DE HELDENTOCHT
Originele
script voor
8 afleveringen van een dramatische
Tv-serie
Geschreven
door
Jules De Cort
FADE-IN
INT. KEUKEN CASTEELS DAG
Levine, Flor, Louise en Victor zitten
nog aan tafel na het middageten.
FLOR
(staat op) Ik ga het witlof
wieden,
niemand
geen zin om mee te gaan.
LOUISE
Hier
Victor, die heeft een halve dag
vrijaf
genomen.
LEVINE
Laat
Fik met rust, hij werkt hard
genoeg
en dat onkruid gaat niet lopen.
FLOR
(in het
buitengaan) Neen,
maar wassen wel.
VICTOR
Ik
ga wat aan de boekhoudingen doen die
ik
heb aangenomen nu Gilbert Servaes
mijn
werk voor een deel heeft
overgenomen.
Daar valt niets van te
zeggen
en ik heb nu veel meer
vrije
tijd. (staat op en
loopt buiten)
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KAMER VICTOR DAG
VICTOR
(zit aan zijn schrijftafel door het
venster te staren) (V.O.) Voor ik aan
mijn boekhoudwerk begin
eerst een paar
pagina's memoires neerpennen.
Eindelijk ben ik begonnen
aan de
schrijverij waar ik al zo
lang mee
in mijn hoofd zit. Maar
schrijven,
mij niet overgeven aan
mijmeringen
en half in slaap vallen wat
een
beetje mijn gewoonte is.
COMMENTAARSTEM
(V.O.) Het overkomt Goethals meer dan
vroeger dat hij de
mijmeringen waar
hij af en toe behoefte aan heeft,
de
vrije teugel laat. Zijn
vrouw
Wiske thuis of zijn vrienden
in de
gelagzaal moeten hem dan uit
zijn
schijndutje rukken, met een
kus op zijn
oor of met een harde
vuistslag op tafel.
Verstrooidheid en
filosoferen zijn nog
geen tekens dat hij oud begint
te worden,
wel dat het aantal jaren
achter zijn
naam opschuift naar de vijf
kruisjes.
Niet zelden vergeet hij te
luisteren
naar Wiske als die het over
de kinderen
heeft, of over haar en zijn
ouders die
niet goed meer uit de voeten
kunnen, of
over haar broers die ze nog
zelden ziet,
maar als ze zegt dat ze geen
onderbroek
aan heeft, hoort hij dat van
de eerste
keer. Bij zweeft geregeld
naar vroeger,
naar nog verwachtingsvolle
dagen, of de
naargeestige tijd van
loonslaaf bij een
Amerikaanse multinational,
of nog
verder terug, als hij door
zijn
legerverleden waadt. Hij heeft
het
vermogen om de
gebeurtenissen uit zijn
jonge volwassenheid aan zijn
geestesoog
te laten voorbijdraaien als
een film,
een cliché dat hij niet uit
de weg wil
gaan. Hij richt zijn
gedachten op zijn
diensttijd in Duitsland en
zijn eerste
tijd bij het leger. Hij wil
bladen
vullen over de dagen en
nachten die hij
bij het leger heeft doorgemaakt
en dat
zijn niet altijd de fraaiste
bladzijden
uit zijn leven.
DISSOLVE
FADE-IN
FLASHBACK
EXT. TREINSTATION DAG
Een mooie
dag in augustus. Tegelijk met vijfhonderd rekruten in burgerplunje stijgt Victor
Goethals uit de soldatentrein in een stationnetje diep in Limburg.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. EEN WEG DAG
Op de weg
naar het opleidingskamp lopen de jongens nog in burgerplunje als een ordeloze
kudde vee langs het bronsgroene eikenhout en de purperen heide die zich tot de
horizon uitstrekt.
VICTOR
(V.O.) Die omgeving hield ons recht in
tijden van heimwee die zelfs
de
stoerste onder ons naar de
ribben
greep. Niet veel willen dat
toegeven,
zij vochten in stilte tegen
het grote,
onbestemde verdriet dat ons
overrompelt,
de nostalgie, de twee verloren
jaren
in het verschiet. Maar zij
die wel hun verdriet tot
uiting lieten
komen, die ’s nachts op hun
brits
lagen te snikken en zo hun
bezwaard
gemoed verlichtten, overwonnen
gemakkelijker hun
zwaarmoedigheid
dan de hardgekookten die
niets lieten
blijken maar waarvan een
onontkoombaar
percent van elke lichting
zich van het
leven beroofde.
DISSOLVE
FADE-IN
MONTAGE
In het kamp gaan
de rekruten onder het getier van de onderofficieren in het rijtje staan om hun
soldatenplunje te krijgen. Dan lopen ze onder leiding van een wachtmeester naar
hun barak en slaapzaal. In de slaapzaal krijgt ieder zijn bed, het naamkaartje
hangt aan het bed. Ze kleden zich in hun soldatenplunje, hun burgerkostuum gaat
in de reiskoffers die ze hebben meegebracht. Dan komt een wachtmeester de zaal
in en fluit om aandacht.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. VOOR DE BARAK DAG
De rekruten,
een goede vijftig, staan bijeen voor de barak.
WACHTMEESTER
In rotten van drie, de
grootste hier
voor mij en dan naar rechts,
de
kleinste achteraan.
De
wachtmeester schikt het peloton naar grootte.
WACHTMEESTER
We marcheren naar de refter
voor het
avondeten. Allemaal met het
gezicht
naar mij. Reeechts-rechts. In
de
pas, voorwaarts
mars. Links, rechts,
een, twee.
