woensdag 26 juli 2017

11 DE HELDENTOCHT








DE HELDENTOCHT


Originele script voor

 8 afleveringen van een dramatische

Tv-serie

Geschreven door

Jules De Cort
























FADE-IN

INT.          KEUKEN CASTEELS          DAG

Levine, Flor, Louise en Victor zitten nog aan tafel na het middageten.

FLOR
(staat op) Ik ga het witlof wieden,
niemand geen zin om mee te gaan.

LOUISE
Hier Victor, die heeft een halve dag
vrijaf genomen.

LEVINE
Laat Fik met rust, hij werkt hard
genoeg en dat onkruid gaat niet lopen.

FLOR
(in het buitengaan) Neen, maar wassen wel.

VICTOR
Ik ga wat aan de boekhoudingen doen die
ik heb aangenomen nu Gilbert Servaes
mijn werk voor een deel heeft
overgenomen. Daar valt niets van te
zeggen en ik heb nu veel meer
vrije tijd. (staat op en loopt buiten)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                KAMER VICTOR         DAG

VICTOR
(zit aan zijn schrijftafel door het
venster te staren) (V.O.) Voor ik aan
mijn boekhoudwerk begin eerst een paar
pagina's memoires neerpennen.
Eindelijk ben ik begonnen aan de
schrijverij waar ik al zo lang mee
in mijn hoofd zit. Maar schrijven,
mij niet overgeven aan mijmeringen
en half in slaap vallen wat een
beetje mijn gewoonte is.

COMMENTAARSTEM
(V.O.) Het overkomt Goethals meer dan
vroeger dat hij de mijmeringen waar
hij af en toe behoefte aan heeft, de
vrije teugel laat. Zijn vrouw
Wiske thuis of zijn vrienden in de
gelagzaal moeten hem dan uit zijn
schijndutje rukken, met een kus op zijn
oor of met een harde vuistslag op tafel.
Verstrooidheid en filosoferen zijn nog
geen tekens dat hij oud begint te worden,
wel dat het aantal jaren achter zijn
naam opschuift naar de vijf kruisjes.
Niet zelden vergeet hij te luisteren
naar Wiske als die het over de kinderen
heeft, of over haar en zijn ouders die
niet goed meer uit de voeten kunnen, of
over haar broers die ze nog zelden ziet,
maar als ze zegt dat ze geen onderbroek
aan heeft, hoort hij dat van de eerste
keer. Bij zweeft geregeld naar vroeger,
naar nog verwachtingsvolle dagen, of de
naargeestige tijd van loonslaaf bij een
Amerikaanse multinational, of nog
verder terug, als hij door zijn
legerverleden waadt. Hij heeft het
vermogen om de gebeurtenissen uit zijn
jonge volwassenheid aan zijn geestesoog
te laten voorbijdraaien als een film,
een cliché dat hij niet uit de weg wil
gaan. Hij richt zijn gedachten op zijn
diensttijd in Duitsland en zijn eerste
tijd bij het leger. Hij wil bladen
vullen over de dagen en nachten die hij
bij het leger heeft doorgemaakt en dat
zijn niet altijd de fraaiste bladzijden
uit zijn leven.

DISSOLVE

FADE-IN

FLASHBACK

EXT.              TREINSTATION                 DAG

Een mooie dag in augustus. Tegelijk met vijfhonderd rekruten in burgerplunje stijgt Victor Goethals uit de soldatentrein in een stationnetje diep in Limburg.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               EEN WEG        DAG

Op de weg naar het opleidingskamp lopen de jongens nog in burgerplunje als een ordeloze kudde vee langs het bronsgroene eikenhout en de purperen heide die zich tot de horizon uitstrekt. 

VICTOR
(V.O.) Die omgeving hield ons recht in
tijden van heimwee die zelfs de
stoerste onder ons naar de ribben
greep. Niet veel willen dat toegeven,
zij vochten in stilte tegen het grote,
onbestemde verdriet dat ons overrompelt,
de nostalgie, de twee verloren jaren
in het verschiet. Maar zij
die wel hun verdriet tot uiting lieten
komen, die ’s nachts op hun brits
lagen te snikken en zo hun bezwaard
gemoed verlichtten, overwonnen
gemakkelijker hun zwaarmoedigheid
dan de hardgekookten die niets lieten
blijken maar waarvan een onontkoombaar
percent van elke lichting zich van het
leven beroofde.

DISSOLVE

FADE-IN

MONTAGE

In het kamp gaan de rekruten onder het getier van de onderofficieren in het rijtje staan om hun soldatenplunje te krijgen. Dan lopen ze onder leiding van een wachtmeester naar hun barak en slaapzaal. In de slaapzaal krijgt ieder zijn bed, het naamkaartje hangt aan het bed. Ze kleden zich in hun soldatenplunje, hun burgerkostuum gaat in de reiskoffers die ze hebben meegebracht. Dan komt een wachtmeester de zaal in en fluit om aandacht.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                VOOR DE BARAK          DAG

De rekruten, een goede vijftig, staan bijeen voor de barak.

WACHTMEESTER
In rotten van drie, de grootste hier
voor mij en dan naar rechts, de
kleinste achteraan.

De wachtmeester schikt het peloton naar grootte.

WACHTMEESTER
We marcheren naar de refter voor het
avondeten. Allemaal met het gezicht
naar mij. Reeechts-rechts. In de
pas, voorwaarts mars. Links, rechts,
een, twee.

Ze proberen in de pas lopen, maar dat lukt nog niet te best.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   REFTER             DAG

In de eetzaal zitten ze aan lange tafels en het eten wordt opgediend, kommen aardappelen, groenten, vlees, broden. Ieder schept zijn portie in. Het lijkt er op dat sommigen nooit
genoeg te eten hebben gehad.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.              PLEIN          DAG

Het peloton van Victor Goethals krijgt dril. De soldaten
marcheren keurig in het gelid, geweer op de schouder, maken halt, draaien links of rechts, veranderen het geweer van schouder, veranderen van pas. Dat lijkt na enige oefening best te lukken.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                   OEFENTERREIN         DAG

Het peloton van Victor doet zware infanterieoefeningen. Sluipen, stormloop, schieten met losse flodders. Ze
krijgen een rustpoos en gaan liggen op een open plek in het bos. Twee soldaten zoeken het wat verder en vinden een mortiergranaat uit de tweede wereldoorlog. Een begint de granaat met zijn bajonet te bewerken. De granaat ontploft en de twee jongens vinden zwaar verminkt de dood. Het peloton is zwaar opgeschrikt maar de officier beveelt dat verder moet geoefend worden, in oorlogstijd is aan het front geen tijd om tot bezinning te komen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   SLAAPZAAL             OCHTEND

De soldaten staan aan het bed en zijn zich aan het opmaken voor de dag. Een officier komt binnen. Een soldaat roept
Ter orde.

OFFICIER
Ter plaats rust.Ik heb een droevig
bericht te melden. De soldaat die
gisteravond op het appel ontbrak is
vanochtend teruggevonden. Verhangen
aan een boom. Hij heeft een brief
achtergelaten waarin hij schrijft
dat hij zonder zijn geliefde niet
verder wilde leven. Waarschijnlijk
had zijn meisje het uitgemaakt.
Dit zal haar ook niet plezieren.
En nu verzamelen, de dag is nog lang.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               VOOR DE BARAK          DAG

De soldaten staan in het gelid in uitgaanskledij voor hun barak. Ze krijgen een vergunning van vrijdag tot zondagavond na vier weken opleiding en scheiding van huis en geliefden. De wachtmeester roept de namen af, de soldaat die zijn naam hoort loopt naar voor, neemt zijn vergunning aan en gaat weer op zijn plaats staan. Na de naamafroeping mogen ze het gelid breken. Victor komt in gesprek met enkele andere rekruten. Samen stappen ze op de trein, het station ligt tamelijk ver van het kamp.

VICTOR
(zit met een tiental rekruten in zelfde
compartiment) Nog drie keer overstappen
voordat ik thuis ben, ik heb de kilometers
uitgerekend van het kamp naar Hellebeek.
Ik kom zondag terug met de fiets, dan
verlies ik veel minder tijd.

REMY
(andere rekruut) Hellebeek, dat is niet ver
van bij mij thuis. Willen we afspreken.

FLORIS
Ik doe mee. Waar komen we samen.

FRANS
En ik.

JULES
Ik ook.

VICTOR
Dat wordt een heel peloton. Als
iedereen om beurt kop trekt vliegen
we als de bliksem naar het kamp.

FADE-OUT

FADE-IN

TWEE WEKEN LATER

EXT.                   ONDERWEG            DAG   

Vijf jongen mannen in kaki op de fiets, Victor, Remy, Floris, Frans en Jules.

VICTOR
We kennen de route nu al maar ik heb
ze nog een keer bekeken op een
wegenkaart van Michelin en heb de weg
in mijn kopje opgeslagen.


Het vijftal houdt er de vaart in. Ze zweten er van.

REMY
Heren, ik heb er dorst van gekregen.

FLORIS
Van een beek drinken zou ik niet
aanraden.

VICTOR
Aan de eerste café die we tegenkomen
stappen we af.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               CAFE HALFWEG              DAG

Café Halfweg is een gelegenheid in de vorm van een langgevelhoeve. De reclameborden van de dorpsbrouwerij maken duidelijk dat het om een drankgelegenheid gaat. Ze stappen af, zetten hun fietsen tegen de gevel en lopen binnen.

INT.               GELAGZAAL              DAG

Een jong meisje, van hun leeftijd of iets jonger, houdt
de afspanning open. Ze draagt een dienblad met twee grote glazen bier naar een tafel waar een oudere boer, nat bezweet en met een grote rode zakdoek met witte bollen om zijn hals, bijna zat te sterven van dorst. Het meisje zegt niets en zet het dienblad op de tafel. De klant drinkt een glas in een keer uit en neemt het volgende van het blad, nu drinkt hij het half leeg, laat een grote boer, tilt een bil op om een scheet te laten en zegt:

KLANT
Hei, dat doet deugd. (bekijkt de jongens)
Gelukzakken die soldaat mogen spelen,
niets anders te doen dan wat in de zon
te lopen, met losse kogels te schieten,
over en weer fietsen van de kazerne naar
huis en aan de toog hangen.

MEISJE
(is achter de bierkraan komen staan) Wat mag
ik tappen voor de heren.

REMY
Bier natuurlijk voor stoere soldaten,
geen flauwe kul als porto of dat drankje
met apothekersmaak.

MEISJE
Dat hebben we toch niet in huis. Twee
soorten bier en een soort limonade.
(tapt vijf glazen bier met een witte schuimkraag)

REMY
Een schuimkraag als een kousenband,
tappen dat heb je al meer gedaan. Wie
is die ouwe schijter die niet weet
waarover hij praat

MEISJE
Die ouwe, is mijn vader, die zit volop
in de oogst en heeft in 14-18 als jonge
gast aan het front gestaan. Nu staat hij
alleen voor de oogst, mijn broer gaat
liever werken in een fabriek dan op het
land, mijn moeder heeft haar voet
omgeslagen en de buren kunnen niet
helpen, want die zitten zelf in de oogst.

REMY
En de café dan, brengt die niet genoeg
op. En hoe heet jij.

ROZA
Roza. Met de café alleen komen we niet
rond, we komen nauwelijks uit de kosten,
zo gauw jullie buiten zijn sluit ik de
boel om mee naar het veld te gaan.

VICTOR
Ze wil ons buiten.

ROZA
Zo is dat.

REMY
Weet je wat, mannen, ik zal de weg
op mijn eentje wel vinden, ik blijf
hier om een handje toe te steken.
Zondag komen we bijeen in Hellebeek.

De vier manschappen zetten hun tocht naar huis verder. Hun tweede drenkplaats is een gebouw dat er van buiten uitziet als een drankgelegenheid met een loens tintje. Opzij van het huis is een terrasje met twee parasols. Met hun vieren gaan ze buiten aan een tafeltje zitten. Aan de andere tafel zitten vier mannen, niet jong maar ook niet oud, op een leeftijd dat ze al wat hebben bereikt en daar ook gebruik van kunnen maken. Een draagt een keurig wit hemd aan en een das, zijn jas hangt over de leuning van zijn stoel, hij drinkt aan een glas whisky. Zijn gezellen zitten in werkplunje, een zelfs in een marcel. Zij drinken duur, Duits bier. De man met de das is waarschijnlijk een bouwondernemer. Ze zien er uit als mannen die door hard werken goed geld verdienen. Een meisje komt de jongens vragen wat ze willen drinken. Het is een mooi meisje met droeve ogen, de man in das kan het niet laten een tik op haar billen te geven als ze voorbij hem loopt. Het staat haar niet aan, dat laat ze duidelijk blijken. Ze brengt het bier van de soldaten en loopt weer naar binnen. Kort daarna loopt Floris ook naar binnen.

JULES
Floris denkt dat hij hier iets kan
maken. Zijn ouders drijven handel in
vee, biggen en kalveren en Floris
zelf zit al in het vak, hij kent er
alles van.

Floris blijft lang weg. Hij komt buiten, gaat weer zitten
en doet geheimzinnig.

FLORIS
(op fluistertoon) Mia die hier opdient
is de dochter was van de bazin. Zij
is gescheiden en neemt het niet nauw
met de zeden. Mannen die een
bankbiljet,liefst zo groot mogelijk,
laten ritselen neemt ze mee naar bed.
Dat is haar zaak, maar nu eist ze dat
Mia hetzelfde begint te doen, ze is
er rijp voor en met haar lijf kan ze
moeiteloos veel sollen verdienen.
Maar Mia is niet zot, ze is aan het
inpakken, ze komt langs de achterdeur
buiten, springt achter op mijn fiets
en ik neem haar mee naar huis, ze wil
niet doen wat haar moeder wil dat ze
doet.

VICTOR
Een soldaat moet veel meemaken maar dit
is nieuw, een ontvoering bij klaarlichte
dag.

FLORIS
Doe mij een plezier en blijf zitten als
ik wegga. Mia pakt wat kleren en
ondergoed en dan komt ze even naar
buiten, jullie vragen nog een glas bier,
zij loopt binnen en verdwijnt door de
achterdeur. Intussen pak ik mijn fiets,
zeg tot zondag dat de anderen het horen,
en ben de pijp uit. Na een goeie tijd
gaat een van jullie naar binnen, komt
weer buiten en zegt luid genoeg dat Mia
meteen komt, ze heeft een nieuw vat
moeten steken. Intussen zijn wij al
onderweg.

FRANS
Hij kende wat van organiseren, ik zie
hem nog kapitein worden.

VICTOR
En de moeder.

FLORIS
Die is een klant aan het afwerken, ze
zijn volop aan het bonken boven de
toog, je hoort het dwars doorheen het
valse plafond.

De vier heerschappen aan de andere tafel, kijken even op als Floris als eerste vertrekt en tot ziens roept. Zeven, acht minuten later fietsen de drie achterblijvers hem achterna. In de verte rijdt Floris rijden, met het meisje achterop. Ze halen hem in

FLORIS
Jammer dat ik niet met mijn auto naar
het kamp ben kunnen komen, dan had ik
Mia op waardige manier naar huis
kunnen voeren.

JULES
We weten dat je een auto hebt, maar met
een auto onder je gat had je Mia niet
leren kennen, dan was jij in haar café
nooit afgestapt.

FLORIS
Dat is ook waar.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               ONDERWEG                    DAG

Na nog een eind fietsen moet Floris een andere weg inslaan. Mia wuift naar het overgebleven drietal als ze in de verte verdwijnen. De volgende halte is in het dorp van gezel Frans. Frans woont thuis bij zijn ouders die café houden, café Onder den toren. Ze stappen af, lopen naar binnen, Victor en Jules gaan op een barkruk zitten en Frans loopt achter de tapkast de keukendeur binnen om zich te melden. Hij komt weer buiten in het gezelschap van een flinke jonge vrouw. Jules verandert van gelaatsuitdrukking. Hij kijkt het meisje aan alsof zij de maagd Maria zelf is en zij beantwoordde zijn blik. Ze neemt een fles bronwater van onder de toog en loopt weer de keuken in. Jules kijkt naar Frans.

JULES
Wie is dat wonder.

FRANS
Mijn zus Julia.

JULES
Waarom heb jij je strijdmakkers
niet voorgesteld.

FRANS
Je bent zelf toch groot genoeg,
dappere soldaat..

JULES
Ga ze maar roepen.

FRANS
Ik moet je wat vertellen dat je nog
niet wist. Julia heeft een kind.

JULES
Is ze dan getrouwd.

FRANS
Sinds wanneer moet je getrouwd zijn om
een kind te krijgen.

JULES
Een kind loopt niet in de weg, een
echtgenoot wel. Roep ze maar.

FRANS
(loopt de deur weer in)

JULIA
(Julia komt achter de toog uit, haar gezicht
in een vragende plooi, gaat naast Jules staan)
Wat wil je van mij.

JULES
Dat weet ik nog niet, maar ik kijk uit
naar een schoon wijf.

JULIA
Ben je daar niet wat te jong voor.

JULES
Te jong. Ik ben wel een paar jaar ouder
dan die snotneuzen hier, al zou je dat
niet zeggen. Ik heb mijn legerdienst
uitgesteld om mijn studies van jurist
af te maken. Ik ben meer dan volwassen.
Wat zeg je daar van. Gaan we wat
wandelen, het is hier een aangename
omgeving, ik weet het want ik ben van
uit de streek, de natuur met zijn
velden en bosjes en het vrouwvolk
zijn hier bijzonder. Heb je
wandelschoenen aan.

JULIA
Die heb ik niet. Het is droog buien,
ik trek mijn balschoenen aan.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                       CAFE                  DAG

Jules en Julia hebben het café verlaten. Victor blijft achter met Frans. Frans vult in stilte het glas van Victor bij telkens als het half staat. Na een uur begint Victor er van te weten en Jules en Julia zijn nog niet terug.

FRANS
Die is haar nog een jong aan het maken,
wacht even, ik haal de kleine uit zijn
box.

VICTOR
Waar zijn je ouders.

FRANS
Die liggen te slapen. (Frans loopt de deur
achter de tapkast binnen en komt terug met
een jongetje van goed anderhalf jaar op
zijn arm) Ik ben de peter, daarom dat de
kleine Fransje heet.

BABY
(doet met een handje en wijst met zijn
wijsvingertje naar Victor) Pappie, pappie.

FRANS
Dat is je pappie niet, die is met de
noorderzon vertrokken. Je tweede pappie
komt zo. Ik zal deze engel met spijt
zien vertrekken. Als Jules met ons
Julia optrekt krijgt die kerel een
gouden kind op de koop toe.

VICTOR
Hun voornamen zijn op elkaar afgestemd,
dat is al een goed teken.

FRANS
Als jij het zegt.

VICTOR
Het was mij nogal een fietstocht, een ware
heldentocht, hoe is dat allemaal afgelopen.

FRANS
Je gaat hier toch niet in slaap vallen.

VICTOR
Slaap brengt raad. Ik blijf alleen
over maar ik ben groot genoeg om
die laatste paar kilometer alleen
af te leggen. Hoe rap een bende
uit elkaar kan vallen. Zo zal het
thuis in Hellebeek ook wel zijn.
Mijn maten zijn op een zekere
leeftijd en dan gaat een vrouw
boven kameraadschap. We zien mekaar
zondagavond terug.

FADE-IN

INT.              SLAAPKAMER LEGERKAMP      DAG

Victor zit op zijn bed en de soldaten Remy, Floris, Frans en Jules staan om hem heen.

VICTOR
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik
vertrek naar huis met een peloton van
vijf en ik kom alleen thuis. Alsof
mijn wapenbroeders in een hinderlaag
zijn gevallen of zich door een
boobytrap hebben laten verrassen.

JULES
Zo is het nu eenmaal bij het leger.
Voor een operatie worden de mogelijke
verliezen berekend. Jij hebt het
overleefd.

VICTOR
Ik zou toch willen weten hoe het die
verliezen achteraf is vergaan. Ik zie
dat er geen doden gevallen zijn. Remy,
leg jij je gevalletje eens bloot.

REMY
Dat zou je willen. Jij bent Roza niet.
Nee, ik ben daar blijven doorwerken
tot het donker werd. Dan heb ik mee
aan tafel gezeten om een stukje te
eten en ben dan naar huis gefietst,
ik ben daar niet blijven slapen.

VICTOR
Die ouwe schijter was er waarschijnlijk
niet voor te vinden.

REMY
Dat heb ik hem niet gevraagd, ik mocht
ze thuis niet te ongerust maken.
Gisteren zondag ben ik er weer naartoe
gereden en heb op de man af Roza
gevraagd of ze mijn lief wilde worden.
En nu heb ik een verloofde, een doel
in het leven, naast verdedigen van het
vaderland.

VICTOR
Je soldatentijd zal er niet lichter op
worden. Floris, wat heb jij te
vertellen, jij bent eigenlijk strafbaar
wegens ontvoering.

FLORIS
Mia was blij dat ze uit het  bordeel van
haar moeder kon gaan lopen, dat mens
verlangde van haar dat ze met die rijke
stinker naar bed ging. Van haar moeder
heb ik nog niet gehoord, dat is te vroeg,
ze weet nog niet waar Mia zit. Mia is goed
meegevallen. Mijn vader kon een jonge beest
op het gezicht schatten en dat heb ik van
hem geleerd. En wat ik eigenlijk niet hoor
te zeggen, Mia was nog ongeschonden, en
voor diegenen die er een tekening bij
willen, ze had haar bloempje nog.

JULES
Het was dus hoog tijd om de maagdenroof
te plegen.

FLORIS
Waar heb je het over, daar zit weer iets
filosofisch achter. Ik heb niets
geroofd, ze is vrijwillig meegegaan.
Dat heb ik toch gezegd.

JULES
Ja, Floris.

VICTOR
Jules heeft meer letters gegeten dan
wij alle vier samen, die mag in
raadsels spreken. Jules, vertel jij
wat je overkomen is of doe ik het.

JULES
Doe jij het maar Victor, als neutrale
waarnemer.

VICTOR
Het fijne weet ik er niet van maar
het heeft zich als volgt voorgedaan.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  KAMER VICTOR            DAG

VICTOR
(V.O.) Die fietstocht herinner ik mij
als gisteren, maar het waren niet al
vrolijke dagen in mijn soldatentijd,
dat weet iedereen die onder de wapens
is geweest. Ik had nog geen meisje
gehad en ik verlangde erg naar een
meisjeslichaam. Mijn buurmeisje
Louise kon ik krijgen, maar haar zag
ik toen niet zitten, ze was niet mijn
gedacht, ze was geen vrouw om mee
uit te nemen als ik in hogere kringen
ging verkeren, want zo hovaardig was
ik. Ik heb nog veel smoesjes bedacht
om niet achter Wiske te gaan. Hoewel,
hoewel ik op mijn legerbrits meer dan
eens terugdacht aan die keer dat we
bloot in de beek gingen zwemmen. Het
was toen nog niet tot mij doorgedrongen
dat ik aan Wiske een schat van
onschatbare waarde zou hebben.
Maar mijn legerdienst zat er
nog niet op.

COMMENTAAR
(V.O.) Na zijn opleiding tot
wachtmeester van de artillerie kreeg
Goethals zijn marsbevel. Hij mocht
zijn diensttijd uitdoen bij een
luchtafweerbataljon in Duitsland, in
een kazerne niet ver van Keulen.
Goethals was niet erg geschikt
als wachtmeester of om welke
rang dan ook te bekleden, hij was
geen brulaap, had geen gezag, hij
was meer iets als hoeder, opvoeder,
schouder om op te huilen, ordonnans
of loopjongen.
        
FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               TREIN IN STATION     DAG

DOLF JASPERS           
(jonge man in zijn beste pak en met een
reiskoffer stapt op de trein. nog andere
JONGE MANNEN stappen op de trein)

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               OEFENTERREIN         DAG

DOLF JASPERS
(Dolf Jaspers en andere SOLDATEN in uniform
krijgen hun militaire opleiding. het is Dolf
aan te zien dat hij geen zware inspanningen
gewend is)

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                 VOOR DE BARAK         DAG
SOLDATEN staan in het gelid. Een wachtmeester roept de namen af van de manschappen en deelt de verlospasjes uit. Hij roept
DOLF JASPERS af.

DOLF JASPERS
(treedt uit het gelid, neemt zijn pasje in
ontvangst en gaat terug in het gelid staan)

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                TREIN IN STATION             DAG

DOLF JASPERS
(stapt met STRIJDMAKKERS op de trein. ze
zijn uitgelaten)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                KEUKEN JASPERS          DAG

DOLF
(komt binnen. alleen een VROUW staat aan
aanrecht, is met eten bezig) Moeder, ik ben
thuis tot zondagavond. Waar is vader.

MOEDER
Die is op het veld. We zijn de
aardappelen aan het uitdoen.

DOLF
Waar ligt mijn werkdingen, ik ga hem
wat helpen.

MOEDER
Je bent een brave jongen, je zult een
goede boer worden. Ben je niet te moe
van al die exercities.

DOLF
Na mijn opleiding moet ik naar Duitsland,
dat is ons gezegd. Dan ben ik alle weken
niet thuis, dan zal ik soms voor maanden
wegblijven.

MOEDER
Dan zullen wij wat harder moeten
werken.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.            KAZERNE IN DUITSLAND       DAG


FADE-OUT

FADE-IN

INT.              VOORRAADKAMER      DAG

VICTOR GOETHALS
(zit achter een desk)

DOLF
(komt binnen, gaat in de houding staan.
meldt zich) Soldaat Dolf Jaspers, tot uw
dienst wachtmeester.

VICTOR
Op je gemak, het is al goed. Jij komt om
je korpsuitrusting. Daar gaan we voor
zorgen. (haalt gordel, kruisriemen,
beenstukken, werkkledij, drinkbus en ander
spul uit de rekken uit de rekken) Hier
tekenen voor ontvangst. Ik neem aan dat
je het rantsoen sigaretten waar je recht
op hebt tegen de prijs zonder accijnzen
wilt afnemen.

DOLF
Ik rook niet. Ik heb nog nooit gerookt.

VICTOR
Je kunt je sigaretten tegen een goede
prijs doorverkopen. Dat doen alle
niet-rokers.

DOLF
Een goed gedacht. Misschien steek ik er
zelf wel eentje op, om het eens te
proeven. Ik heb nog nooit alcohol
gedronken.

VICTOR
Het bier in de kantine kost nog niet
de helft van het bier bij ons in een
café.

DOLF
Moet ik ook eens proeven. Dat zijn
twee van de drie plezante dingen in
het leven die ik nog nooit heb gedaan.

VICTOR
Wat is het derde.

DOLF
Ik heb nog nooit gevogeld. Ik ben nog
nooit van grond geweest.

VICTOR
Je weet toch waar je over praat, het
leger past komt hier niet bij. Hier
buiten de kazerne liggen de kansen
voor het grijpen, jonge soldaten
zijn gerede prooien. Ik zou toch
maar uitkijken.

DOLF
Bedankt voor de goede raad,
wachtmeester.


VICTOR
Echt goede raad kan ik niet geven. Hoe
ben je aan de naam Adolf gekomen. Ja,
natuurlijk je ouders konden niet weten
dat in Duitsland een manische prutsvent
te keer zou gaan om het best
uitgeruste leger ter wereld naar de
totale vernietiging te loodsen, op
grond van leuzen, strijdkreten en een
rassenleer van mythische verzinsels
die kant noch wal raakten.

DOLF
Ik weet niet waar u het over hebt,
wachtmeester.
FADE-OUT

FADE-IN

INT.            KANTINE SOLDATEN           AVOND

DOLF
(staat aan de tapkast eb drinkt het ene glas
bier na het andere) Het bier is hier de helft
goedkoper dan bij ons op café. (sukkelt naar
buiten en naar zijn slaapzaal. hij is zo dronken
dat hij naast zijn brits in elkaar zakt.
KAMERGENOTEN schieten in actie. Zij tillen
hem op het bed en voor de lol kleden ze hem
helemaal uit. De pret kan niet op als iemand
op de gedachte komt een strikje om zijn penis
te knopen, een wit sierlint van een doos
bonbons)

FADE-OUT

FADE-IN

APPEL DE VOLGENDE OCHTEND

EXT.               VOOR DE BARAK            DAG

DOLF
(toont geen spoor van een kater. na het appel
knoopt hij zijn hemd open, het strikje heeft
hij nu zijn hals geknoopt)

VICTOR
Doe dat strikje maar weg, je ziet er zo
al gek genoeg uit.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                SOLDATENKAMER         AVOND

DOLF
(zit op de rand van zijn brits, steekt met
de ene sigaret de andere aan) Zuipen kan ik,
roken heb ik ook geleerd, nu dat derde
nog, vogelen.

FADE-OUT

FADE-IN

DOLGF wist niet hoe hij een vrouw moest aanpakken en twee OUDGEDIENDE INFIRMIERS die er al een jaartje Duitsland op hadden zitten, gingen hem helpen. Zij kenden zijn verhaal van nog nooit gedronken enzovoort en ze gingen hem en zichzelf een dienst bewijzen. Ze hadden de sleutel had van de infirmerie en dat was een geschikte ruimte om wat te beginnen met de vrouwen van buiten de omheining, ze wisten hoe ze naar de infirmerie te loodsen en het grote gebeuren was voor die avond.


INT                    INFIRMERIE          DAG

DOLF
(is aangesteld om de infirmerie proper te
houden. hij heeft net gedaan met de vloer,
zet dweil, emmer en borstel in de kast)

EERSTE SOLDAAT INFIRMIER
Dolf, trek je uitgaansuniform aan en kom
straks tegen dat het donker wordt naar de
infirmerie. Wij zorgen voor gezelschap en
voor de drank.

DOLF
Jullie maken mij nieuwsgierig.

TWEEDE SOLDAAT INFIRMIER
Het zal de moeite zijn, Dolf.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                  OMHEINING KAZERNE       AVOND

De ANCIENS helpen drie MEISJES over de omheining loodsen ze de infirmerie in. De meisjes zien er nog tamelijk fris uit.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  INFIRMERIE           AVOND

DOLF is ook in de infirmerie en met zes zitten ze aan de fles schnaps. Dan doen ze in groep aan uitkleden. Dolf zit op een brits naast het MEISJE dat hij toegewezen krijgt

DOLF
(neemt een borst in een hand) Dit is de
eerste keer in mijn leven dat ik een
tiet in mijn handen neem.

MEISJE
(gaat op de brits liggen, nodig Dolf uit)

DOLF
(trekt grote ogen bij wat hij ziet) Dat
is de eerste keer in mijn leven dat ik
een vrouw van onder zie. (gaat op het
meisje liggen en zij leert hem wat hij moet
doen. hij komt klaar, scheurt een papieren
handdoek van de rol)

Plots zwaar gebonk op de deur, de deur vliegt open en vier LEDEN VAN DE MILIAIRE POLITIE stormen binnen. Ze zien er  bars uit onder hun rode kepies en zijn onverbiddelijk. Ze bevelen de soldaten en meisjes hun kleren aan te trekken, de meisjes mogen weg, die vallen niet onder hun bevoegdheid.

DOLF
(totaal uit zijn lood heeft moeite om zijn
broek aan te trekken)

MP-OVERSTE
Militair paspoort, dat wordt een rapport
waar niet mee te lachen valt.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  BUREAU OFFICIER         DAG

DOLF
(in de houding voor de officier)

OFFICIER
(leest het rapport, kijkt op) Soldaat
Jaspers. Ik kan niet anders dan u acht
dagen cachot te geven.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                  CABINET GENEESHEER     DAG

DOLF kleedt zich weer aan en gaat voor de DOKTER staan die achter zijn bureau zit en een document invult.

GENEESHEER
Soldaat, je bent onvoorzichtig geweest.
Je hebt een flinke druiper. Erg is dat
niet maar ik zou in het vervolg toch
oppassen. Ik geef je genoeg pillen en
een ontsmettingsmiddel. Binnen een
week moet je er vanaf zijn.

DOLF
Een druiper? Doet dat zoveel pijn, ik
dacht dat mijn pizzeloe er ging
afvallen.

GENEESHEER
(kan een lach moeilijk bedwingen) Het
moet pijn doen, anders is het geen les.
En vraag een paar papieren luiers mee
want een druiper kan flink druipen,
anders is het geen druiper. Ga nu maar
terug de bak in, daar kan ik niets aan
doen. Ingerukt mars.


FADE-OUT

FADE-IN

INT.                   MAGAZIJN GOETHALS             DAG

VICTOR
Ha, je maakt weer deel uit van de vrije
wereld. Ik zal je zeggen dat ik het er
niet mee eens ben dat een groentje pas
uit de humaniora een jaar lang met een
gouden ster op zijn kraag mag pronken
en bevoegd is om een gevangenisstraf uit
te spreken waar zelfs een beroepsrechter
voor terugschikt. Waar heb je mij voor
nodig.

DOLF
Mag ik wat met je praten, wachtmeester,
om je gedacht te horen. Bij de kapitein
wil ik niet gaan, die luistert toch
niet. Ik vindt dat jij meer begrip
hebt.In de cel heb ik liggen nadenken
over mijn leven. Ik ben een ernstige
man geworden, de kinderstreken zijn
er uit. De aalmoezenier is bij mij
geweest en dat heeft mij goed gedaan.
Ik heb ingezien dat ik een goed
kristen ben en ik wil boeten voor
mijn zonden. Naar huis durf ik niet
meer. Ik wil voor de Heer ten strijde
trekken en heb mij gemeld als
vrijwilliger voor Korea. Daar wil
ik mijn leven geven in de strijd
tegen de goddeloze communisten.

VICTOR
Wat vertel je mij nu. Die Chinezen en
Koreanen die jij een kop kleiner wil
maken zijn gewone jongens die tegen
hun zin naar het front moeten. De
meesten zullen wel hun eigen
godsdienst hebben. Je kunt in ons
eigen land ook veel goed werk doen.

 DOLF
Ik wil vechten voor mijn ideaal.

VICTOR
Dan moet je dat maar doen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               KAMER GOETHALS               DAG

VICTOR
(V.O.) Wat een venerische ziekte van
niemendal en een korte celstraf van
iemand kon maken. Een kruistochter,
een ridder in maliënkolder met daar
boven een wit kleed met een kruis zo
groot als het hele kleed. Of had ik
Dolf niet echt doorzien, is die niet
naar Korea getrokken omdat hij na roken,
zuipen en neuken ook nog oorlog wilde
voeren en  mensen ombrengen, of rekende
hij op gewillige Koreaanse meisjes,
waar iedereen de mond van vol had. Ik
heb verder niets meer van hem gehoord,
misschien is hij wel met een Koreaanse
of Japanse getrouwd die van werk op het
rijstveld nu op zijn boerderij aan het
werk is. Daar zal ik eens moeten naar
uitkijken, maar, ja ik heb zoveel
soldaten gekend. En geheel rimpelloos
is mijn legerdienst niet verlopen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              SOLDATENCAFE IN DUITSLAND    AVOND

Een groepje WACHTMEESTERS staat te praten met enkele DUITSE MEISJES. VICTOR raakt in gesprek met een van die MEISJES die
behoorlijk Nederlands praat.

VICTOR
Jij spreekt goed Nederlands. En hoe heet
jij.

RAMONA
Mijn naam is Ramona en ik ben niet in
de stemming om aan te spreken.

VICTOR
Waarom ben je dan hier.

RAMONA
Ik heb een verhouding gehad met
onderluitenant Vandesande. Hij was
een dienstplichtige, is een maand
geleden afgezwaaid. Hij leek een
ernstige partner en had belooft mij
mee te nemen. Maar hij heeft me laten
zitten. Ik ben hier omdat ik zo
misschien iets van hem te weten kan
komen.

VICTOR
Ik heb hem niet gekend, hij was niet
van mijn eenheid. Drink je iets
van mij.

RAMONA
Waarom niet. Hier was ik goed genoeg
voor hem maar in België zijn Duitse
meisjes te min. Wij zijn allemaal
soldatenhoeren omdat wij wat plezier
zoeken. Een soldaat trekt aan en
Duitsland heeft geen soldaten meer.

VICTOR
Die Vandesande is dus een woordbreker.
Dat past niet voor een officier.

RAMONA
Hij is nu geen officier meer. Ik weet
niet wat hij doet, of hij werk heeft
of niet.

Ze gaan met een glas bier apart aan een tafel zitten.

VICTOR
Die Vandesande had misschien een
verloofde in België. Ik ben helemaal
vrij, ik heb nog nooit een vrouw
gekend.

RAMONA
Doe mij niet lachen. Zo jong ben je
niet meer dat je niet bij een meisje
geslapen hebt.
VICTOR
Ik zou niet weten hoe er aan te beginnen.

RAMONA
(kijkt op haar polshorloge) Ik moet nu
weg anders mis ik de laatste tram.

VICTOR
Zie ik je morgen terug. Wacht, ik loop
mee tot aan de tramhalte.

RAMONA
Ik zou het beter niet iets met jou
beginnen. Belgische militairen zijn
niet te vertrouwen.

VICTOR
We zijn niet allemaal eender.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.              VERLATEN VELDWEG         AVOND

VICTOR wandelt met RAMONA hand in hand. VICTOR draait haar naar zich toe en geeft een kus.

RAMONA
Voor een beginneling weet je wel wat
kussen is.

VICTOR
Ik ben goed van aannemen. (trekt haar mee
de weg af een graanveld in. kust haar weer
en drukt haar neer)

RAMONA
Hé, hé. Wat ben je van zin.

VICTOR
Leer het mij.

Na enig gehannes komen zij ertoe te copuleren.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               VELD              AVOND

VICTOR en RAMONA liggen nog naast elkaar.

VICTOR  
Wat ik nu ondervonden heb vergeet ik
nooit meer. Het was alsof de grond
onder mij wegzakte. Is dat nu de
kleine dood. Binnen zes maanden zwaai
ik af en dan kom ik je halen.

RAMONA
Beloof niet te veel.

MONTAGE

Een kazerne ergens in Duitsland. SOLDATEN doen VICTOR uitgeleide en zingen ‘zo ne goeie hebben wij nog niet gehad’. Hij is in uniform, draagt de strepen van wachtmeester, op een schouder draagt hij zijn kitbag. Aan de kazernepoort staat een meisje hem op te wachten. Ze stappen samen in een taxi. Bahnhof Keulen. Het meisje loopt mee naar het perron. Victor kust het meisje.

VICTOR
So bald ich eine Arbeitsplatz gefunden habe
schreibe ich dir, liebste Ramona. (Victor stapt
op de trein, de trein vertrekt en het meisje
wuift hem na.)



FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                KAZERNE              DAG

VICTOR staat met zijn kitbag naast een jeep. Soldaten en collega's staan rond hem om hem uitgeleide te doen. Ze wensen hem het beste. ad lib.


INT.         PERRON STATION KEULEN         DAG

VICTOR en RAMONA staan dicht bij elkaar op het perron. Geven elkaar een innige kus, dan geeft de treinwachter het signaal dat de trein mag vertrekken. Victor stapt in. Ramona wuift hem na.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               KAMER VICTOR          DAG     

VICTOR
(V.O.) Ik moest een baan vinden, ik was
volkomen blut en kon mijn ouders die dubbele
last niet aandoen. Maar de maanden verstreken
en er kwam niets dan afwijzingen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              KAMER VICTOR             DAG

VICTOR
(achter zijn tafel, voor hem ligt een stapeltje
brieven. opent de enveloppen) (V.O.) Niets
weer niets. Al mijn sollicitaties lopen op
niets uit. O, hier een brief uit Duitsland.

Ik voel me goed. Ik ben gisteren in het dorp
geweest, het is op sterven na dood. Ik heb
wat anders te doen dan mij te bezuipen. Ik
moet werk vinden. (V.O) Ik moet werk vinden
om Ramona naar hier te halen. Het is een
kazernemeisje, dat wel, maar ze heeft ernstige
verkering gehad met een onderluitenant die
haar heeft laten stikken als hij was
afgezwaaid. Dat zal ik nooit doen. Maar ik
moet een baan vinden, dan kan ik apart gaan
wonen, haar hier bij in nemen dat gaat niet.
dat willen vader en moeder niet. Zij is een
Duitse en ik ben blut. (gaat in de achterdeur
staan, in de verte ratelt een trein. in de
opkomende volle maan fladdert een vleermuis)
(V.O.) Een jaargetijde dat smelt van de
zaligheid voor iemand zonder muizenissen.
Niet voor mij. Werk zoeken kan ik niet op de
lange baan schuiven, dat is dringend, nijpend,
maar eerst nog een weekend uitblazen.

INT           SLAAPKAMER       DAG

FLASHBACK
MONTAGE

Victor leest de aankondigingen in de kranten, schrijft brief na brief, krijgt negatieve antwoorden, mag zich hier en daar melden, heeft geen ervaring, wordt altijd weer afgescheept.

VICTOR
(zit op zijn kamer met een stapeltje brieven die
hij een na een openmaakt en in de foetsie gooit.
een brief komt uit Duitsland. hij leest die brief
en mompelt): (V.O.) Ze is zwanger. Een kind, dat kan
ik nu niet op mij nemen. (neemt een schrijfblok)
Ik moet haar schrijven dat ik het niet zie
zitten. Het is hoe dan ook een wrede brief, maar
wat moet ik doen. Dit zal mijn hele leven op mijn
geweten drukken, maar ik kan niet instaan voor
een vrouw en een kind. Ik heb niets, geen rode
duit. Ze vraagt zelf of ze het kind moet laten
wegdoen, dat moet dan maar. (plooit de brief in
een enveloppe)

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              KAMER VICTOR          DAG

VICTOR
(V.O.) Dat was een smerige streek. (gaat aan
het venster staan, kijkt naar Wiske in de tuin)
Dat zou ik Wiske nooit aandoen. Dat had ik
Ramona ook niet mogen aandoen. Een van de
soldaten die mij uitgeleide hebben gedaan
ben ik later op het lijf gelopen vertelde
mij later dat Ramona na mijn vertrek
maanden als volmaakte sloerie rond de
kazerne was blijven zwerven en sliep
in de ruines van gebombardeerde
huizen tot ze zich op een dag niet
meer liet zien. Hij gaf mij een
knipsel uit een Duitse krant, een
kort artikel over een jonge vrouw
R.V. genaamd, zich in de Rijn had
gegooid en was verdronken. Ik heb dat
krantenknipsel niet durven bewaren.
Ik ga niet trots op wat ik heb
gedaan. Het drukt bij momenten nog
altijd op mijn geweten. Een soldatenleven
kan een jonge man wat aandoen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               KAMER VICTOR          DAG

VICTOR
(zit aan zijn tafel)(V.O.) Hoe moet ik
hier een verhaal over schrijven zonder
mij bloot te geven. Vertellen over anderen
wat hen is overkomen. Dat van Dolf Jaspers
heb ik verteld. Dat van mij moet verzwegen
blijven. Misschien over die jongens op de
vijfhonderd die zich van kant hebben gemaakt,
alle twee door verhanging aan een boom, alle
twee omdat hun meisje het per brief had
uitgemaakt, zo vlug kan het gaan. Het zag
zwart van de bomen in Limburg op de grote
militaire oefenterreinen waar in 1944 door
de Britten hard was gevochten tegen de half
verslagen maar hardnekkig terugvechtende
Duitsers. Twee jongens vonden het nodig te
spelen met een achtergebleven mortiergranaat,
een blindganger, die ze met hun bajonet
bewerkten. Het tuig ging af in hun handen
en reet hun lichamen aan stukken, hun
verscheurde lijken lagen op de bloeiende en
bloedende heide te wachten op de lijkbezorgers,
terwijl de oefening na een kort sermoen van de
bevelvoerende officier werd voortgezet, zoals het
hoort voor geharde soldaten. Wiske, jij was niet
mijn eerste maar ik was ook niet je eerste. Dat
was goed maar ook jammer dat we elkaar niet
voorbij de sukkelseks hebben geholpen..


FADE-OUT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten