woensdag 26 juli 2017

06 DE WEG TOT ELKANDER







DE WEG TOT ELKANDER

Vijfde aflevering van

MEER MOGEN WE NIET VERLANGEN

Originele script voor

 5 afleveringen van een dramatische

Tv-serie

Geschreven door

Jules De Cort

---

SYNOPSIS

Buiten Rosse Francine, Hortense en Marceline is de gelagzaal van de Zanzibar leeg. Twee pooiers komen binnen en eisen dat Marceline inpakt en met hen meegaat, voor een beter leven. Ze weigert en krijgt een klap. Hortense vecht voor Marceline maar wordt neergeslagen en getrapt. De pooiers vertrekken en Francine roept Odiel Ottevaere. Odiel brengt de twee naar de spoed. Marceline moet niet worden opgenomen en krijgt onderdak in rustoord Zilverschoon. Daar komt Gilbert Servaes zijn moeder Lena bezoeken, die daar werkt. Zij stelt Marceline aan hem voor. Gilbert, van zijn vrouw weg, maakt kennis met Marceline. Het klikt tussen die twee en ze besluiten het samen opnieuw te wagen. Ze hebben alle twee een slecht leven achter de rug en vormen nu een volmaakt koppel.







FADE-IN

INT.           GELAGZAAL        AVOND

MARCELINE en HORTENSE zitten aan hun gewone tafel bij het venster, FRANCINE staat achter het buffet. De twee mannen in leren jekkers, echte bikkers, die een paar weken geleden met Francine geheimzinnig hebben staan praten, komen binnen en stellen zich aan alsof zij baas zijn van de Zanzibar. Ze spreken Vlaams met een Frans accent, moeilijk uit te maken of ze van Brussel, Charleroi of ergens anders komen. Een van de twee komt bij Marceline staan.

EERSTE BIKKER
Heeft la patronne u gezegd had welke
mooie toekomst wij voor u geregeld
hebben.

MARCELINE
Ik zal mijn eigen toekomst zelf wel
regelen. Tot nader orde werk ik op de
vrije markt.

TWEEDE BIKKER
Dat is maar flauw. (hij dwingt Marceline om
met hem te dansen, zonder muziek, hij plooit
een valse grijns op zijn gezicht) U mag gaan
inpakken, emballer, we nemen u mee naar
waar het beter is.

MARCELINE
(schudt verschrikt neen, maakt zich los en
loopt tot bij Hortense) Ik heb er genoeg van,
daar doe ik niet aan mee. Jullie willen
mij fulltime in een bordeel doen werken.
Merci Francine dat je mij hebt willen
verkopen. Ik blijf geen dag langer in de
Zanzibar.

De bikkers hebben Francine en haar diensters totaal in hun macht, dat hebben ze zo voor zichzelf uitgemaakt, zij hebben hun eigen wetten. Ze grijpen Marceline vast, een draait haar arm om en de andere geeft haar striemende meppen met zijn vlakke hand in haar gezicht, pijn doen zonder haar blijvend te schenden. Hortense kan het niet aanzien en springt op de rug van een van de twee maar die gooit haar af en met twee varen ze op haar, trappen en boksen erop los. Ze trappen op haar hoofd, haar borsten, haar buik, tussen haar benen tot ze niet meer beweegt. De klanten boven hebben de herrie gehoord, de deur naar de kamers gaat open en dicht, er klinken haastige voetstappen in de gang. De zware jongens zijn op hun hoede, ze knikken naar elkaar, een sein om op te hoepelen.

EEN BIKKER
Dit is een voorschotje, liefje. We komen
terug om onze zaken af te handelen.

Ze lopen alle twee naar buiten.

CUT

FADE-IN

INT.          KEUKEN         AVOND

ODIEL
(Odiel zit aan tafel achter een glas bier en
een grote boterham belegd met een plak kaas.
hij krijgt telefoon)
Allo. Francine? Subiet komen? Waarom?
Mijn hulp nodig? Loopt de Wc-pot over
of zo. Oké, ik ben daar in een wip.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.          GALAGZAAL        AVOND

FRANCINE
(laat Odiel binnen) We zijn overvallen.

MARCELINE
(zit aan een tafel te snikken, haar handen
voor haar dichtgemepte ogen)

HORTENSE
(ligt zwaar toegetakeld op de grond en houdt
haar beide handen tussen haar benen, ze heeft
bijna geen gezicht meer)

ODIEL
(wil haar overeind helpen maar ze huilt van de
pijn als hij haar aanraakt)

FRANCINE
(staat er verbijsterd op te kijken, zij is
gespaard gebleven)

ODIEL
Je had de politie en een ambulance
moeten oproepen.

FRANCINE
Ik zou dit liever willen stilhouden, kun
jij ze niet wegbrengen naar een dokter
en zeggen dat ze gevallen zijn.

ODIEL
Onnozele gans, en zeggen dat ze met
elkaar gevochten hebben. Wil ik ze naar
een veearts brengen? Als zij het niet
overleeft is het moord. Wat is hier
eigenlijk aan de hand?

FRANCINE
We zijn overvallen door twee mannen.

MARCELINE
Niet waar, zij zit er voor iets tussen,
ze heeft mij verkocht aan de mekken, ze
kwamen mij halen en Hortense is
tussengekomen.

FRANCINE
Marceline weet niet wat ze wil, hoe goed
ze het kan hebben, vijf keer meer
verdienen dan hier en een luxeleven,
niet meer wachten op een snul als die
Firmin. Dan hadden we deze bazaar niet
gehad.

MARCELINE
Als callgirl, ik had het door dat je mij
had doorverkocht, jij smerige teef, dat
wil ik niet, ik wil hier uit, ik zit al
veel te lang in dit leven. En ze komen
terug.

ODIEL
Wat ik hier allemaal moet horen. Laat
ze maar komen, ik verwittig de
burgemeester, dat is voor later, eerst
laten verzorgen. (kijkt naar Hortense,
schudt zijn hoofd) Ik breng jou en Hortense
naar de spoed.