Ze proberen in
de pas lopen, maar dat lukt nog niet te best.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. REFTER DAG
In de
eetzaal zitten ze aan lange tafels en het eten wordt opgediend, kommen
aardappelen, groenten, vlees, broden. Ieder schept zijn portie in. Het lijkt er
op dat sommigen nooit
genoeg te
eten hebben gehad.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. PLEIN DAG
Het peloton
van Victor Goethals krijgt dril. De soldaten
marcheren
keurig in het gelid, geweer op de schouder, maken halt, draaien links of
rechts, veranderen het geweer van schouder, veranderen van pas. Dat lijkt na
enige oefening best te lukken.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. OEFENTERREIN DAG
Het peloton
van Victor doet zware infanterieoefeningen. Sluipen, stormloop, schieten met
losse flodders. Ze
krijgen een
rustpoos en gaan liggen op een open plek in het bos. Twee soldaten zoeken het
wat verder en vinden een mortiergranaat uit de tweede wereldoorlog. Een begint
de granaat met zijn bajonet te bewerken. De granaat ontploft en de twee jongens
vinden zwaar verminkt de dood. Het peloton is zwaar opgeschrikt maar de
officier beveelt dat verder moet geoefend worden, in oorlogstijd is aan het
front geen tijd om tot bezinning te komen.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. SLAAPZAAL OCHTEND
De soldaten
staan aan het bed en zijn zich aan het opmaken voor de dag. Een officier komt
binnen. Een soldaat roept
Ter
orde.
OFFICIER
Ter plaats rust.Ik heb een
droevig
bericht te melden. De
soldaat die
gisteravond op het appel
ontbrak is
vanochtend teruggevonden.
Verhangen
aan een boom. Hij heeft een
brief
achtergelaten waarin hij
schrijft
dat hij zonder zijn geliefde
niet
verder wilde leven.
Waarschijnlijk
had zijn meisje het
uitgemaakt.
Dit zal haar ook niet
plezieren.
En nu verzamelen, de dag is
nog lang.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. VOOR DE BARAK DAG
De soldaten
staan in het gelid in uitgaanskledij voor hun barak. Ze krijgen een vergunning
van vrijdag tot zondagavond na vier weken opleiding en scheiding van huis en
geliefden. De wachtmeester roept de namen af, de soldaat die zijn naam hoort
loopt naar voor, neemt zijn vergunning aan en gaat weer op zijn plaats staan.
Na de naamafroeping mogen ze het gelid breken. Victor komt in gesprek met
enkele andere rekruten. Samen stappen ze op de trein, het station ligt tamelijk
ver van het kamp.
VICTOR
(zit met een tiental rekruten in zelfde
compartiment) Nog drie keer overstappen
voordat ik thuis ben, ik heb
de kilometers
uitgerekend van het kamp naar
Hellebeek.
Ik kom zondag terug met de
fiets, dan
verlies ik veel minder tijd.
REMY
(andere rekruut) Hellebeek, dat is niet ver
van bij mij thuis. Willen we
afspreken.
FLORIS
Ik doe mee. Waar komen we
samen.
FRANS
En ik.
JULES
Ik ook.
VICTOR
Dat wordt een heel peloton.
Als
iedereen om beurt kop trekt
vliegen
we als de bliksem naar het kamp.
FADE-OUT
FADE-IN
TWEE WEKEN
LATER
EXT. ONDERWEG DAG
Vijf jongen
mannen in kaki op de fiets, Victor, Remy, Floris, Frans en Jules.
VICTOR
We kennen de route nu al
maar ik heb
ze nog een keer bekeken op
een
wegenkaart van Michelin en
heb de weg
in mijn kopje opgeslagen.
Het vijftal
houdt er de vaart in. Ze zweten er van.
REMY
Heren, ik heb er dorst van
gekregen.
FLORIS
Van een beek drinken zou ik
niet
aanraden.
VICTOR
Aan de eerste café die we
tegenkomen
stappen we af.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. CAFE HALFWEG DAG
Café Halfweg is een gelegenheid in
de vorm van een langgevelhoeve. De reclameborden van de dorpsbrouwerij maken
duidelijk dat het om een drankgelegenheid gaat. Ze stappen af, zetten hun
fietsen tegen de gevel en lopen binnen.
INT. GELAGZAAL DAG
Een jong
meisje, van hun leeftijd of iets jonger, houdt
de
afspanning open. Ze draagt een dienblad met twee grote glazen bier naar een
tafel waar een oudere boer, nat bezweet en met een grote rode zakdoek met witte
bollen om zijn hals, bijna zat te sterven van dorst. Het meisje zegt niets en
zet het dienblad op de tafel. De klant drinkt een glas in een keer uit en neemt
het volgende van het blad, nu drinkt hij het half leeg, laat een grote boer,
tilt een bil op om een scheet te laten en zegt:
KLANT
Hei, dat doet deugd. (bekijkt de jongens)
Gelukzakken die soldaat
mogen spelen,
niets anders te doen dan wat
in de zon
te lopen, met losse kogels
te schieten,
over en weer fietsen van de
kazerne naar
huis en aan de toog hangen.
MEISJE
(is achter de bierkraan komen staan) Wat mag
ik tappen voor de heren.
REMY
Bier natuurlijk voor stoere
soldaten,
geen flauwe kul als porto of
dat drankje
met apothekersmaak.
MEISJE
Dat hebben we toch niet in
huis. Twee
soorten bier en een soort
limonade.
(tapt vijf glazen bier met een witte schuimkraag)
REMY
Een schuimkraag als een
kousenband,
tappen dat heb je al meer
gedaan. Wie
is die ouwe schijter die niet
weet
waarover hij praat
MEISJE
Die ouwe, is mijn vader, die
zit volop
in de oogst en heeft in
14-18 als jonge
gast aan het front gestaan. Nu
staat hij
alleen voor de oogst, mijn
broer gaat
liever werken in een fabriek
dan op het
land, mijn moeder heeft haar
voet
omgeslagen en de buren
kunnen niet
helpen, want die zitten zelf
in de oogst.
