koor zijn we weer gescheiden.
dan zijn onze wegen uiteen gegaan.
En nu sta je hier voor mij, een
jonge, gretige vrouw die grote
verlangens in mij wakker maakt.
He"t kan toch niet anders dan dat
ik op de een of andere manier altijd
aan jou ben blijven denken. Hoe kan
ik anders ineens zo verliefd zijn.
Ik wil eeuwig je dienaar zijn.

VALERIE
(houdt haar lippen vlak tegen de zijne)
Moet ik dat geloven.

MARCEL
Ik heb zin om nog van alles te doen
met jou, hier in de graskant. Maar
ik wil je eerst vertellen dat ik een
ernstige jonge man ben. Bij ons thuis
komen ze niets te kort, maar rijk
zijn we niet. Ik ben de tweede van
vier van een boertje met een trekpaard
en een kleine vijf hectare gepachte
grond. Thuis was geen toekomst en van
de laatste dag van mijn schoolplicht
met een pak boterhammen in een lap
wasdoek en een stoop koffie de trein
op naar de fabrieken van Haren-Buda
waar niets te leren is dan vuile
manieren en er geen toekomst is voor
jongens als ik. Maar mij vangen ze
niet en ik ben naar de avondschool
geweest om automechaniek te leren en
te leren autorijden. De dag komt dat
er veel meer auto's in de straten
rijden dan karren met paarden. Nu
ben automecanicien in een garage in
Mechelen. Ik spaar wat centen voor
mijn kostuums en voor later. Ik ben
soldaat geweest, een jaar verloren.
Ik zou graag in Brussel willen
werken, daar betalen ze beter, daar
lopen de mensen naar de mode
gekleed en daar spreken ze Frans.
Ik ben uitgepraat.

VALERIE
Nu ik mijn zeg. Ook wij zijn niet
rijk. Mijn ouders, die ja daar hebt
zien zitten, hebben een eigen huisje
bijeengespaard, meer niet. Ik heb
geen zussen of broers. Ik dien in
Brussel bij rijk volk en kom niet
elke zondag naar huis. Met de kermis
en op feestdagen, dan wel. Vader is
is metselaar en moeder werkt bij de
boeren in het witloof. Na de
zusterschool kon ik kiezen tussen
UPL en VTR, behangpapier of vijzen,
wie die fabrieken in Haren-Buda kent
wil er niet naar toe of gaan dienen
in Brussel. Ik heb voor dienstmeisje
gekozen en krijg kost en inwoon en
kleedsel bij het gezin Kramer in
Etterbeek. Brave mensen, goede bazen,
spijtig dat ze gaan vertrekken naar
Amerika, ze hebben geen vertrouwen in
die kanseldinges met zijn grote mond
in Duitsland. Een ramp is dat niet, de
oude huishoudster Octavie heeft van
mij een volleerde dienstbode en kokkin
gemaakt, een nieuwe post heb ik voor
het plukken, nu als huishoudster, niet
meer als dienstmeisje.

MARCEL
Nu we dat van elkaar weten heb ik
ik een voorstel. Weet je wat we
doen, we trouwen en zoeken een
plaats in Brussel waar we samen
kunnen werken.

VALERIE
Jij vliegt er nogal in.

MARCEL
Ik ben 22, jij bent 22. We hebben
samen onze plechtige communie gedaan,
samen ons vormsel gekregen, waarom
niet samen trouwen, op een sacrament
min of meer komt het niet aan.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.             SPOORWEGBERM           AVOND

Het gedender van de reizigerstrein met verlichte vensters boven hun hoofd smoort hun stemmen en ze omhelzen elkaar langdurig en innig. Marcel wil van de gelegenheid misbruik maken om onder haar rok in haar broekje te gaan, maar ze weert hem af en strijkt haar bloemetjesjurk glad.

VALERIE
Als ik mij de eerste keer laat doen
zal dat in een bed met verse lakens
zijn, niet hier, ik met mijn jurk en
onderrok naar boven en jij met je broek
naar beneden, in een berm op stekelig
gras, netels, en distels, neen toch
zeker.

MARCEL
Ik ben ontroerd dat je er zo op staat
ongerept te blijven.

VALERIE
Wat dacht je dan, dat iemand die in
Brussel werkt en goed kan dansen het
met de eerste de beste mooiprater doet.
In Brussel ga ik bijna nooit uit en
ik moet bijtijds thuis zijn. Daar is
de mevrouw streng op. Een verloofde
komt thuis, zegt ze, ik wil hem eerst
zien en dan doe je wat je wilt. Als
je maar voorzichtig bent.

MARCEL
Zegt ze dat.

Ze geeft hem een hand en trekt hem mee naar het dorp. In De Statie verbaast Valerie haar brave ouders en een tevreden Marcel, door haar eenvoudige verklaring.

VALERIE
Ik stel jullie voor, mijn verloofde
Marcel.

Valerie en Marcel gaan bij haar ouders aan de tafel zitten.
Ze dansen nog veel die avond, tango met gestrekte arm, foxtrot met korte pasjes, wals linksom, slowfox met een achterovergebogen Valerie, puur dansgeluk.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 GELAGZAAL            AVOND

Het is tegen middernacht en Valerie kan niet beletten te geeuwen van de vaak.