FRANCINE
Daar gaan ze de politie erbij halen.

ODIEL
Reken maar, daar sta ik voor in.

Marceline kan op eigen kracht in de auto van Odiel, Hortense moet er met de hulp van Francine in gesleept worden. Ze kermt van de pijn.

CUT

FADE-IN

INT.            SPOEDOPNAME       AVOND
  
Verplegers leggen de twee vrouwen op een brits en beginnen ze uit te kleden. Odiel moet in de wachtzaal wachten.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.                WACHTZAAL            AVOND

EEN ARTS
Hebt u die twee vrouwen binnen gebracht.
Meer schrik dan erg voor de jongste,
twee blauwe ogen en een dikke lip, dat
geneest vlug, die zwellingen zijn zo
weer weg, de arm is licht gekneusd, je
mag ze mee naar huis nemen. Maar die
andere, dat ziet er lelijk uit, die
moet opgenomen worden. Ze krijgt een
pak hechtingen, ze heeft verscheidene
ribben gebroken en gekneusd en zal veel
pijn doorstaan als ze ademhaalt of zich
alleen maar beweegt en inwendig weten
we het nog niet, ze moet nog
doorgelicht worden.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.       EEN KAMER IN HET ZIEKENHUIS        AVOND

Twee politiemannen ondervragen Marceline en Odiel.

ODIEL
Ik was er het eerste bij maar heb niet
gezien wat er gebeurd is. Marceline
kan er meer over vertellen.

MARCELINE
Het is de schuld van Francine, die
kent die mannen, ze heeft mij aan
die smeerlappen willen verkopen.

POLITIEMAN
Een geval van gangsterdom op het
platteland. Het moest er een keer van
komen. Als het van mij afhangt krijgen
ze hier geen poot aan de grond.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.            AUTO           AVOND

Marceline zit naast Odiel in zijn auto. Marceline heeft pleisters op haar gezwollen gezicht en een verband om haar arm. Hij rijdt op de parking van rusthuis Zilverschoon.

ODIEL
Ik breng je niet terug naar de Zanzibar,
die varkens zijn in staat opnieuw binnen
te vallen en wat gebeurt er dan. Hier
houden ze een kamer vrij voor vrouwen op
de vlucht. (hij helpt Marceline uitstappen)

Hoofdverpleegkundige EMILY BOSMANS is nog van dienst
en komt Odiel tegemoet.

EMILY
Odiel, wat is er aan de hand.

ODIEL
Marceline hier is zwaar mishandeld door
een ruige bende in de Zanzibar ginds op
de steenweg. Ze is daar dienster. Een
dokter heeft haar in het ziekenhuis
verzorgd en ze moet niet opgenomen
worden. Ze wil of ze kan niet meer
terug naar de Zanzibar. Mag
Marceline naar de kamer voor
gevluchte vrouwen.

EMILY
Ja natuurlijk, waar is de anders kamer
voor.

ODIEL
Als je mij verder niet meer nodig
hebt rij ik terug naar het ziekenhuis.
(gaat naar zijn auto en vertrekt)

EMILY
(leidt Marceline naar de vluchtkamer) Ik
bel Victor Goethals van het O.C.M.W.
op om de papieren in orde te brengen
als het nodig is. Het is laat maar
die is altijd gereed om te helpen.

MARCELINE
Ik ken hem, die komt soms naar de
Zanzibar om de boeken van Francine
bij te houden. Ik wist niet dat er
hier een kamer is voor vrouwen op
de loop. Waar zou ik anders moeten
slapen hebben.

VICTOR
(komt de vluchtkamer binnen) Wat is er
aan de hand meisje. 

MARCELINE
Twee bruten uit het milieu zijn de
Zanzibar binnengevallen en ze dachten
mij zo maar mee te nemen. Daar zit
Rosse Francine voor veel tussen.
Hortense heeft voor mij gevochten als
een leeuwin, ze ligt nu zwaar geraakt
in het ziekenhuis, Odiel is bij haar.
Mag ik hier een tijd blijven tot ik
genezen ben.

VICTOR
En nog een tijd daarna. Hier ben je
veilig, al zou ik er 's nachts de
wacht bij moeten optrekken. Hier kan
dat gespuis je niets doen. Souteneurs,
die maken geen deel uit van de
mensensoort.

EMILY
Deze kamer hebben we te danken aan de
oude baron René de la Chooze.

VICTOR
 (V.O. en MONTAGE) Hof ter Wolvendonck
is een bakstenen gebouw uit de
negentiende eeuw dat een sprookjeskasteel
had moeten voorstellen. Het is nu
ingenomen door het rusthuis Zilverschoon.
Zilverschoon ligt in een groot domein,
met vijver, een plukje volwassen beuken
en paardekastanjes, twee grote lindebomen
die in het voorjaar heftig geuren en
naast ijverige bijen al even ijverige
theeplukkers aanlokken, een treurwilg aan
de vijver, aan de inrijpoort een erewacht
van zes oeroude eiken, een wandelpad met
banken omheen de vijver, aan de
buitenkant van dat pad bloemenheesters,
een aardeweg tot op de rivierdijk, alles
samen een lieflijk oord. Park en omgeving
voldoen ten volle aan de eisen van een
bejaardentehuis, het kasteel zelf is er
minder voor geschikt maar na
verbeteringswerken kan het ermee door.
Omdat Wolvendonck een nogal lugubere
naam was voor een huis waar oudjes wonen,
heeft het gemeentebestuur er Zilverschoon
van gemaakt. De meeste mensen denken dat
de naam zinspeelt op de zilveren haren en
op de schone oude dag van de ouderlingen
in het home, maar het is de volksnaam voor
de weinig opvallende plant potentilla
anserina, een ganzerik met geveerde, van
onder zilverwit behaarde bladen en gele
bloemen, die voorkomt op kweldergrond
zoals op de dijk vlakbij. Geen echt
toepasselijke naam want de plant wordt
in de natuurgeneeskunde gebruikt tegen
allerlei kwaaltjes, maar niet voor de
levensbedreigende aandoeningen waar
ze in Zilverschoon niet om verlegen
zitten, gaande van longemfyseem tot
longoedeem, van constipatie tot
schijterij en vele andere ongemakken,
vele daarvan dodelijk voor mensen van
boven de vijfenzeventig. De laatste
erfgenaam van het domein, wijlen
baron René de la Chooze, heeft bij
testamentaire beschikking het
landgoed geschonken aan het O.C.M.W.
onder voorwaarde er een tehuis voor
ouden van dagen van te maken, met
als toemaatje een opvanghuis voor
ongehuwde moeders die thuis zijn
weggejaagd, voor dakloze vrouwen en
vrouwen op de loop voor
mishandelingen van hun echtgenoot
of ander onguur volk.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.          GROTE ZAAL         DAG

In de grote zaal van rusthuis Zilverschoon is een hoekje ingericht als een kleine bar waar bezoekers een koffie, een frisdrank of een glas bier kunnen krijgen. Gilbert en zijn moeder Lena zitten aan een tafeltje met voor zich elk een glas bier. Marceline komt aarzelend naar de barhoek geslenterd en vraagt om een pils. Lena loopt naar het aanrecht en schenkt een flesje pils in een glas. Marceline neemt haar glas en gaat aan het tafeltje naast dat van Gilbert en Lena zitten. Gilbert kijkt tersluiks naar haar gezicht, ziet nog de vage resten geel en groen die ze met make-up heeft afgedekt.

LENA
(komt weer bij Gilbert zitten) Kijk wie we
daar hebben, Marceline van de Zanzibar.
Kom bij ons zitten meisje.

MARCELINE
(aarzelt even, neemt haar glas en trekt een
stoel bij)

LENA
Gilbert, dit is Marceline een
slachtoffer van de brutale overval
op de Zanzibar. Je had haar een
paar dagen geleden moeten zien. De
schoften die dat gedaan hebben
krijgen ze nooit te pakken, die
mogen ze gerust voor mijn ogen
castreren.

GILBERT
Moeder, niet zo luid, er zitten hier
nog mensen. Wie takelt nu een
aantrekkelijke vrouw zo toe.

LENA
Bandieten die op het geld van de kassa
uit waren.

MARCELINE
(geamuseerd) Ze hadden het meer op
vrouwen gemunt. Ze wilden mij meevoeren.
Ik heb het aan Hortense te danken dat
ik hier nu zit. Voorlopig veilig.

GILBERT
Is dat waar, juffrouw?

MARCELINE
(kijkt hem aan met ogen zo triest dat
Gilbert er even van opschrikt)

GILBERT
Wat scheelt er meisje. Ik lees in je
ogen dat je in je leven veel verdriet
is aangedaan.

MARCELINE
Dat kan niemand wat schelen.

GILBERT
Zeg dat niet, zeg dat nooit. Ik geloof
nog altijd dat er goede mensen zijn
die het verdienen gelukkig te zijn.

MARCELINE
Die wil ik dan wel eens ontmoeten.

LENA
Er zit er een tegenover jou aan tafel.

GILBERT
Moet ik nu schaapachtig lachen.

MARCELINE
(glimlacht)

LENA
Ze kan weer lachen.

VICTOR
(komt de zaal in, wordt opgehouden door Dolf
Malfait die hem wat vertelt. loopt tot bij
het drietal) Dolf had het weer over
de verborgen schat van het kasteel.
Hij is er van bezeten. Als hij
maar op eigen houtje geen
opgravingen begint. Ha, ik zie
dat je in goed gezelschap bent,
Marceline.

MARCELINE
Als jij het zegt, ik ken die mensen niet.
Ik ben oorspronkelijk niet van hier. Nu
is het etenstijd. (ze drinkt haar glas uit
en staat op)

VICTOR
Etenstijd voor de bejaarden en de logés,
niet voor ons. Ga je mee in het dorp
een glas drinken, Gilbert.

GILBERT
Ja, waarom niet.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.             CAFE               DAG

Victor en Gilbert zitten aan een tafel buiten het gehoor van de andere gasten.

VICTOR
Hoe lang ben je nu van Marianne weg.
En waar woon je nu.

GILBERT
Al meer dan een jaar. Ik woon op een
studio in Mechelen.

VICTOR
En alimentatiegeld?
            
GILBERT
Voorlopig niet. Ik denk dat Kamiel
Liebaert er niets wil voor doen en
Marianne, als het niet onder haar gat
gedaan wordt gebeurt er niets.

VICTOR
Ken je Marceline. Van in de Zanzibar
misschien.

GILBERT
Neen, ik ben daar nooit binnen geweest.
Was zij daar een hoer.

VICTOR
De Zanzibar is een bar met een slechte
reputatie in een dorp als Hellebeek.
Ik kwam er uit hoofde van mijn functie
op de gemeente. Marceline is geen hoer,
niet veel meer dan een animeermeisje
die nogal gewaagde solo's danst. Ze had
kennis met een vaste klant die beloofd
had haar mee te nemen maar hij heeft
haar laten zitten. Ik heb met Marceline
gepraat toen ze in heet vluchthuis is
opgenomen. Ik zal je haar geschiedenis
vertellen. Je haren zullen er recht
omhoog van staan, van meevoelen en van
woede, tenminste als je het hart hebt
van een mens.

GILBERT
Ik heb het hart van een eenzaat.
Iedere mens heeft hoe dan ook een
hart.