REMY
En de café dan, brengt die
niet genoeg
op. En hoe heet jij.
ROZA
Roza. Met de café alleen
komen we niet
rond, we komen nauwelijks
uit de kosten,
zo gauw jullie buiten zijn
sluit ik de
boel om mee naar het veld te
gaan.
VICTOR
Ze wil ons buiten.
ROZA
Zo is dat.
REMY
Weet je wat, mannen, ik zal
de weg
op mijn eentje wel vinden,
ik blijf
hier om een handje toe te
steken.
Zondag komen we bijeen in
Hellebeek.
De vier
manschappen zetten hun tocht naar huis verder. Hun tweede drenkplaats is een
gebouw dat er van buiten uitziet als een drankgelegenheid met een loens tintje.
Opzij van het huis is een terrasje met twee parasols. Met hun vieren gaan ze buiten
aan een tafeltje zitten. Aan de andere tafel zitten vier mannen, niet jong maar
ook niet oud, op een leeftijd dat ze al wat hebben bereikt en daar ook gebruik
van kunnen maken. Een draagt een keurig wit hemd aan en een das, zijn jas hangt
over de leuning van zijn stoel, hij drinkt aan een glas whisky. Zijn gezellen zitten
in werkplunje, een zelfs in een marcel. Zij drinken duur, Duits bier. De man
met de das is waarschijnlijk een bouwondernemer. Ze zien er uit als mannen die
door hard werken goed geld verdienen. Een meisje komt de jongens vragen wat ze
willen drinken. Het is een mooi meisje met droeve ogen, de man in das kan het
niet laten een tik op haar billen te geven als ze voorbij hem loopt. Het staat
haar niet aan, dat laat ze duidelijk blijken. Ze brengt het bier van de
soldaten en loopt weer naar binnen. Kort daarna loopt Floris ook naar binnen.
JULES
Floris denkt dat hij hier
iets kan
maken. Zijn ouders drijven
handel in
vee, biggen en kalveren en
Floris
zelf zit al in het vak, hij
kent er
alles van.
Floris blijft
lang weg. Hij komt buiten, gaat weer zitten
en doet geheimzinnig.
FLORIS
(op fluistertoon) Mia die hier opdient
is de dochter was van de
bazin. Zij
is gescheiden en neemt het
niet nauw
met de zeden. Mannen die een
bankbiljet,liefst zo groot
mogelijk,
laten ritselen neemt ze mee
naar bed.
Dat is haar zaak, maar nu
eist ze dat
Mia hetzelfde begint te
doen, ze is
er rijp voor en met haar
lijf kan ze
moeiteloos veel sollen
verdienen.
Maar Mia is niet zot, ze is aan
het
inpakken, ze komt langs de
achterdeur
buiten, springt achter op mijn
fiets
en ik neem haar mee naar huis,
ze wil
niet doen wat haar moeder
wil dat ze
doet.
VICTOR
Een soldaat moet veel
meemaken maar dit
is nieuw, een ontvoering bij
klaarlichte
dag.
FLORIS
Doe mij een plezier en blijf
zitten als
ik wegga. Mia pakt wat
kleren en
ondergoed en dan komt ze
even naar
buiten, jullie vragen nog
een glas bier,
zij loopt binnen en
verdwijnt door de
achterdeur. Intussen pak ik
mijn fiets,
zeg tot zondag dat de anderen
het horen,
en ben de pijp uit. Na een goeie
tijd
gaat een van jullie naar
binnen, komt
weer buiten en zegt luid
genoeg dat Mia
meteen komt, ze heeft een
nieuw vat
moeten steken. Intussen zijn
wij al
onderweg.
FRANS
Hij kende wat van
organiseren, ik zie
hem nog kapitein worden.
VICTOR
En de moeder.
FLORIS
Die is een klant aan het
afwerken, ze
zijn volop aan het bonken boven
de
toog, je hoort het dwars
doorheen het
valse plafond.
De vier
heerschappen aan de andere tafel, kijken even op als Floris als eerste vertrekt
en tot ziens roept. Zeven, acht minuten later fietsen de drie achterblijvers
hem achterna. In de verte rijdt Floris rijden, met het meisje achterop. Ze
halen hem in
FLORIS
Jammer dat ik niet met mijn auto
naar
het kamp ben kunnen komen,
dan had ik
Mia op waardige manier naar
huis
kunnen voeren.
JULES
We weten dat je een auto
hebt, maar met
een auto onder je gat had je
Mia niet
leren kennen, dan was jij in
haar café
nooit afgestapt.
FLORIS
Dat is ook waar.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. ONDERWEG DAG
Na nog een
eind fietsen moet Floris een andere weg inslaan. Mia wuift naar het
overgebleven drietal als ze in de verte verdwijnen. De volgende halte is in het
dorp van gezel Frans. Frans woont thuis bij zijn ouders die café houden, café Onder den toren. Ze stappen af, lopen naar binnen, Victor en Jules gaan op een
barkruk zitten en Frans loopt achter de tapkast de keukendeur binnen om zich te
melden. Hij komt weer buiten in het gezelschap van een flinke jonge vrouw. Jules
verandert van gelaatsuitdrukking. Hij kijkt het meisje aan alsof zij de maagd
Maria zelf is en zij beantwoordde zijn blik. Ze neemt een fles bronwater van
onder de toog en loopt weer de keuken in. Jules kijkt naar Frans.
JULES
Wie is dat wonder.
FRANS
Mijn zus Julia.
JULES
Waarom heb jij je
strijdmakkers
niet voorgesteld.
FRANS
Je bent zelf toch groot
genoeg,
dappere soldaat..
JULES
Ga ze maar roepen.
FRANS
Ik moet je wat vertellen dat
je nog
niet wist. Julia heeft een
kind.
JULES
Is ze dan getrouwd.
FRANS
Sinds wanneer moet je
getrouwd zijn om
een kind te krijgen.