VALERIE
Het is morgen vroeg dag. Ik moet
gaan slapen.

MARCEL
Waar staan jullie fietsen gestald.
Ik loop even mee tot daar.

Marcel loopt met het drietal mee tot aan het station, arm in arm met Valerie.

MARCEL
Woon je nog altijd over de vaart.
Dat is een eind fietsen.

VADER
Wij zijn dat gewend. Er zijn weken
dat ik alle dagen met de velo naar
Brussel moet.

Vader haalt de fietsen uit de rekken terwijl de moeder, Valerie en Marcel staan te wachten.

MOEDER
Geef haar maar een kus. Je zult
haar de eerste twee weken niet zien.

MARCEL
Dat is erg genoeg.

Hij geeft haar nog een kus en duwt haar af onder haar zadel en knijpt in haar billen. Hij loopt terug naar café Statie.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.             GELAGZAAL          AVOND

MARCEL
(staat aan de tapkast, kijkt om zich heen.
Het volk is geminderd. Tot waardin) Waar
zijn mijn maten.

WAARDIN
Weg met hun lief, zeker. Ik heb je fel
in de weer gezien met die schoonheid.

MARCEL
Spijtig dat mijn maten niet konden
zien. Dat hadden ze een gezicht kunnen
trekken als een beerpomp.
WAARDIN
Daar zeg je iets.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.               GELAGZAAL STATIE          DAG

Een paar klanten in de café. Marcel staat aan de tapkast.

WAARDIN
Wat mag het zijn.

MARCEL
Een pintje van dorst. Geen nieuws.

WAARDIN
Ja, groot nieuws. Valerie heeft gebeld.
Ze komt zondag. Ze zal hier zijn tegen
een uur of twee. Ik moest dat van haar
zeggen als ik je zag. Dat schijnt fel
aan te zijn. Proficiat.

MARCEL
Zie je nu niets aan mijn gezicht.

WAARDIN
Je bent slecht geschoren.

MARCEL
Ik straal van geluk.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.               PERRON              DAG

Marcel staat op het perron te wachten. De trein stoomt stopt,
enkele portieren gaan open en Valerie stapt uit. Marcel loopt op haar toe en ze omhelzen elkaar.

MARCEL
Wat ben ik blij dat je nu om de
veertien dagen naar huis komt.

VALERIE
Dat is niet genoeg. Ik heb van
mevrouw gedaan gekregen dat jij mij
om de veertien dagen in Brussel mag
komen bezoeken en blijven slapen. Ik
moet dan wel overdag werken terwijl
jij een wandeling maakt in de buurt.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              WOONKAMER KRAMER      DAG        

Marcel komt aan de zijde van Valerie de woonkamer in. De heer en mevrouw Kamer staan op van de tafel en begroeten Marcel.
Het is ze aan te zien dat ze welgesteld zijn.

VALERIE
Ik stel u mijn verloofde Marcel voor.

Mevrouw roept de drie kinderen en stelt ze voor aan Marcel. Beleefde, welopgevoede kinderen die weer naar een andere kamer lopen.

MEVROUW KRAMER
Ga zitten meneer Marcel. Thee of
koffie en neem een koekje. Die heeft
Valerie zelf gebakken.

MARCEL
Dan zullen ze wel lekker zijn.

DE HEER KRAMER
Gelukkig de man waarvan de vrouw
uitstekend kan koken.

VALERIE
Doe mij niet blozen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               KAMER VALERIE            DAG

Marcel zit op een stoel, Valerie gaat op het bed liggen.

MARCEL
Ik had mij joden heel anders
voorgesteld met luizenbaarden,
slordig gekleed, kromme vingers
en lange schraap nagels en een
haviksneus.

VALERIE
Waar haal je dat uit. Zij zijn de
deftigste mensen die er zijn. En ze
worden er valselijk van beschuldigd
Christus aan het kruis te hebben
genageld. 

MARCEL
En is dat niet waar.

VALERIE
Nee,de Romeinen hebben dat gedaan.
Ik ken mijn gewijde geschiedenis
nog. Kom naast mij liggen op het
bed. 

MARCEL
(gaat naast Valerie liggen. draait zich
op zijn buik en geeft haar een felle
kus)

Zij omstrengelen elkaar en kleden zich uit.

VALERIE
(haalt de sprei en de deken van het bed
en legt het bed open) Ik heb propere
lakens gelegd.

Valerie gaat op het bed liggen met Marcel boven op haar.

MARCEL
Hoe moet het nu, ik doe dit voor de
eerste keer.

VALERIE
Ik ook, aan mevrouw kan ik het niet gaan
vragen. Dit ding moet er toch in. En
dan duwen.

MARCEL
Ik geloof dat ik het gevonden heb.

Ze vinden hoe het moet en komen in elkanders ritme.


FADE-OUT

FADE-IN

INT.              KAMER VALERIE          DAG

Valerie en Marcel kleden zich weer aan. Het bed ligt nog open en op het onderlaken zit een veeg bloed.