VICTOR
Dat zullen we dan maar aannemen,
maar het staat niet altijd op de
goede plaats. Marceline was een
meisje van achttien toen ze zich
liet verleiden door een nietsnut,
een onverlaat van het betere volk.
Beter tussen aanhalingstekens,
hoe kun je zo iemand beter noemen.
De verleider was een hondsvot en
zo is haar droeve geschiedenis
begonnen. Een uitstapje in de
natuur liep verkeerd af, het
onbenul maakte haar zwanger en ze
was verplicht te trouwen met die
schoft, het meest nog omdat zijn
betere familie geen oneer mocht
worden aangedaan, en dan bleek
achteraf wat een schorem dat
ventje was……

DISSOLVE

FADE-IN

INT.          GROTE ZAAL RUSTHUIS           DAG

GILBERT
(zit alleen aan een tafel achter een glas
bier)

MARCELINE
(komt de zaal binnen, gaat bij Gilbert zitten)
Is je moeder er niet.

GILBERT
Die is een kamer aan het opruimen.
Het kan wat duren voor ze langs komt.
Geen zin om een wandeling te maken
in het park. Het is een mooi park en
het is mooi weer.

MARCELINE
Ik ken het park. Het is een park
om tot rust te komen rond de vijver
met zijn eendjes.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.          PARK           DAG

GILBERT
Ik ben gisteren met Victor een glas
gaan drinken.

MARCELINE
Ik heb jullie zien vertrekken. Wat
wist hij te vertellen, over mij.
Jullie hebben zeker niet over
voetbal of politiek gepraat.

GILBERT
Victor heeft niets anders gedaan dan
over jou praten. Maar eer je mij hier
laat staan voor jut moet je dit weten:
ik ben weg van mijn vrouw, het was bij
haar niet meer te harden. Ik heb alles
achter mij gelaten en wil opnieuw
beginnen maar ik weet nog niet met wie.

MARCELINE
Dat had ik vroeger ook in mijn gedachten
na mijn eerste man. Ik ben ook een keer
getrouwd geweest, een keer, met een
vagebond van de ergste soort, dat heeft
Victor je wel verteld. Maar gaan we de
hele tijd praten over onze exen.

GILBERT
Als het van mij afhangt is mijn ex dood
en  begraven. Wat ga je doen als je dit
hier achter je laat, je  kunt hier
natuurlijk niet je hele leven blijven
wonen. Ik heb een kleine studio gehuurd
in Mechelen.

MARCELINE
Jij bent een snelle. Is dat een
uitnodiging?

GILBERT
Klinkt het zo?

MARCELINE
Hoe zou het anders kunnen klinken.
Maar ik ken je van binnen niet en
van buiten niet en van mijn leven
kun je iets weten maar niet van
mijn karakter. En ik heb een
dochter, maar die hebben ze mij
afgenomen, ik mag ze zelfs niet
meer zien wegens onzedig gedrag.
De rechter heeft niet eens naar
mij geluisterd.

GILBERT
Dat weet ik van Victor. Een mooie
geschiedenis. Ik heb een zoon die
ik niet meer wil zien, die mag mij
gestolen worden.

MARCELINE
Ik verlang naar mijn dochter, mijn
Elvire. Die is nu twaalf jaar
geworden, een groot meisje. Ik
vraag mij af of ze nooit naar
mij heeft gevraagd, ik weet niet
eens of ze een stiefmoeder heeft.

GILBERT
Daar kunnen we proberen achter te
komen. We leven in geen politiestaat
ik kan wat gaan rondneuzen in het
dorp waar je vandaan bent.

MARCELINE
Zou het niet beter zijn om er wat
meer tijd tussen te laten voor dat
we aan een nieuw avontuur beginnen.

GILBERT
Ik zie dit niet als een avontuur,
eerder een nieuw leven en ik vind
dat we geen tijd moeten verspillen
aan bezwaren en gepeins. We hebben
nog veel goeds in te halen. En als
het niet goed gaat staan we nog even
ver als nu.

MARCELINE
Met nog een teleurstelling er boven
op. Maar daar ben ik aan gewend
geraakt. Ik blijf hier nog zeker een
week, tot ik weer toonbaar ben en
onder de mensen kan komen.

GILBERT
Dat is misschien niet onverstandig,
een week is te overbruggen na al wat
we hebben meegemaakt, daar kan ik mij
bij neerleggen.

MARCELINE
Je denkt toch aan andere dingen dan
alleen maar seks.

GILBERT
Natuurlijk wel. Maar het hoort er
allemaal bij, als eten, drinken en
kleden.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.           STUDIO         AVOND

Marceline en Gilbert zitten aan een tafel met boeken en schriften voor zich.

GILBERT
Je hebt middelbare school gedaan, hebt
verstandelijke aanleg maar nog niet
veel ervaring in de administratie
opgedaan.

MARCELINE
Nog geen.

GILBERT
Die had ik ook niet en nu ben ik
chef van de boekhouding. Een ernstige
baan ligt binnen het bereik van
iedereen die middelbaar onderwijs
heeft gevolgd. Jij hebt er nooit in
geloofd dat je meer kon dan in een
winkel staan, al is dat op zich
geen oneerbaar beroep.

MARCELINE
Dat zeg jij. Met wat ik heb meegemaakt.
Eerst het bloemenkraam, dan de
groenteman, dan de lingeriewinkel.

GILBERT
Dat is verleden tijd. Ik zal je
schoolkennis wat bijwerken en proberen
je binnen te krijgen bij Sanifont waar
ik al jaren werk, nog door tussenkomst
van Liebaert, mijn schoonvader. Ik
hoop dat hij niet probeert mij daar
een voetje te lichten nu ik niet meer
bij zijn dochter ben, als afnemer van
Sanifont heeft hij daar relaties,
gelukkig is hij geen al te grote
afnemer maar je weet nooit hoe het
draait. Maar dan had hij al eerder
kunnen optreden. Er is nu een dame
opgestapt in mijn dienst en ik zou
je graag in haar plaats willen zien
komen.

MARCELINE
Ik zal hard werken om die baan te
krijgen. Het zou een heel ander
leven zijn.

GILBERT
Een beter leven. Een echt leven.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.          KANTOORRUIMTE      DAG

De boekhouding van Sanifont. De personeelsleden zitten achter hun desk te werken als Gilbert de kamer in komt.