JULES
Een kind loopt niet in de
weg, een
echtgenoot wel. Roep ze
maar.
FRANS
(loopt de deur weer in)
JULIA
(Julia komt achter de toog uit, haar gezicht
in een vragende plooi, gaat naast Jules staan)
Wat wil je van mij.
JULES
Dat weet ik nog niet, maar
ik kijk uit
naar een schoon wijf.
JULIA
Ben je daar niet wat te jong
voor.
JULES
Te jong. Ik ben wel een paar
jaar ouder
dan die snotneuzen hier, al zou
je dat
niet zeggen. Ik heb mijn
legerdienst
uitgesteld om mijn studies
van jurist
af te maken. Ik ben meer dan
volwassen.
Wat zeg je daar van. Gaan we
wat
wandelen, het is hier een
aangename
omgeving, ik weet het want
ik ben van
uit de streek, de natuur met
zijn
velden en bosjes en het
vrouwvolk
zijn hier bijzonder. Heb je
wandelschoenen aan.
JULIA
Die heb ik niet. Het is
droog buien,
ik trek mijn balschoenen
aan.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. CAFE DAG
Jules en
Julia hebben het café verlaten. Victor blijft achter met Frans. Frans vult in
stilte het glas van Victor bij telkens als het half staat. Na een uur begint
Victor er van te weten en Jules en Julia zijn nog niet terug.
FRANS
Die is haar nog een jong aan
het maken,
wacht even, ik haal de
kleine uit zijn
box.
VICTOR
Waar zijn je ouders.
FRANS
Die liggen te slapen. (Frans loopt de deur
achter de tapkast binnen en komt terug met
een jongetje van goed anderhalf jaar op
zijn arm) Ik ben de peter, daarom dat de
kleine Fransje heet.
BABY
(doet met een handje en wijst met zijn
wijsvingertje naar Victor) Pappie, pappie.
FRANS
Dat is je pappie niet, die
is met de
noorderzon vertrokken. Je
tweede pappie
komt zo. Ik zal deze engel
met spijt
zien vertrekken. Als Jules
met ons
Julia optrekt krijgt die
kerel een
gouden kind op de koop toe.
VICTOR
Hun voornamen zijn op elkaar
afgestemd,
dat is al een goed teken.
FRANS
Als jij het zegt.
VICTOR
Het was mij nogal een
fietstocht, een ware
heldentocht, hoe is dat
allemaal afgelopen.
FRANS
Je gaat hier toch niet in
slaap vallen.
VICTOR
Slaap brengt raad. Ik blijf
alleen
over maar ik ben groot
genoeg om
die laatste paar kilometer
alleen
af te leggen. Hoe rap een
bende
uit elkaar kan vallen. Zo
zal het
thuis in Hellebeek ook wel
zijn.
Mijn maten zijn op een
zekere
leeftijd en dan gaat een
vrouw
boven kameraadschap. We zien
mekaar
zondagavond terug.
FADE-IN
INT. SLAAPKAMER LEGERKAMP DAG
Victor zit
op zijn bed en de soldaten Remy, Floris, Frans en Jules staan om hem heen.
VICTOR
Dat heb ik nog nooit
meegemaakt. Ik
vertrek naar huis met een
peloton van
vijf en ik kom alleen thuis.
Alsof
mijn wapenbroeders in een
hinderlaag
zijn gevallen of zich door
een
boobytrap hebben laten
verrassen.
JULES
Zo is het nu eenmaal bij het
leger.
Voor een operatie worden de
mogelijke
verliezen berekend. Jij hebt
het
overleefd.
VICTOR
Ik zou toch willen weten hoe
het die
verliezen achteraf is vergaan.
Ik zie
dat er geen doden gevallen
zijn. Remy,
leg jij je gevalletje eens
bloot.
REMY
Dat zou je willen. Jij bent
Roza niet.
Nee, ik ben daar blijven doorwerken
tot het donker werd. Dan heb
ik mee
aan tafel gezeten om een
stukje te
eten en ben dan naar huis
gefietst,
ik ben daar niet blijven
slapen.
VICTOR
Die ouwe schijter was er
waarschijnlijk
niet voor te vinden.
REMY
Dat heb ik hem niet
gevraagd, ik mocht
ze thuis niet te ongerust
maken.
Gisteren zondag ben ik er
weer naartoe
gereden en heb op de man af Roza
gevraagd of ze mijn lief wilde
worden.
En nu heb ik een verloofde, een
doel
in het leven, naast
verdedigen van het
vaderland.
VICTOR
Je soldatentijd zal er niet
lichter op
worden. Floris, wat heb jij
te
vertellen, jij bent
eigenlijk strafbaar
wegens ontvoering.
FLORIS
Mia was blij dat ze uit het bordeel van
haar moeder kon gaan lopen,
dat mens
verlangde van haar dat ze
met die rijke
stinker naar bed ging. Van
haar moeder
heb ik nog niet gehoord, dat
is te vroeg,
ze weet nog niet waar Mia
zit. Mia is goed
meegevallen. Mijn vader kon
een jonge beest
op het gezicht schatten en
dat heb ik van
hem geleerd. En wat ik
eigenlijk niet hoor
te zeggen, Mia was nog
ongeschonden, en
voor diegenen die er een
tekening bij
willen, ze had haar bloempje
nog.
JULES
Het was dus hoog tijd om de
maagdenroof
te plegen.
FLORIS
Waar heb je het over, daar
zit weer iets
filosofisch achter. Ik heb
niets
geroofd, ze is vrijwillig
meegegaan.
Dat heb ik toch gezegd.
JULES
Ja, Floris.
VICTOR
Jules heeft meer letters
gegeten dan
wij alle vier samen, die mag
in
raadsels spreken. Jules, vertel
jij
wat je overkomen is of doe
ik het.
JULES
Doe jij het maar Victor, als
neutrale
waarnemer.
VICTOR
Het fijne weet ik er niet
van maar
het heeft zich als volgt
voorgedaan.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KAMER VICTOR DAG
VICTOR
(V.O.) Die fietstocht herinner ik mij
als gisteren, maar het waren
niet al
vrolijke dagen in mijn
soldatentijd,
dat weet iedereen die onder
de wapens
is geweest. Ik had nog geen
meisje
gehad en ik verlangde erg naar
een
meisjeslichaam. Mijn buurmeisje
Louise kon ik krijgen, maar
haar zag
ik toen niet zitten, ze was
niet mijn
gedacht, ze was geen vrouw
om mee
uit te nemen als ik in
hogere kringen
ging verkeren, want zo
hovaardig was
ik. Ik heb nog veel smoesjes
bedacht
om niet achter Wiske te
gaan. Hoewel,
hoewel ik op mijn legerbrits
meer dan
eens terugdacht aan die keer
dat we
bloot in de beek gingen zwemmen.
Het
was toen nog niet tot mij doorgedrongen
dat ik aan Wiske een schat van
onschatbare waarde zou
hebben.
Maar mijn legerdienst zat er
nog niet op.
COMMENTAAR
(V.O.) Na zijn opleiding tot
wachtmeester van de
artillerie kreeg
Goethals zijn marsbevel. Hij
mocht
zijn diensttijd uitdoen bij
een
luchtafweerbataljon in Duitsland,
in
een kazerne niet ver van Keulen.
Goethals was niet erg
geschikt
als wachtmeester of om welke
rang dan ook te bekleden,
hij was
geen brulaap, had geen
gezag, hij
was meer iets als hoeder,
opvoeder,
schouder om op te huilen, ordonnans
of loopjongen.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. TREIN IN STATION DAG
DOLF JASPERS
(jonge man in zijn beste pak en met een
reiskoffer stapt op de trein. nog andere
JONGE MANNEN stappen op de trein)
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. OEFENTERREIN DAG
DOLF JASPERS
(Dolf Jaspers en andere SOLDATEN in uniform
krijgen hun militaire opleiding. het is Dolf
aan te zien dat hij geen zware inspanningen
gewend is)
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. VOOR DE BARAK DAG
SOLDATEN
staan in het gelid. Een wachtmeester roept de namen af van de manschappen en
deelt de verlospasjes uit. Hij roept
DOLF JASPERS
af.
DOLF JASPERS
(treedt uit het gelid, neemt zijn pasje in
ontvangst en gaat terug in het gelid staan)
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. TREIN IN STATION DAG
DOLF JASPERS
(stapt met STRIJDMAKKERS op de trein. ze
zijn uitgelaten)
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KEUKEN JASPERS DAG
DOLF
(komt binnen. alleen een VROUW staat aan
aanrecht, is met eten bezig) Moeder, ik ben
thuis tot zondagavond. Waar is
vader.
MOEDER
Die is op het veld. We zijn
de
aardappelen aan het uitdoen.
DOLF
Waar ligt mijn werkdingen,
ik ga hem
wat helpen.
MOEDER
Je bent een brave jongen, je
zult een
goede boer worden. Ben je
niet te moe
van al die exercities.
DOLF
Na mijn opleiding moet ik
naar Duitsland,
dat is ons gezegd. Dan ben
ik alle weken
niet thuis, dan zal ik soms
voor maanden
wegblijven.
MOEDER
Dan zullen wij wat harder moeten
werken.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. KAZERNE IN DUITSLAND DAG
FADE-OUT
FADE-IN
INT. VOORRAADKAMER DAG
VICTOR GOETHALS
(zit achter een desk)
DOLF
(komt binnen, gaat in de houding staan.
meldt zich) Soldaat Dolf Jaspers, tot uw
dienst wachtmeester.
VICTOR
Op je gemak, het is al goed.
Jij komt om
je korpsuitrusting. Daar
gaan we voor
zorgen. (haalt gordel, kruisriemen,
beenstukken, werkkledij, drinkbus en ander
spul uit de rekken uit de rekken) Hier
tekenen voor ontvangst. Ik
neem aan dat
je het rantsoen sigaretten
waar je recht
op hebt tegen de prijs zonder
accijnzen
wilt afnemen.
DOLF
Ik rook niet. Ik heb nog
nooit gerookt.
VICTOR
Je kunt je sigaretten tegen
een goede
prijs doorverkopen. Dat doen
alle
niet-rokers.
DOLF
Een goed gedacht. Misschien
steek ik er
zelf wel eentje op, om het
eens te
proeven. Ik heb nog nooit
alcohol
gedronken.
VICTOR
Het bier in de kantine kost
nog niet
de helft van het bier bij
ons in een
café.
DOLF
Moet ik ook eens proeven.
Dat zijn
twee van de drie plezante
dingen in
het leven die ik nog nooit
heb gedaan.
VICTOR
Wat is het derde.
DOLF
Ik heb nog nooit gevogeld.
Ik ben nog
nooit van grond geweest.
VICTOR
Je weet toch waar je over
praat, het
leger past komt hier niet bij.
Hier
buiten de kazerne liggen de
kansen
voor het grijpen, jonge
soldaten
zijn gerede prooien. Ik zou toch
maar uitkijken.
DOLF
Bedankt voor de goede raad,
wachtmeester.
VICTOR
Echt goede raad kan ik niet
geven. Hoe
ben je aan de naam Adolf
gekomen. Ja,
natuurlijk je ouders konden
niet weten
dat in Duitsland een
manische prutsvent
te keer zou gaan om het best
uitgeruste leger ter wereld
naar de
totale vernietiging te
loodsen, op
grond van leuzen,
strijdkreten en een
rassenleer van mythische
verzinsels
die kant noch wal raakten.
DOLF
Ik weet niet waar u het over
hebt,
wachtmeester.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KANTINE SOLDATEN AVOND
DOLF
(staat aan de tapkast eb drinkt het ene glas
bier na het andere) Het bier is hier de helft
goedkoper dan bij ons op
café. (sukkelt naar
buiten en naar zijn slaapzaal. hij is zo dronken
dat hij naast zijn brits in elkaar zakt.
KAMERGENOTEN schieten in actie. Zij tillen
hem op het bed en voor de lol kleden ze hem
helemaal uit. De pret kan niet op als iemand
op de gedachte komt een strikje om zijn penis
te knopen, een wit sierlint van een doos
bonbons)
FADE-OUT
FADE-IN
APPEL DE
VOLGENDE OCHTEND
EXT. VOOR DE BARAK DAG
DOLF
(toont geen spoor van een kater. na het appel
knoopt hij zijn hemd open, het strikje heeft
hij nu zijn hals geknoopt)
VICTOR
Doe dat strikje maar weg, je
ziet er zo
al gek genoeg uit.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. SOLDATENKAMER AVOND
DOLF
(zit op de rand van zijn brits, steekt met
de ene sigaret de andere aan) Zuipen kan ik,
roken heb ik ook geleerd, nu
dat derde
nog, vogelen.
FADE-OUT
FADE-IN
DOLGF wist
niet hoe hij een vrouw moest aanpakken en twee OUDGEDIENDE INFIRMIERS die er al
een jaartje Duitsland op hadden zitten, gingen hem helpen. Zij kenden zijn verhaal
van nog nooit gedronken enzovoort en ze gingen hem en zichzelf een dienst
bewijzen. Ze hadden de sleutel had van de infirmerie en dat was een geschikte
ruimte om wat te beginnen met de vrouwen van buiten de omheining, ze wisten hoe
ze naar de infirmerie te loodsen en het grote gebeuren was voor die avond.
INT INFIRMERIE DAG
DOLF
(is aangesteld om de infirmerie proper te
houden. hij heeft net gedaan met de vloer,
zet dweil, emmer en borstel in de kast)
EERSTE SOLDAAT INFIRMIER
Dolf, trek je
uitgaansuniform aan en kom
straks tegen dat het donker
wordt naar de
infirmerie. Wij zorgen voor
gezelschap en
voor de drank.
DOLF
Jullie maken mij
nieuwsgierig.
TWEEDE SOLDAAT INFIRMIER
Het zal de moeite zijn,
Dolf.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. OMHEINING KAZERNE AVOND
De ANCIENS helpen
drie MEISJES over de omheining loodsen ze de infirmerie in. De meisjes zien er
nog tamelijk fris uit.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. INFIRMERIE AVOND
DOLF is ook
in de infirmerie en met zes zitten ze aan de fles schnaps. Dan doen ze in groep
aan uitkleden. Dolf zit op een brits naast het MEISJE dat hij toegewezen krijgt
DOLF
(neemt een borst in een hand) Dit is de
eerste keer in mijn leven
dat ik een
tiet in mijn handen neem.
MEISJE
(gaat op de brits liggen, nodig Dolf uit)
DOLF
(trekt grote ogen bij wat hij ziet) Dat
is de eerste keer in mijn
leven dat ik
een vrouw van onder zie. (gaat op het
meisje liggen en zij leert hem wat hij moet
doen. hij komt klaar, scheurt een papieren
handdoek van de rol)
Plots zwaar
gebonk op de deur, de deur vliegt open en vier LEDEN VAN DE MILIAIRE POLITIE stormen
binnen. Ze zien er bars uit onder hun
rode kepies en zijn onverbiddelijk. Ze bevelen de soldaten en meisjes hun
kleren aan te trekken, de meisjes mogen weg, die vallen niet onder hun bevoegdheid.
DOLF
(totaal uit zijn lood heeft moeite om zijn
broek aan te trekken)
MP-OVERSTE
Militair paspoort, dat wordt
een rapport
waar niet mee te lachen
valt.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. BUREAU OFFICIER DAG
DOLF
(in de houding voor de officier)
OFFICIER
(leest het rapport, kijkt op) Soldaat
Jaspers. Ik kan niet anders
dan u acht
dagen cachot te geven.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. CABINET GENEESHEER DAG
DOLF kleedt
zich weer aan en gaat voor de DOKTER staan die achter zijn bureau zit en een
document invult.
GENEESHEER
Soldaat, je bent
onvoorzichtig geweest.
Je hebt een flinke druiper.
Erg is dat
niet maar ik zou in het
vervolg toch
oppassen. Ik geef je genoeg
pillen en
een ontsmettingsmiddel.
Binnen een
week moet je er vanaf zijn.
DOLF
Een druiper? Doet dat zoveel
pijn, ik
dacht dat mijn pizzeloe er
ging
afvallen.
GENEESHEER
(kan een lach moeilijk bedwingen) Het
moet pijn doen, anders is
het geen les.
En vraag een paar papieren
luiers mee
want een druiper kan flink
druipen,
anders is het geen druiper. Ga
nu maar
terug de bak in, daar kan ik
niets aan
doen. Ingerukt mars.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. MAGAZIJN GOETHALS DAG
VICTOR
Ha, je maakt weer deel uit
van de vrije
wereld. Ik zal je zeggen dat
ik het er
niet mee eens ben dat een
groentje pas
uit de humaniora een jaar
lang met een
gouden ster op zijn kraag
mag pronken
en bevoegd is om een
gevangenisstraf uit
te spreken waar zelfs een
beroepsrechter
voor terugschikt. Waar heb je
mij voor
nodig.
DOLF
Mag ik wat met je praten,
wachtmeester,
om je gedacht te horen. Bij
de kapitein
wil ik niet gaan, die
luistert toch
niet. Ik vindt dat jij meer
begrip
hebt.In de cel heb ik liggen
nadenken
over mijn leven. Ik ben een
ernstige
man geworden, de
kinderstreken zijn
er uit. De aalmoezenier is
bij mij
geweest en dat heeft mij
goed gedaan.
Ik heb ingezien dat ik een
goed
kristen ben en ik wil boeten
voor
mijn zonden. Naar huis durf
ik niet
meer. Ik wil voor de Heer ten
strijde
trekken en heb mij gemeld als
vrijwilliger voor Korea.
Daar wil
ik mijn leven geven in de
strijd
tegen de goddeloze
communisten.
VICTOR
Wat vertel je mij nu. Die
Chinezen en
Koreanen die jij een kop
kleiner wil
maken zijn gewone jongens
die tegen
hun zin naar het front
moeten. De
meesten zullen wel hun eigen
godsdienst hebben. Je kunt
in ons
eigen land ook veel goed
werk doen.
DOLF
Ik wil vechten voor mijn
ideaal.
VICTOR
Dan moet je dat maar doen.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KAMER GOETHALS DAG
VICTOR
(V.O.) Wat een venerische ziekte van
niemendal en een korte
celstraf van
iemand kon maken. Een
kruistochter,
een ridder in maliënkolder met
daar
boven een wit kleed met een
kruis zo
groot als het hele kleed. Of
had ik
Dolf niet echt doorzien, is die
niet
naar Korea getrokken omdat
hij na roken,
zuipen en neuken ook nog
oorlog wilde
voeren en mensen ombrengen, of rekende
hij op gewillige Koreaanse
meisjes,
waar iedereen de mond van
vol had. Ik
heb verder niets meer van
hem gehoord,
misschien is hij wel met een
Koreaanse
of Japanse getrouwd die van
werk op het
rijstveld nu op zijn
boerderij aan het
werk is. Daar zal ik eens
moeten naar
uitkijken, maar, ja ik heb
zoveel
soldaten gekend. En geheel
rimpelloos
is mijn legerdienst niet verlopen.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. SOLDATENCAFE IN DUITSLAND AVOND
Een groepje WACHTMEESTERS
staat te praten met enkele DUITSE MEISJES. VICTOR raakt in gesprek met een van
die MEISJES die
behoorlijk
Nederlands praat.
VICTOR
Jij spreekt goed Nederlands.
En hoe heet
jij.
RAMONA
Mijn naam is Ramona en ik
ben niet in
de stemming om aan te
spreken.
VICTOR
Waarom ben je dan hier.
RAMONA
Ik heb een verhouding gehad
met
onderluitenant Vandesande.
Hij was
een dienstplichtige, is een
maand
geleden afgezwaaid. Hij leek
een
ernstige partner en had
belooft mij
mee te nemen. Maar hij heeft
me laten
zitten. Ik ben hier omdat ik
zo
misschien iets van hem te
weten kan
komen.
VICTOR
Ik heb hem niet gekend, hij
was niet
van mijn eenheid. Drink je
iets
van mij.
RAMONA
Waarom niet. Hier was ik
goed genoeg
voor hem maar in België zijn
Duitse
meisjes te min. Wij zijn
allemaal
soldatenhoeren omdat wij wat
plezier
zoeken. Een soldaat trekt
aan en
Duitsland heeft geen
soldaten meer.
VICTOR
Die Vandesande is dus een
woordbreker.
Dat past niet voor een
officier.
RAMONA
Hij is nu geen officier
meer. Ik weet
niet wat hij doet, of hij
werk heeft
of niet.
Ze gaan met
een glas bier apart aan een tafel zitten.
VICTOR
Die Vandesande had misschien
een
verloofde in België. Ik ben
helemaal
vrij, ik heb nog nooit een
vrouw
gekend.
RAMONA
Doe mij niet lachen. Zo jong
ben je
niet meer dat je niet bij
een meisje
geslapen hebt.
VICTOR
Ik zou niet weten hoe er aan
te beginnen.
RAMONA
(kijkt op haar polshorloge) Ik moet nu
weg anders mis ik de laatste
tram.
VICTOR
Zie ik je morgen terug.
Wacht, ik loop
mee tot aan de tramhalte.
RAMONA
Ik zou het beter niet iets
met jou
beginnen. Belgische militairen
zijn
niet te vertrouwen.
VICTOR
We zijn niet allemaal
eender.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. VERLATEN VELDWEG AVOND
VICTOR
wandelt met RAMONA hand in hand. VICTOR draait haar naar zich toe en geeft een
kus.
RAMONA
Voor een beginneling weet je
wel wat
kussen is.
VICTOR
Ik ben goed van aannemen. (trekt haar mee
de weg af een graanveld in. kust haar weer
en drukt haar neer)
RAMONA
Hé, hé. Wat ben je van zin.
VICTOR
Leer het mij.
Na enig gehannes komen zij ertoe te copuleren.
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. VELD AVOND
VICTOR en
RAMONA liggen nog naast elkaar.
VICTOR
Wat ik nu ondervonden heb
vergeet ik
nooit meer. Het was alsof de
grond
onder mij wegzakte. Is dat
nu de
kleine dood. Binnen zes
maanden zwaai
ik af en dan kom ik je
halen.
RAMONA
Beloof niet te veel.
MONTAGE
Een kazerne
ergens in Duitsland. SOLDATEN doen VICTOR uitgeleide en zingen ‘zo ne goeie hebben wij nog niet gehad’. Hij
is in uniform, draagt de strepen van wachtmeester, op een schouder draagt hij
zijn kitbag. Aan de kazernepoort staat een meisje hem op te wachten. Ze stappen
samen in een taxi. Bahnhof Keulen. Het meisje loopt mee naar het perron. Victor
kust het meisje.
VICTOR
So bald ich eine Arbeitsplatz
gefunden habe
schreibe ich dir,
liebste Ramona. (Victor
stapt
op de trein, de trein vertrekt en het meisje
wuift hem na.)
FADE-OUT
FADE-IN
EXT. KAZERNE DAG
VICTOR staat
met zijn kitbag naast een jeep. Soldaten en collega's staan rond hem om hem
uitgeleide te doen. Ze wensen hem het beste. ad lib.
INT. PERRON STATION KEULEN DAG
VICTOR en
RAMONA staan dicht bij elkaar op het perron. Geven elkaar een innige kus, dan
geeft de treinwachter het signaal dat de trein mag vertrekken. Victor stapt in.
Ramona wuift hem na.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KAMER VICTOR DAG
VICTOR
(V.O.) Ik moest een baan vinden, ik was
volkomen blut en kon mijn ouders die dubbele
last niet aandoen. Maar de maanden verstreken
en er kwam niets dan afwijzingen.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KAMER VICTOR DAG
VICTOR
(achter zijn tafel, voor hem ligt een stapeltje
brieven. opent de enveloppen) (V.O.) Niets
weer niets. Al mijn sollicitaties lopen op
niets uit. O, hier een brief uit Duitsland.
Ik
voel me goed. Ik ben gisteren in het dorp
geweest,
het is op sterven na dood. Ik heb
wat
anders te doen dan mij te bezuipen. Ik
moet
werk vinden. (V.O) Ik moet werk vinden
om
Ramona naar hier te halen. Het is een
kazernemeisje,
dat wel, maar ze heeft ernstige
verkering
gehad met een onderluitenant die
haar
heeft laten stikken als hij was
afgezwaaid.
Dat zal ik nooit doen. Maar ik
moet
een baan vinden, dan kan ik apart gaan
wonen,
haar hier bij in nemen dat gaat niet.
dat
willen vader en moeder niet. Zij is een
Duitse
en ik ben blut. (gaat
in de achterdeur
staan, in de verte ratelt een trein. in
de
opkomende volle maan fladdert een
vleermuis)
(V.O.) Een jaargetijde dat smelt van de
zaligheid
voor iemand zonder muizenissen.
Niet
voor mij. Werk zoeken kan ik niet op de
lange
baan schuiven, dat is dringend, nijpend,
maar
eerst nog een weekend uitblazen.
INT SLAAPKAMER DAG
FLASHBACK
MONTAGE
Victor leest
de aankondigingen in de kranten, schrijft brief na brief, krijgt negatieve
antwoorden, mag zich hier en daar melden, heeft geen ervaring, wordt altijd
weer afgescheept.
VICTOR
(zit op zijn kamer met een stapeltje brieven die
hij een na een openmaakt en in de foetsie gooit.
een brief komt uit Duitsland. hij leest die brief
en mompelt): (V.O.) Ze is
zwanger. Een kind, dat kan
ik nu niet op mij
nemen. (neemt een
schrijfblok)
Ik moet haar schrijven
dat ik het niet zie
zitten. Het is hoe dan
ook een wrede brief, maar
wat moet ik doen. Dit
zal mijn hele leven op mijn
geweten drukken, maar
ik kan niet instaan voor
een vrouw en een kind. Ik
heb niets, geen rode
duit. Ze vraagt zelf of
ze het kind moet laten
wegdoen, dat moet dan
maar. (plooit de
brief in
een enveloppe)
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KAMER VICTOR DAG
VICTOR
(V.O.) Dat was een smerige streek. (gaat aan
het venster staan, kijkt naar Wiske in de tuin)
Dat zou ik Wiske nooit aandoen. Dat had ik
Ramona ook niet mogen aandoen. Een van de
soldaten die mij uitgeleide hebben gedaan
ben ik later op het lijf gelopen vertelde
mij later dat Ramona na mijn vertrek
maanden als volmaakte sloerie rond de
kazerne was blijven zwerven en sliep
in de ruines van gebombardeerde
huizen tot ze zich op een dag niet
meer liet zien. Hij gaf mij een
knipsel uit een Duitse krant, een
kort artikel over een jonge vrouw
R.V. genaamd, zich in de Rijn had
gegooid en was verdronken. Ik heb dat
krantenknipsel niet durven bewaren.
Ik ga niet trots op wat ik heb
gedaan. Het drukt bij momenten nog
altijd op mijn geweten. Een soldatenleven
kan een jonge man wat aandoen.
FADE-OUT
FADE-IN
INT. KAMER VICTOR DAG
VICTOR
(zit aan zijn tafel)(V.O.) Hoe moet ik
hier een verhaal over schrijven zonder
mij bloot te geven. Vertellen over anderen
wat hen is overkomen. Dat van Dolf Jaspers
heb ik verteld. Dat van mij moet verzwegen
blijven. Misschien over die jongens op de
vijfhonderd die zich van kant hebben gemaakt,
alle twee door verhanging aan een boom, alle
twee omdat hun meisje het per brief had
uitgemaakt, zo vlug kan het gaan. Het zag
zwart van de bomen in Limburg op de grote
militaire oefenterreinen waar in 1944 door
de Britten hard was gevochten tegen de half
verslagen maar hardnekkig terugvechtende
Duitsers. Twee jongens vonden het nodig te
spelen met een achtergebleven mortiergranaat,
een blindganger, die ze met hun bajonet
bewerkten. Het tuig ging af in hun handen
en reet hun lichamen aan stukken, hun
verscheurde lijken lagen op de bloeiende en
bloedende heide te wachten op de lijkbezorgers,
terwijl de oefening na een kort sermoen van de
bevelvoerende officier werd voortgezet, zoals het
hoort voor geharde soldaten. Wiske, jij was niet
mijn eerste maar ik was ook niet je eerste. Dat
was goed maar ook jammer dat we elkaar niet
voorbij de sukkelseks hebben geholpen..
FADE-OUT
Geen opmerkingen:
Een reactie posten