VALERIE
Propere lakens dat is wat anders dan
netels en distels onder mijn billen.

MARCEL
Je zult ze moeten wassen, of bewaren
als aandenken aan onze eerste keer.
Merci Valerie. Ik heb er van geproefd,
nu zou ik het alle dagen willen doen.

VALERIE
Die tijd komt.

MARCEL
Eerst een ander probleem. Je joodse
bazen vertrekken naar Amerika, je moet
uitzien naar ander werk.

VALERIE
We moeten alle twee uitzien naar ander
werk, ik wil dat we samen in dezelfde
post gaan. Ik vind wel wat.


DISSOLVE

FADE-IN

INT.               GARAGE                  DAG

Marcel helpt de joden hun huisraad inpakken in kisten. Meneer en Mevrouw Kramer zijn neerslachtig, de kinderen begrijpen het nog niet.

MENEER KRAMER
Hitler zit achter ons aan. In Amerika
krijgt hij ons niet, in heel Europa
zal hij oorlog voeren om onze mensen
achter prikkeldraad te zetten en er
dan zijn zin mee te doen, dat is het
enige dat hij wil. Heb jij al een
andere b aan gevonden, Valerie.

VALERIE
Ja, samen met Marcel. Dat komt goed
uit.

DISSOLVE

FADE-IN

EXT.              STRAAT            DAG

De voorgevel van een bedrijf met grote inrijpoort. Boven de poort het opschrift PAUL MALFLIET - Production de pièces
mécaniques. Naast de werkplaats een herenhuis.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.            WERKPLAATS          DAG

Geen heel grote werkplaats met een aantal draaibanken, frezen, boren, zagen en werkbanken. Een klein dozijn mannen zijn aan het werk aan de diverse machines. Marcel staat te praten met een heer, de baas Paul Malfliet.

MALFLIET
Wat deed jij in Mechelen in de
garage.

MARCEL
Auto's onderhouden en repareren. Alles,
motoren, wielen, chassis.

MALFLIET
Kun je een auto besturen.

MARCEL
Natuurlijk wel, dat hoort erbij.

MALFLIET
Hier moet je je tijd verdelen tussen je
taak als conciërge, vooral in de avond,
met de bestelwagen leveren bij de
klanten en de bestelwagen en de
Minerva, mijn luxeauto
onderhouden.

MARCEL
Je zult van mijn werk tevreden zijn
en van Valerie ook.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.             VOORPLAATS CASTEELS        DAG

In het voorjaar van 1938 trouwen Marcel en Valerie. Een groot feest is het niet. Levine, de moeder van Marcel heeft een goede maaltijd bereid voor de ouders, de grootouders, broers en zus en nog wat ooms en tantes. Marcel heeft Valerie een ruiker camelia’s aangeboden omdat zij zoveel van die bloemen houdt.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                BOERDERIJ CASTEELS          DAG

Valerie, Marcel en de genodigden staan rond de Minerva.

MARCEL
Ik mocht vandaag de Minerva hebben,
de baas is tevreden dat ik het beestje
zo goed onderhoud.

Ze rijden naar Brussel.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                VLIERING          AVOND

MARCEL
(loopt door de drie vertrekjes) Appartement
garnie, met meubels en alles. We zijn
rijk, op onze manier.

VALERIE
(roept van uit de slaapkamer) Waar blijf
je.

MARCEL
(loopt naar de slaapkamer)

VALERIE
(heeft zich helemaal uitgekleed) Vergeten
dat we vandaag getrouwd zijn.


Ze gaan heftig te keer op het bed. Als ze hun orgasme gekregen hebben liggen ze naast elkaar.

VALERIE
Met een keer kom je er niet van af
ventje, de nacht is nog lang. Ik
kan tegen een stoot.

DISSOLVE

FADE-IN

MONTAGE

Valerie en Marcel doen hun dagelijks werk. Valerie in de keuken en schoonmaken in het huis. Marcel in de werkplaats aan de auto's, vrachten inladen en leveren bij de klanten. Opdienen als er gasten komen eten, ze gaan ophalen en wegbrengen met de auto. De twee kinderen van Malfliet naar school brengen en afhalen als mevrouw geen tijd heeft. Op zondag krijgt hij soms de Minerva waar hij mee gaat toeren, naar Genval aan het meer een terrasje doen, naar Hellebeek om in het dorp te bluffen met de Minerva. Op de vliering past Valerie de jurken en blouses die mevrouw niet meer wil, Marcel krijgt de dassen, de spatkousen, de hemden van Malfliet. 

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              VLIERING           AVOND

Valerie en Marcel zitten aan de tafel. Valerie kijkt in een magazine, Marcel leest de krant.

MARCEL
Ben je gelukkig, lieve, we verdienen geen
schatten maar we hebben alles wat we nodig
hebben, eigenlijk veel meer. We zijn
onder dak.

VALERIE
Ik vraag niet meer dan dat ik op de
kinderen kan blijven passen. Het zijn
bijna mijn eigen kinderen. Zo lang
we huisbedienden zijn kunnen we er
zelf geen hebben. Soms heb ik daar
spijt van.

MARCEL
Ik ook, maar wat zouden we anders
gaan doen. Naar de fabriek. Hier
hebben we alle dagen lekkere kost,
dessert, een vierde of  soms meer
van een fles wijn en af en toe een
bodem likeur, een glaasje parfait-
amour.

VALERIE
Ik erf de jurken en blouses die
mevrouw beu is, en zo een en ander.
Op onze vrije avonden rijden we met
de tram naar het centrum, op de
grote boulevards staan we te gapen
op de chique uitstalramen en elke
week naar de cinema, films met
Shirley Temple en Boby Breen, dat
hebben we in Hellebeek niet.


COMMENTAAR
(V.O.) Twee mensen die alleen voor
elkaar leven, het is een zegen die
we iedereen toewensen, maar het
hoger belang ziet dat zo niet zitten,
het betrekt iedereen bij de grote
rampzaligheden waar het zelf de
schuld van is. Marcel probeert zijn
oren te stoppen voor de onrustbarende
berichten, maar zelfs Valerie, die
zich niets van politieke prietpraat
aantrekt, vraagt wat die mislukte
reizen van Chamberlain en Daladier
en dat getier van Adolf Hitler
te betekenen hadden. Ze hoort het
tussen twee schlagers in op de kleine
Philips in de keuken.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.             VLIERING            DAG

MARCEL
(zit op het bed, heeft een papier in zijn
handen, Valerie staat aan de tafel) Dit is
mijn oproepingsbevel, ik moet mij gaan
melden bij mijn linieregiment in
Leopoldsburg. Ik mag oorlog gaan
voeren voor de grote koppen in de
paleizen en kastelen, ridder van het
vaderland gaan spelen.

FADE-OUT

FADE-IN

MONTAGE

In de ontreddering van de dwaze oorlog tussen 1939 en 1940 gaan de gemobiliseerden er op los in de cafés, ze dansen wang tegen wang met vrouwen van wie de man elders het vaderland dient, zingen in koor met dronken stemmen schunnige teksten op bekende wijsjes, verdoen soldij en spaargeld en achter hoek en kant gebeurt veel waar ze later liever over zwijgen. Marcel heeft niets te verzwijgen, hij zit in de kazerne op zijn kamer, leest een krant of een boek of schrijft een brief.

DISSOLVE

FADE-IN

MONTAGE

EXT.               ALBERTKANAAL            DAG

Het regiment van Marcel ligt in stelling achter het Albertkanaal. Op 10 mei breekt de hel los. Het afweergeschut is weerloos tegen de Stuka’s. Strijdmakkers verliezen met een klap het leven of worden zwaar verminkt aan ledematen en onderlijf.
FADE-OUT

FADE-IN

MONTAGE

EXT.              STELLING         DAG     

MARCEL
(Marcel is aandrager van een
mitrailleursnest. De schutter jaagt zijn
kogels naar de overkant waar geen vijand
te zien was. Marcel moet terug door de
loopgracht om munitie te halen maar krijgt
het zo benauwd dat hij weigert terug te
keren naar de stelling. Hij neemt de benen,
de luitenant schreeuwt een bevel maar loopt
hem achterna. Takken en bladeren vallen op
zijn helm. Een paar honderd meter verder
duiken Duitse soldaten op, hij is gevangen
en met zijn handen in zijn nek wordt Marcel
gedreven naar de rest van zijn overrompelde
eenheid. Hij is krijgsgevangen)  

DISSOLVE

FADE-IN

MONTAGE

EXT.             GRENSPOST            DAG

Malfliet is met zijn Minerva, volgepropt met vrouw, kinderen, reisgoed en Valerie, bij de grens gekomen. Belgische officieren nemen zijn voertuig in beslag. Ze lopen met pakken beladen naar een station. In een goederenwagon vluchten ze Frankrijk in. De Duitse pantsercolonnes halen de trein in en die mag terugkeren. Met pakken en reiskoffers onder hun armen en op hun rug, de kinderen in de hals van Malfliet en Valerie, met het gezeur van mevrouw Malfliet daar bovenop, sjokken ze van het station terug naar huis. Er is nog geen bericht van Marcel

DISSOLVE

FADE-IN

MONTAGE

INT.               STALAG           DAG

MARCEL
(in een barak. hij eet uit een gamel maar
niet met smaak. kijkt door een venster naar
andere gevangen die op het plein een spelletje
kaatsen) (V.O.) Ik verveel mij dood. Wat
mis ik het comfort bij Malfliet, de
kont van Valerie in mijn schoot. Hoe
lang moet ik hier nog liggen.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.              AKKERLAND            DAG

MARCEL
(staat op een tarweveld en helpt de oogst
in te halen. als de dag er op zit mag Marcel
mee naar de boerderij voor het avondeten. De
boerin laat hem mee aan tafel zitten. Haar
man is onder de wapens)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                STALAG              DAG

MARCEL
(is terug in het kamp. er klinkt gefluit en
geroep. de soldaten moeten buiten komen en
in het gelid gaan staan. er volgt een
naamafroeping. wie 'ik ben een Vlaming' kan
zeggen krijgt een vrijgeleide naar huis. in
uniform en met wat hij nog heeft aan bezit
stapt hij op de trein in Stuttgart)

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               VOORGEVEL MALFLIET        DAG

MARCEL
(bekijkt de voorgevel, drukt op de bel)

VALERIE
(komt open doen. herkent Marcel eerst niet.
valt dan in zijn armen)

Ze lopen de gang in. Malfliet komt door een zijdeur in de gang.