GILBERT
Mag ik jullie voorstellen, Marceline
Heremans, ze begint hier vandaag als
hulpboekhoudster. Neem plaats achter
die desk die nog leeg staat naast
Mariette. Mariette heeft altijd veel
werk en je kunt beginnen met haar een
handje toe te steken, je collega zal
je wel de uitleg geven.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.          KANTOORRUIMTE      DAG

Gilbert en de rest van het personeel van de boekhouding,
nu met Marceline, zitten achter hun bureaus te werken. De
baas Fonteyne komt binnen en loopt tot bij Gilbert. Een
kort gesprek. Fonteyne vertrekt weer. Gilbert roept
Marceline bij zich.

GILBERT
De baas vraagt om bij hem op zijn
bureau te komen. 

MARCELINE
Vlieg ik buiten.

GILBERT
Waarom? Je hebt bewezen dat je kunt
werken. Ga nu maar, een baas wacht
niet graag.

MARCELINE
Hij zal toch geen oneerbare voorstellen
doen.

GILBERT
Dat weet je nooit. Grapje. Neen zotje,
zo is hij niet. Ga nu maar.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.         KANTOOR FONTEYNE          DAG

FONTEYNE
(zit achter zijn bureau-ministre. Marceline
komt voor hem staan) Ga zitten meisje. Ik
heb mij laten vertellen dat je goed
werk doet op de facturatie. Je kent
op die enkele maanden ons assortiment
installaties en onderdelen omzeggens
uit je hoofd. Een bewijs dat je goed
van aannemen bent. Bovendien heb je
een goed voorkomen, charme, ik zou
bijna het woord sex-appeal durven
gebruiken. Ik stel je dit voor: wil
je in de toonzaal werken om de
klanten te ontvangen en ook, wil je
aan de telefoon gaan zitten om de
bestellingen van de appendages op te
nemen van de loodgieters en
installateurs, kortom wil je op de
commerciële afdeling komen werken.

MARCELINE
Ik heb nog nooit zo iets gedaan,
meneer.

FONTEYNE
Dan wordt het tijd dat je er mee
begint.

MARCELINE
Ik zal mijn best doen, meneer. Mij
uitsloven.

FONTEYE
Je best doen is al meer dan genoeg.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.           HUISKAMER       AVOND

Marceline en Gilbert komen binnen. Gilbert omhelst Marceline.

GILBERT
Felicitaties met je bevordering.

MARCELINE
Nu sta ik weer in een winkel.

GILBERT
Sanifont stelt wel wat meer voor dan
een lingeriewinkel. En Fonteyne zal
je niet lastig vallen, zo is hij niet.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.           TOONZAAL BADKAMERS        DAG

Marceline is in gesprek met een heer, een klant die een badkamer wil kopen. Hij knikt dat het in orde lijkt te zijn.

MARCELINE
Als meneer zijn keuze heeft gemaakt
kunnen we de bestelbon opmaken. Komt
u mee.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.           KANTOOR FONTEYNE        DAG

Marceline introduceert de klant bij de baas en gaat weer buiten.

KLANT
Aantrekkelijk vrouwtje. Ferme buste,
opmerkelijk kontje, die is niet bij
de levering inbegrepen?

FONTEYNE
(bekijkt de klant hoofdschuddend) Neen
meneer, jammer voor u. Ik heb ze uit
de boekhouding geplukt en in de
toonzaal gezet en daar heb ik nog
geen ogenblik spijt van gehad, ze
kent haar vak, weet waarover ze
praat.

KLANT
Het was een grapje, meneer Fonteyne.

FONTEYNE
Dat weet ik wel meneer, ik moet het
bijna dagelijks horen.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.            HUISKAMER        AVOND

Marceline en Gilbert hebben gedaan met het avondeten en ruimen de tafel af.

MARCELINE
Je hebt van mij een gelukkige vrouw
gemaakt. Mijn enige wens blijft mijn
dochter Elvire terug te mogen zien.
Ik ben nu een deftige burgervrouw.
En om er nu nog eentje te krijgen,
daar is het te laat voor.

GILBERT
Wat we alvast kunnen doen is op
verkenning gaan om te zien waar ze
nu woont, wat ze doet, hoe ze er
uitziet. En proberen met haar te
praten.

MARCELINE
Dank u Gilbert. (grijpt Gilbert om zijn
middel) Ik hou zoveel van je, wat hebben
ze jou toch aangedaan.

GILBERT
 Wat heeft het leven jou aangedaan. Dat
 was  allemaal veel erger. (ze kussen elkaar innig)

MARCELINE
Ik geloof meer dan ooit dat er goede
mensen zijn, maar er zijn ook slechte
mensen. Odiel is een goed mens, Victor
is een goed mens, Paul was een slechte
mens, Firmin is een slechte mens. En
Marianne is misschien half-en-half,
goed noch slecht. Ze heeft niets
gedaan om je onderhoudsgeld te
doen afdokken.

GILBERT
Ik geloof eer dat haar vader Kamiel er
voor iets tussen zit. Die is niet
willen optreden voor zijn dochter, zelf
is ze er te vadsig voor om uit te zien
hoe ze het aan boord moet leggen en
Cliff is een onbenul, dat kan mijn
zoon niet zijn. De knul heeft een baan
bij zijn grootvader in de zaak. Pakjes
wegzetten en zien niet te veel in de
weg te lopen, meer kan hij niet.

MARCELINE
Je hebt geen hoge hoed op van je
gezinsleden.

GILBERT
Ik ben niet goed, ik ben braaf, veel
te braaf en daar hebben ze van
geprofiteerd, ook Kamiel die wist
dat hij mij opzadelde met een dochter
die zwanger was voordat ik haar had
aangeraakt.

MARCELINE
Ik zou nooit van jet goedheid profiteren.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.            VOORZIJDE WONING        DAG

Marceline en Gilbert staan in het voortuintje van een huis dat ze samen in ogenschouw nemen.

MARCELINE
Wie had ooit durven dromen dat ik een
hypotheek zou afbetalen op een eigen
huis.

GILBERT
Een mooi en niet te groot huis, maar
we zijn met twee en in onze branche
slaat een crisis nooit heel hard toe.
We blijven vast werk hebben tot aan
ons pensioen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              WOONKAMER           AVOND

Marceline en Gilbert zitten elk aan een kant van de tafel, Marceline zit een boek te lezen, Gilbert zit te schrijven.

MARCELINE
Wat schrijf je?

GILBERT
Je moest eens weten hoe los en vrij
ik me voel nu ik kan schrijven zonder
dat iemand die ik niet meer bij naam
wil noemen mij belachelijk maakt. Ik
heb een verhaal geschreven, wil je
het lezen. Met je middelbare studies
moet je tot oordelen bevoegd zijn.

 MARCELINE
Ben je niet bang dat ik het goed vind
omdat jij het geschreven hebt.

GILBERT
Bang en blij. Een grootmeester van de
Nederlandse letteren zal ik nooit
worden, maar als ik ooit enige
naambekendheid zou krijgen dan liever
niet na mijn dood

FADE-OUT

FADE-IN

INT.             WOONKAMER             AVOND

MARCELINE
(houdt een bundeltje A4 bladen in een
hand) Ik vind het een goed verhaal.
Vlot geschreven, een goede
openingszin die de lezer dwingt
om verder te lezen.

GILBERT
Als het goed is voor jou is het ook
goed voor mij. Dank voor je steun,
het is ooit anders geweest. Nu zou
het ook voor een uitgever goed
moeten zijn.

MARCELINE
Een uitgever heb ik bij mijn weten bij
Fonteyne nog niet over de vloer gehad,
ik kan hem dus niet een verhaal
aanpraten samen met een badkuip. Hem
verlokken met een goed verhaal, niet
met mijn glimlach.

GILBERT
Dat zou ik niet willen en zeg zo iets
niet Marceline, nu we elkaar zo
gevonden hebben. Ik kan er mee leven
dat mijn werk niet wordt uitgegeven.
Als ik maar aan tafel kan gaan zitten
en in alle rust te schrijven. Voor de
een is scheiden een bron van verdriet,
voor de andere een bron van vreugde,
opflakkering en ontbolsteren. Sinds ik
met jou woon ben ik een andere mens
geworden. Vroeger deed ik er op kantoor
met duivels plezier een uurtje of twee
bovenop, om reden dat ik de uren bij
mijn gezin zoveel mogelijk wenste te
beperken, nu kunnen ze mij kwart over
vijf nog zelden op de zaak doodslaan,
wij rijden samen naar de zaak en komen
samen thuis, is dat geen zegen.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.               WOONKAMER           AVOND

GILBERT
Marceline, ik heb vandaag met de
Zanzibar gebeld en de waardin aan
de lijn gekregen, hoe heette ze
ook weer.

MARCELINE
Rosse Francine.

GILBERT
Ik heb mij niet bekend gemaakt maar
toen ik vroeg of zij nog van die
mekken had gehoord die haar meisjes
bont en blauw hadden geslagen moet
het tot haar hebben doorgedrongen
dat ze sprak met iemand die
Marceline of Hortense heeft gekend.
Maar ze kan er geen vermoeden van
gehad hebben wie ze aan de lijn had.
Ze maakte haar beklag dat ze zonder
diensters zat, dat Marceline een
van haar beste meisjes een kans had
laten liggen, ze kon toch een
escortemeisje geweest zijn en
tegelijk een dikke vriend hebben of
een rijke aan de haak slaan, waar
ging de wereld naartoe. Toen vroeg
ze waar ik woon en ik heb haar voor
de lol het adres en het
telefoonnummer van de primaat van
Mechelen gegeven. Hoe ze haar daar
onthaald hebben weet ik niet.

MARCELINE
Je moet dat niet meer doen, Gilbert,
ik wil geen woord meer horen over de
Zanzibar.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.               PARK RUSTHUIS               DAG

Lena Dewit en Gilbert wandelen in het park.

GILBERT
Moeder, jij hebt hier jaren gewerkt,
voel jij je thuis in rusthuis
Zilverschoon als hoe zou ik het
zeggen, als eregast.

LENA
Ik heb hier veel vroeger nog gewerkt
bij de baron toen die nog leefde, maar
niet lang. Voor mij moeten ze nog niet
zorgen. Ik steek zelf nog meer dan een
handje toe.

GILBERT
Met je zilvergrijze haren ben jij de
mooiste van het rusthuis en je draagt
ertoe bij de naam van het tehuis nog
toepasselijker te maken. Moeder, met
Marceline ...

LENA
Je kunt over haar niet zwijgen. Dat is
goed.

GILBERT
Ze gaat boven alles moeder, maar nog
net niet boven jou. Marceline zou haar
kind willen terugzien, terug krijgen
als dat maar een beetje zou kunnen.
Een kind krijgen van mij zit er niet
meer in.

LENA
Ik wist niet dat Marceline al een kind
heeft, dat heb je mij nooit verteld.

GILBERT
Het is nooit ter sprake gekomen. Ze
heeft een meisje van haar eerste man.
Ze hebben haar dat kind afgenomen en
toen dat gebeurde heeft ze op het punt
gestaan zelfmoord te plegen.

LENA
Ze heeft haar kind dus nooit achter
gelaten.

GILBERT
Het is haar afgepakt.

LENA

Dat betekent dat jij iemand gevonden
hebt die Marianne tien keer waard is,
hou ze in ere, wat ze ook mag hebben
doorstaan. Als iedereen zijn eigen
lot kon bepalen, zouden wij allemaal
rijke prinsen en prinsessen zijn, of
Adam en Eva in het aards paradijs.

GILBERT
Een gesprek met jou doet mij altijd
deugd, van toen jij nog bij Liebaert
diende en ik na de school daar op
jou mocht wachten. Je hebt het met
Marianne zien aankomen, maar ik
wilde niet luisteren, liefde is
blind, ogen hebben en niets zien,
als een mol.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.                WOONKAMER    AVOND

INSERT: Ingelijste spreuk:

Daar alleen kan liefde wonen
daar alleen is het leven zoet
waar men stil en ongedwongen
Alles voor elkander doet.

GILBERT
Mag ik je wat vragen.

MARCELINE
Wil je al naar bed, het is nog vroeg.

GILBERT
Met jou wil ik altijd naar bed,
zoals jij je geeft alsof het de
laatste keer wordt, een beurt kan
men niet sparen voor later zoals
geld en ik heb nog veel achterstand
in te halen. Met jou ben ik gewoon
gelukkig al weet ik dat niet te
beschrijven.

MARCELINE
Wat wilde je eigenlijk vragen.

GILBERT
Wanneer gaan we er werk van maken om
Elvire te zien te krijgen. Ik kan
beginnen met in je dorp wat rond te
kijken terwijl jij bij je ouders op
mij wacht.

MARCELINE
Ik mocht in haar buurt niet komen. Dat
was hard voor mij. Als jij gaat ga ik
met je mee.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.         CAFE IN DORP MARCELINE       DAG

Marceline en Gilbert zitten in de gelagzaal van een café. De waardin komt bij hen staan.

WAARDIN
Kan het zijn dat ik je ken. Ben jij
niet Marceline van Irene die vroeger
winkel heeft gehouden daar achter de
kerk. Dat is jaren geleden. Waar heb
je gezeten. Heb je geen dochter die
bij Renaat en Liesbeth De Coster is
grootgebracht. Je was ineens weg. De
mensen hebben er toen veel over
gepraat, ze zeggen dat je hier
iedereen aan zijn lot hebt
overgelaten, ook je dochter. Maar bij
haar oma en opa was ze goed.

MARCELINE
En de vader? Paul?

WAARDIN
Met Paul was niets aan te vangen.
Een jaar of tien, twaalf geleden
kwamen de jonge mannen hier veel
bijeen in ons café. Tot ze een
vrouw gevonden hadden. Niet Paul.
Opeens zagen we hem niet meer
en na een half jaar of zo kwam
hij terug als militair. Hij was
beroepsmilitair geworden,
korporaal of zo. Mijn man zegt
dat hij geen trap onder zijn gat
waard was.

MARCELINE
Hij is de vader van mijn kind.

WAARDIN
Als ik vrank mag zijn, waarom heb
jij je kind in de steek gelaten?

MARCELINE
Ik heb haar niet in de steek gelaten,
ze is mij afgepakt, ik mocht haar
niet meer zien. Ze was vier jaar.
Opa De Coster kon de rechter naar
zijn hand zetten. Woont De Coster
nog altijd in de villawijk.

WAARDIN
Ja. Hij komt hier bijna elke zondag
na de hoogmis met zijn vrouw en
kleindochter een glas drinken.

MARCELINE
Hoe is die kleindochter.

WAARDIN
Een lief en beleefd meisje en altijd
zeer mooi gekleed. Ze gaat al naar
school in Mechelen. Waarom ga je haar
niet eens bezoeken. Ze zullen je daar
niet van het hof jagen, zeker de
vrouw niet. En het kind zal zeker al
naar haar moeder hebben gevraagd.

FADE-OUT

FADE-IN

EXT.                 VILLA            DAG

De auto van Gilbert stop op de oprit. Gilbert en Marceline stappen uit en Gilbert belt aan de voordeur. Liesbeth komt
open doen. Ze kijkt even aandachtig naar Marceline en herkent haar.

LIESBETH
Marceline?

MARCELINE
Ik ben hier met mijn vaste levensgezel
Gilbert. Hij is chef boekhouder en ik
ben chef van de toonzaal in hetzelfde
bedrijf. Ik werk al lang niet meer in
de horeca. Als u dat gerust mag
stellen. Paul is toch hier niet, want
dan ga ik weg. Is Elvire thuis.

LIESBETH
Renaat is haar gaan ophalen aan de
bushalte. Ze gaan elke minuut thuis
komen. Kom binnen.

Ze volgen Liesbeth naar het salon en gaan zitten.

LIESBETH
Iets drinken? (zet de drankjes neer die ze
gevraagd hebben) Elvire wordt wat ouder en
ze begint naar haar moeder te vragen.

MARCELINE
Ha, en wat zeggen jullie dan. Dat ik
dood ben. Dat ik een onwaardige moeder
ben die in een bordeel werkt zul je
haar zeker niet verteld hebben. Het
was trouwens geen bordeel, het was
een gelegenheid waar mannen die vreemd
gaan met hun geliefde een kamer huren
voor een halve dag. Ik was alleen maar
dienster.

LIESBETH
Ik heb je altijd verdedigd maar
Renaat met zijn eer van de familie.

MARCELINE
Mooie eer met iemand als Paul. Die
is de oorzaak van alle ongelukken
die mij overkomen zijn. Maar kom,
we zijn niet naar hier gekomen om
ruzie te maken maar om Elvire te
zien.

LIESBETH
En haar mee te nemen.

GILBERT
Ze heeft even veel rechten als de
vader. Of is die altijd de ideale
vader geweest.

LIESBETH
Nee, dat is hij nooit geweest. Maar
mijn man zal zich verzetten. Hoewel,
wij worden ouder en een jong meisje
als Elvire heeft jonge ouders nodig.
Is je vriend bereid Elvire mee op
te voeden.

GILBERT
Als dat niet zo was zou ik hier niet
zitten.

LIESBETH
Ook als ze een onmogelijk karakter
heeft.

GILBERT
Ook dan.

Een auto stopt op de oprit, voetstappen zijn te horen op het pad en dan rond het huis. Langs de achterdeur komen ze binnen.

STEM VAN ELVIRE
Oma, wie zijn die bezoekers. (ze loopt
de kamer in en kijkt verwonderd naar
Marceline)

MARCELINE
(is recht gaan staan) Je herkent mij niet
meer. Je was vier jaar toen ze jou van
mij hebben afgepakt.

ELVIRE
Moeder?

RENAAT
Wie geeft u het recht hier binnen te
komen en dat kind in de war te brengen.

MARCELINE
Het recht dat elke moeder heeft om haar
kind te zien en groot te brengen.

RENAAT
Hebt u al een advocaat aangesproken.

ELVIRE
Mag ik er zelf niet over beslissen bij
wie ik wil wonen.

RENAAT
Neen, want je bent nog minderjarig.

GILBERT
Kunnen wij dit niet in der minne regelen.
Laat Elvire kiezen. Om te beginnen een
paar dagen bij ons komen logeren om ons,
haar moeder, opnieuw te leren kennen.

LIESBETH
Elvire?

DLVIRE
Dat zou fijn zijn. Ik ben mijn moeder
nooit vergeten, ook niet de weken die ik
hier heb liggen huilen en om jou te
roepen.

RENAAT
Goed dan. We zullen beginnen met die
bezoeken van Elvire en zien hoe het
afloopt voor dat we naar de rechter
stappen om de vroegere regeling
ongedaan te maken. Als ze maar niet
naar een andere school moet.

DISSOLVE

FADE-IN

INT.            KAMER RUSTHUIS                DAG

Gilbert bezoekt zijn moeder die op een stoel bij het venster zit.

GILBERT
Nu je een kamer hebt in Zilverschoon
zal je huis moeten worden leeggemaakt
om het verder te verhuren. Tor de
huisbaas heeft mij er over
aangesproken.

LENA
Het kan niet anders. Ik heb alles
meegenomen wat ik kont meebrengen.
Veel plaats heb ik hier niet. Kun
jij er voor zorgen dat het leeg
gemaakt wordt, ik zou het niet
kunnen aanzien.

FADE-OUT

FADE-IN

INT.              WOONHUIS VAN LENA             DAG

Het huis in de dorpskom van Hellebeek waar Lena, de moeder van Gilbert, gewoond heeft tot haar opname in Zilverschoon, wordt leeggemaakt. Gilbert is samen met Marceline aanwezig. Hij kijkt uit naar wat hij wil behouden en komt uit op een buis met deksel. Hij doet de buis open en haalt de handboog van zijn vader te voorschijn. 

GILBERT
Vader is wipschutter geweest, dat
herinner ik mij nog. Elke zondag trok
hij er op uit, lang geleden was dat
een sport met veel aanhangers. Vader
heeft deze boog achtergelaten toen
hij naar Duitsland trok in vrijwillige
arbeidsdienst. Dit is mijn erfdeel,
ik neem het mee naar huis.

MARCELINE
Wipschieting wat is dat eigenlijk.

GILBERT
Gaaischieten. Op een soort grote vork
worden gaaien of kunstvogels gezet.
Dat kan een liggende wip of een
staande wip zijn.

MARCELINE
Dat wil ik wel eens zien.

GILBERT
(kijkt in het etui) Kijk, er zitten
nog pijlen in, waarom wagen wij het
niet eens.

FADE-OUT

FADE-IN

In een zaaltje achter een café staat een liggende stand voor gaaischieten opgesteld. Met een riem over zijn schouder draagt Gilbert het etui met de boog van zijn vader mee. Marceline en Elvire vergezellen hem. Hij laat zich inschrijven aan een tafel. Andere deelnemers kijken naar Gilbert als hij zijn boog uit de buis haalt en schieten in de lach. De boog van Gilbert is een gewone handboog die in twee stukken in de buis is opgeborgen. Hij monteert de twee stukken en ziet om zich heen de schutters met hun moderne bogen, ultraverfijnde tuigen met drievoudige pees, een vizier en tegengewichten, echte schiettoestellen van Japanse makelij.

GILBERT
Zie je dat Marceline, we staan een
halve eeuw achter, we maken ons hier
belachelijk.

MARCELINE
Dat heb ik gezien. Maar we geven het
niet op en kopen een moderne boog,
daar kunnen we alle twee mee schieten
vragen wat een tuig ons zal kosten.
(spreekt een schutter aan) Meneer, wat
kost een boog zoals deze.

SCHUTTER
De mijne mevrouwtje heeft meer dan
twintig duizend frank gekost. Neem
dat eens in je handen en trek eens
aan de pees.

MARCELINE
(neemt de boog aan en probeert) Oei, dat
gaat vanzelf. Ik kreeg onze boog
bijna niet aangetrokken.

SCHUTTER
Zonder moeite trek je vele kilo's
meer dan op dat oude ding van jullie.
Stook het op of probeer het te
verkopen als antiek.

ELVIRE
Dan kan ik er ook mee schieten. Ik
wil olympisch kampioene worden.

GILBERT
Wie aan competitiesport doet moet
ambitie hebben.

MARCELINE
Mijn dochter niet te veel over het
paard tillen. Alstublieft.

FADE-OUT

FADE-IN

MONTAGE

Marceline, Elvire en Gilbert nemen deel aan vele schietingen op de hoge of staande wip. Elvire haalt dikwijls een gaai of meer gaaien naar beneden, meer dan eens de oppergaai. Ze verwerft de titel van koningin als beste schutter van het seizoen. Ze zien er alle drie stralend gelukkig uit.

ELVIRE
Gaaien schieten is geen olympische sport.
Een titel van koningin zegt niet veel.

MARCELINE
Jij bent onze koningin, is dat niet
genoeg.

ELVIRE
Die ben ik ook bij oma. Maar ik ben
liever hier, moeder, moeke.

GILBERT
Ik zal er eens achter horen waar er
een club is voor doel schieten. Maar
ik blijf gaaien schieten, zonder jou
kan ik misschien eens koning worden
of zelfs keizer.

MARCELINE
Meer mogen we niet verlangen.

FADE-OUT

_____________________________________________________


Geen opmerkingen:

Een reactie posten