MALFLIET
Kom in  de living. We drinken op de
terugkeer van de verloren zoon. Een
fles champagne heb ik altijd in de
koeler staan, zo lang het nog kan.

De vrouw komt er bij en ze klinken op de thuiskomst van Marcel.

MARCEL
Zo lang het nog kan. Is er voor mij
dan geen werk meer.

 MALFLIET
Wel in tegendeel. Werk genoeg voor
mijn elf man. Ik heb niemand moeten
afdanken en stond op het punt een
chauffeur aan te nemen, je komt juist
op tijd weer opduiken.

 MARCEL
Voor wie werk je dan. Voor dezelfde klanten
van vroeger.

MEVROUW MALFLIET
Neen, mijn man is slimmer. Hij weet hoe
hij onze zaak moet vooruit helpen. Hij
krijgt opdrachten van het Duitse leger.

MALFLIET
Mijn nieuwe klanten zijn tevreden over
over mijn paswerk en draaiwerk. Het is
niet mijn probleem dat die stukken passen
in hun fameus kanon van 88 mm. Als ik het
niet doe, doet een andere het.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                MILITAIR DEPOT              DAG

MARCEL
(rijdt met de bestelauto de afgewerkte
onderdelen naar een militair depot,
levert ze en laadt de halffabrikaten,
stangen en blokken, in zijn bestelauto
en levert die bij Malfliet)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                WERKPLAATS             DAG

Duitse militairen officieren en onderofficieren lopen rond in de werkplaats. De werklieden plaatsen afgewerkte stukken op de werkbank en de Duitsers trekken met hun instrumenten de juiste afmetingen na. Als de inspectie voorbij is spreekt Malfliet een officier aan.

MALFLIET
Morgenavond gebe ich ein souper. Sie
und Freunde sind eingeladen. Kommt du.

OFFICIER
Ja bestimmt.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   KEUKEN             DAG

Malfliet, zijn vrouw, Valerie en Marcel zijn in de keuken.

MALFLIET
Ik voel mij verplicht oom af en toe een
paar Duitse officieren uit te nodigen
voor een etentje. Ik weet wel wat mooie
stukken vlees op de kop te tikken en de
rest wat nodig is voor een goede souper.
Valerie ik reken op jou. Mijn vrouw en
ik zijn de gastheren en zorgen voor de
drank. Marcel als jij zou willen opdienen.

MARCEL
In livrei, baas.

MALFLIET
Neen, een beetje deftig gekleed zal
volstaan. Er zullen genoeg uniformen
zijn. Mijn vrouw zal je voordoen
hoe dat het moet, zo nauw steekt
het niet, het zijn ook maar
Duitsers.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              LIVING MALFLIET           AVOND

Malfliet heeft een feestmaal ingericht in zijn living. Zijn vrouw, hij zelf en vier Duitse officieren zitten aan. Marcel
in zijn zwart trouwkostuum dient de gerechten op en laat Malfliet de wijn proeven. Er wordt nogal wat wijn geschonken.
mevrouw Malfliet staat op en gaat op de schoot zitten van een officier, haar rok hoog opgeschort. Ze klinkt met de officier. Marcel ziet het aan met een schuin oog. Malfliet doet dat hij het niet ziet maar zingt mee, zijn glas in de hoogte, ein Prosit, ein Prosit, zo Duits als het maar zijn kan. Na het eetmaal doet Malfliet Marcel teken dat hij Valerie moet roepen. Die krijgt een applaus van de Duitse officieren. Een jonge officier staat op en omhelst Valerie.

OFFICIER
Das war ausgezeichnet, meine Liebe.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              KEUKEN             AVOND

Valerie en Marcel zijn in de keuken en doende vaat. Mevrouw
Malfliet komt binnen.

MEVROUW
Meisje, je hebt het hart gestolen van die
jonge officier. Hij komt volgende week
terug.

MARCEL
Ga je dan Valerie opnieuw voorstellen.

MEVROUW
Dat spreekt vanzelf. Dat hoort bij de
etiquette.

MARCEL
Wat vind jij er van, Valerie.

VALERIE
Mevrouw zegt maar wat.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 KAMER              AVOND

VALERIE
Mevrouw zou beter zwijgen over die
Duitse officier. Het enige wat ze
wil is je op te jagen.

MARCEL
Ze deugt zelf niet. Je moet eens zien
hoe zij die officieren aanpakt. Dat
zou ik van haar nooit gedacht hebben.
Zo zie je maar.

VALERIE
Wat wil je daar mee zeggen, Marcel.
Mij zal dat niet overkomen.

MARCEL
Toch heb ik liever dat mevrouw je
uit de living weg houdt.

VALERIE
Dan komt hij mij vinden in de keuken.
Wat moet ik dan doen, hem buiten
duwen. Dat jij hem daar over
aanspreekt is gevaarlijk, hij kan
je daarvoor laten oppakken.

MARCEL
Moet ik hem dan laten begaan. Ik
hou zo veel van je.

VALERIE
Je bent toch niet jaloers op die
vent.

MARCEL

Als dat in mijn karakter ligt is
daar weinig tegen te doen.

VALERIE
In bed heb je niet te klagen. Ik lig
altijd eerst in bed gereed, met mijn
broek al uit.

MARCEL
Omdat je niet zonder vent kunt.
Eender welke vent.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              WERKPLAATS           DAG

MALFLIET
Hans die jonge Duitse officier die een
beetje achter Valerie zit is
overgeplaatst naar het oostfront.

MARCEL
Heb jij daar voor gezorgd.

MALFLIET
Dat zou ik niemand willen aandoen. Ze
komen daar volk te kort, dat is alles.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                KEUKEN            DAG

Marcel en Valerie

MARCEL
Hans komt niet meer, hij is naar het front
gestuurd.

VALERIE
Wat heb ik daar mee te maken.

DISSOLVE

FADE-IN
MONTAGE

COMMENTAARSTEM

Onder de bezetting wordt het
voedselaanbod alsmaar kariger.
Malfliet heeft een kleine auto op
de kop getikt, uitlenen aan Marcel
gebeurt nog enkel op voorwaarde
dat hij levensmiddelen meebrengt
van het platteland, er is altijd
wel iets te regelen op de boerderij
thuis en met zijn broer Bob,
sluikslachter en smokkelaar. Mensen
met geld, zoals Malfliet, kunnen op
de zwarte markt schaarse producten
achterover drukken, maar de
producten zijn niet meer van
dezelfde kwaliteit als van voor de
oorlog. Het bier wordt slapper,
het brood zwarter, het spek smaakt
meer en meer naar vis. In de
cinema komen alleen nog Franse en
Duitse films op het programma.
Valerie en Marcel gaan samen zien
naar Jud Süss. Na de voorstelling
zegt Valerie: “Zo waren mijn joden
niet.” Alles is weer koek en ei
tussen de twee en dan treft het
noodlot hen, zij die nooit iemand
een stro in de weg hebben gelegd.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 KANTOORTJE WERKPLAATS        DAG

MALFLIET
(roept Marcel bij zich) Casteels, ik heb
nog één grote klant van hier en die komt
zelf zijn en stukken ophalen, de andere
klant is de Duitse herstelwerkplaats, die
hebben ook eigen vervoer. Kortom, ik heb
geen werk meer voor jou. Jullie kunnen
blijven inwonen, voor Valerie is
er werk, er zijn de kinderen maar
jij zult moeten uitzien naar werk
buitenshuis.

 MARCEL
Ik kan toch ook hier aan de slag.
Ik ben mecanicien, ik weet wat een
draaibank is, of een frees, ik heb
stukken leren maken, ik kan de
gereed leggen, ze op de draaibanken
vastzetten, ik kan het grove werk
aan de frees doen. Ik kan gaten boren.
Mijn wereld stort in, baas. Als ik
mij laat inschrijven als werkloze
wordt ik opgeëist voor verplichte
arbeidsdienst in Duitsland.

MALFLIET
Er zijn oplossingen Casteels, je
kunt vrijwillig naar Duitsland gaan
werken, dan krijg je verlof en ze
laten je verder met rust, of bij de
fabriekswacht gaan.


MARCEL
Die lopen in zwarte uniform en dragen
wapens, liever niet. Op eigen volk
schiet ik niet.

MALFLIET
Dan blijf je wel dicht bij huis. Een
andere oplossing is rijden voor de
Organisation Todt. Die bouwen bunkers
en zorgen voor het vervoer van
legermateriaal. Jij als chauffeur-
mecanicien kunt daar een goed salaris
verdienen, als je in een herstelwerkplaats
binnen geraakt zit je goed, als je moet
rijden ben je meer van huis weg, maar
daar krijg je verlof voor in de plaats,
de oorlog blijft niet eeuwig duren en
Valerie is bij ons in goede handen.

MARCEL
In de handen van Duitse officieren.
Ik moet er nog over nadenken, ik laat
je binnen de week iets weten.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 SLAAPKAMER             AVOND

Valerie en Marcel liggen wakker in hun bed.

MARCEL
Al vijf nachten heb ik niet geslapen.
Wat moeten we aanvangen.

VALERIE
Ik wil bij Malfliet niet weg. De kinderen
kunnen niet zonder mij.

MARCEL
Als ik zou onderduiken als werkweigeraar,
ik ken de weg bij de boeren en zou kunnen
smokkelen in patatten, meel en vlees en
geld verdienen zou jij in dat geval
regelmatig uit Brussel je ouders te
Hellebeek kunnen komen bezoeken, daar
zouden we elkaar stiekem kunnen zien. Maar
dat is gevaarlijk, pakken ze mij op dan
vlieg ik zonder vorm van proces Duitsland
in naar onbekende bestemming.

VALERIE
Met mij zouden ze ook niet mals zijn,
met als gevolg dat ik niet bij Malfliet
zou kunnen blijven, om die ook niet in
moeilijkheden te brengen en dat wil ik
niet.

MARCEL
Ik alleen naar Duitsland om daar te
gaan werken is een oplossing, maar met
de aanhoudende geallieerde bombardementen
is dat te riskant, we zien wat er hier
gebeurt. Bovendien worden de geronselde
arbeiders en arbeidsters in Duitsland
in
arbeidskampen op elkaar getast, dat heb
ik voor de vaste waarheid gehoord,
en daar gaat het er erg aan toe, daar
laten vrouwen hun blote buik zien
zonder dat ze een onderbroek aan
hebben. Ik doe niet mee.

VALERIE
Fabriekswacht dan. Een man in uniform
is zoveel aantrekkelijker.

MARCEL
Neen, Valerie, geen zwarte uniform, zo
diep ben ik nog niet gezakt, ik ben nog
altijd een beetje Belg. Ik ga maar bij
Todt, met een beetje geluk krijg ik een
baan hier in een stelplaats niet ver
van hier weg, dan moet ik geen uniform
dragen maar een overal. Ik zal het er
maar op wagen. De oorlog blijft niet
eeuwig duren, zegt Malfliet en die kan
het weten. Hij werkt voor de Duitsers.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                KANTOREN           DAG

MARCEL
(Marcel meldt zich bij het werfbureau van
de organisatie Todt. ij wordt het gebouw
in geleid tot bij een ambtenaar achter een
bureau. die schrijft zijn gegevens op. Hij
krijgt een soort pas en een uniform)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                 WOONST MARCELT EN VALERIE
(Valerie werkt aan de uniform van Marcel tot
die past als gegoten)

MARCEL
Op een uniform had ik niet gerekend.

VALERIE
Toe, toe, je staat er goed mee.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.          VOOR HUIS MALFLIET    DAG   

(Malfliet, zijn vrouw, Valerie en de twee
kleine meisjes doen Marcel uitgeleide. Hij
is in uniform en draagt een reiskoffer)

MARCEL
Ik vertrek met lood in mijn schoenen.
Naar mijn vraag om in het land te mogen
blijven als mecanicien hebben ze niet
eens geluisterd. Ik moet naar Keulen en
van daar naar Italië, ik ben ingelijfd
bij een transporteenheid.

DISSOLVE

FADE-IN

MONTAGE

EXT.                  ERGENS IN ITALIE            DAG

Gevechtsvliegtuigen bestoken de colonne van Marcel die munitie en proviand aanvoert voor de Duitse gevechtstroepen. Marcel en
zijn bijrijder zijn uit de vrachtwagen gesprongen en het veld in gelopen, ver van hun vrachtwagen vandaan, om te ontkomen aan de regen van kogels en granaten. Als ze terugkomen bij hun colonne vinden ze jongens stervend met opengereten buik of brandend in de benzine van hun voertuig. Zijn bijrijder Eugène, een Fransman, heeft genoeg van het Italiaanse front, en als ze achter een koeienkadaver dekking hebben, zegt de Fransman dat hij nom de dieu niet meer terugkomt na zijn volgend verlof, hij weet hoe onder te duiken in het maquis, dan zit hij niet meer in de zelfmoordcolonnes en na de oorlog, die de boches niet meer kunnen winnen, zou hij een héros zijn, geen collaborateur. Marcel vraagt om mee te doen en ze spreken af voor hun volgend verlof. De dag dat ze in Parijs in de Gare d’Austerlitz normaal de trein naar Milaan zouden moeten nemen, zouden ze niet opstappen en verdwijnen in de straten van Parijs. Toen hun eenheid, na zware verliezen, opnieuw georganiseerd moest worden, gaf de Organisation hun een week vrijaf in hun land.
DISSOLVE

FADE-IN

EXT.               PARK              DAG

Marcel brengt zijn vrije dagen door met wandelingen door Brussel in gezelschap van Valerie die veel uren vrij krijgt van Malfliet. Hij loopt op verzoek van Valerie in uniform. Ze liggen ook dikwijls op hun bed en dan is de verleiding te groot om het niet te doen. Een keer rijden ze naar Hellebeek met de trein, dan is Marcel niet in uniform, ze moeten thuis niet weten dat hij voor Todt rijdt. De week is voorbij en Marcel moet weer vertrekken. Om Valerie niet te verontrusten zegt hij bij de afscheidskus niets over zijn valse bestemming. Niet naar de Duitsers lonken, zegt hij nog, want ik kom terug.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.            KAMER BIJ MALFLIET              DAG

Na weken komen de Gestapo’s bij Malfliet binnengevallen. Ze onderwerpen Valerie aan een strenge ondervraging, maar ze weet niet waar Marcel naartoe is. Ze vreest dat hem iets ergs overkomen is en begint te huilen. Malfliet roept de hulp in van een Duits officier en die regelt de zaak.

DISSOLVE

FADE-IN

Met Eugène zit Marcel in Normandië ondergedoken bij l’armée secrète. Ze wachten op opdrachten, maar de invasie is op til en te veel activiteit zou de Duitse argwaan wekken. Tegen dat zijn groep in actie moet treden, hebben de geallieerden de Duitsers uit hun gebied verjaagd. Nog voor hij zich gaat melden om voor de geallieerde troepen te rijden, is hij er getuige van dat de platste leden van zijn verzetsgroep, laatkomers als hij, Franse vrouwen die met Duitsers hebben gelopen overrompelden om hun haar af te scheren en met teer hakenkruizen te schilderen op hun voorhoofd en borsten. Hij is getuige maar doet niet mee, hij heeft medelijden met meisjes die alleen maar gehoor hadden gegeven aan de lokroep van de liefde.

DISSOLVE

FADE-IN

MONTAGE

In oktober zijn grote delen van Frankrijk en België bevrijd. De treinen rijden min of meer regelmatig en Marcel, acht maanden van huis, krijgt verlof. Hij loopt naar een taxi en laat zich naar het huis van Malfliet brengen. Hij loopt binnen langs de poort van de werkplaats. Hij ziet het werkvolk van Malfliet aan de draaibanken en frezen staan en ziet ook een officier van het Brits leger. Malfliet komt in zijn richting gelopen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                WERKPLAATS               DAG

MALFLIET
De Marcel is terug, je was vermist,
bijna hadden ze Valerie opgepakt, maar
ik heb er een stokje kunnen tussen 
steken. Zoals je kunt zien heb ik een
dikke bestelling binnen van de Britten,
nieuwe lagers persen in de steunwielen
van hun lichte tanks, veel draai- en
paswerk, ik heb maar drie weken
stilgelegen.

MARCEL
Dan kan ik weer aan het werk.

MALFLIET
Dat zien we wel, ga eerst maar naar
Valerie, die zal content zijn.

Marcel loopt naar de keuken.

VALERIE
(Valerie is in de keuken, ze staat met
gebogen rug naar hem, aan het
kookfornuis in het eten te roeren, met
een hoofddoek op in de warme keuken)

MARCEL
(met tranen in zijn ogen) Valerie, ik
ben hier, kom in mijn armen, mijn lief,
pak mij vast.

VALERIE
(traag knoopt ze haar hoofddoek los en
keert zich met een ruk naar hem toe. Ze
is kaalgeschoren, het stoppelhaar
enkele millimeters lang, de omtrek van
een met teer geverfd hakenkruis nog
zichtbaar op haar voorhoofd)

MARCEL
(kijkt met afgrijzen naar Valerie. als
door waanzin getroffen neemt hij zijn
koffer met geschenkjes en zijn ransel
weer op. met vooruitgeschoven,
trillende onderlip) Ik heb genoeg gezien.
Dat vergeef ik je nooit. Voor mij ben je
dood. Hoer. Ik was het zonder jou toch al
gewoon. Saluut. (hij stormt de gang in
naar buiten)

VALERIE
(schreeuwt hem na) Ik vraag je geen
vergiffenis, smeerlap. Jij met je stomme
Duitse uniform, jij hebt mij dit aangedaan,
jij bent de schuld.

MARCEL
(loopt de hellende straat af, de gebouwen zijn
paars, het water van de vijvers is zwart, de
eenden paars, de herfstkleuren van de bomen
paars. voor het eerst sinds zijn plechtige
communie schiet zijn gemoed zo vol dat hij
begint te snikken. Hij spreekt in zichzelf en
wie goed luistert hoort hem bijna zingen)  
Addio! (loopt de vijvers rond en komt wat
tot bedaren, zijn snikken zijn hikken
geworden. Haar laatste woorden zoeken naar
hun ware betekenis. Het waas van purper begint
op te trekken.

MALFLIET
(staat plots achter Marcel, onhoorbaar op
zijn sloffen) Casteels, lafaard, steenezel,
wat steek jij allemaal uit, we hebben
Valerie gevonden met haar hoofd in de
gasoven. Het is godverdomme je plicht ...

MARCEL
Pak aan. (geeft zijn reisgoed aan Malfliet
en snelt terug naar huis)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.             WOONKAMER            DAG

Valerie ligt op de sofa, zo wit als sneeuw. Op de radio zingt Vera Lynn van Lily Marleen. Naast haar zit mevrouw Malfliet op een stoel, met pas opgedaan lang haar.

MARCEL
(knielt bij Valerie neer, neemt haar hand)
Wat de mensen elkaar toch aandoen.

VALERIE
Ik was bijna gestorven, ik zag al blauw.

MALFLIET
(komt binnen met reisgoed van Marcel)

MARCEL
(doet zijn koffer open, haalt een blauwe
flacon reukwater te voorschijn en geeft
het haar) Hier.

VALERIE
(bekijkt het flesje, glimlacht flauwtjes)
Soir de Paris, je weer laten bedotten,

snulletje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten